Jump to content

Premiären avslutat


Zara
 Share

Recommended Posts

Så, då var säsongens premiärlopp över. Ett halvmaraton i ett soligt och varmt London. 

 

Sprang helt i ketos (mätte värdet 2.3 på morgonen innan frukost) med LCHF uppladdning (äggmjölk ;)). Målet var att springa på under 1 timma och 45 minuter och det gjorde jag med råge. 1:32:04 stannade klockan på vid målgång, detta trotts skador och liknande som har satt lite käppar i hjulet för träningen.

 

Så, springa på lågkolhydratskost fungerar utmärkt, och det går även att springa snabbt.

 

Nu är det dags att ladda för nästa lopp, och så som det känns nu kommer även det ske utan kolhydratsladdning.

 

(Bilder kommer imorgon ;) )   

 

Jag är djupt imponerad! Min bästa tid är 1,44,25 också det utan kolhydrater. Tyvärr har jag varit extremt lat under vintern... Nu när snön är borta ska det löpas! När är nästa lopp?

Link to comment
Share on other sites

Jag är djupt imponerad! Min bästa tid är 1,44,25 också det utan kolhydrater. Tyvärr har jag varit extremt lat under vintern... Nu när snön är borta ska det löpas! När är nästa lopp?

 

Nästa är planerat den 5:e maj (Maraton) i Worthing. Jag har sprungit halvmaror på under 1:30 innan, men jag har haft i princip ett års uppehåll efter en tarmoperation. Men det är jäkligt skönt att vara tillbaka i form, får se om det blir fler halvmaror eller om jag ska satsa på hela maraton istället.   

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra jobbat!

Jag borde köra någon halvmara i sommar för att se vad jag kan åstadkomma också, mitt stora (löpar-)mål för säsongen är annars Stockholm Marathon, ska du springa det också eller kör du bara lite mer "exotiska" platser?

 

Det blir tyvärr inget Stockholm Marathon i år, kanske nästa. Håller mig till mina "exotiska" platser i år (dvs. hemma =D), får se om jag springer något lopp i Malmö då det är där jag befinner mig annars. 

Link to comment
Share on other sites

Härligt att höra. Testat barfotalöpning stilen någon gång?

 

Det är mitt nästa projekt! Har haft lite problem med benhinneinflammation(er) och det skulle vara kul att se om en annan löpteknik skulle kunna motverka problemet. Det skulle ju vara kul att kunna springa några minuter snabbare också och försöka komma bland top 10 på resultatlistan =D  

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att man får trappa upp försiktigt, börja med ett pass i veckan med barfota skor och sedan långsamt öka det? Eller försvinner det bra med det hela om man springer med vanliga skor i mellan? 

Jag tror att mina problem med benhinneinflammation helt enkelt beror på att huvudet vill så mycket mer än kroppen. Har haft ett ganska långt uppehåll vilket såklart har påverkat musklerna, dock så finns konditionen fortfarande där och mitt huvud är fortfarande inställt på att springa långt (det vill säga att jag var lite för otålig med att sätta igång långsamt). Så nu ska jag ta en veckas time out och bara slappa/gå promenader och sedan ska jag satsa mer långsiktigt till marathonet i Maj. Jag vet att jag kan springa långt och relativt snabbt - men att hålla ett par år till är minst lika viktigt ;)  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...