Magnus77

Boktips

Recommended Posts

Hej alla!

Jag undrar över vilka boktips ni andra har i ämnet lågkolhydratkost? Har ni tips får ni gärna lämna dem här... helst med en kort beskrivning av vad boken handlar om.

Jag är en sådan som älskar att läsa och lära mig mer. Jag blir nog lite lätt besatt när det är något jag intresserar mig för. Kanske finns det fler som jag... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kortlista på lite engelskspråkig literatur

Volek & Phinney; The art and science of low carb living och The art and science of low carb performance

Gary Taubes - Good calories, bad calories, denna kan vara lite tung att läsa men en fantastiskt genomgång av en vetenskapsjournalist

John Yudkin - Pure white and deadly, för över 50 år sedan insåg Yudkins riskerna med socker och hög socker konsumtion men tystades ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt boktips: 

Primal Body, Primal Mind: Beyond the Paleo Diet for Total Health and a Longer Life av Nora T. Gedgaudas.

Detta är en av de böcker som medverkade till att jag lade om min kost för snart 1½ år sedan. Jag tycker hon på ett lättfattlig sätt lyckas förklara en hel del om hälsa och matens inverkan. Boken är kanske inte helt ny, men ändå läsvärd. Det är inte ofta jag läser om böcker ytterligare en gång, men den här är jag sugen på att gå igenom en gång till när jag hinner.  

http://www.amazon.com/Primal-Body-Mind-Beyond-ebook/dp/B0057GR59G/ref=sr_1_1_title_1_kin?s=books&ie=UTF8&qid=1356725595&sr=1-1&keywords=nora+gedgaudas+primal+body--primal+mind+empower+your+total+health+the+way+evolution+intended

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjärnkoll på vikten.
Fett och kolesterol är hälsosamt.

Två bra böcker med fakta om lågkolhydratskost hur den påverkar kroppen och hälsan. Bra fakta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Primal Blueprint av Mark Sisson. Han och hans bok/hemsida(http://marksdailyapple.com/) har förändrat hela min livssyn och tillvaro, hur knäppt det än låter. Rekommenderas varmt till varenda människa som vill leva ett friskare och gladare liv! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med boktips!

De böcker jag läst och kan rekommendera är:

Välfärdens Ohälsa

Fett och Kolesterol är hälsosamt

Fettskrämd

Diabetes, inte!

Ideologin och pengarna bakom kostråden

Matrevolutionen (så klart)

Ät fet mat - bli frisk och smal

Primal Blueprint

The Art and Science of Low Carbohydrate Living

The Art and Science of Low Carbohydrate Performance

Trick and Treat (en bok av dr Barry Groves som totalt sågar näst intill allt vi tycker är självklart vad gäller modern medicin... en intressant bok)

Good Calories, Bad Calories

Why we get fat and what to do about it

Forskningsfusket

Jag har beställt Pure, White and deadly av John Yudkin och ska beställa Fat chance av Robert Lustig. Jag ska också införskaffa The Paleo Solution av Robb Wolf. Har någon av er läst den, och i så fall, vad tyckte ni?

Andra böcker jag är intresserad av är:

Hur kolesterolmyten hålls vid liv

Nutrition and physical degeneration

The vegetarian myth

Wheat Belly

LCHF och träning

Om någon av er läst dessa kan ni väl berätta lite om dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställer ni de utländska böckerna från Amazon?

T ex The Art and Science of Low Carbohydrate Living.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan definitivt rekommendera The Paleo Solution av Robb Wolf! Han var tidigare forskare inom biokemi men har nu sadlat om till personlig tränare och äger ett eget gym. Han är kunnig både inom biokemi, kost och träning. Dessutom skriver han på ett väldigt humoristiskt sätt. Detta gör att det är väldigt lätt att ta till sig även komplicerade biokemiska processer. Han beskriver bl.a. om vad gluten gör med våra kroppar.

