Gisslan Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 (edited) Hej kära forumet! Jag har nyss registrerat mig på forumet och tänkte testa en metod (som har självklart lchf i grunden) som innebär att man tar mindre intag av fast föda och istället fokusera på att bli mätt genom vätska. Det låter nog otroligt korkat, men jag har alltid älskat att prova nya saker, jämfört med mitt gamla jag som alltid skyggade iväg ifrån utmaningar. Varför jag valde att berätta denna idé är för att lyssna till eran råd (vad kan vara dåligt? Eller bra?) och stoppa experimenten i tid ifall nånting skulle gå åt skogen (som överätning av fast föda, troligtvis skräpmat som chips, jordnötter osv, till och med socker som godis, något som jag har alltid hållit mig borta ifrån strängt). Så min experiment ser ut såhär: Dricka kaffe med smör på morgonen. Äta lunch med grönsaker, smör och en bit kött. Till middagen (jag bor hos min familj som har annan slags syn på middag, förut var det knäckebröd med någon dryck till som vatten och kaffe) så blir det kaffe med smör. Blir jag hungrig på kvällen så tar jag smör med te, då jag vill kunna sova i tid och inte vara "pigg" under natten. Ta någon bit smör för att hålla mig mätt på kvällen. Detta ska pågå i tre veckor. Varför just tre är för att se om man går ner snabbare med måttbandsmätning (vågen är min fiende, men jag ska också väga mig varje måndag inom dessa tre veckor) inom en månad, något som kanske brukar hända för många som provar just på lchf-livsstilen. Vad skulle hända om man drack mer kaffe eller te med smör? Skulle magsäcken minskas? Skulle jag bli hungrigare eftersom jag är van att äta fast föda? Det har jag alltid funderat och ville därför meddela detta på forumet för att minimera risken att jag fuskar och äter jordnötter, min enda svaghet när det gäller lchf då jag fnyser åt godis, chips och läsk eftersom det känns konstigt i tänderna när man "gnider" tänderna mot varandra (prova efter du har druckit läsk, exempelvis!). Eftersom jag är en student vid ett universitet, tredje året inom sociologi, så vill jag därför säga att ni andra som har mera stressigt yrke ska inte prova denna metod. Jag testar denna metod för att se märkbar skillnad inom en månad och se hur jag mår av detta. Också för att bli av med några centimeter på min kropp. Vikten ska också kollas upp! Sist jag vägde (ett tag sedan, haha) så vägde jag 68-69 kilo. Är 169 cm lång och är 24 år gammal. Jag bor hos min familj; min mor, min far och min lillebror. De lär absolut inte gilla min tillvägagångssätt med kaffesmör-metoden eftersom de är rädda att någon, nämligen jag, ska drabbas av anorexia. Skillnaden är att jag inte klarar av hungern, så jag kommer troligtvis aldrig bli anoretisk! Är det något mer jag borde tänka på? Om träningen så tänkte jag köra något lätt, som cykling i gym och gångband eftersom jag vill inte bli för hungrig vid hård träning som styrketräning (har styrketränat tidigare i två månader men slutade med det eftersom jag blev less på det och att människor inte orkade tvätta av sina maskiner efteråt..). Saker som är strängt förbjudet för mig är: Jordnötter (ack!) Fast föda på morgonen och middag, lunchen är undantaget. Skräpmat (sådant som innehåller tillsatser) Mjölkprodukter (förutom i maten på lunchen, något jag inte kan påverka) Stanna uppe efter kl 22.00 (många av mina lektioner börjar kl 8.15) Vad mer borde jag undvika? Alla synpunkter som har konstruktiv kritik uppskattas! Om jag inte har alla hästar i hagen/stallet, så säg gärna varför Vad borde jag istället göra? Jag har haft lchf i fokus sen jag var 22 år men det var i juli-augusti 2012 jag blev riktigt seriös och gick ner 10 kilo på 8 veckor, utan att träna, bara pluggade till mina tre omtentor, som jag alla tre lyckades med! Så jag vägde då från 78 kilo till 68 kilo! I januari 2013 började träna för att jag ville forma min kropp och innan det lyckades inte jag gå ner i vikt från 68 kilo, så därför ville jag med kaffesmör tillsammans med lätt motion, ge detta en chans! Blir jag hungrig för ofta så slutar jag i tid innan jag börjar vräka i mig skräpmat, en tendens jag brukade göra innan lchf kom i mitt liv. Det berodde mest på att jag var alltid hungrig innan lchf och inte tyckte om mig själv någon vidare, så jag tröstade mig med mat och fick alltid ångest över matintaget. Jag är både nervös men också nyfiken vad era reaktioner är till denna metod! Jag ska lägga upp all fakta på måttbandsmätning och vikt imorgon! Denna middag drack jag bara kaffesmör men har ätit frukost och lunch idag. Ha en trevlig helg alla! Uppdatering (idag, 2013-04-16): Från söndagen 2013-04-14 Vikt: 66 kilo Mage (utan att dra in, under revbenet): 75 cm Rumpa: 105 cm Lår: 47 cm (mätte i mitten av låret) Höft: 102 cm Arm: 28 cm Buk: 99 cm. Längd: Fortfarande 169 cm lång (xD). Började sen lördag kväll (2013-04-13) med smörkaffe. Har gått nu tre dagar och en kväll (? dålig på matte, hihi!) med att bara äta mat varje 24 timmar. Suget efter jordnötter har dött ut och hungern försvinner så fort man dricker kaffesmör. Jag tar riktigt lång tid med lunchen eftersom jag vill njuta varenda bit och tugga jag tar. Känner stark yrsel så fort jag ställer mig upp från min säng (sover på en madrass på golvet eftersom jag gillar det + slipper dammsuga under ) så tror jag har någon brist på salt. Händer dock inte alltid utan bara på morgonen och på kvällen. Att göra från och med nu: Mer salt i min mat. Mer vätska, som kranvatten. Äta smör på kvällen än att dricka med te... Blä! Funkar inte för mig med te :< Väga och mäta mig på denna söndag som kommer. Målet är att klara av treveckorsperioden för att se resultat och även komma in i jeans på storlek 38, utan att ha muffintop :3 Hörs! Edited April 16, 2013 by Gisslan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Hm, jag vet inte riktigt. Min erfarenhet är att man blir mättare av fast föda än av flytande. Själv är jag en storkonsument av äggmjölk eftersom jag behöver få i mig många kalorier och ibland tar det helt enkelt i mot att äta. Jag tycker det känns lite som en svält diet detta med att bara dricka smör-kaffe och äta en gång om dagen. Men visst om du behöver gå ner i vikt och känner dig mätt på detta kör på. Det jag skulle passa mig för är en brist på vissa näringsämnen eftersom smör inte är en komplett näringskälla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gisslan Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Hm, jag vet inte riktigt. Min erfarenhet är att man blir mättare av fast föda än av flytande. Själv är jag en storkonsument av äggmjölk eftersom jag behöver få i mig många kalorier och ibland tar det helt enkelt i mot att äta. Jag tycker det känns lite som en svält diet detta med att bara dricka smör-kaffe och äta en gång om dagen. Men visst om du behöver gå ner i vikt och känner dig mätt på detta kör på. Det jag skulle passa mig för är en brist på vissa näringsämnen eftersom smör inte är en komplett näringskälla. Det ska jag tänka på! Att åtminstone äta ordentligt på lunchen Äggmjölk har jag också provat några gånger men eftersom min mor är helt emot råa ägg (hon vill inte att någon i familjen ska fixa mat alls förutom hon själv åt oss..) så får jag tyvärr inte göra det. Jag får dock koka ägg iaf! Jag glömde att länka till var jag fick "inspirationen" om att äta en gång per dag, nämlingen denna länk: http://www.kostdoktorn.se/maximalt-strikt-noll-kolhydrater/ vid 5:53 i första videon! Visserligen ser mannen till att äta ordentligt vid sin måltid, något som jag måste också se till att göra. Jag är tacksam för ditt svar, Zara! Jag måste ta vara på information från andras håll eftersom det är lätt om man är själv, speciellt inom kost, spårar ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Det ska jag tänka på! Att åtminstone äta ordentligt på lunchen Äggmjölk har jag också provat några gånger men eftersom min mor är helt emot råa ägg (hon vill inte att någon i familjen ska fixa mat alls förutom hon själv åt oss..) så får jag tyvärr inte göra det. Jag får dock koka ägg iaf! Jag glömde att länka till var jag fick "inspirationen" om att äta en gång per dag, nämlingen denna länk: http://www.kostdoktorn.se/maximalt-strikt-noll-kolhydrater/ vid 5:53 i första videon! Visserligen ser mannen till att äta ordentligt vid sin måltid, något som jag måste också se till att göra. Jag är tacksam för ditt svar, Zara! Jag måste ta vara på information från andras håll eftersom det är lätt om man är själv, speciellt inom kost, spårar ut! Fast du häller ju kokande vatten över äggen så "råa" vet jag inte om de är =D Risken finns väl ev. också att man äter för mycket vid den ända måltiden, men detta blir ju typ som en form av periodisk fasta vilket många kör med och får goda resultat från. Själv dör jag om jag inte får äta något var tredje timme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts