Leopold Roos Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Nu har jag precis kommit hem från LCHF kryssningen. Den var jätte bra, vi var 320st som var max (minus kanske några återbud). Denna gång var det jätte mycket lättare att få kontakt med flera . Tack Tommy för samåkningen - mycket trevlig att prata med, speciellt då vi har andra gemensamma intressen än LCHF. Var trevligt att få prata med Y62. Roligt när flera från forumet tillkännagav sig. Dessa var föreläsningarna: Sten Sture Skaldeman - pratade om LCHFs historia - och sig själv. Imponerande bra då han fick reda på dagen innan att han skulle hålla föredrag och inte bara en intro. SSS är bra på prata inför många. Fick höra några få saker jag inte hört förut men mycket om honom vet jag ju men det gör inget . Göran Sjöberg - Intressant, dock har jag hört en del av hans föreläsning förut. Han pratade om vad vetenskap är - och egna erfarenheter om LCHF. Per Wikholm - LCHF och miljö. Mycket mycket intressant - den viktigaste av föreläsningarna för mig faktiskt då jag hört mycket redan av det andra. Synd att Per blir nervös bara. Hoppas han kan träna upp framförande till nästa gång för då kan det bli riktigt bra . Monique Le Roux - Har hört henne flera gånger förut men hon har en härlig karisma och är mycket bra på prata. Det handlade mest om LCHF och barn. Det var roligt att dansa med i hennes Zumba pass också. Trotts jag hade rätt svårt att hänga med - men det var väl mer att visa upp många delar än att lära sig grunderna. Fick en kram av henne! Andreas Eenfeldt - En lite stressad Doc som gjorde ett bra framförande som vanligt (han ville hinna med många saker på denna kryssning). Hade varit roligt om han hade följt sitt eget råd att snabba upp föreläsningen och haft mer tid för frågor då jag har hört hans föreläsningar flera gånger förut . Skulle vilja höra andra varianter av föreläsningar från honom. Göran Adlén - Pratade om trender och är väl den i gänget som har mest erfarenhet av att prata inför folk. Mycket humor och många skratt blev det. Han kör LCHF och lyckades bra att inflika LCHF delar i hans material. Annika Dahlqvist - Hade ingen föreläsning utan svarade på en del frågor i sista frågetiden. Henne saknade jag som föreläsare då jag tycker hon är en av dem som varierar sig mest i vad hon pratar om så vi som hört en del för höra lite annat. Vad har ni andra att säga om kryssningen? Edit: Glömde säga att jag märkte det var både många helt nya i LCHF men också många erfarna. Nu när vi fått upp max antal kanske man borde dela upp det i 2 kryssningar i just det, för lite mer erfarna och för nya - så man kan inrikta föreläsningarna mer. Märkte även att det hade varit bra om man hade en lista till buffén vad som var bra att äta och inte äta för de helt nya. Hörde många som frågade kökspersonalen men de har ju inte mycket erfarenhet av sådant. Edit2: Vore skoj att få med Mattias Ribbing som föreläsare nästa år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Håller med dig i det mesta, ett mycket trevligt dygn. Av föreläsarna hade jag bara hört Doc förut så det mesta var nytt, många nya tips och insikter. Till priset som kryssningens överraskning nominerar jag Göran Adlén. En fascinerande föreläsning som levererades i ett tempo som jag aldrig hört maken till. Jag brukar bli beskylld för att tala fort och med svårt sydlig dialekt men där ligger jag i lä. :-) Håller med om att Wikholms föreläsning var bra och viktig, jag tänkte först hoppa den eftersom ämnet inte intresserar mig det minsta men är glad att jag stannade för när han väl börjat så satt jag som klistrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Var en väldigt rolig kryssning! Och var kul att få se Andreas föreläsa dock lite svårt att ta kontakt med folk! Vi var de enda väldigt "unga" på lchf sidan.. Men men kul hade vi hehe 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Ja...det var bra och intressanta föreläsningar Jag uppskattade att lyssna på Sten Sture Skaldeman, Göran Sjöberg, Per Wikholm och Monique Le Roux . Det var första gången för mig som jag lyssnade på dessa och de hade flera intressanta vinklingar . Andreas Eenfeldt var jag och lyssnade på för en dryg månad sen och det här var en något nedkortad variant av den annars lysande föreläsningen. Göran Adléns var antagligen den skickligaste föreläsaren men ärligt talat jag åkte inte med på kryssningen för att lyssna på hur man skaffar sig många likes på facebook Göran Sjöbergs påstående om att allt kolesterol är nyttigt ligger ju lite i kontrast mot Docs utläggning om att små LDL:er är farliga...skulle vara intressant och höra någon kunnig persons åsikt om detta... Jag vågade inte delta i något Zumba pass...men försökte mig på några danssteg till Martin Rolinski, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Lite avundsjuk känner man sig allt, nästa år kanske man får ta och hänga på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Göran Sjöbergs påstående om att allt kolesterol är nyttigt ligger ju lite i kontrast mot Docs utläggning om att små LDL:er är farliga...skulle vara intressant och höra någon kunnig persons åsikt om detta...Vilket är sant då LDL inte är kolesterol egentligen utan är behållaren som fraktar kolesterolet ut till cellerna.Var en väldigt rolig kryssning! Och var kul att få se Andreas föreläsa dock lite svårt att ta kontakt med folk! Vi var de enda väldigt "unga" på lchf sidan.. Men men kul hade vi hehe Tyckte jag såg skymta dig någon gång. Men var lite osäker om det var du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Var en väldigt rolig kryssning! Och var kul att få se Andreas föreläsa dock lite svårt att ta kontakt med folk! Vi var de enda väldigt "unga" på lchf sidan.. Men men kul hade vi hehe Jag hade namnbrickan och är inte så farlig som man kan tro. Nästa gång dyker du på mig och säger hej! Ålder spelar väl ingen roll . Nej, kära vänner, nu ska jag ta en promenad i det vackra vädret och hämta min motorcykel. När jag kom hem var snön borta! Äntligen! Ha en skön söndag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Jag åkte båten en dag för tidigt, men jag tyckte mig skymta några av er i vänthallen när jag klev av. Min resa var också kul, även om jag gärna hade stannat kvar på båten och bevittnat några intressanta föreläsningar också. Men jag slapp i alla fall att se Martin Rolinski, och bara det är värt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Vilket är sant då LDL inte är kolesterol egentligen utan är behållaren som fraktar kolesterolet ut till cellerna Hehe...det är ju semantik ...Görans åsikt är att alla typer och storlekar av "behållare" är bra...om jag tolkar Göran fritt så ser han snarast små LDLer som ett symptom på att något annat är fel... det är ju inte riktigt i linje med den gängse uppfattningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Hehe...det är ju semantik ...Görans åsikt är att alla typer och storlekar av "behållare" är bra...om jag tolkar Göran fritt så ser han snarast små LDLer som ett symptom på att något annat är fel... det är ju inte riktigt i linje med den gängse uppfattningen... Jomenvist är det semantik.. och symptom! Jo det är helt i linje med gängse uppfattning.. dvs oavsett vilka värden du har på LDL så kommer en del alltid vara små! Grejen är snarare när de små dominerar och/eller LDL har heltokiga proportioner till HDL som det är något som är tokigt.. och då är det detta grundläggande problem man bör angripa. Tex med kost och livstilsföndringar i första hand och/eller med medecin för de som har genetiska defekter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Jepp, det är bara läkemedelsbolag och läkare som lever kvar i 80-talet som ser den typen av kolesterolvärden som ett huvudproblem när det i själva verket, i värsta fall, är ett symptom på att något är galet i kroppen. Eller förresten, läkemedelsbolag ser ju kolesterolet som sin bästa