Athenasmatte Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Hej! Jag köper kött från gräsbetande och frigående kor resp. grisar, ägg från frigående höns. Men om man vill ha kyckling från frigående kycklingar, var köper man det? Någon som vet var/om det går att få tag i? Finns det att hitta på en vanlig ICA-butik t.ex.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Enligt vad jag lyckats få fram så blir kostnaden så mkt större att det inte går att sälja - därfö finns det inte att jöpa i affärerna! Redan en ekologiskt uppfödd dkyckling kostar ca 90 kr / kg att jämföra med en indusriikyckling för 19.90 på extrapris! Om någon känner till någon gård i blekonge/skåne/småland vore jag väldigt lycklig att få veta var den finns! Annars återstår bara att själv skaffa lite hönor....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Vart tar alla icke värpdugliga "ekologiska" hönor vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Bosarpkyckling kanske? Är inte riktigt säker hur de föds upp men det går nog att googla. Väldigt dyra dock, för en hel kyckling ca 110-120 kr/kg. Säljs på Willys och Ica Maxi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Vart tar alla icke värpdugliga "ekologiska" hönor vägen? De går till minkfoder.. då de blir dyrare att hantera än vad industriuppfödd kyckling blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 De går till minkfoder.. då de blir dyrare att hantera än vad industriuppfödd kyckling blir. Förmodligen dum fråga, men varför blir de dyrare att hantera jämförelsevis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Förmodligen dum fråga, men varför blir de dyrare att hantera jämförelsevis? Rationell hantering/uppfödning av industrikyckling, merarbete vid bättre sittande fjädrar.. längre transporter/hantering.. men framförallt så kostar de lika mycket i affären som kycklingen.. så det är en ren förlust! Faktum är att man får betala för att få dem hämtade.. vad jag förstår iallafall? Industriuppföding av kyckling är väldigt rationell, lastning och slakt sköts av maskiner och kycklingarna far illa. Se Bösarps kycklingar.. jättegoda.. svindyra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Det verkar som Bosarps kycklingar är frigående en del av tiden. Håller med om att de är jättegoda... och dyra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Rationell hantering/uppfödning av industrikyckling, merarbete vid bättre sittande fjädrar.. längre transporter/hantering.. men framförallt så kostar de lika mycket i affären som kycklingen.. så det är en ren förlust! Faktum är att man får betala för att få dem hämtade.. vad jag förstår iallafall? Industriuppföding av kyckling är väldigt rationell, lastning och slakt sköts av maskiner och kycklingarna far illa. Se Bösarps kycklingar.. jättegoda.. svindyra! Hemskt! men då vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Blir och leta efter bosarps kyckling Hedan efter då!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Blir och leta efter bosarps kyckling Hedan efter då!! http://www.bosarpkyckling.se/files/harfinnsvi.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Synd att det är så dyrt och svårt att få tag på . Vill ju gärna äta lite av varje köttsort (fläsk, nöt, fisk och kyckling), men vill helst undvika kött från stackars djur som tvingats i sig billigt kraftfoder (och dessutom kanske inte ens har fått vistas utomhus!). Tack för alla svar, ska kolla Brösarps kyckling =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Tack för länken Zepp! Deras uppväxt var bättre än jag trodde! Toppen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Vart tar alla icke värpdugliga "ekologiska" hönor vägen? Det där har jag försökt få reda på i 15 år. Något riktigt entydigt svar har jag inte fått men det Zepp skriver är ju en del av problematiken. Den andra sidan av myntet är att vi konsumenter blivit lite bortskämda med att kyckling är så in i vassen billigt. Då menar jag alltså den industriuppfödda. Vi får alltså vara beredda på att betala lite mer för kvalité. Att hönorna försvann från butikerna beror också på minskad efterfrågan. Jag har skrivit till svensk fågel och framfört önskemål om att det finnas ekohöns att köpa men inte fått någon större respons. En enda person som frågar räcker inte men om vi allihop mejlar till svensk fågel då kan det hända saker. http://www.svenskfagel.se/ Höna från icke-ekologisk produktion är i alla fall på väg tillbaka och jag lyckades få ica att ta hem i våras. För kanske 5 år sedan ringde jag till en lokal äggproducent och frågade vart deras hönor tog vägen och hon svarade att det gick bra att få köpa. - Vi skall gallra ut höns idag så det går bra att komma hit svarade hon. - Är dom plockade frågade jag. - Plockade? Nej du får ju slakta dom själv förstår du väl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Vart tar alla icke värpdugliga "ekologiska" hönor vägen? De eldas eller blir minkfoder som sagts. Några blir visst buljong också. http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/sluta-elda-med-hons_7481654.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 De eldas eller blir minkfoder som sagts. Några blir visst buljong också. http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/sluta-elda-med-hons_7481654.svd Jag fick uppgift någon gång om att mycket höna går till restauranger. Kycklinggrytan som säljs som "dagens" kanske inte alltid är kyckling... Fast mig gör det inget om det är höna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin S Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Köper alltid Bosarps kyckling men inte mer än ca 1 gång i månaden. När jag slår ut vad kostnaden blir per portion kan jag inte tycka att det blir dyrt. Som alltid blir hög kvalitet inte dyrt eftersom (som vi upplever det) man inte behöver äta lika mycket för att känna sig nöjd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vitok Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Bosarpkycklingen finns i ICA:s centrala sortiment så det kan alla ICA butiker ta hem i teorin iallafall. Produktionen räcker ofta inte till för att fylla alla butiker. Ett annat alternativ om ni bor i Stockholm/uppsala/Västerås området är Hagbys kyckling www.hagbys.se finns i många butiker i stockholm i allafall. den finns i fler än vad som står på Hagbys hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts