Jump to content

Vanans makt

matte_a

Recommended Posts

Det här var det bästa inlägget hitils i detta forum ät riktig mat så blir du mätt och belåten. Problemet är ju precis samma som man alltig haft har vi kakor hemma äter vi det och det ger ingen mättnad och då överäter vi. Köp inte hem det du har svårt att motstå finns det inte kan du inte äta det.

• Like 2

Tackar, det var vänligt sagt.

Jag tycker jag fick till det rätt så bra trots att jag inte hann korrekturläsa. Så här i efterhand ser jag också min omvända halländska ordföljd på lite för många ställen men vad gör det. :-)

Jag håller helt med! Det är en fråga om att innerst inne acceptera att man får vända en hel del av livsmedlen ryggen. Inte räkna ut hur mycket man kan synda utan att det ska påverka viktnedgången; då är man ute på ett sluttande plan som snart tippar över och man faller helt in i gamla vanor.

Jag känner så starkt av hur mina gamla beteendemönster sitter i ryggmärgen. Jag får impulser att svänga in på den där bensinmacken och köpa en glasspinne, eller att gå in på den där affären som har 800 sorters lösviktsgodis. Jag hinner tänka att jag ska ha "nåt att tugga på" när jag ska göra en längre bilresa, eller känner att det saknas nåt när det inte står en chipsskål på vardagsrumsbordet en lördagskväll. Det är mitt undermedvetna som poppar upp de där tankarna eftersom det var så jag gjorde förr. Jag börjar fatta vad alkoholister och nikotinister har att kämpa emot!

• Like 2

Oh, så sant!

Känner igen LCHFresan från den jag gjorde när jag slutade röka! Det tog mig många år och väldigt många misslyckanden och halvlyckade försök. Jag slutade varje nyårsafton alla "mäktiga" datum som 1/1 och 2/2 för att inte tala om 9/9 1999 :rolleyes: osv Men tillslut gick det utan större problem. Har inte rökt på kanske 10 år (tackolov)

När jag började med LCHF blev det många mellanmål med oopsiesar och ost och fröknäcke........

Men successivt minskade det. 

Fuskar fortf ibland tyvärr (menar då med totalt förbjudna saker som chips eller pasta och har då någon veckas helvete innan suget går över. Men jag är fullständigt övertygad om att jag kommer att äta LCHF/paleo i resten av mitt liv - med allt färre avsteg, helt enkelt för att mina "nya" vanor blir allt mer ...vanor ;)

• Like 1

Jag är inte säker på att jag håller med till 100%. Jo, äter man kakor och sötsaker jämt och samt, så är det bättre att sluta rakt av. Men om jag känner för en tårtbit några gånger om året, så tycker jag inte det är något problem, och då är det trevligt att det finns recept. Självklart ska det inte vara huvudinriktningen på recepten i LCHF-bilagorna, och det måste ju framgå: detta är guldkant, och man ska inte förgylla hela livet, för det blir inte bra.

• Like 3

Håller med dig här Effie men tyvärr tror nog en del att "det är ju lchf" och därmed är det fritt fram! :)

Och väldigt många jag läser om har problem med att de står still och de fattar inte varför fast det kanske är dessa "tillåtna" godsaker som ställer till det.

Jag är inte säker på att jag håller med till 100%. Jo, äter man kakor och sötsaker jämt och samt, så är det bättre att sluta rakt av. Men om jag känner för en tårtbit några gånger om året, så tycker jag inte det är något problem, och då är det trevligt att det finns recept. Självklart ska det inte vara huvudinriktningen på recepten i LCHF-bilagorna, och det måste ju framgå: detta är guldkant, och man ska inte förgylla hela livet, för det blir inte bra.

Men vi är väl olika? Jag har lärt mig att jag är hur duktig som helst på att flytta gränser när de inte sitter fast. Jag är en mästare på förnekelse, och ett verktyg för mig är att det finns gränser som helt enkelt inte får överskridas.

För 3 - eller om det är 4 år sedan, minns inte nu - så började jag äta LCHF för första gången i mitt liv. Jag gick ner 7 kilo på tre månader och älskade det! Men jag saknade den där "guldkanten", så jag började unna mig lite. Och när sommaren kom så ville jag kunna unna mig att ta en glasspinne då och då. Sen gick sommaren och min vikt vände uppåt igen och snart var jag tillbaka i mina gamla vanor, trots att jag inte åt potatis, pasta ris, bröd osv. Men jag föll på att jag inte klarade av att låta bli fikabröd och godis.

för mig är det total avhållsamhet som gäller, iaf under överskådlig framtid.

Det finns nyktra alkoholister som kan ta ett glas ibland (fast de är inte många) och det finns f.d. rökare som klarar av att feströka utan att falla dit igen. Men jag måste nog iaf gå ner till min målvikt innan jag unnar mig något. Nu måste jag fokusera stenhårt och aldrig hoppa över skaklarna. Jag tänker inte äta några glasspinnar i sommar, inte nån potatisgratäng till det grillade, inte synda en lat söndag med en pizza. Nu är det kadaverdisciplin för min del!

Jag äter den maten jag gillar och älskar och har aldrig haft minsta återfall. Men jag valde också att bryta med alla gamla vanor. Istället har jag infört nya och sundare. Det är inte första gången jag tagit drastiska beslut. Jag lyckades sluta röka också en gång i tiden fast jag var en riktig kedjerökare. På den fronten har jag inte heller haft återfall. När man ställs inför alvarliga hälsokonsekvenser, är besluten enkla och ta. Skulle tro att de flesta hamnar aldrig i den sitsen och därför dräller även LCHF av onyttig mat och oviljan ibland att släppa taget.

• Like 1

Visst är vi olika. Men det var ju lite det jag menade - vi måste känna oss själva, och anpassa kosten efter det. Vi kan inte säga "det är LCHF" eller "det är inte LCHF" rakt av, utan fundera på hur det påverkar just mig. Kan jag äta en bit ett par gånger om året och vara nöjd med det - OK. Kan jag inte det utan det blir mer, och annat onyttigt - låt bli.

Visst är vi olika. Men det var ju lite det jag menade - vi måste känna oss själva, och anpassa kosten efter det. Vi kan inte säga "det är LCHF" eller "det är inte LCHF" rakt av, utan fundera på hur det påverkar just mig. Kan jag äta en bit ett par gånger om året och vara nöjd med det - OK. Kan jag inte det utan det blir mer, och annat onyttigt - låt bli.

Nu finns det ju en definition på LCHF, eller på olika "nivåer" av det. Antingen äter man någon slags LCHF eller lågkolhydratkost, annars gör man det inte, och vissa kan ju äta ganska kolhydratrik kost och ändå inte gå upp i vikt. Så ja, på det sättet är vi olika också olika!

Nu finns det ju en definition på LCHF, eller på olika "nivåer" av det. Antingen äter man någon slags LCHF eller lågkolhydratkost, annars gör man det inte, och vissa kan ju äta ganska kolhydratrik kost och ändå inte gå upp i vikt. Så ja, på det sättet är vi olika också olika!

Jo, man kan ju äta i princip vad som helst, om man vill...men diskussionen gällde väl i huvudsak LCHF-bakverk, som så vitt jag förstått platsar i LCHF-definitionen, bara det att de smakar sött och inte ser ut som "mat".

Men jag behöver inte försvara bakverk; jag bakar när jag ska bjuda någon på något, och det är inte ofta. Jag ville bara nyansera bilden lite.