Gå till innehåll

skatt på socker -såklart!!

Recommended Posts

Så nu har jag en idé som säkert kan rädda många barn och sockerberoende.

Inför en dyr skatt på godis och socker så får vi se vad som händer :)

Vore helt suveränt. City gross har fattat galoppen och slopar skatten på grönt och frukt om man blir medlem. Något jag tycker regeringen borde ha gjort för länge sen. eller vad tycker du?! 

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nah, jag tror på bättre utbildning och först av allt en revidering av gällande kostråd. Jag tycker att skatt på "mat" är att gå för långt, människor måste få lov att göra egna val gällande sin hälsa. Jag tror inte det finns någon som äter socker för att det är "hälsosamt". 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Snarare lag på att avslöja det gömda sockret. De måste stå "OBS - innehåller tillsatt socker" t ex, istället för att produkter har "innehåller inget tillsatt socker", det är ju helt bakvänt att man ens ska behöva skriva så!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Snarare lag på att avslöja det gömda sockret. De måste stå "OBS - innehåller tillsatt socker" t ex, istället för att produkter har "innehåller inget tillsatt socker", det är ju helt bakvänt att man ens ska behöva skriva så!

Håller helt med detta, speciellt i light-produkter som har fått tillsatt socker istället för fett. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja, bra med skatter som gör så att folk äter nyttigt. Vi lever ju i en demokrati och har fina myndigheter med experter. Dessa hälsoskatter får utarbetas a SLV och Folkhälsoinstitutet.

Skatt på:

Socker

Smör

Fet fisk och fett kött

Feta mjölk och mejeriprodukter

Allt som innehåller ohälsosamma mättade fetter.

Subventioner på:

Frukt

Grovt bröd

Potatis

Lightprodukter.

Margarin

Dubbel subvention  av lättmargarin

Eller ?????? Är ni inte nöjda med detta förslag??

Länk till inlägg

Det är konstigt att det helt plötsligt blivit så besvärligt att ha skatt på sötsaker. Vi hade ju en sådan skatt tidigare och då hörde jag aldrig något om att det skulle vara så besvärligt. Den så kallade lyxskatten som den hette omfattade snacks och godis, alltså inte bara socker. Det skulle väl i princip vara sådant som inte är mat. Om det omfattade kakor och tårtor minns jag dock inte.

Länk till inlägg

Det är konstigt att det helt plötsligt blivit så besvärligt att ha skatt på sötsaker. Vi hade ju en sådan skatt tidigare och då hörde jag aldrig något om att det skulle vara så besvärligt. Den så kallade lyxskatten som den hette omfattade snacks och godis, alltså inte bara socker. Det skulle väl i princip vara sådant som inte är mat. Om det omfattade kakor och tårtor minns jag dock inte.

Jag kommer ihåg den tiden. Det var även lyxskatt på tvål och deoderant.

Nä, vi måste få ta eget ansvar och välja själv. Fick vi inte det skulle vi som gillar LCHF säkert ha blivit förbjudna, för enligt många experter äter vi farligt. Det är lätt att man har goda intentioner och sedan går det åt pipan.

"The road to hell is paved with good intentions"

Länk till inlägg

Jag kommer ihåg den tiden. Det var även lyxskatt på tvål och deoderant.

Nä, vi måste få ta eget ansvar och välja själv. Fick vi inte det skulle vi som gillar LCHF säkert ha blivit förbjudna, för enligt många experter äter vi farligt. Det är lätt att man har goda intentioner och sedan går det åt pipan.

"The road to hell is paved with good intentions"

Tänk om skatt på godis ger större valfrihet och inte mindre. Skatten blir ju ändå inte så hög att man inte kan köpa godis, man får bara betala lite mer för sådant som inte är nödvändigt. Om då skatten används för att sänka priset på grönsaker så skulle familjer med dålig ekonomi få en större möjlighet att äta mer grönsaker.

Länk till inlägg