Popular Post Hanna Posted December 28, 2012 Popular Post Share Posted December 28, 2012 Än så länge är jag en ung kvinna, närmar mig medelåldern med stormsteg helt beroende på hur man räknar på att den lär börja. Iallfall... jag är en av de som har lidit av en ätstörning, jag är inte ensam och mörkertalet är stort - särskilt bland de som inte är underviktiga där det inte "syns" därmed lika med inte lika allvarligt enligt den stora massan. Ett stort fel som gör att många inte söker hjälp eller vågar bryta mönster. Min poäng... Jag är oerhört tacksamt över att den här kosthållningen har lyfts fram. Jag är en av dem som har varit oerhört anti och motsträvig. Jag är utbildad biomedicinare och har som andra fostrats i "gamla skolan"... att jag dessutom med min egen historia har präglats och försökt formats till våra rådande kolhydratstinna idéer är beklagligt. En människa som har en ätstörning, vilken den än må vara, i bagaget... får inte äta annat än enligt tallriksmodellen - utesluter man kolhydrater är det "sjukdom som talar", det är vad man inpräntas med i dagens vård. En macka till måltiden, potatis ris och pasta... annars är man sjuk. Går man emot, är man som sagt sjuk eller bara provocerande och jäkligt kontroversiell. Återigen... min poäng... LCHF handlar inte bara om lyckade resultat i viktnedgång... alls inte om vikt över huvud taget.... LCHF handlar om LIVET. Min önskan är att fokuset på vikt och viktnedgång nedtonas, även om det är oerhört viktigt för en stor grupp... men att det ändå i slutändan handlar om att välja Livet. Alla har vi våra olika framgångssagor - själv har jag blivit frisk, fri... med LCHF och ser denna relativt nya djungel som en början på något nytt och fantastiskt. Hanna 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag tror det blir svårt att tona ner fokuset på vikt och viktminskning eftersom så stor del av befolkningen lider av dessa problem, men vi kan ju se till att lyfta fram andra sidor av kosten också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Så sant Magnus77! Men även de som viktminskar är ju ute efter ett välmående... just att det handlar om viktminskning "svartmålar" ju tyvärr LCHF som en "modediet" och därmed läggs de positiva sidorna till bakgrund för fett och kroppsform... Sen är det givetvis viktigt för en stor del av befolkningen och inte minst för våra barn, har ju själv två små. Belyser vi de viktigaste sidorna av kosten kanske den inte blir varken kontroversiell eller just provocerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martina Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Vi kan säga att LCHF även står för LivsKvalite Hälsa Friskhet! Haha! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martina Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hanna! Hälsan kom ganska snabbt på första plats även för mig! Sköt om dig och fortsätt må väl! ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag tycker din poäng är god, Hanna. LCHF är egentligen ingen bantningskur eller diet och den stämpeln behöver nog tvättas av för att skapa sundare assosiationer. I grund och botten handlar det hela om kosthållning för att nå bättre hälsa. Att sedan även lägre vikt för oss f.d missbrukare är en stor del av hälsan, är att betrakta mer som bonus. Jag äter LCHF för att bli friskare och försöker få till en viktstabisering för att kunna nå mitt mål. Alltså, klart att jag bantar också, men inte enbart. Viktminskningen är bara en del av helheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pch Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Min uppfattning är att själva akronymen LCHF är ett rött skynke för många (speciellt de som avlönas av kemikalieindustrin...) Massmedial massaker av bergreppet (för att säja lösnummer) hjälper till att förvirra begreppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Härligt att höra när folk klarar av att erkänna de har haft fel. Det är mycket ovanligt i västvärden, och syns mest bara i Japan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts