Jump to content

Komplicera inte för mycket

Anders A

Recommended Posts

Håller helt med Emma. Inlägget är viktigt.

Jag gjorde själv precis som trådstartaren föreslår. Jag bara började äta bra mat utan förväntningar. Sen plötsligt 8 månader senare stod jag där 20 kg lättare och mådde toppen. Jag tror inte jag hade slutat även om vikten stått stilla.

• Like 2

Är det inte så att många ropar desperat efter hjälp för ingenting händer (efter 2v eller 2mån för den delen) och då vill "alla" hjälpa?

Att LCHF för livet ÄR INTE samma sak som LCHF för viktminskning (även om smasket kan funka för en del) brukar ofta påtalas men kanske inte alla tar till sig det? Många blir dåbesvikna på LCHF eftersom de inte minskar trots att de gör "allt rätt"... Sen finns det förstås de som tycks ha fastnat av någon anledning och där kanske det är kalorirestriktion och motion som kan trigga igång viktminskningen (så har det varit för mig, nu när jag börjat träna händer det lite). Problemet med att prova sig fram är att det tar tid och vi vill nog alla ha snabba resultat... ;)   

Jag håller med om rubbet utom det där med kalorier. ;-) Nu är det ju väldigt individuellt, men jag med mitt ätstörda beteende behövde den kollen. Jag hade lätt kunnat äta alldeles för mycket... Dock har jag verkligen inte späkt mig, låg på ca 1800-2200kcal det första halvåret. Och gick ner i snitt 1,2kg i veckan.

• Like 3

Blir lite tröst i detta...och jag känner igen mig. För jag tycke inte att min innsatts ger som förväntat. Och så läser man om andra som "rasar" i vikt. DET behövs inte... Men ett snitt på 1,8 hg pr vecka på 3 månader är inget jag jublar för. Spes när jag följt alla regler tveklöst. T:o:m: kört 100% strikt i 2 månader. Så sporren/motivationen är i färd med att bli borta... Och nu börjar "proffsen" snacka om min risiga metabolism/ enzymer /fettlever osv, och det är klart jag undrar. Är det nån ide´?

Jag tycker det viktigaste är att uppmana nykomlingar att väga/mäta allt de äter och registrera i något kostprogram, då får de själva en bra erfarenhet av var kolhydratsfällorna finns och kan styra upp det.

Utan en noggrann registrering de första månaderna hade jag nog inte lyckats.

Sedan är det ju det här med mattekunskaperna, kan man inte räkna ut hur många kolhydrater man får i sig om man äter 80 g vara med 25 g kolhydrat per 100 g så är det nog svårt oavsett LCHF eller kaloriräkning.

Blir lite tröst i detta...och jag känner igen mig. För jag tycke inte att min innsatts ger som förväntat. Och så läser man om andra som "rasar" i vikt. DET behövs inte... Men ett snitt på 1,8 hg pr vecka på 3 månader är inget jag jublar för. Spes när jag följt alla regler tveklöst. T:o:m: kört 100% strikt i 2 månader. Så sporren/motivationen är i färd med att bli borta... Och nu börjar "proffsen" snacka om min risiga metabolism/ enzymer /fettlever osv, och det är klart jag undrar. Är det nån ide´?

Ja, jag har sett att du har varit lite bekymrad. Men du måste tänka om. 1,8 hg i veckan är ju 1.8 hg i veckan. Och du går ju ner! Se inte det här som en bantningskur. Se det som en kost-metod som du förhoppningsvis kommer att fortsätta med länge. Och acceptera att det tar lite tid. Slappna av lite och kanske rent av släpp kontrollen lite med all mätning, vägning och kontroll av maten som du kanske håller på med. Kom också ihåg att de du kallar "proffsen" förmodligen inte är läkare eller forskare, utan precis som jag, bara personer som testat det här och fått bra resultat. Sen är vi alla individuella i hur vi fungerar, för någon kanske det funkar att räkna kalorier, för någon att registrera sig på matdagböcker, för en annan att ta bort mejerier och för ytterligare andra att äta mer eller mindre protein, etc,etc. Är jag säker på att det jag rekommenderar fungerar? Nej. såklart inte! Men det har fungerat för mig och väldigt många andra personer...

Sen tror jag också det kan uppstå problem när man då som nybörjare försöker, som du skriver, "följa alla regler tveklöst"...

Du väljer såklart hur du vill gå vidare, men hade jag varit som dig, så hade jag bara återgått till "basic", dvs det jag skrev överst, ge det en månad utan att väga dig eller mäta dig och se vad som händer. Framförallt slappna av lite och försök att inte tänka för mycket på det hela, utan bara njut av god, naturlig mat :-)

Om det efter den perioden visar sig att du inte går ner alls, eller kanske till och med går upp igen, börja då beta av Doc's lista här uppifrån och ner, och ta inte allt på en gång!

Jag själv har hamnat på platåer, stod helt stilla i 6 veckor, och under den tiden försökte jag köra lite striktare, men ingen skillnad. Då tänkte jag att kroppen kanske var nöjd med den vikt jag uppnått och återgick till min normala ej-så-strikta kost. Och plötsligt har jag nu efter ytterligare 6 veckor gått ner 3 kilo till :-)

Har du inte fått några andra positiva resultat av kosten? Bättre mage? Bättre sömn? Lägre blodtryck? Mindre blodsockersvängningar? Eller något av alla andra positiva effekter som vi kan läsa om från olika personer?

• Like 3

Jag tycker det viktigaste är att uppmana nykomlingar att väga/mäta allt de äter och registrera i något kostprogram, då får de själva en bra erfarenhet av var kolhydratsfällorna finns och kan styra upp det.

Utan en noggrann registrering de första månaderna hade jag nog inte lyckats.

Sedan är det ju det här med mattekunskaperna, kan man inte räkna ut hur många kolhydrater man får i sig om man äter 80 g vara med 25 g kolhydrat per 100 g så är det nog svårt oavsett LCHF eller kaloriräkning.

Hej Per,

Det är visserligen bra att veta var kolhydrats-fällorna finns, men håller man sig till grundinstruktionerna, så kommer man väldigt långt. Den enda kontroll jag gör när jag handlar mat, är att kolla på paketen om jag är tveksam om innehållet, och försöker då hålla mig till sådant som har max 5% kolhydrater, dvs 5g per 100g. Det står ju angivet på de flesta matförpackningar.

Jag tycker man kan spara vägning och mätning tills man testat en period och då konstaterar att det inte funkar.

Sen är vi självklart alla olika hur vi fungerar, för en del är mätning och vägning kanske nödvändigt, men jag tycker inte man skall börja med det direkt. Men det är bara min åsikt  :)

• Like 1

Hej Per,

Det är visserligen bra att veta var kolhydrats-fällorna finns, men håller man sig till grundinstruktionerna, så kommer man väldigt långt. Den enda kontroll jag gör när jag handlar mat, är att kolla på paketen om jag är tveksam om innehållet, och försöker då hålla mig till sådant som har max 5% kolhydrater, dvs 5g per 100g. Det står ju angivet på de flesta matförpackningar.

Jag tycker man kan spara vägning och mätning tills man testat en period och då konstaterar att det inte funkar.

Sen är vi självklart alla olika hur vi fungerar, för en del är mätning och vägning kanske nödvändigt, men jag tycker inte man skall börja med det direkt. Men det är bara min åsikt  :)

Det med 5 g per 100 g ärlite farligt tycker jag. O tex korv innehåller 5 g så inte blir jag mätt på 100g utan måste äta 150-200g då är ju det 7,5-10 kolisar

Ja, jag har sett att du har varit lite bekymrad. Men du måste tänka om. 1,8 hg i veckan är ju 1.8 hg i veckan. Och du går ju ner! Se inte det här som en bantningskur. Se det som en kost-metod som du förhoppningsvis kommer att fortsätta med länge. Och acceptera att det tar lite tid. Slappna av lite och kanske rent av släpp kontrollen lite med all mätning, vägning och kontroll av maten som du kanske håller på med. Kom också ihåg att de du kallar "proffsen" förmodligen inte är läkare eller forskare, utan precis som jag, bara personer som testat det här och fått bra resultat. Sen är vi alla individuella i hur vi fungerar, för någon kanske det funkar att räkna kalorier, för någon att registrera sig på matdagböcker, för en annan att ta bort mejerier och för ytterligare andra att äta mer eller mindre protein, etc,etc. Är jag säker på att det jag rekommenderar fungerar? Nej. såklart inte! Men det har fungerat för mig och väldigt många andra personer...

Sen tror jag också det kan uppstå problem när man då som nybörjare försöker, som du skriver, "följa alla regler tveklöst"...

Du väljer såklart hur du vill gå vidare, men hade jag varit som dig, så hade jag bara återgått till "basic", dvs det jag skrev överst, ge det en månad utan att väga dig eller mäta dig och se vad som händer. Framförallt slappna av lite och försök att inte tänka för mycket på det hela, utan bara njut av god, naturlig mat :-)

Om det efter den perioden visar sig att du inte går ner alls, eller kanske till och med går upp igen, börja då beta av Doc's lista här uppifrån och ner, och ta inte allt på en gång!

Jag själv har hamnat på platåer, stod helt stilla i 6 veckor, och under den tiden försökte jag köra lite striktare, men ingen skillnad. Då tänkte jag att kroppen kanske var nöjd med den vikt jag uppnått och återgick till min normala ej-så-strikta kost. Och plötsligt har jag nu efter ytterligare 6 veckor gått ner 3 kilo till :-)

Har du inte fått några andra positiva resultat av kosten? Bättre mage? Bättre sömn? Lägre blodtryck? Mindre blodsockersvängningar? Eller något av alla andra positiva effekter som vi kan läsa om från olika personer?

"Förstår" vad du säger, och jag började glad och nöjd, och med tanke på att det skulle va så enkelt. Och jag väger inte ett skvatt...men får ju hela tiden uppmaning om detta. Allt jag har gjort är att meta ketos. Nåt jag har varit i i 9-10 veckor nu. Men jag ska "lugna ner mig" en stund och se. Men nåt annat som kanske faktiskt är lika ledsamt, är svaret på din sista fråga. För det är nej. Har ju läst om dom i ketos, som får en underbar upptur, med massa energi, god sövn mm mm. För mig är det tvärt om... Jag känner mig otroligt sliten..skit trött rent ut sagt. Så jag börjar ju frågeställa om denna ketos INTE är bra för mig.. Så jag famlar veldans.... Men har ju psykiska probs som ligger i A-gruppen, med massa utanomdietiska problem. Dessa "våldtar" mig dygnet runt, och kan mycket väl va med på att rubba ballansen... Så jo, nog är det jobbig allt... men tack för lite pepp ändå :)

• Like 2

Ett problem jag har med första posten är att det står:

"Undvik helst: socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis)."

Jag skulle vilja säga:

"Undvik absolutsocker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis)."

Nu kör jag själv visserligen ganska strikt, men med "helst" tycker jag du öppnar upp för att det är ok att äta dessa saker. Om man nu vill äta en liten mängd kolhydrater så bör dessa i min mening komma från grönsaker i "bra" former.

• Like 3

Vidare:

"Och att många "gamla" LCHF'are gärna ger en massa råd till nybörjare om matdagböcker, näringsinnehåll, fakir-metoder och annat som jag nog egentligen tycker är lite överkurs. Säkert i all välmening, men jag tror att det kan ge en felaktig bild om LCHF och kanske skrämma en del att våga börja testa." 

Det är också så att det är precis dessa råd som i stor utsträckning efterfrågas. Både här och på många andra ställen. Jag försöker inte säga till alla att "nolla" (fakir, ufo etc), men om jag får frågan hur jag "klarar av det" så svarar jag. 

Jag håller med om rubbet utom det där med kalorier. ;-) Nu är det ju väldigt individuellt, men jag med mitt ätstörda beteende behövde den kollen. Jag hade lätt kunnat äta alldeles för mycket... Dock har jag verkligen inte späkt mig, låg på ca 1800-2200kcal det första halvåret. Och gick ner i snitt 1,2kg i veckan.

Tror att en registrering kan vara avgörande även för oss tanter över 50 som ofta har varit väldigt fettskrämda och vana att inte äta för mkt. Dessutom sitter kroppsfettet som hårdast på oss stackare :(

Med en registrering så ser man om man omedvetet äter i underkant t ex. eller att man trots allt fett ändå äter för lite för att hålla sig mätt.....

• Like 1

Håller med.  Man ska börja så enkelt som möjligt, och vänta ett antal månader innan man konstaterar att man behöver göra något mer, och även då ska man ta det lugnt med åtgärderna; inte allt på en gång. Har jag rekommenderat att väga och registrera maten är det på nivån "gör det några dagar för att se hur du ligger till" (själv klarar jag inte att hålla på och registrera).

Sedan finns det ju de som redan från början trivs med fakir och periodisk fasta, och vad man nu kan hitta på. Jag tror det är viktigt att göra det som känns rätt, men inte hålla på att tvinga kroppen till något bara för att man fått för sig att det hjälper. En stor del av LCHF-konceptet är, åtminstone för mig, att lära sig lyssna på kroppens signaler.

• Like 1

Ansluter mig till föresgående skribenter och tankar. Men det är en stor skillnad mellan dem som lider av fettma, diabetes 2 och behöver gå ner i vikt stort samt ändra sina levnadsvanor helt och hållet, jämfört med en normal- eller lätt överviktig person som vill skapa en bättre grund för hälsan. Man behöver ha verktyg efter den situationen som man befinner sig i. De allmänna råden räcker liksom inte alltid till.

TS har också ett mycket viktigt budskap i sitt vältaliga inlägg... nämligen tidsaspekten. Rom byggdes inte på en dag och normalt går det inte heller gå ner i vikt till ett viss datum, utan och svälta. Vem vill det... svälta nämligen ? Viktnedgång tar sin och speciellt om man vill behålla sina erövringar livet ut. Det kräver oftast en total omläggning av livet. Har man tålamodigt ätit upp sig under flera decennier, har man oftast också tiden att låta viktstabiliseringen pågå så länge som det behövs. Vill man komma i badbyxorna till sommaren, är det bara börja springa och svälta... eller köpa större badbyxor.

Ansluter mig till föresgående skribenter och tankar. Men det är en stor skillnad mellan dem som lider av fettma, diabetes 2 och behöver gå ner i vikt stort samt ändra sina levnadsvanor helt och hållet, jämfört med en normal- eller lätt överviktig person som vill skapa en bättre grund för hälsan. Man behöver ha verktyg efter den situationen som man befinner sig i. De allmänna råden räcker liksom inte alltid till.

TS har också ett mycket viktigt budskap i sitt vältaliga inlägg... nämligen tidsaspekten. Rom byggdes inte på en dag och normalt går det inte heller gå ner i vikt till ett viss datum, utan och svälta. Vem vill det... svälta nämligen ? Viktnedgång tar sin och speciellt om man vill behålla sina erövringar livet ut. Det kräver oftast en total omläggning av livet. Har man tålamodigt ätit upp sig under flera decennier, har man oftast också tiden att låta viktstabiliseringen pågå så länge som det behövs. Vill man komma i badbyxorna till sommaren, är det bara börja springa och svälta... eller köpa större badbyxor.

Tur att man är naturist :lol:

Lade om kosten för drygt en månad sedan och tycker absolut att det allra bästa är att det är så enkelt att hålla reda på vad man får och inte får äta! Har under denna tid kört ganska strikt, förutom att jag tillåter mig att fuska lite (inte jättemycket) en dag/v. Jag tränar också styrka/kondition tre g/v. Resultat hittills är en viktnedgång på fyra kg (startade med ca 15 kg övervikt).

Äter oftast 1/2 paket bacon och äggröra på 2 ägg till frukost.  Till lunch kött/fisk/kyckling med lite grönsaker, detsamma till middag. Blir jag sugen brukar jag ta en burk makrill, en avocado eller en bit ost. Borde nog öka fettintaget lite, tror att jag egentligen äter för mycket proteiner och för lite fett i måltiderna.