Jump to content

Stickningar i tungan.

Paleo 2.0
 Share

Recommended Posts

Hej.

Har en kvinnlig bekant som nyligen började köra LCHF (ca 2 vecka sedan).

Hon har ingen direkt övervikt och lider inte av diabetes utan äter för generellt välmående.

Hon har inte upplevt någon svår övergång dock har hon stickningar i tungan sedan en vecka tillbaks.

Jag har inte hört om det tidigare, någon annan som har varit med om det eller har någon teori om va det kan vara?

Hej.

Har en kvinnlig bekant som nyligen började köra LCHF (ca 2 vecka sedan).

Hon har ingen direkt övervikt och lider inte av diabetes utan äter för generellt välmående.

Hon har inte upplevt någon svår övergång dock har hon stickningar i tungan sedan en vecka tillbaks.

Jag har inte hört om det tidigare, någon annan som har varit med om det eller har någon teori om va det kan vara?

Spontan tanke: Allergi? Men aldrig hört talas om det tidigare i LCHF-sammanhang.

Tillägg: Se där, det verkar inte helt obekant i varje fall: http://livinlavidalowcarb.com/blog/an-update-on-tingling-tongue-problem-while-on-a-low-carb-diet/7512

Tillägg 2: Mer specifikt: "So the “tingling” was nothing more than dry mouth. WOW! Drinking plenty of water, brushing your teeth and tongue, or even chewing on some sugar-free gum could have solved this issue a long time ago and prevented this dear reader from thinking her cherished low-carb way of life was problematic. I hate that she had to suffer for so long with the frustration of not knowing what was behind this, but I’m so glad she found what was going on."

• Like 1

Efter ca 6 månader på LCHF fick jag oxå stickningar och svidningar på tungan.

Efter mycket googlande kom jag fram till att det var lätt b12/folsyra brist.

Köpte en burk på hälsokost med dito b12/folsyra tabletter och det försvann på bara några veckor.

Sedan dess har jag inte fått tillbaka problemen. Jag har i Juni -13 ätit enl strikt LCHF i 4 år.

Efter ca 6 månader på LCHF fick jag oxå stickningar och svidningar på tungan.

Efter mycket googlande kom jag fram till att det var lätt b12/folsyra brist.

Köpte en burk på hälsokost med dito b12/folsyra tabletter och det försvann på bara några veckor.

Sedan dess har jag inte fått tillbaka problemen. Jag har i Juni -13 ätit enl strikt LCHF i 4 år.

Folsyra finns ju framförallt i gröna grönsaker. Hur mycket sådant åt du?

• Like 1

Äter jag grönsaker, och det gör jag ju litegrann varje dag så är det Vitkål, Blomkål, Broccoli, Spenat, Champinjoner, Vitlök, aningens Gul lök, någon strimla Grön paprika och Zuccini. Detta är vad jag alternerar med.

Folsyra finns ju framförallt i gröna grönsaker. Hur mycket sådant åt du?

Äter jag grönsaker, och det gör jag ju litegrann varje dag så är det Vitkål, Blomkål, Broccoli, Spenat, Champinjoner, Vitlök, aningens Gul lök, någon strimla Grön paprika och Zuccini. Detta är vad jag alternerar med.

Har du räknat på om det täcker dagsbehovet av folsyra? Det gröna innehåller ju många olika ämnen så i längden kan det kanske vara riskabelt att lösa det med tillskott. För mycket folsyra i form av tillskott kan tydligen öka risken för cancer.