Jump to content

Snart pensionär, evig bantare

Trippelmormor
 Share

Recommended Posts

Fick en ”uppenbarelse” häromdagen…….

Har ätit hyfsat strikt LCHF i ca 10 veckor utan att det märkts på vågen, annat än ca 2 vattenkilon under de två första veckorna. Läser allt, då menar jag ALLT, jag kommer över om LCHF. Och en hel del Paleo också.

Idag följde jag en länk genom drygt 100 kommentarer om viktminskning på KiF och då slog det mig!
JAG ÄTER FÖR MYCKET! Missförstå mig nu rätt. Jag är 64, har bantat i 52 år, prövat allt, då menar jag ALLT, av olika kurer med välkänd jojo-kropp som tack. Nu ska jag försöka äta tills jag blir mätt, men det går inte, jag BLIR inte mätt! Jag älskar LCHFkosten, den passar mig och min ledvärk har minskat i takt med kolhydraterna, men jag kan äta hur mycket som helst!! Äntligen kan jag äta utan att mitt ständigt dåliga matsamvete sticker fram sitt tryne. Och jag älskar detta, men jag går inte ner i vikt …….. inte upp heller för den delen ;) Vet också att kaloriräkning är "tabu" så den har jag gladeligen släppt!

Äter 60 gr protein, under 15 gr kolhydrater och alltid över 120 gr fett. Protein från kött, fisk, fågel och ägg, kolhydrater från ovanjord samt rättika (ny favorit) och fettet är till allra största del smör och kokosfett. Börjar alltid dagen med en "bullet-kaffe" och tidningen i sängen vid 6, lunch på jobbet exakt 12..... schemalagd lunch, middag hemma efter 18. Började mäta intag på Dumbell igår och fick följande siffror kcal 1286, protein 19%, Kh 1% och fett 80%. Äter dagligen 2 kapslar Dvitamin och 3 kapslar O3 från Pure.

Rör mig inte så jättemycket, rask promenad till och från jobbet 5 dagar i veckan, 2 km, en långpromenad på helgen, 7-8 km, och ett Medelspinningpass i veckan. Landsvägscykling på sommaren (när isen släppt!), körde Tjejvättern förra året.

3 månader är inte mycket, det vet jag, men finns det någon som har ett eller många (!) råd till mig så blir jag jätteglad!

Hej Chrissan, tycker absolut inte du äter för mkt! 1286 kcal??? Du borde väl äta minst 1500 helst 18-2000 varje dag. Kan du öka upp till 2000 kcal och se om du blir mätt på den givan. Blir du det så fortsätt så i kanske ett halvår och låt kroppen vänja sig vid att få bli mätt. Tänk så många år det tgit att bygga upp övervikten! Vilken inte heller är så stor, eller hur. ;)

Efter den tiden kan du kanske gå ner till minst 1500 kcal / dygn, pröva periodisk fasta.

Men ha inte så bråttom!

Njut av att du äter mat som läker din kropp försök äta naturbeteskött och ekologiskt