Jump to content

Näringsdryck LCHF?

celia

Recommended Posts

Kan någon tipsa om näringsdrycker som inte är fulla av kolhydrater och div. skumma ingredienser?Har sjuka vänner i min närhet som inte klarar att få i sig annat än dom utskrivna näringsdryckerna.Har du något recept eller någon bok att tipsa om?

Äggmjölk. Mixa ett rått ägg, 1,5 dl kokande vatten, 25 gram smör, blandade kryddor såsom kanel och vaniljpulver. Funkar bra att mixa i en Magic Bulletmaskin - 129 kronor hos Ellos - heter Melissa där. Jättegott i kaffe med lite extra kanel på toppen. Annars är väl smoothies med Rysk Yoghurt som bas väldigt bra. Kan inte tänka mig att det finns färdiga alternativ som inte är fullproppade med socker. Omalternativet är de köpta näringsdryckerna och det är viktigt att personen får i sig näring tycker inte jag att man ska vara rädd för lite sött såsom olika bär och banan och liknande.

Jag säger som Lambolina och Kareng: Äggmjölk. I äggmjölken kan sedan vad som helst tillsättas. Kryddor, frukt, proteinpulver.

Jag vet att när jag var liten/mindre och skulle upp i vikt fick jag smoothie gjord på frukt, proteinpulver och vispgrädde - kaloririkt i alla fall ;)   

Usch äggmjölk som är så fruktansvärt äckligt! Men smaken olika, gillar man det så är det ju jättebra :)
Jag gör ibland smoothie på bär, ägg och mineralvatten. Eller den lite mer mättande varianten: Turkisk yoghurt, bär & avocado (kanske grädde eller ägg med).

Kan någon tipsa om näringsdrycker som inte är fulla av kolhydrater och div. skumma ingredienser?Har sjuka vänner i min närhet som inte klarar att få i sig annat än dom utskrivna näringsdryckerna.Har du något recept eller någon bok att tipsa om?

1ägg,1/2dl grädde, 1/2dl Yoghurt, allt av fetaste sort o ekologiskt. Tillsätt valfritt smaksättning, tex raw cacao, lakritspulver, nässelpulver, eller vad du vill. Ger 750kcal.

1ägg,1/2dl grädde, 1/2dl Yoghurt, allt av fetaste sort o ekologiskt. Tillsätt valfritt smaksättning, tex raw cacao, lakritspulver, nässelpulver, eller vad du vill. Ger 750kcal.

Hur kan det ge 750 kcal? 1/2 grädde = 195 kcal, ett ägg typ 85 kcal och en halv dl yoghurt kan knappast ge mer än 90 kcal trots att den är fet. Smaksättningen borde ge marginellt med kalorier.