Jenny J Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Har precis fått tillbaka lite blod-provsvar och när jag googlade på dem slank jag in på ämnet kortisol. Vad jag förstått är kortisol något som binjurar bildar, och ifall vi stressar bildas mycket kortisol och binjurarna kan bli trötta. Men nu läste jag att också protein -> blodsocker omvandling sker med hjälp av kortisol. Så när jag summerar detta får jag det till att för lite kolhydrater (då pratar jag att verkligen nolla kolhydraterna) kan vara påfrestande för binjurarna ifall vi samtidigt stressar. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hoppas du får nåt "braigt" svar.. Jag har ju en period nollat karbisar. Men mistänker också jag har fått hjärt/kärlprobs pga för mycket kortisol...så det där lät inge kul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Kortisol utsöndras när energinivåerna är låga i kroppen, vid svält, eller vid väldigt lång fysisk ansträngning. Ni äter väl Lchf och är dessutom mättna och belåtna hoppas jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Vad jag förstod så utsöndras kortisol när kroppen omvandlar protein till blodsocker. Det är visserligen något som vi förr mest gjorde vid svält, men ifall man kör riktigt strikt LCHF så borde ju detta också gälla. I.o.m. att du måste ha blodsocker i blodet, och inte tar in det via maten. Då måste kroppen tillverka det, och till det används tydligen kortisol... Eller...? Rätta mig gärna om jag tänker fel, jag hoppas jag har fel. ... Och ja, jag äter LCHF och är både mätt och belåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Näe.. Glukonoegenesen och Glykogenolysen styrs främst av Glukagon! Det är när stress, trauma, infektion, panik, ångest och hypoglykemi upptsår/inträffar som kortisol kan gå in och höja blodsockret! "Global control of gluconeogenesis is mediated by glucagon (released when blood glucose is low); it triggers phosphorylation of enzymes and regulatory proteins by Protein Kinase A (a cyclic AMP regulated kinase) resulting in inhibition of glycolysis and stimulation of gluconeogenesis. Recent studies have shown that the absence of hepatic glucose production has no major effect on the control of fasting plasma glucose concentration." http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis Fråga en diabetiker hur det är att vara förkyld, blodsockret hoppar upp och ner trots att de tar sitt insulin.. Kortisol kan köra över Insulin! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Näe.. Glukonoegenesen och Glkogenolysen styr främst av Glukagon! Det är när stress, trauma, infektion, panik, ångest och hypoglykemi upptsår/inträffar som kortisol kan gå in och höja blodsockret! "Global control of gluconeogenesis is mediated by glucagon (released when blood glucose is low); it triggers phosphorylation of enzymes and regulatory proteins by Protein Kinase A (a cyclic AMP regulated kinase) resulting in inhibition of glycolysis and stimulation of gluconeogenesis. Recent studies have shown that the absence of hepatic glucose production has no major effect on the control of fasting plasma glucose concentration." http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis Fråga en diabetiker hur det är att vara förkyld, blodsockret hoppar upp och ner trots att de tar sitt insulin.. Kortisol kan köra över Insulin! Är du säker på att det bildas kortisol när man är förkyld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ja det är en normal reaktion av imunförsvaret! Sen så har man alltid en viss halt Kortisol i blodet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Näe.. Glukonoegenesen och Glykogenolysen styrs främst av Glukagon! Det är när stress, trauma, infektion, panik, ångest och hypoglykemi upptsår/inträffar som kortisol kan gå in och höja blodsockret! "Global control of gluconeogenesis is mediated by glucagon (released when blood glucose is low); it triggers phosphorylation of enzymes and regulatory proteins by Protein Kinase A (a cyclic AMP regulated kinase) resulting in inhibition of glycolysis and stimulation of gluconeogenesis. Recent studies have shown that the absence of hepatic glucose production has no major effect on the control of fasting plasma glucose concentration." http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis Fråga en diabetiker hur det är att vara förkyld, blodsockret hoppar upp och ner trots att de tar sitt insulin.. Kortisol kan köra över Insulin! Tack Zepp, för att du lugnar mitt LCHF-hjärta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts