Gå till innehåll

(Gris)fett - när blir det för mycket?

Recommended Posts

Jag har alltid tyckt om griskött och nu när jag önskar ha i mer fett i min kost så väljer jag ofta de fetaste bitarna från bland annat grissidan. Istället för att köpa fabriksproducerat bacon så steker jag en stor bit sida i ugnen som jag skivar och använder i olika maträtter. Ju fetare sida, desto bättre har blivit mitt måtto...

Förutom det så har jag börjat göra eget ister. (Smällt grisfett.). Jag använder min Croc-pot och på några timmar så har jag klart och fint ister som jag sen förvarar i kylskåpet. Detta använder jag till nästan all slags matlagning, stekning och fritering som alternativ till smör och annat fett. 

Griebenschmalz gör jag också regelbundet. Jag blandar i stekt lök och tycker det är underbart gott.

Steker gärna ett par ägg och lägger en stor klick grammelfett på toppen med ett par skivor rödbetor bredvid. Har faktiskt även provat att blandat det i några sallader och det framhäver smaken på andra ingredienser bra. 

Sen väljer jag förstås alltid kotletter med fett och svål, de blir ju klart bäst! 

Okej, det är mycket gott och mättande - men samtidigt så surrar en fråga i mitt bakhuvud.

Kan det bli för mycket fett griskött? När blir det för mycket? 

När jag köper vanligt svenskt griskött i butiken och använder de feta bitarna, innehåller de mycket skadliga ämnen och kemikalier?

Är det något som är dåligt (ohälsosamt) med just grisfett?

Det "känns" lite orenare än till exempel smör? Är det så? 

Men jag vet inte om det finns fog för frågorna ovan eller om det är bara feltänk av mig. 

Så jag ställer frågan här - ifall det skulle vara någon som är mer insatt i ämnet så är jag tacksam för inspel och fakta. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket tyramin, som finns i bl.a. bacon kan ju ge sömnproblem och huvudvärk om jag inte minns fel. Är dock osäker på om nivån av tyramin i fläskkött generellt är hög...och då kanske i synnerhet om de fetare delarnas innehåll.

I övrigt är det väl "som vanligt" förekomsten av de potentiellt toxiska kemikalier som lagrats i fettet som skulle kunna vara ett problem. Alla levande organismer, även plantor, tar ju upp sådant men fett tenderar ju lagras under längre tid varför potentiellt högre doser kan konsumeras. Är ju egentligen miljörelaterat detta men miljön tenderar beröra hälsoområdet om inte förr så senare.

Länk till inlägg

Problemet med (industriellt) griskött är att det är väldigt mycket omega-6 i föhållande till omega-3 i köttet

Det behöver dock inte vara nåt problem om man även äter annan mat som kan balansera upp fettsyrorna till bra nivåer totalt sett

Länk till inlägg

Fettfördelningen i grisköttet beror som dufva skriver på vad grisarna ätit; mer omega-6 anses kunna bidra till inflammation i kroppen och därmed hela batteriet av kardiovaskulära problem etc. Balansera med fet fisk (sill, makrill, lax), eventuellt tillskott av omega-3. Och så kan man välja vildsvin då och då, det kommer nog mer och mer av det köttet framöver, dels för att de är lovliga året runt, dels för att de verkligen behöver "skjutas av".

Länk till inlägg