Jump to content

Är optimal Ketos optimalt?


Peter B
 Share

Recommended Posts

Många skriver i detta ämne som att optimal ketos är bra...

 

Men såvitt jag kan förstå så är det bra för:

 

1. Viktnedgång

2. Diabetiker (som kvitto på att man äter lite kolhydrater)

 

För övriga kan det väl snarast vara en risk med att äta på det viset,  eftersom kosten då lätt kan bli alltför ensidig...?

Link to comment
Share on other sites

Jag har då inte sett något som tyder på att det är optimalt för något, utom försäljning av ketonmätare och stickor.

 

Det kan ju vara ett verktyg för att motivera sig själv att begränsa sin kost så att den blir tråkigare och man äter mindre, men ketonnivåerna i sig är inte "optimala" för något som det verkar.

Link to comment
Share on other sites

När jag är i optimal ketos mår jag bättre, springer snabbare och känner mig allmänt toppen än om jag ligger i gränsområdetb utanför den optimala ketoszonen. Sen tror jag inte att de siffrorna som bl.a doc presenterar är "optimala" för alla utan det beror säkert på vilken typ av person man är.

 

Att kosten behöver blir "tråkigare" bara för att man är i den optimala ketoszonen tror jag inte ett öre på utan det beror helt enkelt på vilen typ av person man är och viken man man tycker om.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När jag är i optimal ketos mår jag bättre, springer snabbare och känner mig allmänt toppen än om jag ligger i gränsområdetb utanför den optimala ketoszonen. Sen tror jag inte att de siffrorna som bl.a doc presenterar är "optimala" för alla utan det beror säkert på vilken typ av person man är.

 

Att kosten behöver blir "tråkigare" bara för att man är i den optimala ketoszonen tror jag inte ett öre på utan det beror helt enkelt på vilen typ av person man är och viken man man tycker om.   

Jo..men om man inte är uppmärksam så kan man nog ganska lätt riskera att maten inte blir tillräckligt allsidig ...när man börjar utesluta ett antal livsmedel...

 

..men du menar att du mår bättre när ketosen blir "djupare" och inte "bara" ligger på några tiondelar på morgonen?

Link to comment
Share on other sites

..men du menar att du mår bättre när ketosen blir "djupare" och inte "bara" ligger på några tiondelar på morgonen?

 

Precis! Mår bäst runt 2.0 blir den för "djup" äter jag för lite.  

Link to comment
Share on other sites

Med optimal ketosis menas bara att man ligger över kolisätares nivå och under svältketosis!

Är inte all ketos svältketos om man går ner i vikt när man är i ketos?

 

Jag kan tänka mig att man kan vara i ketos bara genom att nolla kolhydraterna men ändå äta för mycket så man snarare går upp i vikt.

 

Trots att det skrivs så mycket och att det är många som mäter och förklarar har jag aldrig fått någon klarhet i hur det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jag som låg på 3.4 när jag mätte när jag vaknade imorse, det är ju över "optimal ketos", men spelar det så stor roll? Det betyder väl knappast att jag är i svält :P

Det betyder förmodligen att det var ett tag sedan du åt?

Link to comment
Share on other sites

Är inte all ketos svältketos om man går ner i vikt när man är i ketos?

 

Jag kan tänka mig att man kan vara i ketos bara genom att nolla kolhydraterna men ändå äta för mycket så man snarare går upp i vikt.

 

Trots att det skrivs så mycket och att det är många som mäter och förklarar har jag aldrig fått någon klarhet i hur det fungerar.

Näe.. inte om ketosisen beror på att kroppen självmant tar av ett överskott fett som är lagrat.

 

Och ja.. man kan vara i Ketos på dietfett oxå.. eller skall vi säga.. en del av ketosen är alltid dietfett.

 

Ketos betyder egentligen bara att du äter mindre kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos, varvid fettoxidation och glukoneogenes ökar samt att ketos ersätter en del glukos.

 

Däremot vad man kissar ut kan vara lite vad som helst, det är ingen stensäker mätmetod om man säger så.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte ätit på 10 timmar och dina ketoner var lite höga så betyder det antingen att du hade lite dåligt med glykogen att ta till eller att du vaknade tidigare än vad kroppen tänkt sig i sin dygnsreglering.. eller bäggeÅ

 

Blodsockret är som lägst strax före du vaknar av dig själv och högst prexis när du vaknat av dig själv.. dygnsreglering kallas det.. Cirkadian Cycle!

 

Så inom en timmes intervall på morgonen så kan ketoner och glukos variera rätt mycket

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket tveksam till påståendet om optimal ketos. Jag gick varken ner mer i vikt eller mådde bättre på något vis. Därför slutade jag i höstas att mäta blodketoner regelmässigt. Jag har gjort litet sporadiska kontroller med de stickor jag har kvar sedan mätningarna och jag sett att jag ligger i olika djup ketos. Det optimala betraktar jag dock som ett hype.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...