Jump to content

Ägg

italjano

Recommended Posts

Har för mig att jag hört att äte ägg när man har diabetes är farligt ? :) kan de vara för man tror/trott att ägg innehåller faaaarligt kolsterol och en del mättat fett vilket åxå är livsfarligt :) Kolesterol är ju förhöjt hos en diabetiker mer än hos en "vanlig" människa? Nån som vet..

Jag smäller i mig ca 3 ägg/dag ekologiska av våra egna höns och av ekologiska frigående ja köper på ICA när våra är slut.

//A

Ägg måste ju vara nått vi verkligen ätit i miljoner år så de borde ju vara ett så kallat SUPERLIVSMEDEL !!

Ja, det är ett superlivsmedel, och precis som Melliz säger här ovan, att det innehåller allt vi behöver förutom C-vitamin. För mig är det nog, och smör, det viktigaste livsmedlet, och har alltid varit, även innan LCHF.

Har för mig att jag hört att äte ägg när man har diabetes är farligt ? :) kan de vara för man tror/trott att ägg innehåller faaaarligt kolsterol och en del mättat fett vilket åxå är livsfarligt :) Kolesterol är ju förhöjt hos en diabetiker mer än hos en "vanlig" människa? Nån som vet..

Jag smäller i mig ca 3 ägg/dag ekologiska av våra egna höns och av ekologiska frigående ja köper på ICA när våra är slut.

//A

Kolesterol är inte annorlunda hos diabetiker än hos andra människor. Vad är det för fördomar du kommer med?

• Like 1

Om du väger 70 Kg skall du inte äta mer än 13 ägg om dagen.. för då får du allt protein du behöver från ägg!

Oandrasidan. tränar du så bör du inte äta mer än 20 ägg om dagen.. vid samma vikt!  :o

• Like 2

Kolesterol är inte annorlunda hos diabetiker än hos andra människor. Vad är det för fördomar du kommer med?

De sa min läkare till mig när jag fick diabetes, höjda blodfetter och höjt kolestrol fick man på köpet sa hon å skrev ut simvastatin.

Så här står de på www.1177.se om de "fördommar" ja skrev MagnusH

"Den som har diabetes har ofta så kallad dyslipidemi, som innebär att man har höga halter triglycerider och låga halter av det nyttiga HDL-kolesterolet, ibland även en kvalitetsförändring i farlig riktning av LDL-kolesterolet. Därför bör man få blodfetterna kontrollerade om man har diabetes"

"Den som har diabetes har ofta så kallad dyslipidemi, som innebär att man har höga halter triglycerider och låga halter av det nyttiga HDL-kolesterolet, ibland även en kvalitetsförändring i farlig riktning av LDL-kolesterolet. Därför bör man få blodfetterna kontrollerade om man har diabetes"

Man bör alltid hålla koll på blodfetter med diabetes, då det är en komplicerande faktor.. men första åtgärd är fortfarande livstilsförändringar och senare även medecin om detta inte hjälper.

Däremot så är ätande av mer ägg en av de positiva kostförändringarna!

Det är helt fel, enabrt fördomar!!!

• Like 1

Om man har diabetes innebär det inte att man automatiskt har sämre kolesterolvärden. Det är enbart fördomar! Diabetiker har samma kolesterolvärcen som andra människor. Vad man tidigare felaktigt trodde var att man maaste ha lägre kolesterolvärden än andra människor om man har diabetes eftersom man trodde att man var mer utsatt för hjärt- kärlsjukdomar om man hade diabetes.

Man bör alltid hålla koll på blodfetter med diabetes, då det är en komplicerande faktor.. men första åtgärd är fortfarande livstilsförändringar och senare även medecin om detta inte hjälper.

Däremot så är ätande av mer ägg en av de positiva kostförändringarna!

Detta är en del av gamla felaktiga fördomar. Läs Docs förkalring av kolesterol!!!

Detta är en del av gamla felaktiga fördomar. Läs Docs förkalring av kolesterol!!!

Jag kan Docs förklaring utan och innan!

Det är ett problem med skadad metabolism.. det bör man hålla koll på, risken med högt blodsocker och höga blodfetter är i första hand glykoliserade lipoproteiner och andra blodpartiklar.

Men.. första åtgärd är fortfarande att sänka blodsockret, genom att äta mindre av det som höjer blodsockret.. så slipper man mer glykolisering än vad andra har!

Jag kan Docs förklaring utan och innan!

Det är ett problem med skadad metabolism.. det bör man hålla koll på, risken med högt blodsocker och höga blodfetter är i första hand glykoliserade lipoproteiner och andra blodpartiklar.

Men.. första åtgärd är fortfarande att sänka blodsockret, genom att äta mindre av det som höjer blodsockret.. så slipper man mer glykolisering än vad andra har!

Det verkar inte som om du läst dem. Om kolesterolet totalt är högt innebär det inte med automatik naagon högre risk för hjärt- kärlsjukdomar. Det är enabrt gamla fördomar. Jag är diabetiker och har aldrig, vare sig före eller efter att jag börjat med LCHF haft för höga blodfetter. Detsamma gäller maanga andra med diabetes som jag känner. Det är en fördom att diabetiker maaste ha lägre blodfettsvärden än andra människor.

Det verkar inte som om du läst dem. Om kolesterolet totalt är högt innebär det inte med automatik naagon högre risk för hjärt- kärlsjukdomar. Det är enabrt gamla fördomar. Jag är diabetiker och har aldrig, vare sig före eller efter att jag börjat med LCHF haft för höga blodfetter. Detsamma gäller maanga andra med diabetes som jag känner. Det är en fördom att diabetiker måste ha lägre blodfettsvärden än andra människor.

Mnjae.. då uttryckte jag mig dåligt.. har man metabola problem bör man även hålla koll på andra metabola störningar.. såsom tex lipoproteiner.. så man får hela bilden!

En vanlig orsak till höga/felaktiga blodfetter är just diabetes.. men diabetes är olika sjukdommar.

Högt kolesterol behöver inte vara farligt i sig det kan vara en naturlig individuell variation, däremot om man har diabetes, högt blodtryck, högt blodsocker. hyperinsulinemi, insulinresistens och tokhöga blodlipider så är nog de flesta av symptomen en del av det metabola syndromet.. framförallt bör man se på lipoproteinfördelningen, den kan oxå säga något om ens metabola problem.

Grejen är fortfarande att en del av orsaksbehandlingen är att äta mindre kolhydrater.. och gärna mer ägg!

Man vet fan inte va man ska tro. Har precis börjat med LCHF (1,5mån) å allt man har lärt sig innan om kostpyramid å tallriksmodeller mm verkar ju vara fel så.

Ja du! Det är inte lätt att omprogrammera hjärnan men allt som du har fått lära dig sen barnsben omkullkastas med LCHF. Det tar tid och det positiva man upplever med LCHF gör det lite lättare att glömma tallriksmodeller mm mm mm. Kör på så det ryker :D Du är på rätt spår ;) Det kan jag lova dig.

Trevlig helg

Lars

• Like 1

• 2 weeks later...

Man vet fan inte va man ska tro. Har precis börjat med LCHF (1,5mån) å allt man har lärt sig innan om kostpyramid å tallriksmodeller mm verkar ju vara fel så.

Anledningen till att man får fel kostråd av läkare vid diabetes är för att de har lärt sig det som läkemedelsindustrin tjänar pengar på; läkemedelsindustrin vill ju sälja sina mediciner till dig och vill därför INTE att du ska kunna äta dig frisk enbart på en ändrad kost! Det finns inga som helst vetenskapliga bevis för de kostråd som de flesta läkare idag ger till diabetiker (tvärtom så är de helt ologiska!). Andreas har skrivit massor om detta, så bara läs på!

Det gäller att vara källkritisk och dessutom tänka på ifall det finns någon som tjänar pengar på ett visst "bevis"/resultat. Man kan mixtra mycket med studier och studier kan vara mycket osäkra (exempelvis observationsstudier). Ibland tar de till och med bort vissa resultat som de inte tycker passar med det svar de vill ha! (=fusk!)

Finns absolut inget farligt med kolesterolet i ägg! Det finns tre typer av kolesterol; HDL, stora LDL och små LDL. Det är enbart de små LDL som är farliga. Jag har för mig att ägg innehåller det goda HDL. alltså är det inte alls farligt! Andreas har även skriva mycket om detta!

Mindre än 1 mg/100g enl Fineli.

När jag kollar så står det t.o.m. <0.1mg.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858〈=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513〈=sv

Och SLV sätter mängden som 0.0mg

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1225

Och så har vi en genomgång

The niacin level in eggs is low. Values of 17 to 21 μg. per yolk and 56 to 64μg. per albumen (Dann and Handler, 1941), 0.73 to 0.90 μg. per gm. of whole egg (Snell and Quarles, 1941),

http://ps.fass.org/content/30/1/132.abstract

När jag kollar så står det t.o.m. <0.1mg.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858〈=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513〈=sv

Och SLV sätter mängden som 0.0mg

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1225

Och så har vi en genomgång

Riktigt, mindre än 0,1 mg / 100 g ska det vara.

Är du medveten om andra näringsämnen som ägg innehåller så lite av att det blir fel att säga att ägg innehåller allt vi behöver utom C? (För att få dygnsbehov av niacin verkar det som man ska äta 20-30 ägg...)

Riktigt, mindre än 0,1 mg / 100 g ska det vara.

Är du medveten om andra näringsämnen som ägg innehåller så lite av att det blir fel att säga att ägg innehåller allt vi behöver utom C? (För att få dygnsbehov av niacin verkar det som man ska äta 20-30 ägg...)

Här kan man se hur många procent av RDI det innehåller.

De innehåller drygt 3% av RDI (11mg) av magnesium, ~6.5% av RDI av Tiamin och ~7% av RDI av kalium, kalcium samt vitamin B6. Inte så stora mängder, men mängder är det.

Ser vi till litteraturen jag bifogade så är det ju snarare mer än 290 ägg som måste ätas för att nå RDI av niacin.

0.73 to 0.90 μg. per gm. of whole egg (Snell and Quarles, 1941)

Här kan man se hur många procent av RDI det innehåller.

De innehåller drygt 3% av RDI (11mg) av magnesium, ~6.5% av RDI av Tiamin och ~7% av RDI av kalium, kalcium samt vitamin B6. Inte så stora mängder, men mängder är det.

Ser vi till litteraturen jag bifogade så är det ju snarare mer än 290 ägg som måste ätas för att nå RDI av niacin.

Ser att niacin kan bildas i kroppen av tryptofan också: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Livsmedelsdatabasen-/Naringsamnen-och-varden/Vattenlosliga-vitaminer/

Jajamensan, fineli har med niacinekvivalenter på sina beräkningar. Enligt http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858〈=sv så innehåller 100g ägg 3.6mg NE.

• Like 1