Sami Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Har explosionen av operationerna varit till för att skapa vetenskapligt underlag för KI?http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fetmaoperationer-kan-ersattas-av-medicinNu ser jag konspirationer överallt, men vad tror ni övriga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag tror inte på konspirationsteorier men vi är ändå alla utsatta för ett stort experiment. Det går ut på att man skall lösa hälsoproblem genom läkemedel eller kirurgi istället för att åtgärda orsaken till hälsoproblemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Det är säkert prestigefyllt för KI (och lönsamt) att göra dessa operationer Jag tror vi i framtiden kommer att se på det som pågår här med samma avsky som vi idag ser på lobotomierna som gjordes på 40-talet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Det är säkert prestigefyllt för KI (och lönsamt) att göra dessa operationer Jag tror vi i framtiden kommer att se på det som pågår här med samma avsky som vi idag ser på lobotomierna som gjordes på 40-talet Skillnaden är att lobotomierna skedde mot människors vilja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sami Posted April 12, 2013 Author Share Posted April 12, 2013 Fast om man tar fram detta som enda alternativ, är det då med fri vilja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Att människor som är desperata väljer något som uppfattas som en magic bullet. Ja då händer dessa saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Fast om man tar fram detta som enda alternativ, är det då med fri vilja? Jag har ju inte själv tagit del av den rådgivningen som sjukvården ger till kraftigt överviktiga så jag vet ju inte om det är enda alternativet. Jag har dock fått intrycket att rådgivningen inte är speciellt bra. Jag skulle ju själv aldrig i livet välja operation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts