Jump to content

Ketos????? + okunnighet = Osäkerhet


lelleleo
 Share

Recommended Posts

Nä på skenor går det icke. Och som ni goa LCHFare här inne har förstått, går inte allt efter planen. Ska inte skriva/fråga så mycke om min uteblivna viktnergång. Och kanske kommer den...om jag vågar fortsätta med LCHF. För nu har "nån" (och "nån" vet vem han är, så "nån", detta är inte kritik av dig!) "strulat till skallen på mig" genom att undra sig øver mitt "långa ketosmodus". Att jag (om jag fattat rätt, nåt jag ju är mycket osäker på), efter ca 8-9 veckor med hög ketos (utgår från mørk färg på "ketostix", som jag nu inte heller vet om jag ska/vågar lita på), borde ha kommit i "nån normal", och att jag inte borde pinka ut alle ketoner. För jag borde va/kommit i "optimal ketos" ?????... Nåt som jag nu mistänker inte är det samma som hög/kraftig (maximal) ketos. Och det är här jag trillar av lasset. Men som jag ser det, så manipulerar vi ju kroppen til att producera dessa ketoner, för att dom skal bruka fett. Och att mina stickor är så mörka så länge, betyder det att mina ketoner inte hinner bruka nåt fett, innan jag pinka ut dom. Ock sen unrar jag på om detta kan va farligt.. Att gå under hög ketos så länge. För man har ju också hört att man ska få en himmla energi/kick av detta ketosande... Jag är ursliten hela tiden. "Nån" säger att han tror jag är ett LCHFemne, men jag undrar om han tror jag fuskar. Bullar upp med kolisar i mellan. Hoppar inn och ut ur ketos eller nåt. Men det gör jag INTE... Under 8 veckor körde jag det några är inne kallar "fakir". Allt jag "fick i mig" av grönt var att titta på krukväxterna! Och dessa stickor var vineröda/mörkaste på skalan på burken hela tiden... Svarar doc NÅN gång på frågor här inne. Ev finns det nåt annat ställe där jag kan försöka få en förståelse av detta.. Möjligt jag krånglar till grejerna.. Att jag inte skulle läsa så mycket här inne... Tro på Eenfeldt, att "det är bara att äta riktig mat", se om suget efter oriktigt bröd/potatis försvinner...gilla läget...och tro att det är skitenkelt. Men det tåget har nog gått...för detta är ju vetenskap......för andra...men för mig är det ovetenskap änn så länge :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad ska man tro?

 

Du producerar ju ketoner helt klart om stickorna ger utslag

Det kan vara så att du äter för mycket protein och för lite fett

 

Det kan även vara så att du äter för lite totalt sett och har gått in i svältläge

Då producerar man ketoner av bara den men kroppen drar även ner på förbränningen och man känner sig orkeslös

Dock borde du ju ändå tappa vikt om det vore fallet??

 

Har du koll på hur många kalorier det blir om dan och fördelningen fett/protein?

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad ska man tro?

 

Du producerar ju ketoner helt klart om stickorna ger utslag

Det kan vara så att du äter för mycket protein och för lite fett

 

 

Det kan även vara så att du äter för lite totalt sett och har gått in i svältläge

Då producerar man ketoner av bara den men kroppen drar även ner på förbränningen och man känner sig orkeslös

Dock borde du ju ändå tappa vikt om det vore fallet??

 

Har du koll på hur många kalorier det blir om dan och fördelningen fett/protein?

