Jump to content

Fakir

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga angående fakir! När man äter fakir så är det ju viktigt att äta lever/inälvsmat så att man får i sig C-vitamin. Men måste man äta lever/inälvsmat varje dag då man går på fakir eller räcker det att äta det vissa dagar?

Näe.. du har nog missuppfattat syftet med Fakir, det är en uteslutningskost när saker och ting inte fungerar fasten man gör allt rätt, behöver gå ner, inte gör det osv!

Fakir innebär altså bara kött och fett.. inget annat.. och för mineral/vitamin så tar man en sån multivariant om man håller på mer än några dagar!

När väl det börjat lossna lägger man till ett livsmedel åt gången tills man hittar det som gör att det strular!

Man äter altså inte Fakir någon längre tid!

Kan avslöja direkt för dig vad de flesta kommer fram till.. nämligen stora mängder flytande mejerier, grädde med bär i stället för mat, nötter o mandlar samt diverse LCHF-efterätter/bakverk!

Man behöver egentligen inte vara någon Einstein för att begripa sådant!

Såå det tråkiga beskedet för många som har problem med att få igång viktnedgång är .. hör o häpna.. ät bara mat, två-tre gånger om dagen.. inget annat!

Är det extra knuff på viktnedgången du syftar till så föreslår jag i ställer en äggdeff, det fungerar både för LCHFare och andra!

Är inte ute efter viktminskning , utan vill bara ta reda på vad det är som gör mig hård i magen! Min teori är väl att jag är känslig för mjölkprodukter, men jag ville gärna testa fakir i alla fall en vecka för att sedan lägga till först grönsaker, sedan nötter och tillslut mejeriprodukter för att se vad det är som magen reagerar på! Jag har läst  att de som äter fakir äter lever under tiden just för att det innehåller C-vitamin som är svårt att få i sig annars.

En ofta glömd variabel vad gäller förstoppning är kombinationen av för lågt saltintag resp. vätska. Kanske inte var orsaken i ditt fall men andra som läser detta kan ju ha detta i åtanke. Det duger alltså INTE att dricka/salta "som förr" och har man förstoppningsproblem, yrsel, muskelkramper, prestationsproblem i relation till träning så är detta något man bör ta sig en extra funderare på.