Gå till innehåll

Ibland har man en dålig dag...


Recommended Posts

Det är inte så viktigt vart tråden hamnar ... det finns många ämnen som är mer mycket off topic än detta. 😉

Det som vi är hårdare mot ibland (händer sällan)  är om det är off-topic ämnen som är kontroversiella och då riskerar att skapa en  inflammerad debatt (vi borde nog rensa sånt oftare) men gäller ju inte detta.

Hoppas på många intressanta inlägg!

  • Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, morgonsol sade:

Vad kan jag göra för att förebygga psykisk ohälsa? Vad gör jag för att må bättre när jag väl mår dåligt?

Du funderar på om frågeställningen skulle vara tveksam på ett kostforum. Tvärtom är den synnerligen relevant, eftersom kosten har såväl negativ betydelse som positiv för psyket, beroende på vilken kost som är på tapeten.

Vad gäller den konventionella "sockerkosten" är fullt klart att den med åren för många har haft negativ betydelse för psyket. Det bedrägliga just med sockret är att dess negativa verkan oftast drar ut på tiden under många år och därför bara märks gradvis. I själva verket är sockret för många att betrakta som ett långsamt verkande gift som i slutändan ofta resulterar i allvarliga sjukdomstillstånd - alla inom det metabola syndromet - där psyket ingår.

Sockerbetoendet

·        Beroendet har en närmast berusande verkan som liknar den som alkohol framkallar (främst via fruktsockret som ingår till hälften i vitt socker). I värsta fall leder detta redan i barnaåldern till:

  •       snabb ökning av adrenalinet som ger hyperaktivitet och ångest     
  •      svårigheter till koncentration 
  •       minskad funktionell aktivitet         
  •      minskad inlärningskapacitet som kan påverka skolbetygen
  •      ökad risk för asocialt beteende      
  •      minskad emotionell stabilitet
  •      depression
  •      övergång, redan i yngre år, till alkoholberoende

      Under vuxenåldern kan dessa problem allvarligt befästas och leda till depressioner av olika grad.

 

Modern forskning har kunnat visa att socker i maten (som smakförhöjande etc.) i de mängder som konventionell kost motsvarar, innebär rader av negativa effekter. Bland mest iögonenfallande, för den äldre generationen, är de oxidativa effekter som med åren alltmer negativt påverkar hjärnan (utvecklar plack), medverkar till sämre minne med åtföljande kognitiva störningar, som slutligen kan leda till Alzheimers sjukdom. Skälet till att sjukdomssambanden runt sockret, först under senare år kunnat fastställas, har att göra med läkemedelsföretagens ointresse för jämförelser mellan sockerdiet och ketogen kost (överhuvud ointresse för annat än inkomstbringande läkemedel). Studier, som tidigare närmast varit omöjliga att genomföra eller skapa intresse för (resursbrist) har under senare år kunnat ske utan stöd från läkemedelsföretagen.

 

 

Fördelarna för psyket att växla från konventionell till ketogen kost, är otvetydiga. Vid sidan av fördelarna med kostväxlingen, vad gäller människans metabolism i övrigt, som belagts i rader av välgjorda studier, har också kunnat konstateras hur människans psykiska välbefinnende påverkats (ingår i det metabola syndromet). Det förklaras genom:

  • förbränningen av fett som utgör en renare  energiform, som kroppen föredrar. Skälet till att glukos som energimedium medför nackdelar, har att göra med bildningen av fria radikaler vid förbränningen med oxidativa effekter som bl.a. medför ökad risk för skador på hjärncellerna.
  • ketonernas rena energiförbränning vid ketogen kost, som t.ex. LCHF, innefattar parallellt med fettförbränningen att antioxidanter produceras som kraftigt minskar produktionen av fria radikaler (som uppstår i mindre mängd).  Skadliga oxidativa processer hindras därmed och också risken för hjärnceller att skadas (visar sig annars med tiden genom uppkomsten av plack i hjärnan som har direkt samband med demenssjukdomar och åldrande).
  • förbättrad hjärnfunktion som anses ske med minst (25%) vid ketogen kost.  Detta gäller jämförelsen med glukos som energimedium och omfattar såväl den kognitiva funktionen som kort/långtidsminnet.
  • studier på råttor som visar ökad koncentration av ATP i kroppens ”energifabriker” och i hippocampus. Produktionen av nervceller ger 50 % ökning av minnesfunktionen. Detta bekräftas i studier överensstämma med förbättrat minne hos äldre på ketogen kost. T.o.m lättare demens har helt eller nästan helt kunnat motverkas.
  • ökad mitokondriell funktion – stabila energinivåer under dygnet utan hunger- eller sötsug
  • bättre sömneffekt. Förhållandet djupsömn/remsömn ökas, vilket anse ha stor betydelse för psyket.
  • effektiv migränbehandling och mindre tendens till huvudvärk
  • stabiliserande funktion vid autism och bipolär sjukdom
  • Allmän förbättring av hälsan. En rad kultursjukdomar reduceras eller uppstår aldrig som cancrar, Alzheimers, Parkinson, epilepsi och fettsleversjukdom.

 

 

 

Tillsamman kan den ketogena kostens betydelse för skapandet av ett stabilt psyke inte nog poängteras. Så nog platsar din tråd morgonsol mycket väl på detta forum!

 

                                19 ANIMATION ideas | optical illusions, illusions, animation

 

 

  • Gilla 3
  • Tack! 1
  • Boom 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen funnit att efter att jag helt slutat inta socker av olika slag och sockrad mat som inkluderar söta frukter så har min hälsa förbättrats oerhört mycket. -- Dessutom avstår jag från att äta något som innehåller gluten. Överkänslighet mot sädesslag ger läckande tarm och som i sin tur ger depression.

Sist men inte minst så har mitt psykiska välmående förbättrats på ett helt avgörande vis efter att jag börjat inta rejäla doser varje dag av D3-vitamin (som egentligen är mer som ett hormon i kroppen). -- Under ca 35år har jag lidit av mycket besvärande vinterdepressioner som nu helt försvunnit efter att jag börjat ta 5000IE D3 samt vitamin K2 varje dag. Så de senaste 4 åren har jag varit helt befriad från nedstämdhet vintertid.

 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-04-22 at 20:35, kickilotta sade:

besvärande vinterdepressioner som nu helt försvunnit efter att jag börjat ta 5000IE D3 samt vitamin K2 varje dag.

Den tanken får vi aldrig höra skolmedicinarna orda om. Lika skrämmande är att rejäla mängder C-vitamin (4-7 gram) utspridda under dagen inte får tas upp till diskussion av en läkare. Läkemedelsindustrin, som i princip styr skolmedicinen, är metveten om att C-vitaminet representerar tveklöst det främsta näringsämnet av alla. Man gör allt för att diskriminera C-vitaminet - ett ämne fullständigt utan toxisk verkan som, rätt använt, skulle göra en stor mängd läkemedel helt onödiga. Än så länge är läkemedelsföretagen någorlunda tillfreds.

                              katt glad.jpg

P.S

Observera att C-vitaminet har en oerhörd betydelse för hjärnans välbefinnande och därmed för psyket. Om i blodet ambulerande andel C-vitamin är i minsta laget (t.ex. i nivåer som *Läkemedelsverket förordar) kommer hjärnan att glupskt ta så mycket den kan i anspråk. Skälet är bl.a. behovet att hålla hjärnan fri från fria radikaler, som annars riskerar att skapa oxidativ stress, som skadar hjärnceller.

*De 75 milligrammen per dag bör ökas med faktorn hundra. Då kommer kroppen i samma läge, som för flertalet C-vitaminproducerande djur i samma viktsklass som människan.  De producerar i storleksordningen 10 gram dagligen eller vid stress eller början till sjukdomstillstånd 100 gram. Därav det sällsynta att djur blir sjuka (får aldrig hjärtinfarkt och har glatta, fina blodkärl). Experiment med icke-C-vitaminproducerande djur får blodkärlen belagda om de får liten mängd C-vitamin, medan djur som får stora mängder får glatta, fina blodkärl.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt med så mycket respons! Stort tack till alla som läst, reagerat och svarat i tråden hittils. 

Som titeln på tråden antyder hade jag en dålig dag igår. Vid ca 12:30 bröt jag ihop för att sedan gråta, med kortare uppehåll, i ca 1-2 timmar. Jag brukar försöka anteckna medan jag gråter, när det är som värst. Hur jag känner och vilka tankar som snurrar runt i mitt huvud. Övergripande paraply för det som jag grät över och som var jobbigt igår är kopplat till mina studier på ett eller annat sätt. Brist på motivation i en av kurserna (läser 3 st), svårigheter att komma igång att plugga på dagarna om jag inte pluggar med en kompis eller har något schemalagt, frustration över att saker som behöver bli gjorda inte blir gjorda, att jag pluggar för lite, stress över hur jag ska hinna på den tid som är kvar denna vecka, prokastinering, dåligt samvete över att jag inte gjort något i ett grupparbete, en önskan om att terminen är slut och har fått 'sommarlov'. Brist på rutiner bidrar nog också. Ett återkommande problem under min studietid har varit svårigheter att hitta personer att plugga med över längre tid - det verkar som att det problemet har förvärrats nu när allt är på distans. Så en negativ spiral av dålig motivation, prokastinering, att plugg fortsätter vara ogjort och stress. 

Kan tillägga att jag kom upp först vid 10 och då hade tänkt att 2 timmar räcker för att göra det jag behöver för att komma igång på morgonen - ibland äta något och gärna sitta och skriva en stund. Hade tänkt börja plugga vid 12 men så blev det inte. Hade också haft lättare huvudvärk från det att jag vaknade. Efter att jag har gråtit en längre stund och det värsta har lagt sig, att jag har lyckats sluta gråta, brukar jag bli väldigt trött i huvudet. Dessutom brukar mina ögonlock svullna upp. Jag orkade inte efter detta göra så kognitivt krävande (?) aktiviteter. Plugga, speciellt om det hade varit matematik, var helt uteslutet. En stund på eftermiddagen orkade jag läsa på datorn, men den stängde jag ner vid 17. Resten av tiden ägnade jag mig åt matlagning, disk, två promenader och pratade med en kompis. 

Jag har också en långsiktig målsättning av att inte alls behöva använda kaffe eller huvudvärkstabletter, vilket det dessvärre ibland blir när sömnen blivit lidande på något sätt. 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, morgonsol  Det du beskriver av problem är inte på något sätt unikt. Ditt intresse för orsak och verkan gör dock att du mycket sannolikt - bit för bit själv kommer fram till de bästa lösningarna. Låt tråden leva, du är i en ålder som inte gör dig ensam - det tar tid att göra upp med sig själv och det nya samhället som nu växer fram - inte det lättaste för nutidsmänniskan.

Under min ungdomstid på 1940-talet var det mycket lättare.  Då fanns oftast en trygg hemmiljö att lita på. Då kavlade svenska folket upp ärmarna för att skapa ett av världens mest framgångsrika industrinationer. Mina minnen av människors psykiska problem var helt annorlunda än nu - innan psykiatrins medicinska preparat tagit greppet över läkare och människor.

Min uppfattning är att många problem låter sig lösas via kost, sömn och motion - gärna styrketräning. Genom den bedrövliga fabriksmaten och näringsbristen, ser jag ingen annan lösning för flertalet normalätande till att lösa dagens bristsjukdomar, än genom diverse *kosttillskott exempelvis C-, D- och K2-vitamin, magnesium och några till. Sannolikt har många negativa trender i människors psyken sin or  sak i att de flesta lider brist på vitaminer och spårmetaller, som alla behövs för ett väl fungerande psyke.

*Det finns stora medicinska forskargrupper i olika länder som i joint venture - mot skolmedicinen - påpekat detta även för den som väl planerar sin kost.katt LEDSEN.jpg

                               

  • Gilla 4
  • Haha 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt ämne du tar upp morgonsol. Håller med om att kosten är en stor del av vårt fysiska och psykiska mående, men långtifån allt. Det är mkt som spelar in i en människas liv. Trauman av oika slag, förväntningar, livssituation , sorg mm.

Lever jag det liv jag vill leva? Är det andra som styr? Genetisk svaghet som gör en extra sårbar. Ja listan kan göras lång. Jag själv har en sensitiv hjärna som tar in lite för många intryck än vad som är bra för mig. Måste ha tyst omkring mig och vara ensam vissa delar av dagen, sova mina åtta timmar och äta regelbundet. Med åren har jag lärt mig de värsta fallgroparna. Men under vissa perioder kommer ända ångesten och depressionen. Jag har provat allt, men anser mig nu kunna hantera detta så bra jag kan. 

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Cederulla sade:

Jag har provat allt, men anser mig nu kunna hantera detta så bra jag kan.

Det tar sin tid och kräver en rad genombrott under många år!   

