Jump to content

2 frågor - ketos/ketonmätare


elsa88
 Share

Recommended Posts

Jag har nyligen skaffat en GlukoMen LX PLUS kotonmätare och märkte att svaret visas i bokstäver (HI/LO) stället för i siffror. Vet ni om det går att få resultatet i siffror istället? Jag tycker att det skulle kännas mer peppande om man såg hur man närmadesig/gick längre ifrån ketos beroede på vad man äter istället för att det är antingen eller som det blir när resultatet visas i bokstäver.

 

Första gången jag mätte mig visade mätaren LO, så jag har lite att jobba på. Vad är era bästa tips för att hamna i ketos? Registrerar ni vad ni äter eller hur har ni koll på att ni äter enligt LCHF fördelning? Ge gärna exempel på hur en dags matintag ser ut för er när ni vill hamna i ketos.

 

Tack på förhand!

/Elsa

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

ang. mätaren vet jag tyvärr inte. Men för att ligga i djup ketos (jag då) måste jag ligga på under 20gr KH/dag samt gärna utesluta mjölkprodukter dock inte smör. Så jag äter kokosfett, kokosgrädde, majosåser, aioli såser, kryddsmör. Samt inte för mycket protein på det heller. Men så funkar min kropp, din kan vara annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar en del, tror det gör mycket. Äter nämligen mjölkprodukter, nötter & rotfrukter - ligger runt 30-35 kh/dag, men är alltid i optimal ketos ändå. Så jag antar att det har med träningen att göra, säker kan man inte vara dock - jag kanske bara "tål" kolhydrater lite mer än vissa andra?

Som Modesty säger, man får prova sig fram. 

 

Jag tänker inte så mycket på vad jag äter, eftersom jag redan vet vad jag tål. Så det är endast om jag känner att jag ätit mycket kolhydrater, kanske i form av för mycket yoghurt med bär (farligt gott), som jag mäter och kollar om jag gått ur ketos. Det har jag aldrig gjort dock, men jag har sett vid vilket intag det börjar förändras. Så jag håller mig till rotfrukter till middagen (och kanske grädde i såsen), 1-2 koppar turkisk yoghurt med bär, 1-2 rutor mörk choklad. Det är nog de flesta kolhydraterna inräknade där, och det är vad jag kan äta utan att ketosvärdet börjar sjunka.

Sen vet jag inte hur mycket jag behöver äta för att gå ur optimal ketos helt, för det har helt enkelt inte hänt.

Men som sagt, jag tränar 1h / dag så det kanske håller värdet uppe lättare.

 

Vissa tål ju inte mjölkprodukter alls, och man kan vara känslig mot andra saker med. Så omöjligt att säga vad just du klarar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen skaffat en GlukoMen LX PLUS kotonmätare och märkte att svaret visas i bokstäver (HI/LO) stället för i siffror. Vet ni om det går att få resultatet i siffror istället? Jag tycker att det skulle kännas mer peppande om man såg hur man närmadesig/gick längre ifrån ketos beroede på vad man äter istället för att det är antingen eller som det blir när resultatet visas i bokstäver.

 

Första gången jag mätte mig visade mätaren LO, så jag har lite att jobba på. Vad är era bästa tips för att hamna i ketos? Registrerar ni vad ni äter eller hur har ni koll på att ni äter enligt LCHF fördelning? Ge gärna exempel på hur en dags matintag ser ut för er när ni vill hamna i ketos.

 

Tack på förhand!

/Elsa

Den visar siffror OM man är i ketos. Om inte visar den LO. Kan finnas någon inställning man behöver göra om den enbart visar HI/LO, men det står väl i den medföljande manualen.
Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tipset!! Räkanr du kcal eller  går du på hunger/mättnadskänsla? Kokosgrädde har jag inte hört talas om, finns det i vanliga matbutiker? Vilket märke köper du?

 

Gör du själv aiolin och kryddsmöret? Jag skulle gärna äta aioli men tänker att det är svårt att göra själv och tänker att färdig-aioli i matbutiken har massa dåliga tillsatser?

 

 

Hej,

 

ang. mätaren vet jag tyvärr inte. Men för att ligga i djup ketos (jag då) måste jag ligga på under 20gr KH/dag samt gärna utesluta mjölkprodukter dock inte smör. Så jag äter kokosfett, kokosgrädde, majosåser, aioli såser, kryddsmör. Samt inte för mycket protein på det heller. Men så funkar min kropp, din kan vara annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen skaffat en GlukoMen LX PLUS kotonmätare och märkte att svaret visas i bokstäver (HI/LO) stället för i siffror. Vet ni om det går att få resultatet i siffror istället? Jag tycker att det skulle kännas mer peppande om man såg hur man närmadesig/gick längre ifrån ketos beroede på vad man äter istället för att det är antingen eller som det blir när resultatet visas i bokstäver.

 

Första gången jag mätte mig visade mätaren LO, så jag har lite att jobba på. Vad är era bästa tips för att hamna i ketos? Registrerar ni vad ni äter eller hur har ni koll på att ni äter enligt LCHF fördelning? Ge gärna exempel på hur en dags matintag ser ut för er när ni vill hamna i ketos.

 

Tack på förhand!

/Elsa

 

Mätaren visar "LO" om ketonerna är omätbara, dvs mycket låga. Får man mätbara ketoner (över 0,1 ca) så visas värdet.

 

Här är mina tips för att komma i ketos:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

 

Sammanfattningsvis: strikt lågkolhydratkost (inget socker, pasta, bröd etc) och måttliga mängder protein (som kött och ägg). Gott om fett.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tipset!! Räkanr du kcal eller  går du på hunger/mättnadskänsla? Kokosgrädde har jag inte hört talas om, finns det i vanliga matbutiker? Vilket märke köper du?

 

Gör du själv aiolin och kryddsmöret? Jag skulle gärna äta aioli men tänker att det är svårt att göra själv och tänker att färdig-aioli i matbutiken har massa dåliga tillsatser?

 

Jag räknar i princip aldrig kalorier, lade upp mitt matintag på matdagboken i 1-2 veckor för att se att fördelningen var ok. Då hamnar jag på ca 1800 kcal /dag. vilket är helt ok för mig. Jag vill inte ligga lägre i alla fall.

Kokosgrädde finns i många vanliga coop forum och Ica kvantum. Blue dragon skall ha en sort.

Kryddsmör, köp ett paket, krydda med örtsalt, vitlök och persilja, knåda ihop och lägg i ziplock påse och ta vid behov, allt från att steka svamp i tilll på köttet osv.

 

Aioli, busénkel Majobas som jag gör. typ:

1 ägg

3-4 dl neutral olja

2 tsk vitvinsvinäger.

kör med mixer enl. denna film. (jag tar inte senap och så)

rör sen i egen smaksättning typ:

  • Persilja, sambal och vitlök salt och peppar = till kötthjärpar, biffar
  • dragon och äppelcidervinäger salt och peppar = bea smak
  • parmesan ost och peppar = till köttfärssås
  • citron och vitlök = aioli till fisk
  • soya och wasabi = Sashimi
  • finhackade oliver och peppar =Gott

Det är bara att smaksätta med egen smak för dagen!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...