Jump to content

Jag är i mål nu. ♥

AnnikaE

Recommended Posts

Minus 62 kg? Vad är det för halvdana insatser... ;) Skämt åsido, stort grattis!

Ur ett generellt perspektiv är det sällan fel att tillåta sig att stå still ett tag (eller för gott) och det gäller i synnerhet om man gjort en så radikal viktförändring som du. Menar bara att din kropp kanske kommer anpassa sig vidare på små sätt och vis ett tag för att uppnå någon slags genomgående homeostas.

Hur som haver, bra jobbat Annika!

• Like 4

Tack Tiny Tom! ♥ Ja, jag siktar ju på att fortsätta äta som jag gör, börja jogga inom kort och fylla ut fladdret med lite muskler, så det lär nog hända en del med kroppen framöver också. Både siffer- och utseendemässigt.

Och ja, bara 62kg, jag vet. Halvmesyrer... ;-)

• Like 5

Jättegrattis till dig! Gud vad härligt! :) 
Hoppas du fortsätter hänga här ändå - det behövs erfarenhet och tips till dem som nyss startat eller har problem. Alla kan vi komma med små tips om olika saker och det är så bra att få höra om dem som lyckats - att det går! :)

• Like 3

Tack Tiny Tom! ♥ Ja, jag siktar ju på att fortsätta äta som jag gör, börja jogga inom kort och fylla ut fladdret med lite muskler, så det lär nog hända en del med kroppen framöver också. Både siffer- och utseendemässigt.

Låter sunt! Finns ju alltid annars en liten (ibland stor!) risk att man hamnar i ett beteende som på sikt leder fel. 

Och ja, bara 62kg, jag vet. Halvmesyrer... ;-)

Som kuriosa, är det någon här (förutom Tommy så klart) som blivit av med mera? Man måste ju också väga in att du ju även varit rejält aktiv under resans gång, om jag förstått dig rätt, så det hade varit ännu mera intressant att se en DXA-mätning före/efter för att få koll på förändringar i kroppssammansättning med avseende på mager kroppsvävnad resp. fett. Men man kan inte få allt. :)

Vore riktigt kul inför framtiden om man lade mycket mera krut på möjlighet till självdiagnostik/-mätning med tanke på den möjlighet som Internet är till s.k .kollektivt vetande/förståelse. Hellre 90% på det och så kunde man ägna 10% åt de skenintellektuella krumbukter som epidemiologiska studier tenderar vara. Jag menar, vi behöver verkligen inte mer "forskning" som konstaterar att ämne X, Y, Z "innebär en ökad relativ risk" för sjukligt tillstånd A, B eller C...trots att X, Y, Z varit fullt naturliga eller t.o.m. nödvändiga inslag i kosthållning, kroppens biokemi etc etc.

• Like 3

Tiny Tom: vad är en DXA-mätning??

Från allra högsta vikt har jag ju gått ner 100kg, men de sista 62 med lågkolhydratkost. Flera av kilona har jag ju dessutom gått ner 2ggr... ;-)

Och ja, jag har promenerat massor! Över 150 mil har det blivit det senaste året. :-)

• Like 2

DXA-mätning eller -skanning är mig veterligen det som anses mest tillförlitligt idag för att analysera kroppssammansättning. Lite mer info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-energy_X-ray_absorptiometry

Än så länge inget man kan ha i bakfickan...i den mån man nu skulla ha råd att införskaffa dylik utrustning. ;)

"Från allra högsta vikt har jag ju gått ner 100kg, men de sista 62 med lågkolhydratkost."

Har nog bara ett svar på det: OJ!!! :) Det är väl mer än Tommy t.o.m...om vi nu ska acceptera de där futtiga 40 kilona utan lågkolhydratkost. ;)

Får man fråga hur kroppen lyckats återhämta sig i övrigt vad gäller hudens elasticitet etc? Jag har ju som mest bara avverkat nästan 50 kg och då som förhållandevis ung men det var ju inte helt optimalt ur det perspektivet.

• Like 1

Tja 100kg och 11 graviditeter sätter sina spår kan man lugnt säga. Med kläder är jag ju rena pinglan ;-) , utan ser jag ut som en 90-årig kärring. Magen är ett skrynkligt russin och jag kan glidflyga över atlanten på mina "bat wings"... :-D Men men, vem vet, jag kanske vinner på lotto och får råd att göra en extreme makeover... :-)

• Like 4

Hehe...

För den som hoppas på gudomlig rättvisa så har du ju i varje fall gjort dig förtjänt av den där makeovern. Det är ju ingen dålig makeover du gjort för egen maskin hur som helst. :)

Hoppas du uppdaterar vidare hur det går med den här nya fasen!

• Like 1

Jag funderar på att köpa en sån där populär tidning om LCHF där det utlovas turbobantning. "Tappa ett kilo i veckan i fem veckor". "Lyckas" jag följa de matsedlarna är jag nere så att det bara att tappa tre kilo till och då får jag väl köpa en tidning till. Problemet är att de recepten innehåller så himla mycket kolhydrater...

(Bara så att ingen får för sig att jag är 100% seriös i mina senaste inlägg så vill jag bara säga att det är jag inte)

Jag glömde ju gratulera så det gör jag nu. Grattis!

• Like 4

Hehe, det är sådana som du och Annika som gör att frågor som "nu har jag ätit LCHF-kost i en HEL månad och bara gått ned 5 kg" sannolikt inte lär avta i framtiden... ;)

*asg* Mitt snitt ligger på 1,2kg i veckan så 5kg i månaden är ju kalasbra! :-)

Om du har med dina kilo före LCHF leder du... På LCHF leder jag... :-)

Tappar jag 8 kilo till har jag gått ner tresiffrigt totalt. Nu är det bara 90-92 kilo (beroende på dagsform). :-)

Aha! 1-1 kan man säga då. :-) Jag får väl gratulera jag med då! Bra jobbat!

Jag har bestämt mig för att jag är i mål nu. Väger 86,5kg och har pendlat mellan 86 och 88kg de senaste månaderna. Har inte registrerat mitt matintag alls på länge nu (har tidigare alltid haft koll på kalorierna) och motionerat lite mer lagom (inte 11-kilometerspromenader 4-5ggr i veckan som tidigare), utan att gå upp i vikt. Känner mig nöjd med mitt utseende, mår bra och kan handla kläder på vanliga affärer. Så varför då stirra sig blind på siffrorna på vågen? Vad gör 1,5kg hit eller dit?! Hade ju tänkt mig en storslagen fanfar vid målet 85kg, men jag skippar den. ;-) Beslutet har som mognat fram. Jag har den senaste månaden fokuserat på annat och upptäckte att jag känner mig harmonisk och tillfreds nu. Jag har hittat mig själv på nåt sätt. Det som hänt på insidan av mig under detta år, är så mycket större än de minus 62kg som vågen visar. Jag vågar vara jag, jag är inte rädd för att misslyckas, och jag har gjort saker som jag inte ens skulle vågat tänka innan.

Jag är så tacksam för att jag äntligen hittat det som funkar för mig. Inte en bantningsmetod, utan en livsstil. ♥ Kommer fortsätta hålla koll på vågen naturligtvis för att snabbt kunna parera en ev. viktökning.

Livet e gött! ♥

Åh va glad jag är för din skull! Du är en inspiration för mig!

• Like 1