Väl värd läsning! Det har blivit lite av min husbibel när det gäller kost och hälsa.  :)

ThePaleoSolutionBook_300_zps911f0d99.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Beställer ni de utländska böckerna från Amazon?

T ex The Art and Science of Low Carbohydrate Living.

Jo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Why we get fat and what to do about it" av Gary Taubes. Läs, läs, läs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kan definitivt rekommendera The Paleo Solution av Robb Wolf! Han var tidigare forskare inom biokemi men har nu sadlat om till personlig tränare och äger ett eget gym. Han är kunnig både inom biokemi, kost och träning. Dessutom skriver han på ett väldigt humoristiskt sätt. Detta gör att det är väldigt lätt att ta till sig även komplicerade biokemiska processer. Han beskriver bl.a. om vad gluten gör med våra kroppar.

Väl värd läsning! Det har blivit lite av min husbibel när det gäller kost och hälsa.  :)

ThePaleoSolutionBook_300_zps911f0d99.jpg

Jag tyckte Robb Wolf verkade vettig tills han alldeles nyligen på sin blogg menade att insulinhypotesen inte stämmer, och att LCHF fungerar bara för att fett mättar bättre än kolhydrater. Där tog det stopp för mitt förtroende vad gäller Robb Wolf.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tyckte Robb Wolf verkade vettig tills han alldeles nyligen på sin blogg menade att insulinhypotesen inte stämmer, och att LCHF fungerar bara för att fett mättar bättre än kolhydrater. Där tog det stopp för mitt förtroende vad gäller Robb Wolf.

Om du menar hans blogginlägg den 19 december 2012 så tror jag du har missförstått det lite. Flera gånger i inlägget påpekar han att Low-carb är otroligt bra om man är insulinresistent. Ingenstans säger han att insulinhypotesen inte stämmer. Han menar däremot att mättande mat gör att man automatiskt äter mindre kalorier vilket är viktigt för viktnedgången. Han säger också att  om man fortsätter trycka i sig alldeles för mycket fett så kan det stjälpa viktnedgången. Det tror jag även många LCHF:are som har svårt med viktnedgången märkt. Det kan vara svårt att gå ned i vikt om man trycker i sig på tok för mycket, även om man skippat kolhydraterna.

Dessutom förespråkar han Low-carb Paleo, inte LCHF. Dieterna liknar varandra mycket men det är ändå inte samma sak.

Utdrag:

"LC is fantastic for this in that one typically feels satisfied on high protein, moderate fat, loads of veggies. If one is insulin resistant, this approach can be nothing short of miraculous. HOWEVER! If one manages to cram enough cheese, olive oil and grass-fed butter down the pie-hole, this is in fact, a “mass gain” diet.

LC is fantastic for the insulin resistant individual, as it addresses both glycemic load and satiety. But if one manages to bypass normal satiety mechanisms, or if one can find some combinations of highly palatable, but low-carb foods, it’s still a ticket to Fat Camp.

Det betyder inte att jag håller med om allt Robb Wolf skriver, precis som jag inte håller med om allt Doc skriver eller någon annan heller för den delen. Jag uppskattar och tar till mig det mesta som sägs och skrivs av Robb, Doc etc, men ingen kan ha exakt de åsikter som var och en söker. Hade man varit så rigid hade det varit svårt att följa någons råd/blogg/bok.  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag läste hans inlägg. Jag fick intrycket av att han, i grund och botten, menar att low carb fungerar för att fett mättar bättre än kolhydrater - inte för att fettinlagringsmekanismerna i princip helt stängs av när man äter low carb, vilket är vad t.ex. Gary Taubes menar. Jag tror mer på Gary Taubes än på Robb Wolf.

Jag har också testat själv att äta ett överskott av energi i form av fett, utan att någonting direkt hände. Precis samma sak påpekar många av Robb's läsare i kommentatorsfältet precis nedanför hans inlägg om man orkar bemöda sig med att läsa dessa också.

En av dom enklaste riktlinjerna för Atkins är just "eat as much of these foods as you want". Jag repeterar; "eat as much of these foods as you want". Det är raka motsatsen till kaloriräkning, Ät när du vill, hur mycket du vill. När folk, trots detta, inte får problem med fettinlagring - då har det med annat än bara kalorier att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo, jag läste hans inlägg. Jag fick intrycket av att han, i grund och botten, menar att low carb fungerar för att fett mättar bättre än kolhydrater - inte för att fettinlagringsmekanismerna i princip helt stängs av när man äter low carb, vilket är vad t.ex. Gary Taubes menar. Jag tror mer på Gary Taubes än på Robb Wolf.

Fast Doc säger ju i princip samma sak som Robb och du har inte valt att dissa honom?

"Den största fördelen med lågkolhydratkost är att det får dig att vilja äta mindre. Även utan att räkna kalorierna så äter de flesta överviktiga mycket färre på lågkolhydratkost. Socker och stärkelse kan göra dig hungrigare, att undvika sådant kan minska din aptit till en lämplig nivå. Om din kropp vill äta lagom många kalorier så finns det ingen anledning att räkna dem. Med andra ord: Kalorier räknas, men du behöver inte räkna dem."

och

"Ät mer naturligt fett tills du känner dig mätt."

Han rekommenderar däremot inte att man ska överäta fett, utan tills du känner dig mätt. Det gör man rätt snabbt på fet mat.

Jag tycker nog att både Robb, Doc och Gary är rätt överens både när det gäller fettmättnad och fördelarna med lägre insulinnivåer.  :)

Det ena behöver inte utesluta det andra, och det är inte det Robb försökte säga heller.

Nu känner jag dock att denna tråd som ska handla om böcker har spårat ur lite. Kanske någon av moderatorerna vill flytta min och iceys debatt till en egen tråd, alternativt plocka bort den helt så det bara är boktipsen som ligger kvar här? Sorry...

(Tror nog både jag och icey är helt överens om LCHFs förträfflighet)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer några svenska boktips, alla lättillgängliga:

En lättläst och intressant bok som alla borde läsa är "Ett sötare blod" av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm. Hon har även en blogg med samma namn där hon fortsätter diskutera (o)hälsoeffekterna av ett högt socker/kolhydratintag.

Bitten Jonssons bok "Sockerbomben i din hjärna" om sockerberoende är också jätteintressant.

Hjärnkoll-böckerna av Martin Ingvar och Gunilla Eldh är läsvärda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo, jag läste hans inlägg. Jag fick intrycket av att han, i grund och botten, menar att low carb fungerar för att fett mättar bättre än kolhydrater - inte för att fettinlagringsmekanismerna i princip helt stängs av när man äter low carb, vilket är vad t.ex. Gary Taubes menar...

Så du menar att man inte kan lagra energin som man intar på LCHF? Alltså går samtliga LCHF:are omkring med skyhöga blodfetter efter måltid? Och vilka är egentligen dessa fettinlagringsmekanismer du menar?

OnT - Tycker att det är bättre att läsa böcker om näringsfysiologi och därefter bilda sig en egen uppfattning. I dessa fall rekommenderar jag "Näringslära för högskolan".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så du menar att man inte kan lagra energin som man intar på LCHF? Alltså går samtliga LCHF:are omkring med skyhöga blodfetter efter måltid? Och vilka är egentligen dessa fettinlagringsmekanismer du menar?

OnT - Tycker att det är bättre att läsa böcker om näringsfysiologi och därefter bilda sig en egen uppfattning. I dessa fall rekommenderar jag "Näringslära för högskolan".

Jag har läst en kurs i näringslära via... något universitet. Jag kommer inte ihåg vilket. Läraren på kursen, en kvinna, har författat en lärobok. Den finns på bibliotek att låna, så jag kan ta reda på vad hon heter. Hon är själv vegetarian (fick i alla fall den uppfattningen av det hon sade i de diskussionsforum som fanns på kursen) och såklart var läroboken vinklad åt det hållet. Inte så mycket, men det fanns faktarutor som glorifierade vegetarisk kost och svartmålade bla mättat fett. I ett diskussionsforum på kursen diskuterades kolesterol. Hon skrev ett par svar där och hennes kunskapsnivå var så otroligt låg att jag inte kunde annat än hoppa av kursen.

Jag har kollat upp det nu och jag tror boken heter Näring och Hälsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser gärna läroböcker i näringslära. Är det någon som har tips på bra läroböcker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att du i så fall ska försöka få tag i någon på engelska eftersom uppdaterad och aktuell kurslitteratur inom medicin/fysilogi etc normalt inte hinner översättas för att var uppdaterad. Åtminstone var det så för 25 år sen när jag pluggade och jag tvivalr på att det hunnit ändra sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gissar att du i så fall ska försöka få tag i någon på engelska eftersom uppdaterad och aktuell kurslitteratur inom medicin/fysilogi etc normalt inte hinner översättas för att var uppdaterad. Åtminstone var det så för 25 år sen när jag pluggade och jag tvivalr på att det hunnit ändra sig.

Japp. Engelska funkar bra. Jag föredrar att läsa på engelska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Magen - Bakterier, buller och brak" av Karolinskas forskare. Intressant om bakterierna i mag-tarmkanalen och hur de påverkar oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sötare blod Ann Fernholm beskriver på ett lättfattligt sätt hälsoeffekterna av ett "sockersekel"

LCHF-husmanskost Anna Hallén ger mer är 70 härliga, lättlagade och mättande recept.

Den hemlige kocken Mats-Eric Nilsson om det okända matfusket

Äkta vara Mats-Eric Nilsson guide till oförfalskad mat

Döden i grytan Att hantera färskvaror betraktas idag som ett högriskprojekt - medan hårt processade och oaptitliga matprodukter paradoxalt nog uppfyller samtliga myndighetskrav... Mats-Eric Nilsson Henrik Ennart

Sten Sture Skaldemans alla verbala alster icke att förglömma :)

+ ett antal redan nämnda

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boktips:

"Historien om diabetes och insulinets upptäckt", av Tord Ajanki.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis läst den nya utgåvan av "Hjärnkoll på vikten". Så intressant tycker jag. Nyanserad och mycket lchf-vänlig. Martin Ingvar är dessutom respekterad i alla kretsar, alltså ingen rabiat lchf-taliban. Fungerar alltså utmärkt att slå lchf-motståndare i huvudet med ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriften "The Saccarine Desease" av britten Peter Cleave skrevs före fettskräcken år 1966. Den finns att läsa på internet: http://www.cybernaut.com.au/optimal_nutrition/information/library/saccharine_disease.pdf.

Fantastisk läsning, för mycket av det vi nu efter några decennier av fettskräck upptäckt om kost och hälsa visar sig ju, som Gary Taubes också påpekat i sina böcker och föreläsningar, vara en återupptäckt av det man vetat sedan 100 år sedan eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läkaren Jörgen Vesti Nielsen som med stor framgång behandlat många personer med diabetes 1 med lågkolhydratkost, har sammanställt en skrift på 37 sidor med grundläggande information om hur sådan kost fungerar när man har diabetes 1. Finns för nedladdning här: http://media.annikadahlqvist.com/2013/01/Diabetes-typ-1.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriften "The Saccarine Desease" av britten Peter Cleave skrevs före fettskräcken år 1966. Den finns att läsa på internet: http://www.cybernaut.com.au/optimal_nutrition/information/library/saccharine_disease.pdf.

Fantastisk läsning, för mycket av det vi nu efter några decennier av fettskräck upptäckt om kost och hälsa visar sig ju, som Gary Taubes också påpekat i sina böcker och föreläsningar, vara en återupptäckt av det man vetat sedan 100 år sedan eller så.

Länken verkar inte fungera... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg