Jump to content

Dålig mätnoggrannhet på blodsockermätare?

MKJ

Recommended Posts

Jag har köpt en blodsockermätare och när jag fick stor spridning på värdena så fick jag två kontrollösningar med känd koncentration för att kolla mätaren.

Det visade sig då att mätaren anses korrekt om man får ett mätvärde mellan1,6 och 3,3 mmol / liter. Jag fick 2,8 när jag testade mot lösningen. Det innebär att att det kan skilja 100 %!

Är dom inte noggrannare än så?

Ha...jag varnade dig för det  ;) Men jag tror inte att de är riktigt så dåliga som det verkar...om du lyckas få ut ganska mycket blod...ta två snabba prov mot samma blod...så tycker jag att det ofta blir ett ganska likartat resultat...så mycket beror nog på att de små blodmängderna som sticken ger lätt blir kontaminerade....

Ha...jag varnade dig för det  ;) Men jag tror inte att de är riktigt så dåliga som det verkar...om du lyckas få ut ganska mycket blod...ta två snabba prov mot samma blod...så tycker jag att det ofta blir ett ganska likartat resultat...så mycket beror nog på att de små blodmängderna som sticken ger lätt blir kontaminerade....

Fast sa inte du +- 10 %? Det här blir ju mycket mer. Om dom åtminstone hade angett koncentrationen i mmol per liter på kontrollösningen så skulle jag veta om mätaren visar för mycket eller för lite. Det står visserligen 0,05 % på lösningen så jag får väl försöka räkna ut hur mycket det blir i mmol per liter.

1 mol glukos = ca 180 gram

1mmol blir då 0,18 gram

Testlösningen är 0.05 % = 0,5 gram per liter

0,5 g / 0,18g = 2,77 mmol/ liter (då har jag inte räknat med alla decimalerna)

Yesss, mätaren visade 2,8. Jag har tydligen haft tur och fått ett bra exemplar för enligt abbott så anses mätaren o´key om den visar ett värde mellan 1,6 och 3,3 mmol per liter på den testvätskan.