Jump to content

Frigående kyckling?

Athenasmatte

Recommended Posts

Enligt vad jag lyckats få fram så blir kostnaden så mkt större att det inte går att sälja - därfö finns det inte att jöpa i affärerna! Redan en ekologiskt uppfödd dkyckling kostar ca 90 kr / kg att jämföra med  en indusriikyckling för 19.90 på extrapris! Om någon känner till någon gård i blekonge/skåne/småland vore jag väldigt lycklig att få veta var den finns!

Annars återstår bara att själv skaffa lite hönor.......

Förmodligen dum fråga, men varför blir de dyrare att hantera jämförelsevis?

Rationell hantering/uppfödning av industrikyckling, merarbete vid bättre sittande fjädrar.. längre transporter/hantering.. men framförallt så kostar de lika mycket i affären som kycklingen.. så det är en ren förlust!

Faktum är att man får betala för att få dem hämtade.. vad jag förstår iallafall?

Industriuppföding av kyckling är väldigt rationell, lastning och slakt sköts av maskiner och kycklingarna far illa.

Se Bösarps kycklingar.. jättegoda.. svindyra!

Rationell hantering/uppfödning av industrikyckling, merarbete vid bättre sittande fjädrar.. längre transporter/hantering.. men framförallt så kostar de lika mycket i affären som kycklingen.. så det är en ren förlust!

Faktum är att man får betala för att få dem hämtade.. vad jag förstår iallafall?

Industriuppföding av kyckling är väldigt rationell, lastning och slakt sköts av maskiner och kycklingarna far illa.

Se Bösarps kycklingar.. jättegoda.. svindyra!

Hemskt! men då vet jag.

Synd att det är så dyrt och svårt att få tag på  :( . Vill ju gärna äta lite av varje köttsort (fläsk, nöt, fisk och kyckling), men vill helst undvika kött från stackars djur som tvingats i sig billigt kraftfoder (och dessutom kanske inte ens har fått vistas utomhus!). Tack för alla svar, ska kolla Brösarps kyckling =)

Vart tar alla icke värpdugliga "ekologiska" hönor vägen?

Det där har jag försökt få reda på i 15 år. Något riktigt entydigt svar har jag inte fått men det Zepp skriver är ju en del av problematiken. Den andra sidan av myntet är att vi konsumenter blivit lite bortskämda med att kyckling är så in i vassen billigt. Då menar jag alltså den industriuppfödda. Vi får alltså vara beredda på att betala lite mer för kvalité.

Att hönorna försvann från butikerna beror också på minskad efterfrågan. Jag har skrivit till svensk fågel och framfört önskemål om att det finnas ekohöns att köpa men inte fått någon större respons. En enda person som frågar räcker inte men om vi allihop mejlar till svensk fågel då kan det hända saker. http://www.svenskfagel.se/

Höna från icke-ekologisk produktion är i alla fall på väg tillbaka och jag lyckades få ica att ta hem i våras.

För kanske 5 år sedan ringde jag till en lokal äggproducent och frågade vart deras hönor tog vägen och hon svarade att det gick bra att få köpa. - Vi skall gallra ut höns idag så det går bra att komma hit svarade hon.

- Är dom plockade frågade jag.

- Plockade? Nej du får ju slakta dom själv förstår du väl...

Köper alltid Bosarps kyckling men inte mer än ca 1 gång i månaden. När jag slår ut vad kostnaden blir per portion kan jag inte tycka att det blir dyrt. Som alltid blir hög kvalitet inte dyrt eftersom (som vi upplever det) man inte behöver äta lika mycket för att känna sig nöjd :)

Bosarpkycklingen finns i ICA:s centrala sortiment så det kan alla ICA butiker ta hem i teorin iallafall. Produktionen räcker ofta inte till för att fylla alla butiker.

Ett annat alternativ om ni bor i Stockholm/uppsala/Västerås området är Hagbys kyckling www.hagbys.se finns i många butiker i stockholm i allafall. den finns i fler än vad som står på Hagbys hemsida.