Jump to content

Energi in, energi ut - tänka på vad man äter?

TillMinus

Recommended Posts

De dagar jag inte tränar så räcker det med 2-3måltider. När jag tränar nu blir jag hungrig rätt snabbt efteråt. Jag är lärd med att om jag vill gå ner i vikt och tränar samtidigt så behöver/ska jag inte ersätta den energi som jag gjort av med.

Hur är det med lchf som kost, är det samma tanke där om jag vill gå ner i vikt. Det som kommer in, ska ut eller behöver jag inte tänka på det? Jag vill ju inte gå runt och vara hungrig men jag vill inte riskera att äta för mycket. Inte nu i början när jag knappt kan skilja på hunger och sug.

Tacksam för svar.
/A

Här diskuterar vi träning med LCHF och viktnedgång:
http://forum.kostdoktorn.se/topic/59-tr%C3%A4ning-ger-ingen-viktnedg%C3%A5ng/

Det går inte att tänka energi in och energi ut. Ja det stämmer så är det - fysisk lag - men det säger inget om varför man går ner eller upp i vikt.
Om man (som Gary Taubes och Kostdoktorn säger i sina böcker) kollar om varför ett rum har många personer och frågan är: "varför finns det många personer här", och svaret blir "jo för att fler gick in än ut". Det är nonsens, det säger inget om varför. Svaret är att det handlar om hormoner (som visar mättnadskänsla) och massa annat.

Annat exempel:
Varför dog han i en utredning, jo för att gravitationen finns! Bra förklaring.

Det fina med lchf är att man slipper bry sig om att räkna för man får mättnadskänslor när det behövs (med hormonet leptin om någon undrar). Man behöver inte bry sig om man inte vill.

Svaret på frågan "varför är hen tjock är inte jo för hen åt mer än hen gjorde av med i energi", utan för "att hen var hungrigare än hen gjorde av med i energi". "Varför var hen hungrigare än som behövdes"?

Kroppen prioriterar hög blodsockernivå minskning (fettbildning) framför allt annat, till och med överlevnad. Man kan dö av svält och vara jätte fet. Hur går det ihop? Läs deras böcker :).

• Like 1