1*jL0DfhMLDk0k_nHls6yAtw.gif       1*jL0DfhMLDk0k_nHls6yAtw.gif                    

     

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat förstår jag inte varför det skulle vara kontroversiellt att prata om den psykiska ohälsan på dietdoctor.com. Varför måste den psykiska ohälsan vara oberoende av den kosten vi äter? Hjärnan och nervsystemet är en del av kroppen och är beroende av vår totala hälsa och av de byggstenarna eller gifterna vi äter. Äter vi något som är olämpligt för oss så utsätter vi hela kroppen för fara och var det slår hårdast beror på genetik mm.

Jag misstänker dock att religiösa uppfattningar kan ha haft ett finger med i spelet här. Om man historiskt sett kroppen som en hydda för själen och själen något som en gud har givit oss så kan man hamna i denna problematik att fysik är en sak medan psyke är något gudomligt och inte är av denna värld. Tyvärr blir det då plötsligt väldigt svårt att förstå sig på psykisk ohälsa så jag tycker att vi skippar det helt och hållet och håller oss till hjärnan, nervtrådarna och genetiken. 

Mina egna erfarenheter är nog väldigt lika @Cederullas. När jag var runt 40 kom jag till insikt att jag tillhör de högkänsliga som har lätt att överväldigas av för mycket intryck och oväsen. Det gjorde att många pusselbitar för mig själv men även för mina söner har hamnat på plats. Då var det viktigt att hitta balansen, sova tillräckligt länge, njuta av tystnaden och naturen, hitta stunder av avkoppling, undvika stressande miljöer osv. När jag hittade LCHF ökade känslan av självförtroende, livsglädje, grubblandet ledde till att man hittade lösningar och inte anledningar att tycka synd om sig själv. Nedstämdheten byttes mot en soligare känsla av förbättrad välbefinnande. Man kan säga att min hjärna trivdes mycket bättre med att drivas på ketoner. 

Dock är det fortfarande så att jag behöver tänka på hur jag bäst navigerar min omgivning så att jag slipper att bli överväldigad av för många stressfaktorer samtidigt. Jobba hemifrån i Covid-tider passar mig utmärkt. Bestämma över min tid är mycket bra. Om det är deadlines jag har inom den närmaste framtiden så är det bästa lösningen att börja jobba på det så fort som möjligt eftersom jag kan lätt överdriva "faran" av kommande händelser.

Om du är orolig för dina studier @morgonsol så skulle jag om jag vore dig göra en trovärdig plan för att lugna mig först. Sedan skulle jag plugga varje dag ett antal timmar för att se att jag pö om pö når dit jag vill vara. När man ser att man är på rätt väg ökar den positiva återkopplingen och man får en positiv snöbollseffekt istället för en negativt. Hoppas att jag kan med dessa erfarenheter på något sätt hjälpa dig att hitta rätt i världens djungel.

  • Gilla 6
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir det flera dåliga, eller i alla fall mindre bra, dagar i följd. Jag har inte mått bra psykiskt under perioden ca 22:e - 27:e april. Grundproblemet är STRESS och bristande återhämtning, för att kunna parera stressen. Några symptom har varit trötthet även fast jag sovit, huvudvärk, börjar gråta lätt och minskad aptit. En åtgärd jag har fått vidta för att kunna komma på fötter är att minska studietakten. Så nu framöver är i alla fall min studiesituation mindre kravfylld, jag har färre inlämningar att tänka på. Jag har också försökt tänka på att sova tillräckligt nu de senaste dagarna. Nu när jag senast mådde som sämst berättade jag det för de personer jag har runt omkring mig - familj, vänner, kursare, skolpersonal - och fick ett jättebra bemötande. Jag har också tagit kontakt med studenthälsan och har en tid hos en kurator om ca 2 veckor. 

Det är inget nytt för mig att det med jämna mellanrum blir för mycket stress och att jag kan ha svårt att hantera den. Att stress har haft en negativ inverkan i mitt liv har nog varit ett återkommande inslag de senaste 4 - 5 åren. Kosten är en av de få saker som inte blivit lidande även när jag mådde som sämst denna gången -  de avsteg som har skett är äpple, banan, 1 paket tuggummi och vanlig senap. Igår, efter några dagars återhämtning, kokade jag äppelmos och hade i strösocker. 

Precis som @Cederulla är inne på så är min önskan att denna tråden tar ett helhetsgrepp om psykisk hälsa/ohälsa. Det är flera faktorer som spelar roll. 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...