 

Ja den dära uträkningen får jag inte till nu iaf..och jag måste läre mig hur man gör. Sätta upp en matlista med kg så och så, fett så och så, protein så och så...karb så och så (men det skulle ju inte va nåt räknande, bara äta rätt mat coh mycket fett men här är det ju uträkningar på högskolenivå).. Så får jag följa den... Och jag trodde ju inte kroppen kom i nåt sparläge, men gick över til att bruka ketoner.... Så det är mycke jag inte fattar... men det jag skriver är som det är, och vikten står stilla... Så min tro på att probset ligger på ett annat plan ökar... Men jag har 2 veckor kvar på rehab, och sen 3 veckor med kaos och flyttning, utan kök, så det får gå på halv åtta så länge... Men... Jag har ju tid att plugga här...förkovra mig i detta mysterie...som denna enkla bantningsmetod är :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uträkningar på högskolenivå? Nja...leta rätt på något litet program som räknar (dumbbell, matdagboken, minmat...), fyll i vad du äter och i vilken mängd, och gör detta i några dagar för att få en känsla för om du äter lagom mycket och med bra fördelning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uträkningar på högskolenivå? Nja...leta rätt på något litet program som räknar (dumbbell, matdagboken, minmat...), fyll i vad du äter och i vilken mängd, och gör detta i några dagar för att få en känsla för om du äter lagom mycket och med bra fördelning.

 Ja ok.. Men jag är nu på rehab... Och fylla i vad jag äter... Men om det ska bli rätt måste man väl väga ved man äter? Eller räcker det med: En (tycker jag) lagom fleskkotlett, 3 små bitar med fisk, 1/2 ffläsklegg (dom finns från 1 til 2 1/2 kg), 4 bitar tomat osv... Vem/vad kan räkna ut nåt från det???

Link to comment
Share on other sites

Man måste väga i början, för att få en känsla för hur mycket det är. Finns inget program i världen som kan avgöra hur mycket protein det är i en lagom fläskkotlett :) , så det får du hjälpa programmet med, genom att gissa, eller fråga någon.

Link to comment
Share on other sites

Hej, När mäter du ditt "ketonvärde"?

 

Kör du med urinstickor skall du mäta på morgonurinen, jag ligger ofta på mörkrosa eller vinrött. (dvs. över optimal ketos) Optimal ketos anses vara 1,5-3 mmol.

 

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

 

Det gäller ju som några skrivit ovan att äta mera fett och kanske beroende på hur mycket protein du äter kanske minska på det. Tänk på att mjölkprodukter är mera kolhydrater än man kan tro.

 

Så att äta mycket majosåser, kryddsmör, kokosfett, kokosgrädde, aioli så kommer du dels bli mättare, öka kalori intaget och förmodligen på så sätt öka ämnesomsättningen.

Link to comment
Share on other sites

 Ja ok.. Men jag är nu på rehab... Och fylla i vad jag äter... Men om det ska bli rätt måste man väl väga ved man äter? Eller räcker det med: En (tycker jag) lagom fleskkotlett, 3 små bitar med fisk, 1/2 ffläsklegg (dom finns från 1 til 2 1/2 kg), 4 bitar tomat osv... Vem/vad kan räkna ut nåt från det???

 

Det är kanske här problemet ligger, att du tycker du äter en "lagom" fläskkotlett och en "liten" bit fisk men i själva verket är det kanske stora portioner. Det ända sättet att verkligen veta hur mycket man äter och får en känsla för det är att väga. 

 

Jag tycker också det är konstigt att din kropp inte har ställt om sig till keondrift efter alla dessa veckorna, precis som någon skrev tidigare - att pinka ut en massa ketonkroppar tyder på svält, men då borde du gå ner i vikt.

 

Om jag var du så skulle jagh försöka få tid till en läkarundersökning och kolla upp att det står rätt till med alla hormoner.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, När mäter du ditt "ketonvärde"?

 

Kör du med urinstickor skall du mäta på morgonurinen, jag ligger ofta på mörkrosa eller vinrött. (dvs. över optimal ketos) Optimal ketos anses vara 1,5-3 mmol.

 

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

 

Det gäller ju som några skrivit ovan att äta mera fett och kanske beroende på hur mycket protein du äter kanske minska på det. Tänk på att mjölkprodukter är mera kolhydrater än man kan tro.

 

Så att äta mycket majosåser, kryddsmör, kokosfett, kokosgrädde, aioli så kommer du dels bli mättare, öka kalori intaget och förmodligen på så sätt öka ämnesomsättningen.

 

Detta stämmer dock bara i början. När kroppen har vant sig vid att använda ketonkroppar som bränsle så kommer mindre och mindre av överflödet att kissas ut. När jag ligger i optimal ketos till exempel (enligt blodketonmätare) så brukar jag knappt ge något utslag alls på urinstickorna.      

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Detta stämmer dock bara i början. När kroppen har vant sig vid att använda ketonkroppar som bränsle så kommer mindre och mindre av överflödet att kissas ut. När jag ligger i optimal ketos till exempel (enligt blodketonmätare) så brukar jag knappt ge något utslag alls på urinstickorna.      

AHA, spännande! Det är detta jag har funderat på... Hmm... konstigt att jag alltid ligger högt då? Om jag nu efter säg 4 mån borde ligga lägre? Kanske måste jag bara skaffa en blodmätare också, tycker bara de är så dyra. :P

Link to comment
Share on other sites

AHA, spännande! Det är detta jag har funderat på... Hmm... konstigt att jag alltid ligger högt då? Om jag nu efter säg 4 mån borde ligga lägre? Kanske måste jag bara skaffa en blodmätare också, tycker bara de är så dyra. :P

 

Blodketonmätare är betydligt säkrare. Ligger du inom ketos zonen på den så skulle jag inte oroa mig över ett fortsatt högt keton utsläpp via urinen, men det finns flera som trotts högt ketonutslag på urinstickorna endast ligger i gränsområdet för att ligga i ketos (0.2-0.5) trotts en längre tid på LCHF.

 

Anledningen för detta kan vara ett högt intag av mjökprodukter, lite för många kolhydrater eller för mycket protein.   

Link to comment
Share on other sites

Man måste väga i början, för att få en känsla för hur mycket det är. Finns inget program i världen som kan avgöra hur mycket protein det är i en lagom fläskkotlett :) , så det får du hjälpa programmet med, genom att gissa, eller fråga någon.

 

Tänkte ju det..och jag har en bra våg hemma...så jag får ta det pö om pö tills jag får känslan ;)

 

Hej, När mäter du ditt "ketonvärde"?

 

Kör du med urinstickor skall du mäta på morgonurinen, jag ligger ofta på mörkrosa eller vinrött. (dvs. över optimal ketos) Optimal ketos anses vara 1,5-3 mmol.

 

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

 

Det gäller ju som några skrivit ovan att äta mera fett och kanske beroende på hur mycket protein du äter kanske minska på det. Tänk på att mjölkprodukter är mera kolhydrater än man kan tro.

 

Så att äta mycket majosåser, kryddsmör, kokosfett, kokosgrädde, aioli så kommer du dels bli mättare, öka kalori intaget och förmodligen på så sätt öka ämnesomsättningen.

Hej... Jag har mätt på eftan..nån skrev at det var det optimala.. Och då brukar det vara just mörkrosa-vinrött... Och först nu såg jag att det står mmol också... Några mjölkproteiner  får jag inte i mig (möjligen nu på rehab när jag tar lite av nåt jag hoppas inte är för mycket kolisar)....och håller ju ketosen hela tiden. Men kan man ha för mycket ketoner då?

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske här problemet ligger, att du tycker du äter en "lagom" fläskkotlett och en "liten" bit fisk men i själva verket är det kanske stora portioner. Det ända sättet att verkligen veta hur mycket man äter och får en känsla för det är att väga. 

 

Jag tycker också det är konstigt att din kropp inte har ställt om sig till keondrift efter alla dessa veckorna, precis som någon skrev tidigare - att pinka ut en massa ketonkroppar tyder på svält, men då borde du gå ner i vikt.

 

Om jag var du så skulle jagh försöka få tid till en läkarundersökning och kolla upp att det står rätt till med alla hormoner.  

 

:) Jepp..men det är ju detta med LCHF och Norge... Men det finns en läkare (Hexenberg) som vurmar för det, så jag undrar om jag inte ska låta henne kolla upp både det ena och det andra

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag visste inte att urinketonerna minskar sen kroppen vant sig vid fettdrift.

 

Men så har jag så oproblematiskt LCHF-liv att jag inte behöver fundera på sånt heller. Ännu.

 

Kan du faktiskt äta LCHF på rehab?

Nej det är svårt.. Blir trots att jag är skitless massa ägg.. Men nåt hittar jag.. Och så köper jag grillat i affären... :)

Link to comment
Share on other sites

AHA, spännande! Det är detta jag har funderat på... Hmm... konstigt att jag alltid ligger högt då? Om jag nu efter säg 4 mån borde ligga lägre? Kanske måste jag bara skaffa en blodmätare också, tycker bara de är så dyra. :P

 

Har ju samma problem.. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

:) Jepp..men det är ju detta med LCHF och Norge... Men det finns en läkare (Hexenberg) som vurmar för det, så jag undrar om jag inte ska låta henne kolla upp både det ena och det andra

 

Att kolla ämnesomsättningen har ju ingenting med LCHF att göra, du behöver ju inte ens nämna LCHF för din läkare ;) 

Link to comment
Share on other sites

Att kolla ämnesomsättningen har ju ingenting med LCHF att göra, du behöver ju inte ens nämna LCHF för din läkare ;)

Nej på det viset.. Det är ju nåt mysko, och ämnesomsättningn har jag kollat en massa ggr...och den är ALLTID fin, Nåt jag aldrig har fattat... Och jag fightas också med mina "hjärtspesalister" ang kost/LDL-kolesterol... Och Hexenberg tar utvidgade/djuptgående blodprov ift till flera saker :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nej på det viset.. Det är ju nåt mysko, och ämnesomsättningn har jag kollat en massa ggr...och den är ALLTID fin, Nåt jag aldrig har fattat... Och jag fightas också med mina "hjärtspesalister" ang kost/LDL-kolesterol... Och Hexenberg tar utvidgade/djuptgående blodprov ift till flera saker :)

 

Aha, yes - då kan det ju vara värt att söka upp någon annan som är villig att testa mer. 

 

Av ren nyfikenhet - har du lyckats gå ner i vikt på någon annan diet tidigare? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aha, yes - då kan det ju vara värt att söka upp någon annan som är villig att testa mer. 

 

Av ren nyfikenhet - har du lyckats gå ner i vikt på någon annan diet tidigare? 

 Jo 13 kg/7mnd (nov 2011 -maj 2012), då på slapp LCHF, med frukt mm.. Men ganska mycke "träning" ifa gående osv.. Men så sket det sig i privaten, och jag blev sittande. och tycka synd om mig själv, och gick upp 15 kg på 5 månader  :huh: 

Link to comment
Share on other sites

 Jo 13 kg/7mnd (nov 2011 -maj 2012), då på slapp LCHF, med frukt mm.. Men ganska mycke "träning" ifa gående osv.. Men så sket det sig i privaten, och jag blev sittande. och tycka synd om mig själv, och gick upp 15 kg på 5 månader  :huh:

Jo.. motivation, diciplin, men framförallt ett bra mående tror jag är en förutsättning för en kropp o knopp.. som fungerar som den skall!

 

Leda, stress, missnöje är sådant som ställer allt på kant, speciellt för den som redan har en skadad metabolism.

 

På något sätt så får du försöka komma tillbaka till där du var när det fungerade.

 

Du är i ketos.. det visar stickorna, inte tu tal om annat, sen så kan kortisol och andra stresshormoner ställa till det ändå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...