Leopold Roos Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 WebbchattDirektlänk: här (Webbchatten Iris)Välj bara ett namn innan du tycker på connect om du inte vill heta LCHFGuest + slumpvist nummer. Det finns sedan 3 st flikar. Den första är "system" och är servern EsperNets meddelanden. Här skriver man säkrast sina systemmeddelanden som tex byta namn med "/nick NYTTNAMN". De två andra flikarna är de två nyss nämna chattkanalerna. Skriv vad du vill här och tryck på enter så ser de andra i den kanalen det med direkten.ServerEsperNet's allmänna server irc.epser.netSvenska servern heter portlane.esper.netKanaler#LCHF är för prat om LCHF och näringslära - till för även andra forum och grupper.#KostDoktorn är för diskussion om bloggen och forumet, men även som att lära känna varandra, och alldagligt prat. Går att trycka på länkarna för att gå dit om man har ett chattprogram installerat.InfoChatten använder det gamla välbeprövade systemet IRC.Tänk på att följa Kostdoktorns vanliga regler så klart.Finns även andra val som tex mIRC för PC. Den kostar dock.Jag är erfaren IRC användare sen långt tillbaka, men det är inte de andra moderatorerna här. Så till att börja med kommer det bara vara jag av oss inne på chatten - och jag kommer ju så klart inte kunna vara aktiv hela tiden (men då står det i mitt nick som tex "Leo|Away" istället för bara "Leo"). Välkomna in de som vill.Förhoppningsvis så kan vi i framtiden använda chatten som ett komplement till forumet när man kan fråga profiler om olika saker under en begränsad tid.Kommer lägga in mer info framöver om hur man använder chatten.Personer Några som tittat in på chatten är:Leo - Hänger där och idlar hela tiden. Slacktvisten - Hänger där och idlar hela tiden. Johanna07 - Kommit in flertalet gånger. Solange - Kommit in flertalet gånger. AnnikaE - Kommit in enstaka gång. Thinker - Kommit in enstaka gång. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Fick rapport på att webbchatten inte fungerade med Chrome. Jag testade just på senaste och det fungerade fin fint (likaså Firefox och Internet Explorer).Kom gärna in och prata med mig och andra . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Vilket IRC-nätverk är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 EsperNet, och server som finns i Sverige heter "portlane.esper.net". Ska nu testa olika gratis Android IRC appar för att se vilka som är bra. Testar på HTC One X. Android Appar AndroIRC: Inge reklam i vägen. En aning klurigt att sätta upp server och kanaler att automatiskt gå in i. Stabil! 4/5 SimpleIRC: Reklam i vägen. Rätt lätt att sätta upp server och kanaler. Kopplar ner automatiskt efter ett tag och kraschade. 2/5 AiCiA: Verkar tappa connection och går inte att koppla upp igen. 1/5 DaraIRC: Kraschar vid uppstart. 1/5 Yaaic: Inge reklam i vägen. Mörk stil, lite snyggare än AndroIRC. Lättare att ställa in. Stabil! 5/5 Kommer mera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Jag är som sagt noob på chat men jag kanske ger mig in och tittar lite.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Fick rapport på att webbchatten inte fungerade med Chrome. Jag testade just på senaste och det fungerade fin fint (likaså Firefox och Internet Explorer). Kom gärna in och prata med mig och andra . Konstigt, fungerar inte i min Chrome. Jaja, det är inte hela världen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Jag använder snak som irc client för mac, men det är ett betalprogram. Testade LimeChat som är gratis och det verkar funka. Jag använde Irc.esper.net som server och #LCHF som kanal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Blev lite aktivitet på chatten igår kväll. Vore skoj om fler testade framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Laddade hem yaaic till min platta. Men hujedamej så mycket att fylla i! Vad fyller man i var? :-) Sist jag "mirc-ade" var typ 25 år sen... ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Yaaic instruktioner: Tryck på (+) för att skapa en nya server profil. Titel: får du kalla vad som, tex LCHF eller Esper Host: portlane.esper.net Port: ändra inte - 6667 Password: ändra inte - inget/tomt Nickname: ditt namn Aliases: ändra inte Ident: ditt namn Real Name: ditt namn On connect: Authentication: rör ej nu Channels: #LCHF Add, #KostDoktorn Add, Ok Commands: ändra inte Charset: ändra inte - UTF-8 Save 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Försökt flera gånger nu, men jag får det inte att funka. Måste ladda ner något misstänker jag.. Får se om jag orkar tänka efter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Webbchatten menar du? I så fall med vilken browser? Vad står det för fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Ha ha.. det funkar nu.. det är att jag var tvungen att skriva längst ner i nedre marginalen.. det kändes helfel.. Jag har firefox.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Nu fick jag till det. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 Ingen som vill vara social i chatten ikväll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Ikväll tittar jag gärna i en sväng. 21-tiden? Nån som hakar på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Jag är på . Hoppas fler kan vara det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 irc oj det va inte igår...Kanske kommer in och tittar hur det står till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Ah ni har fortfarande inte kommit till chatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Yaaic fungerade bra och tack Leo för lättförståelig setup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Hej. Påminner om chatten - välkommen in. Det går bra att ha chatten igång i bakgrunden. Man behöver inte bara hoppa in i 5 min och sen sticka om ingen skrivit något. Hur skulle vi hinna svara på den tiden förresten?Edit: Uppdaterat första posten med lite mer info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Om folk vill chatta idag finns jag där hela tiden. Välkomna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Vore skoj om Martina kunde närvara även i chatten imorgon när hon ska besvara frågor på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Jag kan inte få chatten att fungera i Chrome eller i Firefox - är detta ett känt problem? Fungerar i IE, men då jag och IE lider av vissa kommunikationssvårigheter så skulle jag ju helst slippa använda det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Andra har sagt det inte funkade så jag testade men det funkade. Kom in i chatten med IE så löser vi det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Jag ska försöka komma ihåg chatten. ;-) Vore trevligt om fler tittade in samtidigt. Vilken tid passar er andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Jag hänger där i princip hela tiden, men när folk bara kommer 5min och inte skriver nåt så hinner jag inte märka det (men jag borde väl skripa in att jag får en signal när någon joinar) - för jag kollar bara till det nån gång i timman. Ska vi säga lördag 15e kl 1430 - om fler vill hoppa in? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts