ACleblad Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej! Jag har förstått att det inte är helt ovanligt med dålig andedräkt när man äter LCHF, men min har blivit fruktansvärd. Nu försöker jag hålla upp med kaffe och mjölk då jag märker att magen blir sur av detta och bidrar till denna oangenäma smak/lukt. Finns det något hopp eller tipps hur jag kan bli av med detta oangenäma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Denna fråga togs upp första dagen på detta forum. Doc svarade då att det brukar kunna gå över med tiden. Alternativet är att man får äta något mer kolhydrater, upp mot 50g/d så brukar det försvinna. Har för mig att han svarade något sådant... Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag har förstått att det inte är helt ovanligt med dålig andedräkt när man äter LCHF, men min har blivit fruktansvärd. Om man äter så pass lite kolhydrater att man hamnar i ketos kan man få s.k. aceton-andedräkt ett tag. Detta sker eftersom kroppen producerar mer ketonkroppar än den gör av med och överflödet kommer ut med urinen samt gör att andedräkten luktar. Kroppen brukar dock reglera ketonproduktionen efter ett tag så att det inte blir ett överskott, och då försvinner den speciella andedräkten. Om man dock hoppar in och ut ur ketos hela tiden kan jag tänka mig att det är svårt att bli av med andedräkten eftersom kroppen om och om igen försöker anpassa sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts