Emil123 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Hej! Detta blir mitt första inlägg på kostdoktorn. Jag är 24 år och har ätit LCHF i 9 månader nu. När jag började var jag 179 cm och vägde 88 kilo. Tränade styrketräning fyra dagar i veckan, innebandy en gång och åt precis vad som helst. Var även sjuk 5-10 gånger om året, var ofta trött och nedstämd. 9 månader senare mår jag mycket bättre. Är numera 180 lång (sträckte på mig ORDENTLIGT när jag mätte mig för mitt nya pass!), men framförallt så har jag inte varit sjuk en enda gång, inte ens snorig! Jag är mycket piggare, gladare och väger numera 74 kilo. Fram till november så använde jag mig inte av någon kalorirestriktion alls, jag åt vad jag ville när jag ville så länge det inte innehöll >5 g kolhydrater / 100 g och så att jag inte fick i mig över 50 g kolhydrater om dagen. Fuskade även ibland, kanske 1 gång i veckan och åt skräpmat så länge de inte innehöll för mycket kolhydrater. Trots det gick jag ner till 75 kg. Där tog det stopp och jag slutade gå ner i vikt. Vid nyår tappade jag tålamodet och ville göra förändringar för att gå ner mer. Har sedan nyår nästan inte fuskat alls. Visst, är jag bortbjuden på ett födelsedagskalas så tar jag EN bit tårta för att vara artig, men annars har jag ätit riktigt bra tycker jag. Har nästan helt slutat med snabbmat. Mitt kaloribehov är någonstans mellan 2300-2500 kalorier om dagen då jag har ett stillasittande jobb. Efter nyår har mitt mål varit att: äta < 2000 kcal om dagen äta under 8 timmar om dygnet (periodisk fasta) Den förändringen gjorde att jag i mars hade gått ner till 72 kg, och då började jag känna mig riktigt smal! Magrutor började synas och det kändes som att jag var på rätt spår. Skulle vilja väga <70 kg, och gärna till sommaren! Men sen dess har det börjat svänga åt fel håll!! Har senaste två veckorna långsamt gått upp i vikt och väger nu 74 kg igen och har faktiskt ingen aning om vad det beror på då jag tycker jag att äter nyttigare än någonsin. Den här utvecklingen gör mig förstås lite orolig så jag undrar vad jag kan göra i det här läget för att nå mitt mål? Jag har bra viljestyrka och tycker om utmaningen, men vet faktiskt inte riktigt hur jag ska gå vidare nu. - ytterligare kalorirestriktion? - striktare LCHF? - mer periodisk fasta?- mer motion? - mindre protein? - mindre portioner? Jag äter oftast två gånger om dagen och då äter jag oftast tills jag är mätt och sen mer än så för att det är gott! - mindre alkohol? Går ut 1-2 gånger i veckan. Blir ofta ganska full men dricker bara rödvin/sprit Jag förstår faktiskt inte hur jag kan ha gått upp i vikt igen. Äter mellan 1500-2000 kcal om dagen de flesta dagarna. Och äter jag mer så är det inte mycket. Har absolut inte ätit över 3000 kcal någon dag det här året. Så här ser mina mat och träninsvanor ut: Mat: < 50 g kolhydrater om dagen inget med mer än 5 g kolhydrater / 100 g äter under 8 timmar av dagen oftast < 2000 kcal om dagen äter omega 3, magnesium, zink, vitamin D och en multivitamin - kan ibland överäta om jag äter en buffé t.ex eller har lagat för mycket mat - dricker alkohol 1-2 gånger i veckan - dricker mycket kaffe - äter ganska mycket salt - äter oftast 1 frukt om dagen Jag äter grönsaker och någon form av protein till alla måltider. Försöker hålla mig till svenskt ekologiskt kött, men slarvar en del där. träning: Gick i samma veva som jag började med LCHF ner i antal träningstillfällen men tränar tyngre när jag väl tränar. kör två styrkepass i veckan och varvar mellan tre pass. ett ben, ett bröst/rodd och ett axlar/chins. Kör till fail varje set förutom vid uppvärmning. innebandy en gång i veckan tar promenader 3-4 gånger i veckan - mycket stillasittande jobb och låg vardagsmotion tips och feedback på hur jag ska gå vidare och fortsätta gå ner i vikt skulle verkligen uppskattas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Förutom grönsaker, vad äter du som ligger när 5 kh/100 gr's gränsen? Kan vara att du kan göra smartare val här. Jag skulle inte dra ned på kalorier mer, låter lite för hur mycket du tränar. Kanske mängden alkohol eller frukten, allt det andra låter ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Förutom grönsaker, vad äter du som ligger när 5 kh/100 gr's gränsen? Kan vara att du kan göra smartare val här. Jag skulle inte dra ned på kalorier mer, låter lite för hur mycket du tränar. Kanske mängden alkohol eller frukten, allt det andra låter ok? Tack för att du svarade Johanna! Jag äter grönsaker, lök, svamp och sen frukt 3-4 gånger i veckan. Tror inte heller jag kan gå ner mycket mer i kcal, måste ju orka hålla uppe fokus på jobbet och pallar inte vara hungrig för mycket. kan det vara så att jag äter för mycket protein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Kanske dra ner på kolhydraterna? <20 g kh/dag är bättre för viktnedgång tror jag. Jag skulle slopa frukten. Försök ät 80% fett 15% protein & 5% kolhydrater? Det brukar kallas strikt-LCHF, även om åsikterna om vad som är strikt är delade. Alkohol sägs motarbeta viktnedgång då det metaboliseras före allt annat. För mycket protein är svårt att få i sig, man brukar inte orka det. Men det är klart, är man helt stillasittande finns det risk att äta lite mycket. När man tränar är risken dock låg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Skippa frukt det är inte lchf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Kan det vara så att jag äter för mycket protein? Det kan det vara. Räkna 1-2 gr protein per kg kropps vikt. Jag skulle nog ta 1.5-2 gr per kroppsvikt för dig eftersom du tränar mycket. Oftast är bovarna dock inte ren mat i första hand utan mer de processerade saker som ligger runt 5 gr kh/100 gr, text finncrisp, kanske för mycket grädde osv. Personligen för mig så känns det som jag förbränner mer om jag ligger lite högre på kalori-intag kostigt nog. Nu menar jag inte jättehögt intag men inte svält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 180 mann och 74 kg...och inte nöjd...Vad är detta för larv... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Vikten pendlar gärna nåt kilo upp eller ner beroende på mängd mat i tarmsystemet, vatten i kroppen och liknande. Frågan är om du inte ligger stabilt men ser dessa naturliga variationer. Logga vikt varje morgon så kan du följa genomsnittet och hur mycket det varierar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 OK, jag ska testa att skippa frukt. Även om jag inte tror att 3-4 frukter i veckan är vad som har satt stopp för min viktnergång Har sagt till mig själv att jag MAX får äta 50 g / dag. I verkligheten ligger jag nästan alltid under det och de flesta dagarna under 20 g och som sagt, de kolhydrater som jag får i mig kommer ifrån grönsaker, svamp och lök. Känner att grönsakerna är väldigt viktiga för mig också då de ökar volymen på min tallrik. Psykologiskt bara, men ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Vill inte förstöra festen men alkohol är kaloririkt (7 kcal/g)... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 OK, jag ska testa att skippa frukt. Även om jag inte tror att 3-4 frukter i veckan är vad som har satt stopp för min viktnergång Har sagt till mig själv att jag MAX får äta 50 g / dag. I verkligheten ligger jag nästan alltid under det och de flesta dagarna under 20 g och som sagt, de kolhydrater som jag får i mig kommer ifrån grönsaker, svamp och lök. Känner att grönsakerna är väldigt viktiga för mig också då de ökar volymen på min tallrik. Psykologiskt bara, men ändå Grönsakerna är inget problem, tror mer på alkoholen och kanske frukten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 180 mann och 74 kg...och inte nöjd...Vad är detta för larv... Vad tråkigt att vara nöjd! Dessutom känns de som att 3-4 kilon till nu skulle göra stor skillnad i hur min kropp ser ut! Vikten pendlar gärna nåt kilo upp eller ner beroende på mängd mat i tarmsystemet, vatten i kroppen och liknande. Frågan är om du inte ligger stabilt men ser dessa naturliga variationer. Logga vikt varje morgon så kan du följa genomsnittet och hur mycket det varierar. så kan de vara, men har gått upp stadigt i två veckor nu. Iofs kännt mig lite "svullen" Väger mig varje morgon på en våg ifrån withings Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Lät en halv paprika bli din nya frukt efter din måltid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Jag funderar på om det är för att jag äter för stora måltider ibland. Mamma sa alltid att jag skulle tänka på barnen i Afrika och äta upp de som finns på tallriken Inte så bra om man äter en lunchbuffe eller har lagat för mycket mat. Förstår inte heller hur de hjälper barnen i Afrika såhär i efterhand 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Sup bättre, med mer vetenskap. Ladda ner Systembolagest app. Promillekollen. Den rekomenderar max 0,6 promille, men försök i alla fall att ligga under 0,8 eller i alla fall 1,0. Då kan du fortfarande dansa och knulla. Då skrattar fortfarande tjejerna med dig och inte åt dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Haha tjejer skrattar åt mig oavsett! Men jo, man är nog charmigast < 0,6 promille och jag intalar mig själv att jag ska lägga mig där runtomkring varje fredag. Tyvärr så har jag funnit ett tydligt mönster mellan hur omdömet går när när promillen ökar Mellan en halv och en hel flaska vin mår jag som bäst av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Jag har inte läst så mycket på forum, men vad lyckas män få för resultat med LCHF? Hur smal kan man som man förväntas bli? För jag har nog hyfsat låg fett% redan nu, så för att gå ner ytterligare kanske jag måste göra ytterligare förändringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Ja, men jag tycker att jag tål (ännu) mindre nu med LCHF. En flaska vin är ju ganska mycket men om du sprider ut det på många timmar kan det vara ok. Risken när man tappar omdömmet är ju inte bara att man kan vakna i fel säng eller andra pinsamheter utan att man plötsligt sitter och dricker Cola (inte light eller zero) och svullar i sig pizza eller hamburgare kl 04:00, raaap! Men varför skall du gå ner mer? Är du mycket fåfäng (som jag) så kanske det är bättre att satsa på att gå upp något i vikt, men inte fett! Haha tjejer skrattar åt mig oavsett! Men jo, man är nog charmigast < 0,6 promille och jag intalar mig själv att jag ska lägga mig där runtomkring varje fredag. Tyvärr så har jag funnit ett tydligt mönster mellan hur omdömet går när när promillen ökar Mellan en halv och en hel flaska vin mår jag som bäst av! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Portioner är viktigt för mig. Jag har försökt att minska mina potioner och lyckats, det behövs mindre mat nu. Jag älskar öl/whisky, men har begränsat det just nu för att jag vill krympa. I slutändan handlar det om prioriteringar. Frukt, alkohol etc eller kroppen du önskar? Adderat blir det en hel del carcs, ligger du i ketos efter festdagar?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Hejsan ... ...här får du mina tips för garanterad viktnedgång...det funkar till 100% ...och jag är ändå femtio är med något förhöjda värden på blodsockret... http://forum.kostdoktorn.se/topic/1675-garanterat-bort-med-sist-kilona/#entry19398 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Haha tjejer skrattar åt mig oavsett! Men jo, man är nog charmigast < 0,6 promille och jag intalar mig själv att jag ska lägga mig där runtomkring varje fredag. Tyvärr så har jag funnit ett tydligt mönster mellan hur omdömet går när när promillen ökar Mellan en halv och en hel flaska vin mår jag som bäst av! Man ska ju leva också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Jag tycker 2000 Kcal verkar för lite för en ung man i farten!! Varför inte lägga på dig några kilon i stället.. i form av muskler.. de sitter snyggare på en ung man än skinn o ben! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Portioner är viktigt för mig. Jag har försökt att minska mina potioner och lyckats, det behövs mindre mat nu. Jag älskar öl/whisky, men har begränsat det just nu för att jag vill krympa. I slutändan handlar det om prioriteringar. Frukt, alkohol etc eller kroppen du önskar? Adderat blir det en hel del carcs, ligger du i ketos efter festdagar?? Du har helt rätt om att det handlar om prioriteringar, och jag tror som du säger att storleken på mina portioner kan göra skillnad. För nu känns det som att jag äter halva måltiden för att jag behöver det, och resten för att jag blir lurad av min dumma hjärna Säg att jag gör en lunch på 750 kalorier. Jag har testat att istället för att äta hela så äter jag bara hälften och väntar med att äta andra halvan till två timmar senare. Tycker då att jag är väldigt marginellt hungrigare två timmar senare jämfört med om jag hade ätit allt på en gång. Hejsan ... ...här får du mina tips för garanterad viktnedgång...det funkar till 100% ...och jag är ändå femtio är med något förhöjda värden på blodsockret... http://forum.kostdoktorn.se/topic/1675-garanterat-bort-med-sist-kilona/#entry19398 Haha jag har min pappas prylgalna gener helt klart, avis på din utrustning men är nog smartare om jag lägger pengarna på att köpa kött av hög kvalitet istället! Han har hela din utrustning och samma våg. Fast han kör inte LCHF så ingen ketonmätare. Skillnaden mellan oss är att jag inte kör lika mycket cardio. Kör innebandy 1 gång i veckan och det är för att de är roligt. När jag var 17 så spelade jag både fotboll, tennis och innebandy totalt 13 pass i veckan. Då hade man ju inte ett gram fett på kroppen ens. Men så var man 17 också haha! Kanske borde börja köra lite mer cardio se vad som händer! Ja, men jag tycker att jag tål (ännu) mindre nu med LCHF. En flaska vin är ju ganska mycket men om du sprider ut det på många timmar kan det vara ok. Risken när man tappar omdömmet är ju inte bara att man kan vakna i fel säng eller andra pinsamheter utan att man plötsligt sitter och dricker Cola (inte light eller zero) och svullar i sig pizza eller hamburgare kl 04:00, raaap! Men varför skall du gå ner mer? Är du mycket fåfäng (som jag) så kanske det är bättre att satsa på att gå upp något i vikt, men inte fett! Jo jag tål också mindre. Fast kanske är pga att man inte dricker massa öl och vodka-redbull som jag gjorde förut. Fyllekäka eller dricka cola skulle jag aldrig göra. Är faktiskt inte hungrig efter jag har varit ute. Hamna i fel säng är jag inte heller speciellt orolig över. Hade massa one night stands när jag var yngre men har bestämt mig för att bara låta tjejer jag verkligen tycker om sova över Vill jag inte att dem ska få stanna på morgonen så får det vara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Man ska ju leva också Ja du har helt rätt! Klart man får dricka alkohol ibland bara man vågar vara lika ball när man är nykter! Jag tycker 2000 Kcal verkar för lite för en ung man i farten!! Varför inte lägga på dig några kilon i stället.. i form av muskler.. de sitter snyggare på en ung man än skinn o ben! Det är nog lite för lite, men det är ju för att jag just nu vill gå ner några extra kilon! Har faktiskt gått upp cirka 25% i styrka sen jag började med LCHF för 9 månader sen, trots att jag väger 14 kilo mindre och har halverat antal träningstillfällen. Planen är att satsa på att bli smalare nu så jag ser mer vältränad ut och sen efter sommaren öka i både kalorier och muskler 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Om du inte har gått upp i fettprocent så är det nog så att dy har fått lite mer muskler vilket ju måste vara okay, eller? Viktuppgång är inte alltid negativt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Den krassa sanningen är nog den att LCHF har tagit dig ner till den vikt som är hälsosam för dig Du säger själv att det blir mindre infektioner och att magrutorna "nästan" syns samt att 16 pannor försvunnit Det är nästan hemskt om du inte är helt lyrisk över vad du redan uppnått Lchf gör dig så sund du kan bli Vill du sätta ännu "högre mål" måste du nog offra nåt Då snackar vi asketiskt leverne mer stress och kanske tom sämre hälsa (mer infektioner skador etc) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil123 Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Lchf gör dig så sund du kan bli Det kan nog vara sant om man äter optimal LCHF. Men i praktiken så är man ju människa. Ibland äter man något otnyttigt, ibland har man inte tillgång till de bästa råvarorna. Ibland är man stressad, ibland äter man för mycket och ibland hinner man inte träna tillräckligt. Speciellt för mig som kommer från att ha levt ganska ohälsosamt så vill jag ju gärna speeda på processen Har svårt att se att jag har mått min optimala vikt eller hälsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 Blåser nytt liv i denna tråd. Ett tips om du har nått en platå är att öka din fysiska aktivitet. Du kan även ta ett läkemedel som blockerar en del av det fett du stoppar i dig (även om detta är lite som att svära i kyrkan bland oss LCHF:are). Orlistat finns både receptfritt i form av Allie och receptbelagt (Xenical). Att kombinera en hälsosam kost med motion och detta läkemedel ger den bästa effekten. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 Japp, nu svär du i kyrkan! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 4 timmar sedan, Anna Pettersson sade: Blåser nytt liv i denna tråd. Ett tips om du har nått en platå är att öka din fysiska aktivitet. Du kan även ta ett läkemedel som blockerar en del av det fett du stoppar i dig (även om detta är lite som att svära i kyrkan bland oss LCHF:are). Orlistat finns både receptfritt i form av Allie och receptbelagt (Xenical). Att kombinera en hälsosam kost med motion och detta läkemedel ger den bästa effekten. Lycka till! Knappast något nytt alls.. utan mer återgång till kemiska/medicinska angrepp på livstil! För det andra så var det flera år sedan Emil skrev något som helst.. så det ser mer ut som någon form utav reklam? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted October 1, 2017 Share Posted October 1, 2017 LCHF i all ära, men det mest effektiva sättet att gå ner i vikt (och behålla en lägre vikt) är en god kosthållning och regelbunden fysisk aktivitet. Kan man dessutom blockera en del av fettupptaget från kosten, konsumerar man ett färre antal kalorier och har därmed större möjligheter att hamna på ett kaloriunderskott. Det är ju trots allt det som är poängen med att gå ner i vikt. Sedan råder det inga tvivel om att orlistat och andra läkemedel kan ge biverkningar, men i många fall kan fördelarna med en medicinsk behandling väga tyngre än nackdelarna (biverkningarna), och övervikt/fetma är ett sådant fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 On 2017-10-01 at 15:58, Anna Pettersson sade: LCHF i all ära, men det mest effektiva sättet att gå ner i vikt (och behålla en lägre vikt) är en god kosthållning och regelbunden fysisk aktivitet. Kan man dessutom blockera en del av fettupptaget från kosten, konsumerar man ett färre antal kalorier och har därmed större möjligheter att hamna på ett kaloriunderskott. Det är ju trots allt det som är poängen med att gå ner i vikt. Sedan råder det inga tvivel om att orlistat och andra läkemedel kan ge biverkningar, men i många fall kan fördelarna med en medicinsk behandling väga tyngre än nackdelarna (biverkningarna), och övervikt/fetma är ett sådant fall. För det första så innebär LCHF en god kosthållning om man bara lägger manken till.. för det andra så finns det andra preparat som blockerar kolhydrater oxå! Grejen är fortfarande att det är betydligt enklare att dra ner drastiskt på kolhydraterna.. främst socker, mjölmat, godis, läsk, sådant, samt inte äta mer fett än vad energibehovet kräver! Fysisk aktivitet är erkändt sämst vad gäller viktnedgång.. speciellt om man äter en undermålig kost.. främst iomed att träning mest är till för att öka i vikt.. går man ner vid träning gör man något fel. Däremot så är det hälsosamt med/träning motion.. det bygger upp kroppen och vikten.. främst muskelvikten. Äter man däremot en bra kost och tränar är det inte helt omöjligt att man byter ut fettvalkar mot muskler.. så man kan stå still i vikt men få en mer estetiskt tilltalande kropp.. för att inte säga en hälsosammare. Sen det där med Orlistat.. banta medels rinnande fet avföring lär knappast vara en framgångsgrej? "Orlistat, handelsnamn Xenical och Alli, är läkemedel för viktminskning. Orlistat hindrar kroppen från att ta upp fett i maten för att istället föra med det ut i avföringen." https://sv.wikipedia.org/wiki/Orlistat 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 On 2017-10-02 at 19:56, Zepp sade: Däremot så är det hälsosamt med/träning motion.. det bygger upp kroppen och vikten.. främst muskelvikten. Äter man däremot en bra kost och tränar är det inte helt omöjligt att man byter ut fettvalkar mot muskler.. så man kan stå still i vikt men få en mer estetiskt tilltalande kropp.. för att inte säga en hälsosammare. Det är oerhört synd att man i de flesta sammanhang bara pratar om förbränning när man talar om träning. Och vad är låg vikt värd om man ändå är tjock? (Bukfetma är ju ohälsosam ändå även om antalet kilogram minskat.) Träningens effekt på kroppsfunktionerna är kraftigt underskattad, och jag är övertygad om att får man kroppen att fungera som den ska och därtill äter bra, näringstät mat så behöver man inte utsätta sig för preparat som ger diarré. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Jag har inte skrivit att LCHF inte innebär en god kosthållning, om mitt inlägg kan tolkas på det sättet var det inte min avsikt. Orlistat blockerar inte kolhydrater utan fett. Ca 1/3 av fettet från maten blockeras och förs ut den naturliga vägen, vilket gör att den totala kalorikonsumtionen minskar. Om man äter LCHF får man sannolikt inte i sig särskilt mycket kolhydrater men desto mer fett, därav kan det vara fördelaktigt för vissa att begränsa fettupptaget. Jag håller inte med dig om att fysisk aktivitet skulle vara dålig för viktnedgång, och framför allt inte att det skulle leda till en ökad vikt! Alla former av cardio är ju förbrännande aktiviteter. Om vi pratar styrketräning, lägger man inte på sig muskler i gymmet utan genom kost och vila efter träning. Så där får vi vara överens om att vara oense. Tanken med Orlistat är att de personer som inte når en tillfredsställand viktnedgång medelst enbart god kosthållning och ökad fysisk aktivitet ska kunna hjälpas till ett kaloriunderskott genom att en del av fettet inte tas upp av kroppen utan istället förs ut, som jag skrev ovan. Men oavsett om man väljer att ta läkemedel eller ej, vågar jag hävda att kombinationen av kost, motion och sömn är det viktiga - inte enkom kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 13 minuter sedan, MariaF sade: Och vad är låg vikt värd om man ändå är tjock? (Bukfetma är ju ohälsosam ändå även om antalet kilogram minskat.) Detta är vi rörande överens om. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RobertAnd Posted October 4, 2017 Popular Post Share Posted October 4, 2017 2 timmar sedan, Anna Pettersson sade: Orlistat blockerar inte kolhydrater utan fett. Ca 1/3 av fettet från maten blockeras och förs ut den naturliga vägen, vilket gör att den totala kalorikonsumtionen minskar. Om man äter LCHF får man sannolikt inte i sig särskilt mycket kolhydrater men desto mer fett, därav kan det vara fördelaktigt för vissa att begränsa fettupptaget. Kan man inte bara pröva att minska lite på fettet man äter? Skulle inte det vara lättare? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted October 4, 2017 Popular Post Share Posted October 4, 2017 3 minuter sedan, RobertAnd sade: Kan man inte bara pröva att minska lite på fettet man äter? Skulle inte det vara lättare? Och billigare 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 Med andra ord så kan man reducera fettintaget i stället.. iallafall om det var högt och då slippa fet rinnande avföring? Eh.. fett och kolhydrater är främst energi, (kalorier) det gäller att äta sitt energibehov, inte mer eller mindre.. aptitregleringen brukar sköta sådant. Så skiter man ut sina kalorier så förutom det socialt jobbiga så lär aptiten öka? Grejen med LCHF.. macronutrientmässigt är att fettintaget lättare påverkar aptitregleringen på ett adekvat sätt.. därmed är det dumt att skita ut det, testa kolhydratblockerare i stället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Finns det inget Piller/Pulver som gör att man pruttar ut alla kolhydrater man så gärna vill vräka i sig väldigt snabbt innan kroppen hinner ta upp dem? ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 1 timme sedan, kickilotta sade: Finns det inget Piller/Pulver som gör att man pruttar ut alla kolhydrater man så gärna vill vräka i sig väldigt snabbt innan kroppen hinner ta upp dem? ? Man kan gå ut på toaletten och sticka fingrarna I halsen. Det är väl lite så jag ser på dessa ta-inte-upp-fett-eller-kolhydrat-piller. Det måste vara battre att inte äta det alls. Jag vet inte hur det ska gå till, men alla varianter av ät-men-ta-bort-det-igen känns galet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 eller så kan man operera in en kran på magsäcken så man kan tömma den innan det går för långt (att man kan använda näringen) En fantastiskt uppfinning, eller? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Nu verkar vi vara inne på avdelningen för märkliga matmetoder och avvikande förvirrad kroppsuppfattning.?! - Ojoj - helt okända marker för mig - en vanlig Lchåeffare - ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Pettersson Posted October 15, 2017 Share Posted October 15, 2017 Nu börjar diskussionen spåra ur en aning, men värt att lägga till är att denna typ av läkemedel är tänkta att hjälpa kraftigt överviktiga och obesa individer (d.v.s. personer som lider av fetma) att gå ner i vikt. Det är många gånger en sista utväg för individer som inte lyckas gå ner i vikt genom att äta t.ex. LCHF och motionera, utan står stilla eller ökar i vikt trots ansträngningar att gå ner. En sista utväg innan det kan bli tal om en fetmaoperation. Därför rekommenderade jag Orlistat. Jag tycker Zepp verkar seriös, men tyvärr verkar det finnas en svans av mindre seriösa LCHF:are som prompt känner sig nödgade att förlöjliga andra skribenter. Det tycker jag är tråkigt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted October 15, 2017 Share Posted October 15, 2017 4 timmar sedan, Anna Pettersson sade: Nu börjar diskussionen spåra ur en aning, men värt att lägga till är att denna typ av läkemedel är tänkta att hjälpa kraftigt överviktiga och obesa individer (d.v.s. personer som lider av fetma) att gå ner i vikt. Det är många gånger en sista utväg för individer som inte lyckas gå ner i vikt genom att äta t.ex. LCHF och motionera, utan står stilla eller ökar i vikt trots ansträngningar att gå ner. En sista utväg innan det kan bli tal om en fetmaoperation. Därför rekommenderade jag Orlistat. Jag tycker Zepp verkar seriös, men tyvärr verkar det finnas en svans av mindre seriösa LCHF:are som prompt känner sig nödgade att förlöjliga andra skribenter. Det tycker jag är tråkigt! Det är väl bra att det finns som en sista utväg som du säger, jag skulle personligen hellre pröva det än operation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 18 timmar sedan, Anna Pettersson sade: ... kraftigt överviktiga och obesa individer (d.v.s. personer som lider av fetma) att gå ner i vikt. Det är många gånger en sista utväg för individer som inte lyckas gå ner i vikt genom att äta t.ex. LCHF och motionera, utan står stilla eller ökar i vikt trots ansträngningar att gå ner. En sista utväg innan det kan bli tal om en fetmaoperation. Men nu funderar jag lite amatörholistiskt ... Om man inte röker, inte dricker alkohol, inte äter kolhydrater (annat än det som finns i LCHF), motionerar lagom, fastar periodiskt och sover sött och ändå går upp i vikt ... Antingen har man en sjukdom som man behöver hitta orsaken till. Eller så är man tant 50+ ... och då är man väl inte sjuk?! Vikten kanske inte är allt - trots allt? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Innan du börjar med medicin skall du nog gå igenom denna lista. https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 On 2017-10-15 at 18:35, Anna Pettersson sade: Nu börjar diskussionen spåra ur en aning, men värt att lägga till är att denna typ av läkemedel är tänkta att hjälpa kraftigt överviktiga och obesa individer (d.v.s. personer som lider av fetma) att gå ner i vikt. Det är många gånger en sista utväg för individer som inte lyckas gå ner i vikt genom att äta t.ex. LCHF och motionera, utan står stilla eller ökar i vikt trots ansträngningar att gå ner. En sista utväg innan det kan bli tal om en fetmaoperation. Därför rekommenderade jag Orlistat. Jag tycker Zepp verkar seriös, men tyvärr verkar det finnas en svans av mindre seriösa LCHF:are som prompt känner sig nödgade att förlöjliga andra skribenter. Det tycker jag är tråkigt! Seriös eller ej.. grejen är att vi vet att den mentala biten är minst 50%.. så WTF, äta fett för att sen bajsa ut det är ju helt befängt. För vissa så är den mentala biten betydligt större än 50%.. dvs ändra vanor/livstil, lära sig lite om macronutrienter, nya recept.. utifall man överhuvdtaget lagade någon mat själv, köpa helt nya matvaror. Oså blir man tvungen att rannsaka sin livstil.. det är lixom obekvämt.. fredagsmys alla dagar i veckan är knappast något som funkar ihop med ett sk västerländsk leverne.. utan då är det snarare två timmars löprundor varje dag som gäller, förutom alla andra timmar man tillbringar på gymmet. Med andra ord, man kan inte äta mer än vad man gör av med. Jag är inte jätteförtjust i fasta, men det blir bra mycket lättare på LCHF.. det spelar lixom inte jättestor roll om man äter en eller två gånger per dag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts