Jump to content

Hjälp med festlig mat


Ostgoten
 Share

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag ska ha en hyfsat stor fest om någon månad, där människor kommer och går under dagen. Mat ska de få, och lite tilltugg, och jag har en uppsjö vänner med olika form av kostrestrtiktioner... Såhär ser det ut:

Laktosintoleranta (känns inte som ett problem för mig)

Mjölkproteinintoleranta (känns som ett problem, inneburit att jag förr köpt @€##%#%margarin...)

Vegetarianer (de får äta ägg och ost så det är lugnt)

Veganer (herregud)

Baljväxtallergiker (känns bara som ett problem när de är veganer)

 

Jag äter lchf för min hälsas skull och många av de som kommer träffar jag väldigt sällan. De flesta, inklusive jag själv, vurmar för miljötänkande och närproducerat och de flesta av mina vänner avfärdar lchf på grund av dess rykte att vara miljövidrig.

 

Så... Nu har jag guldläge på att visa att de kan äta god mat, bli mätta och belåtna, utan kolhydrater och utan att det är miljövidrigt.

 

Kan någon tänkas vara intresserad av att bolla det här med mig?

 

Buffé känns rätt givet för alla har så olika krav och behov, det mesta bör väl vara kallt för jag har inga större möjligheter till långvarig varmhållning. Mycket sallad (vilket i mina ögon är eländes elände men jag vet att det är uppskattat) och klimat- och kolhydratokej grönsaker, kokta ägg, nötfärs som är gräsbetad och närproducerat kan bli.... Vad? Halloumi, måste den vara varm eller funkar det att steka och sedan h kyld? Jag brukar göra så men jag är inte så kräsen ;)

 

Tilltugg och efterrätt tänkte jag kunde vara efter kostval och allergi anpassade ostar, hallon/grädde-pytsar, hackad mörk choklad, nötter (om inte nötallergikerna blir dåliga då, ska kolla)... Blir det tråkigt, enahanda, avskräckande?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en stor middag för en tid sedan. Allt LCHF, men jag tror inte att en enda av gästerna tänkte på det. Det var iofs en varm middag som serverades vid sittande bord.

Mitt tips är att hålla ett tema, till exempel italiensk buffé. Ostar, kallskuret i olika form, oliver, pesto, färska och inlagda grönsaker med mera. Samma tema på viner och andra drycker. Köp eventuellt ett gott bröd till brödätarna, det behöver du ju inte äta av. Baka LCHF-fröknäcke om du vill ha någonting knaprigt till osten. Det mesta kan annars köpas färdigt. En utmärkt efterrätt är pannacotta, kan göras helt osötad om man så vill.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En grekisk sallad tycker jag är bra buffemat, men då vet jag faktiskt inte hur det funkar med fetaosten för den mjölkproteinallergiske, men man kan ju ha fetaosten på sidan om.

 

Meze, smårätter frå Grekland och Libanon tycker jag kan funka, olika rörer som man kan dippa grönsaker i, som feta och chilidip, hummus, aubergineröra= baba ghanoush, tsatziki, tahinidip. Sallader. Ugnsbakade grönsaker.

 

Rostbiff och kanske ugnsstekt kycklingfile som man skivar och lägger i en marinad med lime, citron och vitlök, den passar bra att servera kall.

 

Jag tycker det är roligt att göra buffemat och inte så stressigt då man kan göra mycket i förväg.

Link to comment
Share on other sites

Spännande utmaning.

En ingrediens som bör passa både veganer, laktos- och mjölkproteinallergiker och LCHFare är ju kokosmjölk/grädde istället för vanlig grädde eller creme fraiche. Använd kokosfett i stället för att köpa @€##%#%margarin där det behövs för att steka i eller baka. Det är ju förstås inte det mest miljövänliga eftersom kokos inte växer i Sverige men jag kan tycka att det är ett bra val i sammanhanget ändå eftersom alla kan äta det och det är nyttigt.

 

Finns det någon ekogård med egen försäljning i närheten? De kan ofta ha egna korvar, salami och sånt utan en massa tillsatser i, kanske till och med går att specialbeställa så att det passar alla allergier. Det är ju lättsamt att skära små bitar av och antingen sticka en tandpetare i, ha som tilltugg bredvid en sallad eller lägga upp som kallskuret.

 

Ugnsstekta eller wokade grönsaker kan väl också alla äta om du vill ha något varmt tillbehör. Blanda broccoli, blomkål, sparris, rättika, rotselleri och andra lchf-vänliga grönsaker med lite färska örter och salt. Beroende på hur strikt du är kan du lägga till nån rotgrönsak också, sötpotatis är supergott i sådana blandningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...