Jump to content

Från Cambridge till LCHF ?

FruPlarsson

Recommended Posts

Hej,

Jag går just nu på Camebridge ren kur. Har testat detta förut och det har fungerat bra.

Jag ville komma ifrån mitt sockerberoende och bröt helt men vill i framtiden fortsätta med det goda livet, dvs ett liv i hälsans tecken utan socker.

Jag är ute efter att må bra och tappa några kilon efter graviditet. Jag tränar regelbundet 2-3ggr/v

Kan jag gå direkt från Cambridge till LCHF?

Mvh// Grönare än grönast på LCHF, har inte ens provat en endaste gång

Ja, det kan du men du får vara försiktig så du inte går upp allt du gått ner. Trappa upp enligt det program du går nu så inte magen och tarmarna får en chock. Sedan kan du börja med LCHF. Det du ska tänka på är att efter en svältkur så är kroppen (och hjärnan) extra hungrig. Kroppen vill lägga på sig allt den kan ifall det skulle komma en svältperiod igen. Det är lätt att äta mer än man gör av med i det läget. Håller du bara någorlunda koll på energimängd och inte äter sånt som triggar hunger och sug kommer det att gå bra. Det som triggar mig (och många andra) är: mejeriprodukter (förutom smör), nötter, choklad, vin och extra söta grönsaker. Du får prova dig fram. Lycka till!

Tack för tips!

Ska se till att hålla mig borta från de saker du nämner här ovan i upptrappningsfasen speciellt.

Efter min förra upptrappning lyckades jag hålla vikten med att äta tallriksmodellen som Camebridge rekommenderar, men så blev jag gravid ;-) Tror att LCHF passar mig bättre än tallriksmodellen.

//FruPlarsson