Jump to content

Jag väger idag 130413 85kg, lika mycket som när jag var 20år!


stroker49
 Share

Recommended Posts

Grattis och tackar för intressant historia!

 

Sexpack är alltid beroende av några faktorer bortom det LCHF kan bidra med som har med individuell variation att göra. En del människor har naturligt mycket tjockare/synligare magmuskler och jag vet män där man kunnat se dem (om än inte så tydligt) över 20% kroppsfett. På motsatt sätt, är man på andra sidan magmuskulaturspektrumet så kan det krävas kroppsfettnivåer motsvarande vad som krävs för att tävla i fitness för att ens skönja dem.

 

Du får helt enkelt se hur långt du kan nå och hoppas att kosthållning och träning räcker. Magrutor vid 50+ är ju verkligen något som sticker ut Beach 2013...har jag hört. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är 51 år, man, och har ätit LCHF i drygt två år. Många kan tala om hur de kurerat svår övervikt, botat sjukdomar som diabetes och halleluja!

Inte jag.

Jag har alltid varit fullt frisk och mått bra. Jag hade inte heller någon speciellt svår övervikt.

 

Jag tog ridlektioner på en ridskola och där hade vi en viktgräns (för hästarnas skull) på 90 kg. Jag är typ 190cm lång och fick kämpa för att hålla mig nära 90kg. Jag låg oftast på 93-94 kg, men det var ok sade ridskolechefen, jag var ju ingen skumpande nybörjare vilket är gynnsamt för kusen.

 

I min ridgrupp var det jag och 8 "tjejjer" mellan ca 40 och 60år. Flera av dem fick hålla igen för att hålla vikten (ingen låg dock nära 90kg, det här är sportiga, snygga vältränade tjejjer!). Några av dem körde LCHF. Ja, ja jag tänkte jag. Vad är nu detta för ny modediet?

Jag är skeptisk och tror aldrig på kvällstidningarnas rapporter om nya fantastiska modedieter eller all reklam om magiska piller och kurer.

Men de gick ner i vikt massor och de lyckades hålla vikten. Inte tycktes de lida och kämpa heller!

 

De flesta tyckte nog att jag var ovanligt "fit" för min ålder. Men gubbmagen kom smygande och jag fick kämpa mer och mer ju äldre jag blev för att det inte skulle rasa iväg som för det stora flertalet. Till slut åt jag jättelite och var nästan hungrig jämt.

Jag tränade/motionerade också lite för lite, så jag hade också en del problem med rygg och leder. Jag är kontorsråtta till råga på allt.

 

Så började jag med LCHF och läste på nätet vad Annika Dahlqvist och kostdoktorn skrev.

Det var inte så svårt att förstå principen, det underlättade nog genom att jag också är skeptisk mot läkare och andra auktoriteter.

Jag hade inga som helst omställningsbesvär.

Jag började också med styrketräning på gym. Träning är bra, men det har inte med viktnedgång att göra.

 

Nu väger jag ca 8 kg mindre (men kanske har jag lagt på mig lite muskelvikt), har inga ryggproblem eller musarm. Jag är aldrig hungrig trots att jag äter ganska lite. Jag äter som en kung. Fisk, fågel, kött och mycket grönsaker. Även ost och ägg. Lider inte!

 

Jag har tyvärr inga bra bilder före, men kanske går det att hitta. Dock gjorde jag en hälsokontroll för några år sedan och blodfetterna nu har väl blivit något bättre, men det kan ju delvis bero på mer motion också.

 

Jag väger idag 85kg, lika mycket som när jag var 20år. Jag skulle vilja ta bort lite mer underhudsfett men det har inget med hälsa eller välbefinnande att göra, bara fåfänga. Kan man få ett sixpack vid 52?

 

Mång som är skeptiska till LCHF har nog missförstått ett och annat. Inte blir det bättre av att många LCHFare är lite lätt sekt-lika och själv har missuppfattat en hel del. Man sitter inte och äter smör och dricker grädde! Jag äter nog inte så mycket mer fett nu än innan. Men däremot nästan inga kolisar (grönsaker innehåller dock en del). Man behöver heller inte krångla till det. Ta bort socker,bröd, potatis, ris och pasta. Och öl :-(

Det räcker långt!

 

Enda nackdelen är för de som är helt okunniga och ointresserade av matlagning, då kan det nog bli lite svårt eller åtmindstone enahanda. Man bör ju nästan laga allt själv från grunden för att inte bli ilurad socker/modifierad stärkelse och annat elände.

 

Jag lärde mig mer och viktigare saker på Rappestads Ridskola än öppna och slutna!

Titta in på den här bloggen, killen ifråga är 50 år, http://mariannslchf.se/bild-fore-och-efter-pa/.

Link to comment
Share on other sites

Vilken fantastisk förändring. Jag har bara gått ner 8 kg men var inte heller lika rund som honom. Ser kanske inte lika vältränad ut heller. Skall jag lägga ut en bild på mig själv i badbyxor, fast det känns lite väl....? Hur gör man det förresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sådär nu är jag inne på år tre ungefär med LCHF. Jag tog mitt blodtryck innan jag började och har så gjort några gånger sedan dess. På vårvintern i år var jag lite missnöjd då jag fortfarande hade 140/80, inte dåligt men lite på gränsen kanske.