vän... Det finns dock en väldigt stark mainstreamkultur i relation till kolesterolbegreppet. Under decennier har vi indoktrinerats att tro att kolesterol är ett huvudproblem och en direkt orsak till vissa ohälseproblem. Det man måste ha i åtanke är då ex. följande: - Kolesterol är i själva verket en av de absoluta grundförutsättningarna för mänskligheten eftersom varenda liten cell i kroppen behöver ett cellmembran som är helt beroende av kolesterolet. Kolesterolet har ju som viktig funktion att underhålla/bygga upp just proteinstrukturer av alla de slag i kroppen. Så nästa gång du hör någon uttrycka sig i termer av att "kolesterol är farligt" så vet du att du just då betraktar någon som inte har så mycket koll...för att vara diplomatisk. Det är i den typen av situationer det kan vara väldigt intressant att se vilket allmänt intryck personen i fråga ger i relation till andra i den sociala gruppen. Det går, om man är lite van, att identifiera en massa intressanta socialpsykologiska fenomen som även kan ge insikter om hur manipulativa egenskaper ofta är viktigare än faktisk kunskap. Se bara sådana som Michele Bachman eller Sarah Palin som i princip är som urblåsta ägg i de övre regionerna men som ändå kommit extremt långt just pga dessa manipulativa egenskaper (eller "social förmåga" som det låter när man vill prata nyspråk). - Någon som funderat på att man kallar LDL för det "dåliga" kolesterolet och HDL för det "goda" kolesterolet? Vännen i exemplet ovan lär säkert göra det i andetaget efter det där kolesterol som helhet svartmålats. Det man DÅ bör fundera lite på är att varken LDL eller HDL är kolesterol utan enbart s.k. lipoproteiner som fungerar som, i praktiken, transportkärl för ex. kolesterolet. Efter det kan man ju också ta sig en funderare på hur en riktning/resa per se - för det är ju inte något annat det i praktiken handlar om - kan vara negativ. Det är lite som att huvudproblemet är att man åker TILL sjukhuset istället för IFRÅN detsamma. Det är ju inte ovanligt att det är negativt när man väl åker till ett sjukhus men det är ju inte själva resan dit som är problemet... Så tycks man dock resonera inom vissa kretsar när man diskuterar LDL/HDL. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Leo: Kollade efter dig då du hade skickat en bild men såg dig inte! hehe.. var säkert jag.. var där med en annan tjej med svart hår/mörkbrunt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Jag hade namnbrickan och är inte så farlig som man kan tro. Nästa gång dyker du på mig och säger hej! Ålder spelar väl ingen roll . Nej, kära vänner, nu ska jag ta en promenad i det vackra vädret och hämta min motorcykel. När jag kom hem var snön borta! Äntligen! Ha en skön söndag! Dig såg jag inte heller vi kollade efter en namnbricka och Comviq frilla hehe... hittade ju ingen! Vi var dock rätt många ju så kanske inte såg alla.. däremot tror jag att jag såg dig Peter B. Om jag inte var helt ute och cykla .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Dig såg jag inte heller vi kollade efter en namnbricka och Comviq frilla hehe... hittade ju ingen! Vi var dock rätt många ju så kanske inte såg alla.. däremot tror jag att jag såg dig Peter B. Om jag inte var helt ute och cykla .. Hockeyfrilla, "crew cut" har jag hört talas om men Comviqfrilla var något nytt? Är det så här det månntro: http://www.resume.se/Global/Resume/klubb/nyheter/2009/05/jarnheimer-ska-leda-ett-av/Bild-1.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Comviqfrilla=utan täckning. Jag hade dessutom en dålig dag med rakhyveln torsdagkväll. Hyveln tog ett stort stycke kött ur mitt huvud och det blev Stockholms blodbad. Som tur är har man ju första förband i höger benficka, fick linda skallen och sova i turban. Hugga bitar ur huvudet är ju ett sätt att gå ner i vikt men inte så bra kanske. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor Göran Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Läkemedelsbolagen har haft allt intresse av att bland ihop begreppen kring kolesterolet som förstås i sig självt är ett av kroppens absolut viktigaste och nyttigaste ämnen. Om det är nu själva behållaren LDL, och speciellt den aktuella storleken på denna behållare, som transporterar kolesterol och fetter i blodomloppet, som kan associeras med hjärtproblem (vilket i och för sig också är absurt) för att sedan i samma andetag börja tala om det "farliga kolesterol" och det "goda kolsterolet" så har vi hamnat i vad som kan kallas Mumbo-Jumbo. Detta var faktiskt meningen då läkemedelsbolagen kunde slinka undan vetenskapen när detta skedde runt 1980 efter att forskare tydligt visade att de transportbehållare för kolesterol som kallas HDL uppenbarligen starkt kunde associeras till en frisk hjärtstatus. Helt plötsligt var alltså en transportbehållare för kolesterol bra och den andra dålig. Eftersom allt kolesterol som man mätte före 1980 påstods varaa dåligt (eller "ont") så uppfann man begreppet "ont kolesterol" trots att det bara finns en enda sorts kolesterol och detta är "gott". Läkemedelsbolagen förvandlar väldigt svaga associationer till själva orsaken till hjärtsjukdom och genom att göra detta kan de "komma undan" och idag förgifta halva mänskligheten med sina statiner. Detta var andemeningen som jag försökte få fram i min föresläsning. Ja...det var bra och intressanta föreläsningar Jag uppskattade att lyssna på Sten Sture Skaldeman, Göran Sjöberg, Per Wikholm och Monique Le Roux . Det var första gången för mig som jag lyssnade på dessa och de hade flera intressanta vinklingar . Andreas Eenfeldt var jag och lyssnade på för en dryg månad sen och det här var en något nedkortad variant av den annars lysande föreläsningen. Göran Adléns var antagligen den skickligaste föreläsaren men ärligt talat jag åkte inte med på kryssningen för att lyssna på hur man skaffar sig många likes på facebook Göran Sjöbergs påstående om att allt kolesterol är nyttigt ligger ju lite i kontrast mot Docs utläggning om att små LDL:er är farliga...skulle vara intressant och höra någon kunnig persons åsikt om detta... Jag vågade inte delta i något Zumba pass...men försökte mig på några danssteg till Martin Rolinski, . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LivFro Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Hej på er, LCHF-kryssningen var mycket givande, min första tur men ej den sista det är då säkert. Tyckte det var lätt att få kontakt med trevliga medkryssare,jag talade med så många jag orkade, min energi tryter snabbt då jag har konstant värk. Tack Lena för att du arrangerade vår kryssning och för att du fixade de fina produkterna i Goodiebagen! Per Wikholm föreläste i för mej ett mycket viktigt ämne men jag vet inte om jag egentligen fick några bra argument att använda?Hoppas han dyker upp igen med ett mer koncentrerat material. Ser jag fram till! Monicque Le Roux – en positiv överraskning. Verkligen kul att det går så bra för henne, verkar ha flyt och entusiasmen från henne var smittande! Andreas Eenfeldt var jag och lyssnade på för inte så länge sedan då han körde en fantastisk, informativ och kul föreläsning (delade eftermiddagenmed Jonas Bergquist) på Filmhuset. Så det blev en repetition, ja vad ska jag säga om det? Hans argument är lika bra andra gången man hör demmen som någon skrev längre upp – hade varit mer givande för mej om han tagit upp lite andra grejer eller fördjupat sig i något speciellt istället för det han dragit på Sveigeturnen. Hade gärna lyssnat på vår Dr Annika, jag har aldrig hört henne föreläsa. Hon som fick ta allt stryk i början av vår resa. (Menar naturligtvis LCHF i Sverige, så ingenmissförstår mej, inget stryk på färjan altså! ) Kvällsbuffen och frukosten var naturligtvis mättande men inte imponerande! Ärligt talat, hur många % kött tror ni det var i korven? Det var inte många högklassiga produkter och den skivade skinkan? ”huff” Eller är det bara jag som blivit snobbig? Ju mer jag lär mej om LCHF och ju mer jag lyckas gå över till LCHF desto högre krav får jag. Jag vill att djuren vi får vår mat från skall ha/har haft ett bra liv. Jag vill att födan skall behandlas med kärlek och respekt. Mycket smak och fett! Det enda som hanterats med kärlek tror jag var druvorna till rödvinet för det var osedvanligt gott, enligt min mening då… Nejtack, jag vill inte delas upp i två grupper. Man ska inte bakåt och neråt vi ska framåt och upp i kunskap. Men kanske kan någon eller några avföreläsningarna gå parallellt med vinkling på nybörjare och en för dem som sedan länge vigt sitt liv åt LCHF? Jag har inget färdigt, perfekt förslag hur man kan lösa detta men tycker det är viktigt att vi diskuterar detta för framtida sammankomster. Sen är det en sak jag är väldigt nyfiken på, hur går det till på de amerikanska LCHF-kryssningarna? Föreläsningar? Matutbud och standard? Konskevens? Och hur går det för våra kära grannar, norrmännen? Har de någon kryssning på gång? En Lav Carb via Hurtigruten? Kanske man kan smita med där, vilken dröm! Läser just Sofie Hexebergs ” Bevisen – frisk med LCHF” Som skrivet, tack för en mycket trevlig resa Hejsålänge Liv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Nejtack, jag vill inte delas upp i två grupper. Man ska inte bakåt och neråt vi ska framåt och upp i kunskap. Men kanske kan någon eller några av föreläsningarna gå parallellt med vinkling på nybörjare och en för dem som sedan länge vigt sitt liv åt LCHF? Ja så klart - mycket bättre förslag. Hoppas det bara finns 2 föreläsningssalar på någon färja . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Hockeyfrilla, "crew cut" har jag hört talas om men Comviqfrilla var något nytt? Är det så här det månntro: http://www.resume.se/Global/Resume/klubb/nyheter/2009/05/jarnheimer-ska-leda-ett-av/Bild-1.jpg Haha!! Ja tyckte det var vad man skulle kolla efter.. men men ... hittade inte någon Vi kanske skrämde iväg alla? hahaha! Nej men... kände oss lite outsiders tyvärr... även om vi var med på lchf sidan..... kändes inte som de på lchf sidan ville prata med oss riktigt eller de flesta ville väl prata med människor i deras ålder.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Jag håller med er övriga, en mycket trevlig och prisvärd kryssning, som jag gärna gör igen. Jag är ganska "ung" inom LCHF, hållit på sedan oktober, men så här långt känner jag att det är en klockren kosthållning för mig. I början var det bara konkret, desperat försök, till viktminskning, utan att ta reda på så mycket bakomliggande fakta, men ganska snabbt väcktes ett otörstigt, djupare intresse. Jag gick inte bara ned i vikt, jag mådde snabbt väldigt bra också. Väldigt trevligt att se "stora" personer, inom genren IRL, de överträffade förväntningarna. Jag gillade föreläsningar väldigt mycket, ibland blev jag lite seg, berodde dock inte på föreläsarna, utan det faktum, när en medelålders överviktig kvinna, ska stuffa på dansgolvet till 2:00, och sedan kombinera det hela med ett Zumba-pass 7:30. Men vad tusan, kul var det, och man äter ju LCHF . Jag hade avsikt att åka själv, om jag inte fått med mig någon, men en kollega och vän, som var tidigare än mig, med LCHF, hängde med, och det var ju såklart jättekul. Hon hade bakat jättegoda muffins, som hon modifierat om ifrån någon blogg. Vi avnjöt dem med tyska ölkorvar, kokta ägg, nötter och ett gott glas vin, i vår fina hytt med fönster. Livet är allt bra gott ibland. F ö var jag nöjd med maten. Vi träffade trevliga människor, att språka med, bra med LCHF-bord i buffén, det öppnade upp för kontakt. Det här gör jag gärna om. Kvällens middag? Det blir nog en gryta med fläskkarré, grädde, soltorkade tomater och oliver . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Haha!! Ja tyckte det var vad man skulle kolla efter.. men men ... hittade inte någon Vi kanske skrämde iväg alla? hahaha! Nej men... kände oss lite outsiders tyvärr... även om vi var med på lchf sidan..... kändes inte som de på lchf sidan ville prata med oss riktigt eller de flesta ville väl prata med människor i deras ålder.. Jag skulle ha chansat att det var du och tagit kontakt. Jag kände likadant förra året, att jag var för ung och de andra ville bara prata med varandra. Men hade turen att åka med Tommy denna gång som känner typ hälften av alla. Så jag kom snabbt in i gänget. Nu känner en del igen mig . Jag hade min oranga skjorta på mig från bilden här så folk skulle känna igen mig. Men jag var nyrakad och utan hatt . stuffa på dansgolvet till 2:00, och sedan kombinera det hela med ett Zumba-pass 7:30. Ah då slog jag dig . Sov bara 2h för var uppe till 03 och dansade och tog sedan Zumba vid 0630. Hah dumt man blandade ihop Svensk och Finsk tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Leo, utan skägg är du inte lik din bild. Men som jag sa, du är mycket snyggare utan, haha. Tommy och jag hade en gemensam bekant och Tommy känner alla. Tips till en annan gång, prata med Tommy, då kommer ni att träffa många! Och bredvid Leo och Tommy satt det mycket trevliga flickor som jag hängde med hela resan och gärna hänger med igen! Melliz, synd att jag inte fattade vem du var, såhär efteråt tror jag att jag vet vem du är men jag kopplade inte då. Ska till Göteborg i maj, skickar ett PM till dig om det. Nu ska jag äta stekt sill med blomkålsmos och ha mycket smör på i sällskap med Mozart och Beethoven! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Jag skulle ha chansat att det var du och tagit kontakt. Jag kände likadant förra året, att jag var för ung och de andra ville bara prata med varandra. Men hade turen att åka med Tommy denna gång som känner typ hälften av alla. Så jag kom snabbt in i gänget. Nu känner en del igen mig . Jag hade min oranga skjorta på mig från bilden här så folk skulle känna igen mig. Men jag var nyrakad och utan hatt . Ah då slog jag dig . Sov bara 2h för var uppe till 03 och dansade och tog sedan Zumba vid 0630. Hah dumt man blandade ihop Svensk och Finsk tid. Ha, ha, det måste bero på att du är ungdom, eller är det så att du ätit LCHF längre än mig ;-)? Skämt åsido, buden var olika, och förvirringen var total, vad gäller svensk/finsk tid. Tur att Monique var snäll, och körde dubbla pass. Zumba var kul, men koordinationen var noll. De enda rätta stegen var uppvärmning, dvs gå på stället. Fokus fick ligga på att gå åt rätt håll, så man inte förstör, och går åt vänster, när alla andra går åt höger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Ja jag kände jag hängde med på kanske 10% av stegen. Det gick fort med alla nya steg. Men var nog mer uppvisning av många steg än grundläggande inlärning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Jag skulle ha chansat att det var du och tagit kontakt. Jag kände likadant förra året, att jag var för ung och de andra ville bara prata med varandra. Men hade turen att åka med Tommy denna gång som känner typ hälften av alla. Så jag kom snabbt in i gänget. Nu känner en del igen mig . Jag hade min oranga skjorta på mig från bilden här så folk skulle känna igen mig. Men jag var nyrakad och utan hatt . Ah då slog jag dig . Sov bara 2h för var uppe till 03 och dansade och tog sedan Zumba vid 0630. Hah dumt man blandade ihop Svensk och Finsk tid. Ja det skulle du! haha.. hm kanske var därför jag inte kände igen dig då!.. för dem flesta verkade vara 40 +. Träffade dock två killar senare som var med på lchf kryssningen men dem åt dock inte lchf haha. Jag hade en rosa tröja på mig på föreläsningarna som jag tror stack ut i mängden haha. och en svart dagen innan... Själv sov man också ungefär 2-3 timmar... la oss klockan 6! haha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Leo, utan skägg är du inte lik din bild. Men som jag sa, du är mycket snyggare utan, haha. Tommy och jag hade en gemensam bekant och Tommy känner alla. Tips till en annan gång, prata med Tommy, då kommer ni att träffa många! Och bredvid Leo och Tommy satt det mycket trevliga flickor som jag hängde med hela resan och gärna hänger med igen! Melliz, synd att jag inte fattade vem du var, såhär efteråt tror jag att jag vet vem du är men jag kopplade inte då. Ska till Göteborg i maj, skickar ett PM till dig om det. Nu ska jag äta stekt sill med blomkålsmos och ha mycket smör på i sällskap med Mozart och Beethoven! Hm tommy? Det var väl han som höll tal först där på "minglet" . Jo det är nog en bra ide! Fick i alla fall pratat med Andreas så det var ju kul och se honom i verkligheten samt se när han höll föreläsningen hm .. inte alltid lätt! hehe gör det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Japp, jag pratade lite (för mycket...) som inledning av "speakers corner" Hoppas inte vi "gamlingar" upplevdes svårpratade. Jag tycker det är jätteskojigt att höra andras funderingar kring LCHF och jag vill i alla fall själv tro att jag inte är så svår att få kontakt med om man bara "törs"... :-) Det var jättekul att det var så pass många yngre (dvs under 41 år och 10 månader) med på kryssningen. Sådana som Andreas tex... :-) Funderar på om jag kanske ändå skulle haft min gula T-shirt på mig hela tiden. Får kanske trycka upp en slips eller skjorta istället. T-shirt kändes inte riktigt "rätt"... Vill man fortsätta mingla med LCHF-are kan jag verkligen rekommendera Säffle i sommar. Ännu mer avslappnat och mysigt på grillkvällarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Det var jättekul att det var så pass många yngre (dvs under 41 år och 10 månader) med på kryssningen. Sådana som Andreas tex... :-) Nästa år höjer vi gränsen för "yngre" tycker jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Vi kör på den "inre" åldern. Då är jag sådär en 28... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Vi kör på den "inre" åldern. Då är jag sådär en 28... Hahaha!! Precis .. så ska det låta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Då är jag nåt mellan 15 och 25 beroende på aktivitet . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Angående maten och själva upplägget tycker jag det fungerar bra. Buffén var förvånansvärt bra men visst hade man kanske velat (eller inte) vetat vad som var i korvarna men även om man undvek korvarna tycker jag nog att det fanns "renare" mat att äta om man var tveksam. Maten på den "Amerikanska" kryssningen var aningen annorlunda. På de båtarna finns maten i princip tillgänglig dygnet runt i olika former och på nätterna är den sämre än på dagarna. Men överlag kunde man även på dessa båtar hitta "renare" mat även om smöret snabbt tog slut när vi hade paus i våra föreläsningar... Sen fanns det sjukt mycket mer "dåliga" saker där med dessert- och godisbufféer samt naturligtvis läskfontäner... Upplägget på föreläsningarna på den Amerikanska kryssningen är relativt lika men då den kryssningen är längre så var det tre heldagar med föreläsningar. Dvs de heldagar båten bara transporterar sig. De dagar båten låg i hamn var det inga föreläsningar. Mixen av föreläsarna tyckte jag var bra men kanske inte direkt nybörjarvänliga. Många läkare vilket gjorde att det var aningen "tekniskt". Det var dock jag förberedd på och det var dessutom vad jag var ute efter. Jag är fundersam på hur man skulle kunna utveckla "vår" kryssning. Möjligtvis om man förlängde den med en natt och istället åker till Helsingfors. Det innebär större kostnad men kanske öppnar upp för lite annorlunda upplägg... Men som sagt, med den tiden vi har nu så gör Karin ett superjobb för att både före och under kryssningen försöka hålla ihop allt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Var det inga fler härifrån som var med på kryssningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Jo, jag (och min motsträviga sambo) var också med. Han är smal o frisk och mår bra av kolhydratrik mat. Därför följde han med som mitt sällskap för att jag övertalade honom. Det var första kryssningen så man har inte lärt känna så många än men vi fick nöjet att dela bord med Annika D och hennes syster vid buffén. LCHF:are verkar vara jättetrevliga människor. Hoppas vi ses igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Jag hade hemskt gärna följt med, men jag hade lite för mycket att göra för att ta itu med beslut om att åka eller inte och sen var det förseeent. Nästa gång. Inget velande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CamillaB Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Jag är också här nu, tar chansen på att utvidga mina horisonter från Kolhydrater i Fokus... Det var en bra kryssning, men som flera har nämnt, det skulle varit roligt att höra Annika Dahlqvist prata. Och så har jag hört några av de andra föreläsa, så det blev lite upprepning. Men det var intressant att höra om miljön och LCHF, det var nytt. Hoppas Per får hjälp att bli mindre nervös till nästa föreläsning. Och Göran Adléns föreläsning var en riktig vitaminsinsprutning! Hoppas få träffa er en annan gång också! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Jag hade hemskt gärna följt med, men jag hade lite för mycket att göra för att ta itu med beslut om att åka eller inte och sen var det förseeent. Nästa gång. Inget velande. Nästa gång bokar jag en biljett till dig utan att fråga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Ha ha,, ja det är kanske lika bra Nästa gång bokar jag en biljett till dig utan att fråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Jag var på dansgolvet till efter klockan tre....och sen var jag tillbaka där vid halv åtta för Zumba, men det är klart, jag är ju yngre än 41 år och 10 månader... Jättekul att träffa en massa lchfáre och prata med. Leo...Aha, du hade alltså övat en timme mellan halv sju och halv åtta !!!? Inte konstigt att du var så stabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 Orkade bara köra zumban första timman, fast det vart ju en kvart sent vi kom igång. Tyckte inte jag dansade stabilt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Okej...då var det ju inte dig jag hade framför mig på passet mellan halv åtta och kvart över.... Den grabben var stabil. Dansgolvet var inte helt optimalt till Zumbapass, så lite kan man kanske skylla på det. Kanske också dom två Tequila jag sög i mig mellan ett och två på natten och som då gjorde mig till en mästare på dansgolvet (tralalalala...) gjorde mig aningen seg i rörelsen på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Dig såg jag inte heller vi kollade efter en namnbricka och Comviq frilla hehe... hittade ju ingen! Vi var dock rätt många ju så kanske inte såg alla.. däremot tror jag att jag såg dig Peter B. Om jag inte var helt ute och cykla .. Men hallå...och du hejade inte Jag kände inte igen någon...men å andra sidan är det nog inte min starka sida...att känna igen folk.... (Andreas o Tommy kände jag förstås igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Men hallå...och du hejade inte Jag kände inte igen någon...men å andra sidan är det nog inte min starka sida...att känna igen folk.... (Andreas o Tommy kände jag förstås igen Hahahaha! Nej... jag tänkte göra det men blev inte så (a) nästa gång så hejar jag!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimicro Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Det beror ju förståss på hur du definerar ung men jag och min kompis var också med på kryssningen och vi är 27 respektive 25 år. Vi tyckte det vr väldigt intressant med alla föreläsningar, men att det kändes lite som PRO:s årsmöte. Jag tycker det är lite konstigt att inte fler yngre var med. Har de inte anammat LCHF eller visste de helt enkelt inte om att resan gick? Var en väldigt rolig kryssning! Och var kul att få se Andreas föreläsa dock lite svårt att ta kontakt med folk! Vi var de enda väldigt "unga" på lchf sidan.. Men men kul hade vi hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts