Jump to content

Hjälp - ny på LCHF!

Lina78
 Share

Recommended Posts

Jag har testat en del metoder för att gå ner i vikt, den som fungerat bäst var med Viktväktarna då jag gick ner hela 45 kg...det är nu några år sedan och jag har sedan dess av många olika anledningar gått upp i vikt igen, dock inte allt men en del. Jag är idag kraftigt överviktig med ständigt sötsug och småäter mellan varje måltid då jag ständigt är sugen. Har hört mkt om LCHF och många gånger tänkt att det kan inte fungera, jag som är så kraftigt överviktig ska äta mycket fett, anledningen till att jag började var att jag har hört från många att sötsuget och småätandet blir bättre eller rent av försvinner samt att jag verkligen behöver gå ner i vikt. Jag vet att viktminskning alltid är inviduellt..det går olika fort för alla.

Jag har nu kört strikt LCHF under drygt 4 veckors tid, sötsuget och småätandet är som bortblåst och jag är överlycklig för det. Jag har börjat motionera, förr gick jag inte en meter längre än vad jag behövde, nu blir det en powerwalk direkt när jag vaknat på morgonen, sen blir det promenad till och från jobbet så totalt blir det 2-2½ timmes promenader VARJE dag. Jag håller mig till under 20 g kolhydrater varje dag MEN jag har inte gått ner ett endaste gram, har däremot gått upp 3 hg.

Vad gör jag för fel??? Önskar så innerligt att detta skulle fungera för mig då jag har slutat med småätandet, jag är aldrig sugen på allt längre och sötsuget är som bortblåst.

Är det någon som har tips och idéer på vad jag kan göra eller förändra, så tar jag tacksamt emot dessa!

Kan det vara så att det inte fungerar på mig? Äter jag för mycket fett? Äter jag för lite fett? Äter jag för mycket eller för lite överhuvudtaget av allting?? Hur ska jag äta på bästa sätt när jag promenerar så mkt? Äta före powerwalken på morgonen eller efter? Har det nån betydelse?

Hoppas någon har tips å råd att komma med, vill så gärna bli av med min övervikt och nu är jag mer taggad än någonsin och snart måste det börja hända något innan motivationen försvinner helt och hållet!

Tack på förhand!

Kram

Lina78

BRAVO, fortsätt så. Anledningen till att du inte går ner kan vara att du bygger muskler nu när du går så mycket, eller så äter du för mycket . Har du verkligen tagit bort allt mjöl, potatis o socker? Kanske du är känslig för grädde om du använder det mycket. Det kan också vara så att din kropp inte är riktigt trygg och då tar det längre tid för den att anpassa sig till det nya. Du känner dig själv bäst men detta kan va lite att fundera kring. Lycka till och ge inte upp!!!!

BRAVO, fortsätt så. Anledningen till att du inte går ner kan vara att du bygger muskler nu när du går så mycket, eller så äter du för mycket . Har du verkligen tagit bort allt mjöl, potatis o socker? Kanske du är känslig för grädde om du använder det mycket. Det kan också vara så att din kropp inte är riktigt trygg och då tar det längre tid för den att anpassa sig till det nya. Du känner dig själv bäst men detta kan va lite att fundera kring. Lycka till och ge inte upp!!!!

Tackar :-) Jag själv tycker inte att jag äter så värst mycket. Till frukost blir det turkisk yoghurt med en gnutta hackade hasselnötter och några hallon, till lunch oftast rester som idag vitkålsgratäng, stekt kycklingfile och grönsallad med gurka och tomat, middag på kvällen blev stekt ägg, bacon och grön sparris. Jag har slopat allt vad bröd, pasta, potatis heter..det existerar inte i min värld. Grädde använder jag inte dagligen men oftare än vad jag gjorde förr och då använde jag minigrädde 4%, idag är det vispgrädde på 40% som gäller. Har funderat på hur mkt jag ska äta av varje grupp (proteiner, fett, grönsaker) vid varje måltid. Finns det några regler för det? Detta var mkt svårare än jag trott och jag hoppas verkligen att det vänder snart!! Det hade varit så skönt nu när jag är så taggad och har kommit igång och rört på mig.

Grattis och välkommen hit.

Förutom att väga dig så ta fram måttbandet och mät. Det är mycket stor chans att det försvunnit några cm även om det inte syns på vågen än. Jag äger ingen våg utan mäter mig 1 gång/månad.

Vad gäller proportioner mellan protein/fett/kolhydrat så bukar det rekommenderas  ca 80 energiprocent fett, 15 E% protein och 5 E% kolhydrater. En annan måttstock är 0,8 - 1 g protein per kilo kroppsvikt, sen så fyller du på med fett och ovanjordsgrönsaker tills du blir mätt. Hur mycket i antal kalorier som behövs är ju däremot väldigt individuellt.

Mättnadskänslan och mängden mat du behöver för att bli mätt kan komma att förändras lite hit och dit allt eftersom. Från de mer erfarna har jag förstått att det tar ca 6 mån innan hela omställningen är gjord. Själv närmar jag mig tre månader och det händer mycket i kroppen fortfarande.

Lycka till!

Vad sägs om att ge det lite tid? Ge det åtminstone ett halvår. Läs på ordentligt. Få till bra matrutiner o ät när du är hungrig. Kanske du ska vara försiktig med yoghurt o nötter, stoppar viktnedgång för många. Följ råden som finns på kostdoktorns sida. Gör inga undantag.

Lycka till!

• Like 1

Jag går inte ner de veckorna jag äter yoghurt till frukost. Med hallon och frön till hamnar jag för högt i kolhydratintag. Bästa frukosten för viktnedgång för mig har varit te med kokosfett. Jag har även fått ta bort kaffe ur min diet om eftersom jag vill ha mjölk i och det blir för mycket carbs.

Sen är det ju som de andra säger möjligt att du omfördelar. Själv använder jag i stort sett bara måttband.

• Like 1

Jag har testat en del metoder för att gå ner i vikt, den som fungerat bäst var med Viktväktarna då jag gick ner hela 45 kg...det är nu några år sedan och jag har sedan dess av många olika anledningar gått upp i vikt igen, dock inte allt men en del. Jag är idag kraftigt överviktig med ständigt sötsug och småäter mellan varje måltid då jag ständigt är sugen. Har hört mkt om LCHF och många gånger tänkt att det kan inte fungera, jag som är så kraftigt överviktig ska äta mycket fett, anledningen till att jag började var att jag har hört från många att sötsuget och småätandet blir bättre eller rent av försvinner samt att jag verkligen behöver gå ner i vikt. Jag vet att viktminskning alltid är inviduellt..det går olika fort för alla.

Jag har nu kört strikt LCHF under drygt 4 veckors tid, sötsuget och småätandet är som bortblåst och jag är överlycklig för det. Jag har börjat motionera, förr gick jag inte en meter längre än vad jag behövde, nu blir det en powerwalk direkt när jag vaknat på morgonen, sen blir det promenad till och från jobbet så totalt blir det 2-2½ timmes promenader VARJE dag. Jag håller mig till under 20 g kolhydrater varje dag MEN jag har inte gått ner ett endaste gram, har däremot gått upp 3 hg.

Vad gör jag för fel??? Önskar så innerligt att detta skulle fungera för mig då jag har slutat med småätandet, jag är aldrig sugen på allt längre och sötsuget är som bortblåst.

Är det någon som har tips och idéer på vad jag kan göra eller förändra, så tar jag tacksamt emot dessa!

Kan det vara så att det inte fungerar på mig? Äter jag för mycket fett? Äter jag för lite fett? Äter jag för mycket eller för lite överhuvudtaget av allting?? Hur ska jag äta på bästa sätt när jag promenerar så mkt? Äta före powerwalken på morgonen eller efter? Har det nån betydelse?

Hoppas någon har tips å råd att komma med, vill så gärna bli av med min övervikt och nu är jag mer taggad än någonsin och snart måste det börja hända något innan motivationen försvinner helt och hållet!

Tack på förhand!

Kram

Lina78

Hej och välkommen hit :)

Om jag får gissa så tror jag att anledningen till att du inte tappat kilon är att du har en otrygg kropp som är van vid jojobantning och svältdieter. Stämmer det?

Sen om jag får analysera det du äter så skulle jag direkt plocka bort yoghurten med hallon till frukost. Hallon innehåller relativt mycket kolhydrater för att intagas varje dag. Rekommenderar istället ägg (kokt, stekt, omelett, äggröra) och bacon/fet korv och ost (till exempel gräddost) Själv brukar jag äta stekta ägg med gräddost (steker äggen kvällen innan så dem är kalla på morgonen) Eller kaffe /té med kokosfett/grädde/smör

Prova att skippa mejeriprodukter som yoghurt, keso och mjölk. Det kan vara så att laktosen (mjölksocker) i mjölkprodukterna räcker för att du inte ska komma in i tillräcklig ketos.

Jag brukar "unna" mig en smoothie med grädde, turkisk yoghurt och bär max 2 gånger i veckan. Resten av dagarna äter jag nästintill mejerifritt om man bortser från 40%ig grädde och gräddost.

Sen med tanke på att du promenerar så mycket så bygger din kropp muskler istället. Muskler väger mer än fett så satsa på måtten istället för vikten :)

Lycka till!

Jag hade samma problem innan jag började kolla vad mitt kaloribehov var.

Gå in på http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och kolla hur mycket kcal du skall äta /dag för att minska i vikt.

Ät sedan kanske max 15 gr kolhydrater /dag och ät sedan lika många gram protein som din bantade kroppsvikt vore i kg - kanske blir 70 gram/dag?

Protein o kolhydrater har 4 kcal/gram: (15 +70)x4  = 340 kcal. Resten av kcal enligt beräkningen ovan skall du äta från fett i maten.

• Like 1

Hej och välkommen hit :)

Om jag får gissa så tror jag att anledningen till att du inte tappat kilon är att du har en otrygg kropp som är van vid jojobantning och svältdieter. Stämmer det?

Sen om jag får analysera det du äter så skulle jag direkt plocka bort yoghurten med hallon till frukost. Hallon innehåller relativt mycket kolhydrater för att intagas varje dag. Rekommenderar istället ägg (kokt, stekt, omelett, äggröra) och bacon/fet korv och ost (till exempel gräddost) Själv brukar jag äta stekta ägg med gräddost (steker äggen kvällen innan så dem är kalla på morgonen) Eller kaffe /té med kokosfett/grädde/smör

Prova att skippa mejeriprodukter som yoghurt, keso och mjölk. Det kan vara så att laktosen (mjölksocker) i mjölkprodukterna räcker för att du inte ska komma in i tillräcklig ketos.

Jag brukar "unna" mig en smoothie med grädde, turkisk yoghurt och bär max 2 gånger i veckan. Resten av dagarna äter jag nästintill mejerifritt om man bortser från 40%ig grädde och gräddost.

Sen med tanke på att du promenerar så mycket så bygger din kropp muskler istället. Muskler väger mer än fett så satsa på måtten istället för vikten :)

Lycka till!

Tack för ditt tips! Ska testa att skippa yoghurt, det är den enda mejeriprodukt jag äter varje dag. Keso och mjölk har jag slopat helt! Anledning till att jag har några hallon på min yoghurt är att jag fått tipset att hallon & rabarber är det som innehåller minst kolhydrater och som man kan äta av i måttliga mängder men ska testa att slopa det också och börja med att satsa på ägg i olika former till frukost! Men om jag förstått dig rätt så kan jag fortsätta med 40%ig grädde och gräddost, trots att även det går som mejeriprodukter? Ska börja mäta istället och försöka att inte stirra mig blind på den förbaskade vågen  :)

• Like 1

Ser bra ut tycker jag, har inget att tillägga just nu.
Tror också på att eftersom du bantat tidigare så är din kropp lite otrygg just nu och tror förmodligen att det är någon sån där eländig svältkost på gång igen.
Ge du det ett par månader så kroppen får tid att förstå, så kommer nog kilona att rasa så småningom.
Som sagt, måttbandet säger mycket mer än vågen den första tiden.
Kör på och lycka till :)

Det är lätt att det totala intaget av kcal blir för stort när man "äntligen" kan äta sig mätt efter svältkurer. Tanken med LCHF är att man ska bli och hålla sig mätt så att man under en dag får i sig färre kcal än man gör av med. Energibalansen gäller oavsett vilken kost du äter.

Med LCHF kan man inte äta sig mätt på samma sätt som med lättmat - magen kan inte bli full på samma sätt - då har man fått i sig för mycket mat. Många, inkl., mig själv blir inte naturligt mätta när man fått i sig tillräckligt med energi utan måste lära sig vad som är tillräckligt. Kämpar med det dagligen.

En idé kan vara att kolla hur många kcal du får i dig per dag och sedan se vad du kan göra åt det utan att du går hungrig mellan måltiderna. Det som bäst fungerar för mig är att hålla mig till så strikt LCHF som möjlig, d.v.s inte äta produkter som "driver" hunger. Det som driver hunger kan vara mejeriprodukter (förutom smör), nötter, choklad, sötningsmedel, bär, söta grönsaker e.t.c.

• Like 2

Tack för ditt tips! Ska testa att skippa yoghurt, det är den enda mejeriprodukt jag äter varje dag. Keso och mjölk har jag slopat helt! Anledning till att jag har några hallon på min yoghurt är att jag fått tipset att hallon & rabarber är det som innehåller minst kolhydrater och som man kan äta av i måttliga mängder men ska testa att slopa det också och börja med att satsa på ägg i olika former till frukost! Men om jag förstått dig rätt så kan jag fortsätta med 40%ig grädde och gräddost, trots att även det går som mejeriprodukter? Ska börja mäta istället och försöka att inte stirra mig blind på den förbaskade vågen  :)

Hej!

Jadå, 40%ig grädde och gräddost kan du äta hur mkt du vill av :D  Var drar du gränsen på antal gram kolhydrater/100 gram? Jag drar in gräns vid 5 gram per 100 gram, och därför äter jag inte bär (hallon och blåbär) mer än max två gånger per vecka :) 

Hade varit roligt att få höra från dig om du får något resultat när du gjort förändringarna :rolleyes: 

Jadå, 40%ig grädde och gräddost kan du äta hur mkt du vill av :D

Hur mycket du vill kan bli väldigt fel beroende på vem man är, det kan bli både mycket kolhydrater (av grädden då) och mycket energi. Det kan alltså vara värt att hålla lite koll på intaget även här. (Min åsikt i alla fall.)

• Like 1

Tack för alla tips!! :)  :)  :) 

Står fortfarande still och inget har hänt...men har fått höra att man kan köra LCHF Fakir ett tag...någon som har erfarenhet av det? Tror ni detta kan vara något?? Om jag förstått det hela rätt så är det en striktare LCHF...endast fett å lite protein....alltså inga som helst mejeriprodukter eller grönsaker. har fortfarande svårt att förstå att det finns möjlighet att gå ner i vikt av att äta mycket fett...det rimmar inte...inte för mig som är så kraftigt överviktig och som har blivit det av just fett...men har läst mycket om LCHF och visst det låter logiskt men samtidigt väldigt ologiskt i mina öron...ja detta är inte lätt...Har lite mejeriprodukter kvar och de vill jag inte slänga så jag kör "vanlig" LCHF t om söndag och sen på måndag så är det fakir som gäller ett tag och ser vad som händer...om det händer nåt vill säga. Detta är kanske inte rätt metod för mig...har hört att det är så att det inte funkar för alla men det är värt att testa och det låter ändå någonstans rätt logiskt och rimligt att äta på LCHF-vis...men återigen...det kanske inte passar just min kropp.

PS!....Har börjat använda mig av appen "Shape Up" för att hålla koll på kaloriintag och allt som hör till...men den är väl inte lämpad för LCHF antar jag...med min kraftiga övervikt så ska jag knappt äta nåt fett alls...och med LCHF är det mkt fett som gäller...så den gränsen spränger jag rejält varje dag... :o  :)

Hur mycket du vill kan bli väldigt fel beroende på vem man är, det kan bli både mycket kolhydrater (av grädden då) och mycket energi. Det kan alltså vara värt att hålla lite koll på intaget även här. (Min åsikt i alla fall.)

Vad jag har lärt mig så ska man skippa det där med kalorier och kcalintag per dag i början av LCHF. I alla fall om man har en otrygg kropp. Det är väldigt svårt att äta hur mycket som helst av grädde och gräddost, jag är matmissbrukare och jag blir faktiskt mätt utan att överäta sådana saker.

När jag äter LCHF överäter jag inte alls, jag känner direkt när magen säger att jag är mätt och när den säger att jag är hungrig (inte sugen som förr utan hungrig)

Så mitt råd är till en början att äta tills man är mätt och när man är hungrig. Sen när man har kommit in i det och vill optimera resultaten så kan man fördjupa sig i hur många kcal per dag man ska äta av protein, fett och kolhydrater.

Min uppfattning efter egen erfarenhet

Tack för alla tips!! :)  :)  :)

Står fortfarande still och inget har hänt...men har fått höra att man kan köra LCHF Fakir ett tag...någon som har erfarenhet av det? Tror ni detta kan vara något?? Om jag förstått det hela rätt så är det en striktare LCHF...endast fett å lite protein....alltså inga som helst mejeriprodukter eller grönsaker. har fortfarande svårt att förstå att det finns möjlighet att gå ner i vikt av att äta mycket fett...det rimmar inte...inte för mig som är så kraftigt överviktig och som har blivit det av just fett...men har läst mycket om LCHF och visst det låter logiskt men samtidigt väldigt ologiskt i mina öron...ja detta är inte lätt...Har lite mejeriprodukter kvar och de vill jag inte slänga så jag kör "vanlig" LCHF t om söndag och sen på måndag så är det fakir som gäller ett tag och ser vad som händer...om det händer nåt vill säga. Detta är kanske inte rätt metod för mig...har hört att det är så att det inte funkar för alla men det är värt att testa och det låter ändå någonstans rätt logiskt och rimligt att äta på LCHF-vis...men återigen...det kanske inte passar just min kropp.

För det första, du har inte blivit överviktig av fett utan av överdrivet intag av kolhydrater OCH fett (typiskt exempel är pomme fritt). Detta är ett tänk som du måste få bort om du ska leva med LCHF. Fett är nyttigt! (gäller inte margariner)

Fakir innebär som du säger att man äter ägg, vissa sorters ost (med 0 kh), kött, fisk och fett. Man nollar kolhydrater så långt det bara går. Inga grönsaker och absolut inga mejerier (inte ens grädde)

Fakirmetoden gör att du kommer in i ketos fortare och det gör också att du snabbt får resultat på vikt och mått. DOCK är det ganska långrandigt och tråkigt med fakir tycker jag. Det är typ kött och smör, ägg och smör, fisk och smör...Jag som tröttnar fort kan äta det i några dagar, sen tröttnar både mina smaklökar och jag :)

PS!....Har börjat använda mig av appen "Shape Up" för att hålla koll på kaloriintag och allt som hör till...men den är väl inte lämpad för LCHF antar jag...med min kraftiga övervikt så ska jag knappt äta nåt fett alls...och med LCHF är det mkt fett som gäller...så den gränsen spränger jag rejält varje dag... :o  :)

Om du använder Shape up så är mitt tips att inte bry dig om appens rekommendationer kring hur mycket av vad du ska äta.
Fyll i det du äter och se till att du ligger rätt i förhållandet mellan fett;protein;kolhydrater.

Om du vill veta att du har en bra proportion mellan dessa kan du använda dig utav Skaldemans Ratio. Fett/Protein+Kolhydrater

Normal ratio är 1,0. Har man över 50kg övervikt att gå ner ska man helst ligga på ratio 1,2. Detta kan man räkna ut på det totala dagsintaget eller per måltid.

Om du äter 50g fett och 20 gram proteiner och 10 gram kolhydrater blir det såldes 50/(20+10) = 50/30 = 1, 0
Om du äter 50g fett, 35 gram protein och 5 gram kolhydrater blir det 50/(35+5) = 50/40 = 1,25

Tack på förhand!

Kram

Lina78

Hej Lina,

Du skriver att du har ett problem, du går inte ner i vikt men trots att du borde. Till att börja med vore det lättare för oss att hjälpa dig om du skriver om vad du äter samt mängd. Annan relevant information som nuvarande ålder, vikt, längd etc. Ju mer vi vet om dig desto lättare är det att ge feedback.

Jag skulle inte heller göra en sån stor grej av detaljerna i nuläget, försök att se helhetsperspektivet (kcal in < kcal ut). Tanken med LCHF är ju att du ska byta ut dina kolhydrater mot nyttiga fetter, så ett väldigt liten del av ditt energiintag består av kolhydrater. Det är inte den låga mängden i sig som bidrar till viktnedgång, utan snarare den aptitreglerande effekt som fettet för med sig. Man känner sig mätt i stort sett längre om man får i sig mycket med *nyttiga* fetter (det blir svårare att överäta, men inte omöjligt). Att du inte går ner i vikt just nu beror på en grej: Du äter mer än vad du gör dig av med.

Skulle jag exempelvis käka LCHF med max 5g kolhydrater per dag, men fortfarande överskrida mitt dagliga behov så skulle jag gå upp i vikt. Detsamma gäller åt andra hållet, du kan byta ut 5g mot 50, så länge jag underskrider mitt dagliga behov så resulterar det till en förändring. Anledningen som sakt att LCHF generellt fungerar bra för viktnedgång/minskning av kroppsfett är eftersom att man brukar inte känna sig så hungrig hela tiden och vilja småäta.

Vi är alla unika, men jag kan säga att nu när jag nått min målvikt har jag blivit mer liberal med kolhydraterna (20-30g på vardagar, 50-70g totalt på styrketräningsdagar) och mitt midjemått/lårmått minskar fortfarande. Jag har gjort mindre förändringar, men om man kollar på "the big picture" så är mitt intag av kcal < dagsbehovet.