KullaGulla

Färre sjukdagar med Lchf?

Färre sjukdagar med LCHF?  

30 medlemmar har röstat

1. 1. Upplever du som ätit Lchf i minst 6 månader, att dina sjukskrivningsdagar har minskat?

• Ja och jag tror att det är starkt kopplat till min kostomläggning.
    • Ja, men det är troligen ej kopplat till min kostomläggning utan av annan anledning.
      0
    • Nej, jag har inte märkt någon skillnad.

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vilja få en uppfattning om det är så att vi som äter lchf verkligen blir friskare och om det i så fall påverkar våra sjukskrivningsdagar. Anledningen är att jag funderar på att starta en testgrupp på min arbetsplats just för att se om lchf-are har färre sjukskrivningsdagar vilket ju skulle vara mycket positivt för arbetsgivaren.

På min arbetsplats jobbar ca 1200 personer, så det borde ju finnas fler är jag som äter lchf och därmed borde det finnas ett bra referensunderlag. Genom att följa gruppen som äter lchf och förhoppningsvis få fram ett positivt resultat på antalet sjukskrivningsdagar i jämförelse med de som inte äter lchf, skulle man kunna sprida kunskapen vidare. Arbetsgivaren borde då bli intresserad av att fler börjar äta hälsosamt och det vore så roligt om man fick vara med i ett sådant arbete. Vi skulle tex kunna bjuda in föreläsare i ämnet och starta fokusgrupper. Vad tror ni?

Jag startar därför en omröstning här där jag ber er att svara på hur ni upplever det. Jag önskar svar från personer som ätit lchf i minst 6 månader, tror att det ger ett riktigare resultat. Ni som ätit färre än 6 månader får gärna skriva kommentarer ändå om ni upplever någon hälsoförbättring som givit färre sjukdagar.

Jag tar gärna emot kommentarer även på utformningen av undersökningen. Har jag ställt rätt frågor på rätt sätt för att få fram ett bra resultat?

Tack för att du svarar!

P.S hoppas omröstningen kommer med, den syns inte i förhandsgranskningen

D.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft en förkylning eller någon sjukdom på 2 år minst - har hållit på med LCHF i 1 år och 8 månader. Brukar inte bli förkyld mer än kanske en gång per år så det verkar vara en liten förbättring. Är ju piggare på slutet av långa arbetspass med plus mindre effekt av allergier (kan vara bra för arbetsgivare med).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft en sjukdag under det året jag ätit riktig mat. Nu var jag inte speciellt sjuk förut heller men en eller två dagar om året blev det alltid. Den stora överraskningen är att jag inte fick "ny skola-sjukan" i höstas, det är mer regel än undantag att man blir vansinnigt sjuk varje gång man börjar jobba på en ny skola men den här gången kände jag inte av någonting utom att jag var lite täppt i näsan en dag. Det kan ju ha varit ren tur också men jag väljer att skriva det på LCHF-kontot.

Sen håller jag med Leo, jag är också piggare trots att jag sover 1-2 timmar mindre nu än jag gjorde för ett år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Ska bli så spännande att följa resultatet av denna omröstning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är främst två iakttagelser jag har stött på och finner väldigt intressant.

Den första är att jag sedan jag började inte varit sjuk en enda gång frånsett en incident då jag råkade på vad jag idag tror är effekter av vätskebrist, saltbrist. Jag åkte tidigare "alltid" på något på höstkanten som minst gjorde att jag gick och hostade och snorade i tid och otid.

Den andra är att när jag känt att "något varit på gång" så har det inte brutit ut utan i värsta fall har jag fått någon slemansamling (!) eller liknande som jag hostat upp och sedan har det varit bra med det. Det riktigt märkliga är att jag vid ca ett par kanske tre tillfällen medvetet testat gränser i relation till min träning och då noterat att jag verkliigen "gått över gränsen" i relation till tidigare erfarenheter som brukade resultera i bl.a. (minst) förkylningar. Det som händer numera (baserat på de här händelserna) är bara att jag känner lite överträningssymptom och dessa går över om jag bara tar det lite lugnare ett tag och lägger mer fokus på sömn. Så klart väldigt anekdotisk karaktär på detta men det är tillräckligt vad mig beträffar eftersom jag tidigare inte alls haft den positiva erfarenheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid varit frisk och haft få sjukdagar. Tycker ändå att jag är ännu mindre sjuk nu. De två-tre årliga förkylningar jag hade tidigare (och kämpade mig till jobbet med...) lyser med din frånvaro. Kanske en förkylning per år. Max. Upplever, precis som Tiny Tom beskriver, att förkylningen liksom vänder. Jag känner att det kan vara på gång men det bryter inte ut. Just nu är dottern och andra runtomkring mig riktigt, riktigt förkylda. Det ska bli intressant att se hur det går för mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplever samma som ni andra. Har haft 4 st känningar om förkylning de senaste 16 månaderna, men det har sträckt sig till halsont och sedan stannat av och klingat ut. Tidigare var jag ofta, ofta förkyld med hela utbudet, dvs ont i halsen, sedan hostig och snorig i många veckor efteråt.