 

Jag köpte nu en egen mätare (Omron M6 Comfort som kostdoktorn inte avråder ifrån) och jag tror att dessa mätvädern är något exaktare än när man kanske är lite nervös hos sjukvården. Sedan så är appliceringen av manchetten väldigt kritisk för att få en bra mätning. Hemma kan man göra detta väldigt nogrannt (hos sjukvården är de duktiga men ibland går det lite snabbt och man får ibland ligga och ibland sitta ogynnsamt).

 

Hursom. Nu ikväll har jag 117/74 (medel tre bra mätningar).

 

YES!!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Är det bara utseendet du vill ha så funkar det om man jobbar. Min Kusins man fick nån utmärkelse i nån bodybuildinghistoria för ett par år sedan efter pensionsålder... Han hade då ölmage när jag umgicks med honom för typ 10 år sen.

 

(Tyvärr åt han inte LCHF så han dog just i cancer vid 69 års ålder. Cancerceller lär ju inte kunna leva på annat än glukos)

Link to comment
Share on other sites

En nyfiken fråga Stroker. Du skriver fisk, fågel, kött, ost och ägg. Äter du mer av dom livsmedlen nu när du äter LCHF?

 

Kul att du fått bra resultat av din kostförändring!

Nä, samma som förut. Ägg äter jag nog mer av. Jag äter nog inte så hemskt mycket mer fett, det är bara att jag undviker alla lightvarianter som pesten. Jag äter mer grönsaker, men extremt myckt mindre frukt. Mindre öl :-(

Om man titta på det hela äter jag nog lite mindre totalt än förut, fast jag är mättare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nä, samma som förut. Ägg äter jag nog mer av. Jag äter nog inte så hemskt mycket mer fett, det är bara att jag undviker alla lightvarianter som pesten. Jag äter mer grönsaker, men extremt myckt mindre frukt. Mindre öl :-(

Om man titta på det hela äter jag nog lite mindre totalt än förut, fast jag är mättare.

 

Vad äter du till frukost och står du dig på det ända till lunch?

 

Om du slutat äta pasta, ris, bröd och potatis och inte äter så mycket mer fett så måste det ju vara väldigt mycket mindre energi. Typ hälften eller så kanske?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tror du har rätt. Jag äter troligen mindre energi än förut, men inte hälften! Men jag är mätt! Förut åt jag jättelite och var hungrig.

 

Normalt dricker jag te med en skugga mjölk vid 06:30 och så äter jag ett ägg med en klick hemgjord majjo vid 09:00.

 

Sedan äter jag en vanlig lunchmatlåda bestående av lite fisk, fågel eller kött med tex broccoli eller andra grönsaker och en klick smör eller olivolja ev. också en liten sallad. Ofta  en liten bit dessertost efteråt.

 

Sedan äter jag middag på kvällen och då gör jag samtidigt nästa dags lunchlåda.

 

De senaste veckorna har jag börjat träna på lunchen i stället för efter jobbet. Så varannan dag äter jag ”lunch” kl 09:00 och så tränar jag mellan 11:45-12:45. Sedan äter jag på kvällen.

Detta gör jag två-tre dagar i veckan (styrketräning stronglift 5x5). Funkar osannolikt bra!

 

Idag vid nio tex åt jag en gryta som jag kört i tryckkokare av benen på det halva svenska gräsbetande lamm jag köpte härom veckan (halvt lamm styckat och klart, uppmärkt 69,90 kr/kg)

Massor av kryddor: kanel, lagerblad, nejlika, spiskummin, garam masala, färsk ingefära, vitlök, chilifrukter, koriander, kardemumma, bockhornsklöver,lök, passerade tomater, morot, paprika. Alltså en curry..

Och så en bit grönmögelost efteråt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tror du har rätt. Jag äter troligen mindre energi än förut, men inte hälften! Men jag är mätt! Förut åt jag jättelite och var hungrig.

 

Normalt dricker jag te med en skugga mjölk vid 06:30 och så äter jag ett ägg med en klick hemgjord majjo vid 09:00.

 

Sedan äter jag en vanlig lunchmatlåda bestående av lite fisk, fågel eller kött med tex broccoli eller andra grönsaker och en klick smör eller olivolja ev. också en liten sallad. Ofta  en liten bit dessertost efteråt.

 

Sedan äter jag middag på kvällen och då gör jag samtidigt nästa dags lunchlåda.

 

De senaste veckorna har jag börjat träna på lunchen i stället för efter jobbet. Så varannan dag äter jag ”lunch” kl 09:00 och så tränar jag mellan 11:45-12:45. Sedan äter jag på kvällen.

Detta gör jag två-tre dagar i veckan (styrketräning stronglift 5x5). Funkar osannolikt bra!

 

Idag vid nio tex åt jag en gryta som jag kört i tryckkokare av benen på det halva svenska gräsbetande lamm jag köpte härom veckan (halvt lamm styckat och klart, uppmärkt 69,90 kr/kg)

Massor av kryddor: kanel, lagerblad, nejlika, spiskummin, garam masala, färsk ingefära, vitlök, chilifrukter, koriander, kardemumma, bockhornsklöver,lök, passerade tomater, morot, paprika. Alltså en curry..

Och så en bit grönmögelost efteråt.

Det där känner jag igen. Visst, det blir mer fett nu men inte sitter jag och äter smör med sked, inte. 

Frukost förr: müsli och fil. Frukost nu: kaffe med grädde

Lunch förr: pasta/potatis, kött, lite sallad utan salladssås. Lunch nu: kött, massa sallad, en klick salladssås

Mellanmål förr: frukt eller godis (beroende på duktighetsgrad). Äter inte mellanmål längre. OM jag vet att kvällsmaten kommer bli minst en timme försenad kan jag ibland känna behov av att parera med n klick kokosfett i kaffet.

Snack på vägen hem för jag var döhungrig och skakig: frukt eller drickyoghurt eller en chokladbit (beroende på duktighetsgrad). Är inte hungrig idag så det blir inte något. 

Kvällsmat förr: pasta/potatis och kött/fisk i tomatsås. Kvällsmat nu: Kött/fisk med tillagade grönsaker och en skvätt gräddsås.

Kvällsgodis förr: en påse godis eller chips (här hade min moraliska fiber nästan ofelbart gått åt pipan). Kvällsgodis idag: nån ruta mörk choklad. Ibland slår jag på stort med 2-3.  ;)

 

% fett har gått upp men den absoluta mängden har inte gått upp nåt enormt. Jag äter ganska mycket färre kalorier men är aldrig lika hungrig som innan. :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Funkar osannolikt bra!" skrev jag, ja det var maten det. Inte träningen! Jag har inte kollat kcal på länge men det brukade bara bli lite drygt 2000 (2100-2200) per dag sist jag höll på och kollade i våras mha Matdagboken.

Kanske därför träningsresultaten inte förbättras? Jag är 190 lång, så lite lite kanske jag äter?

Link to comment
Share on other sites

 

 

De senaste veckorna har jag börjat träna på lunchen i stället för efter jobbet. Så varannan dag äter jag ”lunch” kl 09:00 och så tränar jag mellan 11:45-12:45. Sedan äter jag på kvällen.

Detta gör jag två-tre dagar i veckan (styrketräning stronglift 5x5). Funkar osannolikt bra!

 

Stronglift rockar. Däremot får du bättre effekt om du äter efter träningen. Inom en timme efter träningen bör man äta dagens största måltid, med mycket protein. Det är faktiskt bra att fasta innan träningen, för då har kroppen skapat mer anabola hormoner. Sedan blir den anabol av träning och mycket mat. Dock bör du ta BCAA före träningen om du vill ha bra effekt.

Jag försöker få i mig lite mer mat dom dagar jag tränar än andra dagar, särskilt protein.

Link to comment
Share on other sites

Stronglift rockar. Däremot får du bättre effekt om du äter efter träningen. Inom en timme efter träningen bör man äta dagens största måltid, med mycket protein. Det är faktiskt bra att fasta innan träningen, för då har kroppen skapat mer anabola hormoner. Sedan blir den anabol av träning och mycket mat. Dock bör du ta BCAA före träningen om du vill ha bra effekt.

Jag försöker få i mig lite mer mat dom dagar jag tränar än andra dagar, särskilt protein.

Referens till detta påstående:

http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Ja, det är inte mycket att rapportera. Fyra år på LCHF och det är ju inga som helst problem. Jag har provat senaste veckan att äta lite mer frukost. Brukar bara ta en kopp te med mjölk och sedan ett kokt ägg vid 09:00 och sedan lunch osv. Nu har jag ätit två stekta ägg och lite kallt skuret jägarfläsk (rimmat sidfläsk som man kör i ugnen) varje morgon. Och vad har hänt? Jo , jag har gått ner lite lite till. Så jag kanske skulle prova att fortsätta med lite rejälare flottfrukostar! Fast jag behöver inte gå ner mer.

 

Härom veckan var det nytt rekord i flygning på en gate-matlåda. Jag tar ju med mig en matlåda med en omelett på tre ägg och rökt fläsk. Den äter jag i gaten och slänger plastlådan i papperskorgen på flygplatsen. Nu flög jag en långflygning. Det är ganska kul när flygvärdinnorna trugar en och man svarar att man inte skall ha något då det bara är en elvatimmarsflygning. Men jag brukar ta lite rödvin, det är ju inte dumt!

 

Jag är dock en dålig människa, ibland dricker jag cola-light! Men det verkar jag överleva, har inte fått varken cancer eller galoperande sinnessjukdom (tror jag).

 

Idag har jag gjort god glass med Hermesetas. Två ägg med vitor och allt, 1/2 dl Hermesetas, 1/2 tsk vaniljpulver vispas och så 3 dl vispad grädde och ner i glassmaskinen. Det blir fint senare i kväll med lite jordgubbar. Vad tror ni om Hermesetas vid enstaka tillfällen, helvetet direkt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...