Jump to content

Det sista bukfettet. Provat allt

Guest Hasse

Recommended Posts

Guest Hasse

Jag har under flera år försökt att få bort det absolut sista bukfettet på magen men aldrig lyckats.
Jag har gått upp emot milen varje dag i 4 månader. Gått på ketos med Max 1800 kalorier under tiden. Sista månaden har jag fastat en 4 dagars och en 5 dagars fasta. Jag är 45 år, 187cm lång och väger 86-88 kg. Tränar måttlig styrketräning i perioder.
Det händer absolut ingenting med min lilla fettbubbla runt naveln. Jag dricker ca 4-5 koppar svart kaffe på förmiddagen. Kan det vara det som gör att fettet inte försvinner. Att kaffet ger för mycket stress.Jag har hört om ”förhårdnad fett” som inte går bort. Vad är de5 som krävs? Anstränger jag mig inte tillräckligt?

När du kommer på tricket låt mig veta. 😉

Läs lite hos Martina Johansson - next level biohacking mm. Hon har skrivit hur fitnessfolket gör för att få rätt rippade torra look. De tömmer sig på så mycket vatten de bara kan. Det håller inte länge så klart.

Här skriver hon om kroppstyper. https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/

Jag tror stress är en stor bov. Dock tror jag kaffe är ok. Jag får nästan bukt med navelkudden under en lång lugn semester. Tillbaka på jobbet kommer kudden tillbaka. Mjölk, grädde och ost tror jag är problematiskt. I viss mån tror jag också det spelar roll hur fet man var som bebis. Jag föddes jättestor och jättefet. Mamma hade levt på mjölkchoklad och mandariner = jag blev en sockerbebis. De kuddarna jag hade då är liksom kvar på samma ställen. 

• Like 6

1 timme sedan, Gäst Hasse sade:

1. Jag har under flera år försökt att få bort det absolut sista bukfettet på magen men aldrig lyckats.

2.Jag har gått upp emot milen varje dag i 4 månader. Gått på ketos med Max 1800 kalorier under tiden.

3.Tränar måttlig styrketräning i perioder.

4.Jag dricker ca 4-5 koppar svart kaffe på förmiddagen. Kan det vara det som gör att fettet inte försvinner.

5. Anstränger jag mig inte tillräckligt?

1. Vilken kost har du tillämpat under åren?

2. Hur länge i ketos?

3. Beskriv?

4. Knappast till att hålla kvar "kulan"

5. Med rätt träning är det just kulan som brukar försvinna. Särskilt om träningen fokuserar på muskeluppbyggnad med  balans mellan rygg- och magmuskler.

• Like 3

2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Visst finns en viss genetisk bakgrund till kroppens utveckling men den bör inte överdrivas. Mycket av det som argumenteras runt kroppstyp, är mer fråga om medvetet påverkad utveckling, beroende på sätt att äta, dricka och röra sig. Ingen skall tro att Arnold Schwarzenegger byggde sin kropp enbart på anlag. Han förde från tidig ålder en lång enveten, ambitiös kamp för att bygga muskler med tanke att komma till USA och göra sin karriär där. Han visade ju också vart ambitionen förde honom. Världsmästare i kroppsbyggande, skådespelare och slutligen lyckades han också blev vald till guvernör i Kalifornien.

640145794_starkmansl.jpg.23baca956205e94                        

Inte så lätt att bara hänföra till medfödd kroppstyp! Som vår svenske Arne Tammer brukade påpeka på 1940-talet i sin träningsreklam:

bild.png           

• Like 1

Jag är med i en faste-grupp på FB och man får läsa en hel del erfarenheter och önskemål från människor som försöker gå ner i vikt mha fasta. Den metoden fungerar men det är ingen turbometod. Tricket med fasta är att det måste bli en rutin. En fasta är ingen fasta om du inte är beredd att fasta som Angus Barbieri. Hans fasta varade i över ett år. De flesta av oss vill ha kortare fastor - fasta i perioder. De som kombinerar fastan med lågkolhydratkost eller keto eller carnivore får de behagligaste faste-upplevelser. De som vill äta vad som helst brukar rapportera mycket kämpande och tandagnissel och får rådet att gå över till lågkolhydratkost... naturligtvis :) För vissa blir benen tunna först och mag-fettet sitter kvar. För andra försvinner fettet på överkroppen och på underkroppen verkar det sitta envist kvar.

Man kan inte få just den här fettkudden att försvinna först eftersom din kropp har sina outgrundliga regler som gäller för var fettet försvinner först, sen och sist. Man kan länge stirra blint på ett ställe medan fettet försvinner någon annanstans. Det positiva är att om du fortsätter att fasta periodiskt så kommer det att försvinna så småningom. Man tror att en 4-dagars eller 5-dagars fasta är en jättebedrift och mer fett ska försvinna då man gör en sådan ansträngning. Verkligheten är dock helt annorlunda för kroppen tänker på överlevnad och förbrukar inte mer än den absolut måste. Jag är säker att du har gjort dig av med ca 1 kg fett under en 5 dagarsfasta lite beroende på vad du drack under din fasta, hur mycket glykogen du har lagrat och så. Men det behöver inte vara fettet från kudden på magen. Periodisk fasta kan ge dig det resultatet du vill åt men du måste ge det tid, mycket mer tid.