I julas var vi utomlands en vecka och då hade jag känning av förkylning. Vi bodde på all-inklusive men jag körde ändå ganska strikt trots många frestelser. Några gånger föll jag dock för frestelser som tex chips och pommes frites. Varje gång så kände jag mig sämre efteråt och undrade om jag inbillade mig. Bestämde mig för att köra superstrikt ett par dagar och jag upplevde direkt en markant förbättring i mina symptom. Häftigt om det verkligen är så!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och dessutom är jag så pigg! Tidigare var jag så trött. Sov konstant för lite. Jag var så trött att jag inte visste hur jag skulle klara ett vanligt jobb där det blir att vakna halv sju varje morgon. Nu vaknar jag halv sju av mig själv då och då (är hemma nu).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever definitivt en förbättring!

Det första och mest bestående är att min artros försvann! Jag hade börjat utveckla den i handlederna och i ena höften, men redan efter nån månad när jag höll mig strikt till LCHF-kost första omgången så hävdes den och sen har besvären inte kommit tillbaka trots en del återfall i godisfrossa.

Jag har aldrig blivit särskilt sjuk i förkylningar eller influensor. Dvs. jag har nästan aldrig legat till sängs. Är rätt tålig mot feber och kan fortsätta som vanligt med värktabletter i kroppen. Men jag har fått symptomen och har ofta fått dras med långvariga halsbesvär. Men detta har nu begränsat sig till att jag kan känna av en attack, t.ex. vakna med halsont. Men senare under dagen försvinner besvären och det blir inte mer. Särskilt tydligt blev detta sen jag började äta D-vitamintillskott. Det senaste året har jag inte fått en enda infektion som bitit sig fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan känna att kroppen "mobiliserar" för en stor förkylning eller influensa men så blir det ingenting. Dessutom har jag två gånger under våren varit den som fått torka barnkräk vid maginfluensa. Ingen av dessa gånger blev jag sjuk! Det har aldrig hänt tidigare i mitt liv. Regeln har alltid varit - den som torkar kräks snart själv. Vet ju inte exakt vad det beror på men det skulle kunna vara kosten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är osäker, så jag röstade inte. Jag var sällan sjuk (förkyld) före LCHF (någon gång per år, kanske, och inte alltid hemma från jobbet). Och efter att jag började med LCHF - kanske någon gång per år. Men jag anar ett samband mellan något dumt avsteg och förkylning. Jag har inte registrerat detta som jag borde, så jag är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt friskare nu. Har inte varit förkyld sedan förra vintern och då hade jag en period där jag spårat ur kostmässigt.

Jag jobbar i hemvården där jag kommer i mycket kontakt med smittor till höger och vänster och i stort sett nästan alla mina kollegor har avlöst varandra med diverse magsjukor, influensor och annat ...men ICKE jag! :)

Som några andra här pratar om så kan jag känna små diffusa förkylningssymtom en morgon när jag vaknar men det försvinner igen, likaså halsont. Puts väck! Härligt.

Förr var jag ofta förkyld, flera ggr under vintern och magsjuka var standard - åkte alltid på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt friskare nu. Förut har jag varit rejält förkyld 3-4ggr per år, detta år bara en enda snabbt övergående förkylning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som kan göra en sån här undersökning svår om jag ska genomföra den på jobbet är att många går till jobbet även om dom är förkylda, alltså registeras inte alltid (oftast inte) sjukdom via anmälda sjukdagar. Kan bli knepigt att visa bra statistik. Men jag hoppas på många fler svar i den här undersökningen, det ger mig större självförtroende i att lägga fram förslager för vår ledning.

Så rösta på! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag inte märkt någon skillnad, snarare tvärtom. Sen jag började med LCHF i Januari i år, har jag varit ordentligt förkyld två gånger samt haft magsjuka som inte var av denna värld. Blev totalt uttorkad och har fått ta vätskeersättning i flera dagar efter. Dock har vikten minskat med 9 kg, vilket känns bra! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjuk och sjukskriven är inte alltid samma sak. Jag har tidigare varit företagare och då tenderar man att jobba ändå, säkert många som gör det. Jag brukar inte få förkylningar men i år åkte jag på två st. Det är korta historier och den första låg jag en helg när jag ändå var ledig. Jag var sällan sjuk när jag åt kolhydrater heller men i största allmänhet mår jag mycket bättre och de få gånger jag blir förkyld går det över på nolltid. Summan är en stor förbättring ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade mycket problem med djupa halsinfektioner innan LCHF. Två-tre gånger om året så fick jag ont i halsen när jag svalde och åt i princip alltid värktabletter några dagar. Det har jag inte fått på två år nu. Jag känner ibland att jag har något i kroppen och blir lite slö men värre än så brukar inte en förkylning bli. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör de som åker på flera kraftiga förkylningar varje år, 4-5 st. Brukar blir hemma en eller två dagar för jag får alltid feber och är rejält dålig sen hostar och snorar jag ca tre veckor innan jag börjar vara frisk.

Nu började jag med lchf i mitten av januari och det tar nog längre tid än så att bygga upp kroppen igen så det är nog bra att du sätter en gräns på 6 mån. Men på denna korta tid har jag redan åkt på två förkylningar... Vilket ju inte låter så bra, MEN det finns en skillnad - de är mycket mildare än tidigare, blir inte lika dålig, ingen feber - inga sjukdagar, även om de fortfarande håller i sig lika länge. Det kan ju visserligen vara bara en tillfällighet men till saken hör att de förkylningar som florerat runt i kommunen under vintern/våren varit fruktansvärda, så många sjukskrivna har det inte varit på många år på så kort tid, så jag är rätt övertygad om att kostomläggningen hjälpt mig en del. Ska bli spännande att se vad som händer på sikt för jag skulle blir så glad om jag kunde komma ner till bara 1-2 förkylningar per år, för sista åren har det nästan känts som att vara förkyld är normalstatus för mig. Med så många och långvariga förkylningar är det ju nästan omöjligt att få någon kontinuitet i träning också.

Vad gäller arbetsmässigt så håller jag med det flera redan skrivit, att man har bättre ork på jobbet och blir effektivare. Där upplever jag en stor skillnad, tidigare fick jag ta massa småpauser och göra annat för att orka hålla koncentrationen och på eftermiddagarna var det nog inte långt från att jag somnade vid skrivbordet ibland, nu har jag full fokus hela dagen. Den förbättringen kom inom en vecka efter kostomläggningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lika många sjukdagar som innan LCHF, men det är lite svårt att jämföra. Jag började äta LCHF samtidigt som jag blev mamma, och förskolebarn är ju ganska kända som små giftormar som drar hem infektioner. Hade jag inte ätit LCHF hade jag kanske haft ännu fler sjukdagar, men det kan man ju aldrig veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strax efter jag röstade så blev jag förkyld. Första gången på 2 år (sen innan jag började med LCHF). Men det var annorlunda denna gång. Viktig skillnad. Alltid förut (ja iallafall senaste 25 åren) så har jag fått svårt att andas och hosta i veckor, även vid mild förkylning pga astma. Denna gång blev det inte så. Nu hade jag en "normal" förkylning där man man var lite snorig, lite retande i halsen, och lite mindre ork. Ljuvligt!
Borde bli frisk strax - har kunnat jobba på som vanligt och cyklat kilometerna i uppförsbacke till jobbet som vanligt :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är jag undantaget som bekräftar regeln? Jag har ätit lchf i snart två och ett halvt år. Tidigare var jag aldrig sjuk, det spelade ingen roll hur sjuka barnen var (jag jobbar på förskola). De två första åren på lchf har jag haft ett otal långa, jobbiga infektioner: hals, ögon, svamp.. :(  Nu har jag inte haft någon halsinfektion sedan nyår, så kanske äntligen...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft tur, att inte behöva vara borta ifrån jobbet, speciellt många dagar, även då jag åt urusel kost. Men jag känner ändå en klar hälsoförbättring.

Det mest konkreta är, att jag är en mindre konsument av värktabletter. Huvudvärk har jag haft sedan tonåren, och sedan ca 45-års åldern, alltid lite småvärk i någon led, i kroppen. Detta har minskat avsevärt nu, sedan jag började med LCHF. Ungefär ifrån daglig till varannan dags användning, till 1-3 ggr/månad. Mycket sympatisk bieffekt :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kände på mig att jag inte skulle posta i den här tråden. Bara för att skrev att jag inte varit sjuk så blev jag det i går kväll, nu blir det ju inga sjukdagar över helgen men irriterande är det. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg