Jump to content

Buljong

Mr.T

Recommended Posts

Hej Allesammans,

Sen en tid tillbaka så bruka jag göra egen buljong. (Till detta använder jag min slow cooker / crockpot)...

Det blir fantastisk buljong som verkligen smörjer leder och fixar magen. 

Dock, ett problem.......

Det får hela huset att stinka!!.......

För bästa resultat så ska märgbenen ligga och koka 1-2 dagar.....Men ja, doften går ju inte så väl hem hos sambon......Jag har försökt att gömma undan min crockpot i olika förvaringsutrymmen etc....Täckt över den med en kartong osv......Men inget hjälper.......

Idag står den på balkongen......Men man kan inte stänga balkongdörren över förlängningssladden.....

Ngn som har ngt bra tips? 

• Like 1

Jag förstår inte varför det skulle bli ett bättre resultat av att ha den kokandes i 1-2 dagar. Har svårt att tänka mig någon smak som inte skulle komma till tals efter några timmars kokning eller för den delen att gelatinet eller något näringsämne skulle må bättre av att koka 1-2 dagar. Klyv benen eller grisfötterna längs med så går det fortare. 4health-bloggen har ett nytt inlägg om egen buljong här och kör i 3 timmar:

http://4health.se/egen-buljong-eller-soppa-som-gor-under-med-problemmagar?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=egen-buljong-eller-soppa-som-gor-under-med-problemmagar

Jag brukar koka benen ca 4-5 timmar. Vill man sen reducera mer så är det bara att koka buljongen längre (utan ben) och ev tillsätta grönsaker och kryddor. Jag har en extra spis i källaren där jag brukar pyssla med sådant här så att man slipper lukt och fett. Men har man ingen källare så vet jag inte riktigt...tål att tänkas på. :)

• Like 1

Hej Allesammans,

Sen en tid tillbaka så bruka jag göra egen buljong. (Till detta använder jag min slow cooker / crockpot)...

Det blir fantastisk buljong som verkligen smörjer leder och fixar magen. 

Dock, ett problem.......

Det får hela huset att stinka!!.......

För bästa resultat så ska märgbenen ligga och koka 1-2 dagar.....Men ja, doften går ju inte så väl hem hos sambon......Jag har försökt att gömma undan min crockpot i olika förvaringsutrymmen etc....Täckt över den med en kartong osv......Men inget hjälper.......

Idag står den på balkongen......Men man kan inte stänga balkongdörren över förlängningssladden.....

Ngn som har ngt bra tips? 

Jag har också en crockpot och gud vad det stinker. Mitt första försök till buljong blev inte så gott, har du något förslag på recept? Jag använder märgben.

Skaffa en tryckkokare så behöver du inte koka mer än kanske någon timme.

Grejen är att det ska vara långok (1-2 dagar) för att man ska få ut alla näringsämnen. Sägs det. I alla fall enligt de rekommendationer jag har läst när man gör buljong av mer medicinska skäl. 

Grejen är att det ska vara långok (1-2 dagar) för att man ska få ut alla näringsämnen. Sägs det. I alla fall enligt de rekommendationer jag har läst när man gör buljong av mer medicinska skäl. 

Vilka näringsämnen är det som avses?

I så fall får man väl koka buljong utomhus på sommaren och frysa in den. Om man inte bor i lägenhet förståss. Fast där jag bodde tidigare kom grannens hund hem med en stor tunga som någon ställt ut på svalning så kokar man utomhus kan det ju locka till sig objudna gäster.

I så fall får man väl koka buljong utomhus på sommaren och frysa in den. Om man inte bor i lägenhet förståss. Fast där jag bodde tidigare kom grannens hund hem med en stor tunga som någon ställt ut på svalning så kokar man utomhus kan det ju locka till sig objudna gäster.

Jag tror det är mineraler som finns i benen. Man häller ju i äppelcidervinäger (1-3 msk) för att det ska hjälpa dra ur näringsämnena ur benen.

Jag har också en crockpot och gud vad det stinker. Mitt första försök till buljong blev inte så gott, har du något förslag på recept? Jag använder märgben.

Hej Johanna,

Till en början körde jag det klassiska (märgben, lagerblad, pepparkorn, salt, lök, morot, palsternacka, rotselleri, tomatpuré etc) men..

......Det blev ju mer meck på det sättet och eftersom jag, precis som du, är mest ute efter det nyttiga i buljongen......så kokar jag nu bara märgben (med ngn skvätt äppelcidervinäger)......

För att göra det gott (när jag ska dricka det).......Så gör jag så enkelt som såhär:

Buljong

En kopp kokhett vatten

1-2 tsk ekologisk tomatpuré

Bara att dricka.....Smakar angenämt och i mitt tycke finns det ingen bättre start på dagen.........Vill kunna ha det varje morgon......

Måste bara lösa problematiken med doften ;)  

När man pratar om nyttigheter i buljong så talar man även om att Glukosamin finns naturligt i ben, brosk och leder. Det finns tydligen teorier om att det är på grund av att vi äter för lite av sådan mat idag som artros i leder är så vanligt. Förut åt vi allt på djuret och ben fick koka med, och vi fick naturligt i kosten i oss "smörjmedlet" Glukosamin.

• Like 3

Att koka egen buljong på helst kravmärkta ben ger en otroligt näringsrik dryck. Helst nörben el kyckling, men det går oxå bra med fläskben.

Man ska koka den minst 12-24 timmar för att kollagenet samt gelatinet ska utsöndras i vattnet. Även mycket mineraler som tex magnesium och kalcium frigörs.

Stelnar ej buljongen sedan i kylen och blir dallrig har man kokat den för kort tid. Då har ej gelatinet frigorts.

Gelatin samt kollagen är mycket bra för hud hår och problemtarmar samt för många kroniska magproblem har det visat sig.

Googlar man på bonebroth hittar man en massa bra information.

• Like 1

Oskadliggörs galna ko sjuke smitta vid kokning? Risken att få sådana ben är nog minimal men jag undrade ändå eftersom den finns i just i märgen.

Tror inte att de oskadliggörs då sjukdomen uppstår av speciellt formade proteiner som påverkar proteiner i hjärnan som då blir smittade/sjuka.

Jag har för mig att äggviteämnen och proteiner är samma sak. Men alla proteiner är uppbyggda på olika sätt med olika många aminosyror som byggstenar.

Ja jag har också hört att det är samma sak men det är oftare att man hör att äggviteämnen koagulerar även om det är samma sak.

Hej Johanna,

Till en början körde jag det klassiska (märgben, lagerblad, pepparkorn, salt, lök, morot, palsternacka, rotselleri, tomatpuré etc) men..

......Det blev ju mer meck på det sättet och eftersom jag, precis som du, är mest ute efter det nyttiga i buljongen......så kokar jag nu bara märgben (med ngn skvätt äppelcidervinäger)......

För att göra det gott (när jag ska dricka det).......Så gör jag så enkelt som såhär:

Buljong

En kopp kokhett vatten

1-2 tsk ekologisk tomatpuré

Bara att dricka.....Smakar angenämt och i mitt tycke finns det ingen bättre start på dagen.........Vill kunna ha det varje morgon......

Måste bara lösa problematiken med doften ;)  

Tack! Hur många märgben har du till hur mycket vatten?

Tack! Hur många märgben har du till hur mycket vatten?

Tja....jag höftar rätt mkt......Beror på hur många märgben jag får tag på (hur många det är i förpackningen etc)........Men i crockpotten tar jag så mkt vatten att det precis täcker märgbenen..

Märgen innehåller ju bl.a. omega-3 om jag förstått det rätt. Var länge sedan jag läste om detta men benmärg brukar nämnas som primär källa till essentiella fettsyror för jägarsamhällen som inte var kustbaserade i karga klimat som det nordliga.

Tja....jag höftar rätt mkt......Beror på hur många märgben jag får tag på (hur många det är i förpackningen etc)........Men i crockpotten tar jag så mkt vatten att det precis täcker märgbenen..

Okej ska prova igen. Det blir mycket fett i buljongen när jag kokade på märgben. Jag silade bort den, är det så man gör?

• 5 months later...

Jag försöker lyfta över buljongdiskussionen hit från crock pot.

Jag skrev att jag trodde att den långa koktiden berodde på att man ville ha ut mer mineraler från benen.

Jag har sökt på nätet efter någon förteckning över hur mycket näring det är i buljong men inte hittat någon.

• Like 1

För en stund sedan hade jag aldrig hört  talas om crockpot. Men nu vet jag, tackar tackar :)

En sån ska jag köpa mig. Jag ska snart hämta en halv kalv och då ska jag passa på att få med mig massor av ben.

Jag visste inte att buljong var så nyttigt. Nu är det ju rätt tid att göra goda och värmande soppor.

• Like 1

Jag blir också sugen på att göra buljong, gjorde långkok i ungnen medans jag var på jobbet idag, grytan stod där i 11 timmar. Det blev buljong över som jag tänkte spara för smakens skull, det har ju dock inte kokat flera dagara men borde ju ändå vara betydligt nyttigare än buljongtärningar :)

En fråga: Varför ska man ta bort och kassera fettet? Gör det att det håller längre? Jag tycker det känns fel att kasta bort nyttiga fetter. Jag avskyr att kasta mat, särskilt bra mat.

• Like 1

Jag blir också sugen på att göra buljong, gjorde långkok i ungnen medans jag var på jobbet idag, grytan stod där i 11 timmar. Det blev buljong över som jag tänkte spara för smakens skull, det har ju dock inte kokat flera dagara men borde ju ändå vara betydligt nyttigare än buljongtärningar :)

En fråga: Varför ska man ta bort och kassera fettet? Gör det att det håller längre? Jag tycker det känns fel att kasta bort nyttiga fetter. Jag avskyr att kasta mat, särskilt bra mat.

Fettet används bara som konserverande lock. Det smakar inget bra därför att det har härsknat, vad jag har läst?

D

Du ska absolut inte kasta bort något fett :o det ska avnjutas i buljongen, som i mitt tycke ska vara rejält salt.

Jag brukar frysa ner den i iskubstärningar, och ta fram så många jag vill ha för tillfället, och eventuellt späda med lite vatten, värma och dricka till frukost :)

Jag brukar älska fett, som kokos, smör och fettranden på fläsket men nötfettet är urk som Johanna så tydligt uttrycker det! Jag har det också som lock i kylen, tar bort mkt och försöker lämna en del iallafall...

Är rädd att mkt nyttigt från märgen försvinner med fettet? Kanske man kan vänja sig successivt som vid inälvor...

Godaste nötbuljongen hittills gjorde jag med lite vanliga buljongingredienser som lök, morot, blekselleri och lagerblad, vitpepparkorn och tomatpuré. Brände grönsakerna med tomatpurén och hällde över i crockpoten, stekte köttbenen i ugnen i sisådär 1/2 timme och hällde över dem i poten, täckte med vatten + 2 msk äppelcidervinäger och några skedar salt.

Efter 8 timmar tog jag bort allt kött och resten kokade i två dygn till, mkt gott resultat! Bästa hittills!

Håller med om lukten. Den är inte illaluktande egentligen, tror det är mest att den finns där så länge! Men det blir bättre vid vädring!

• Like 1

Vilken temperatur hade du i ugnen? Det borde väl gå att göra buljong i ugnen också. Om man slipper vädra när man använder ugnen så spar man ju mycket energi och slipper köpa en ny pryl också som tar plats i skåpen.

Efter läst era inlägg så har jag några funderingar 

Min buljong (egentligen kokade jag för köttets skulle) kokade inte tillräckligt länge för att få ut all märg.

Smaken på fettet måste ha med hur länge det kokat, alt något från märgen? Gör man en gryta på nötkött, även om de kokar flera timmar smakar ju inte den illa.

Det är kanske "tradition" att kasta bort fettet när man sparade buljongen länge förr när man inte kunde frysa in?

Jag körde på 110 grader 11 timmar medans jag var på jobbet, När jag googlade recept så var det allt mellan 80-125 grader vid de lite längre tillagningstiderna. Det är nog bara till att prova sig fram.

Energiåtgången var väl på tal i crockpotråden, jag tänkte att jag skulle mäta energiåtgången för ugnen någon gång, får se om jag kommer ihåg det nästa gång

• 4 weeks later...

:D  :D  :D  Ät fettet då! (Jag tycker det smakar urk)

Jag kom ihåg den här tråden om buljong på grund av att jag idag kokar buljong, den blev väldigt fet, för det var en stor bit märgpipa.

När jag nu tittar på allt fett som simmar runt på ytan, så funderade jag på om jag ska låta det stelna och ta bort det som Johanna brukar göra :)

Men...så kom jag och tänka på att, kan det vara i fettet som mycket av mineraler och glucosamin gömmer sig?

Vad tror ni, som är hängivna buljongkokare... :)

Jag vet ju att dessa ämnen inte är fettlösliga, men ändå...