Popular Post Fru Köttberg Posted April 11, 2013 Popular Post Share Posted April 11, 2013 Heder åt distriktsläkare Inger Adler på vårdcentralen i Hällefors! Efter provtagningar konstaterades förhöjda kolesterolvärden. Dr. Adler skrev ett brev till mig och talade om att jag skulle äta statiner, som hon skickat recept på till apoteket. Eftersom jag läst en hel del om allvarliga biverkningar av statiner, löste jag aldrig ut medicinen, utan började med en ganska strikt LCHF-kost i stället. Det blev återkontroll 2 månader senare, för att se vilken effekt medicinen hade haft. Jag dolde hur det förhöll sig. Kolesterolnivån hade gått ner en och en halv enhet. Jag fick ett nytt brev av Dr. Adler, där hon konstaterade att nivåerna visserligen hade gått ner, men inte tillräckligt, så nu skulle jag dubbla dosen statin, varför hon hade skickat ett nytt recept till apoteket på en starkare medicin. Nu fick jag mycket dåligt samvete, så jag skrev ett brev tillbaka till doktorn och berättade sanningen. Jag räknade i stort sett med att bli avstängd från vårdcentralen, men i stället kom det ett mycket vänligt brev från Inger Adler, där hon skrev att hon respekterade mitt val att inte äta statin, och att jag skulle fortsätta med min kostregim eftersom den hade visat sig ha effekt på mina kolesterolvärden. Hon skrev också att hon bokat in ny provtagning i augusti, och att hon hoppades att värdena skulle ha sänkts ytterligare då. (I mitt brev skrev jag in länken till Kostdoktorns sida om kolesterol.) Så nu äter jag LCHF-kost på ordination av min läkare 28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jaa.. har man klarat sig igenom en utbildning till läkare så tillhör man knappast begåvningsreserven. Sen så kan de knappast ha lyckats undgå den debatt som vi lyckats skapa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag kan bara säga GRATTIS till att haft turen att få träffa en så förståndig doktor, dom växer inte på träd än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Heder till din doktor som kan se längre än till läkemedel som varande den enda behandling som finns. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Min diabetessköterska har annammat lchf metoden efter hon sett mina provet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Köttberg Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Jaa.. har man klarat sig igenom en utbildning till läkare så tillhör man knappast begåvningsreserven. Sen så kan de knappast ha lyckats undgå den debatt som vi lyckats skapa. Tjaa, vad ska jag säga? Min läkare skrev ju faktiskt ut statin i två omgångar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Tjaa, vad ska jag säga? Min läkare skrev ju faktiskt ut statin i två omgångar... Svårt att uttala sig om hur läkare i allmänhet tänker.. för första alternativet är nästan alltid livstolsförändringar.. hjälper inte det får man försöka med medeciner. Och även Andreas skriver ut statiner.. för de som så behöver.. vilket är ett ytterst fåtal.. de med redan genomgången hjärtkärlhändelse och en massa farliga biomarkörer! Sen så.. är det en annan sak att statiner inte är så bra läkemedel med en del otrevliga biverkningar.. men tyvär har vi inga andra att ta till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts