Jump to content

Tallriksmodellen är uppdaterad!

Sasch
 Share

Recommended Posts

Såg precis på tv 4 nyheterna att de har uppdaterat tallriksmodellen med att ta bort EN potatis men mer grönsaker.

Livsmedelverket har börjat med ett projekt i skolor och förskolor med att färga tallrikarnas kanter i olika färger i tallriksmodellen. så barnen lättare delar upp maten.

Det går framåt med myrsteg:)

Såg precis på tv 4 nyheterna att de har uppdaterat tallriksmodellen med att ta bort EN potatis men mer grönsaker.

Livsmedelverket har börjat med ett projekt i skolor och förskolor med att färga tallrikarnas kanter i olika färger i tallriksmodellen. så barnen lättare delar upp maten.

Det går framåt med myrsteg:)

Tallriksmodellen de visade i TV var den för lågenergiförbrukare. Den är inte ny men dom som inte fördjupat sig i tallriksmodellen kanske inte känner till att det finns olika tallrikar för olika behov. Tallriksmodellen är ju bara ett sätt att ha koll på proportionerna mellan olika livsmedel och en kvinna på kontor har ju inte samma energibehov som en byggnadsarbetare.

• Like 1

Tallriksmodellen de visade i TV var den för lågenergiförbrukare. Den är inte ny men dom som inte fördjupat sig i tallriksmodellen kanske inte känner till att det finns olika tallrikar för olika behov. Tallriksmodellen är ju bara ett sätt att ha koll på proportionerna mellan olika livsmedel och en kvinna på kontor har ju inte samma energibehov som en byggnadsarbetare.

Håller allt med dig här.

Visserligen vet jag att folk i allmänhet (både inom lchf och andra) inte tycker att man ska hålla på att räkna hit och dit och jag kan till viss del hålla med MEN det är bara att konstatera att det ibland kan vara bra att ha lite koll på vad man stoppar i sig :P 

Energibehovet ÄR olika, dels beroende på vad man har för liv med arbete, fritid etc men även rent genetiska - det är jag övertygad om.

Jag själv älskar att kolla, räkna och fundera på vad just jag kan behöva men det är förstås jag det ;) 

Kan bero på att jag har häst och är sedan länge van vid att räkna på vad han behöver för att kunna prestera så mycket som möjligt - i alla fall tidigare när han tränades en hel del.

Vi människor ska ju också prestera - det kanske inte handlar om träning eller tävling i den bemärkelsen men vi är levande varelser som ingår i djurfaunan och vi ska orka med vårt arbete, familj, fritid...ja hela livetoch samtidigt må så bra som möjligt!

På vilket sätt har dom ändrat sig?

Man säger att man bör ta bort en del kolhydrater, man börjar erkänna att kolhydraterna är problematiska. Detta är bara början, nu har det börjat komma på rull.

Gårdagens prgram om socker var kanske inte helt perfekt men jag tycker ändå att det var bra i mycket. Socker är ett jätteproblem. Sedan är steget inte så långt till att man börjar inse att tex stärkelse också är socker.

Man säger att man bör ta bort en del kolhydrater, man börjar erkänna att kolhydraterna är problematiska. Detta är bara början, nu har det börjat komma på rull.

Gårdagens prgram om socker var kanske inte helt perfekt men jag tycker ändå att det var bra i mycket. Socker är ett jätteproblem. Sedan är steget inte så långt till att man börjar inse att tex stärkelse också är socker.

Tråden handlar ju om tallriksmodellen och den har dom ju inte ändrat på i alla fall. Sedan har väl aldrig slv sagt att vi skall äta godis och dricka läsk.

Enligt henne har våra matvanor ändrats sedan 1976 då hon som nutritionist på Scan presenterade tallriksmodellen. Då ”grönsaker ansågs vara kaninmat” komponerade hon en cirkel med tre lika delar livsmedel rika på protein, vitaminer/mineraler respektive kolhydrater.

http://www.dn.se/ekonomi/tallriksmodellens-grundare-ta-bort-potatis

Skrattretande att man tillät en person som jobbade för ett livsmedelsföretag formulera riktlinjer för kost och hälsa. Det måste ju ha funnits hundratals potentiella kandidater som var lite mer objektiva, och inte delade säng med Scan eller annat företag?! ;)

Skrattretande att man tillät en person som jobbade för ett livsmedelsföretag formulera riktlinjer för kost och hälsa. Det måste ju ha funnits hundratals potentiella kandidater som var lite mer objektiva, och inte delade säng med Scan eller annat företag?! ;)

Brödkampanjen kom från brödindustrin. På LVM sitter folk med anknytning till diverse företag och skriver riktlinjer. Det där kommer nog att fortsätta.