Jump to content

Ett sötare blod - förvirrad

anton04
 Share

Recommended Posts

I boken beskrivs kolhydrater som en stor bov och fettskräcken som felaktig.

Samtidigt menar författaren att fleromättade fetter trots allt är nyttigare än mättade fetter (det man får höra på vårdcentralen) och upprepade gånger rekommenderas man att basera sitt energiintag på "nyttiga oljor på grönsaker, fisk och nötter" istället för grädde, smör och kött.

Författaren antyder också att lågkolhydratrörelsen är för extrem i sin syn med likhetstecken mellan stärkelse eller glukos, men innan hon hinner komma till saken snöar resonemanget in på att glukos och fruktos bryts ned olika.

Hon hinner till och med ta upp GI-kost som ett alternativ till lågkolhydratkost innan boken är slut.

Jag hade hoppats på att få svar på mina frågor, men istället känner jag mig bara mer förvirrad av allt LDL, HDL, fleromättat hit och dit.

Det jag fortfarande undrar efter att ha läst boken är 

- Har vårdpersonal rätt när de antyder att mättat fett är farligt och att man bör äta "bra fetter" som kommer från oljor, fisk och nötter ?

- Finns det någon som helst anledning att inte äta strikt LCHF ?

- Finns det någon anledning att undvika stor konsumtion av t ex grädde ?

- Har någon här förstått vart Ann slutligen vill komma med sina resonemang ?

Näe det finns ingen vetenskap som visar att mättat fett är farligt.. inga andra fetter heller förutom industriella transfetter!

Finns ingen som helst anledning att äta någon strikt diet alls om man inte är sjuk!

Man kan som med allt annat äta för mycket av ett visst livsmedel.. oftast flytande sådana.. man bör lägga tonvikten på mat som man måste tugga inan de går att svälja.. förutom rent vatten!

Ja hon vill betona att vi skall minska på raffinerade kolhydrater och äta mer riktig mat!

• Like 1

Frågan om fleromättade fetter har varit uppe flera gångar på Ann Fernholms blogg och hon har börjat nyansera sitt budskap. Citat Ann Fernholm:

"

SLUTSATS: det som står i Ett sötare blod är fortfarande korrekt. Mättade fetter, som grupp, är sämre för hjärtat än fleromättade fetter som grupp.

Begreppet fleromättade fetter behöver nyanseras

Men nu måste vi ta självkritiken till ännu en nivå: skulle jag verkligen ha klumpat ihop alla fleromättade fetter till en enda grupp?

SVAR: nej, det hade varit bättre att vara mer nyanserad.

Forskning visar helt klart på att det är stor skillnad mellan fleromättade fetter. Kroppen behöver omega-6 och klarar sig inte utan den fettsyran. Däremot verkar det dumt att överdoser omega-6. Det verkar räcka att få i sig den dos som ett par nävar nötter bjuder på."

Slut Citat

Läs mer: http://ettsotareblod.se/nya-ron-sluta-at-omega-6-rika-oljor-och-lattmargarin/

Frågan om fleromättade fetter har varit uppe flera gångar på Ann Fernholms blogg och hon har börjat nyansera sitt budskap. Citat Ann Fernholm:

"

SLUTSATS: det som står i Ett sötare blod är fortfarande korrekt. Mättade fetter, som grupp, är sämre för hjärtat än fleromättade fetter som grupp.

Begreppet fleromättade fetter behöver nyanseras

Men nu måste vi ta självkritiken till ännu en nivå: skulle jag verkligen ha klumpat ihop alla fleromättade fetter till en enda grupp?

SVAR: nej, det hade varit bättre att vara mer nyanserad.

Forskning visar helt klart på att det är stor skillnad mellan fleromättade fetter. Kroppen behöver omega-6 och klarar sig inte utan den fettsyran. Däremot verkar det dumt att överdoser omega-6. Det verkar räcka att få i sig den dos som ett par nävar nötter bjuder på."

Slut Citat

Läs mer: http://ettsotareblod.se/nya-ron-sluta-at-omega-6-rika-oljor-och-lattmargarin/

Det sägs ju att mättat fett sänker insulinkänsligheten medan fleromättade och enkelomättade fetter höjer densamma. Har du någon koll på det?

Ann är fortfarande lite fettskrämd (detsamma som tex dr Lustig). Men hon gör ett förträffligt bra jobb ändå.

Jäsicken vad du skriver bra LEO! tycker samma som dig även i denna tråd... Dvs Ann är/var något fettskrämd men resten av det hon nu framför är 100 % rätt!!

Alla koster som tar ett steg gentemot LCHF-hållet är förstås bra och vi alla är individuella! Därför har väl bl a den här så kallade Medelhavskosten skapats i SLV och andras vokabulär......   ;)

Handlar inte det hela om semantik och ordalydelser samt våra egna ibland förutfattade meningar som ej nödvändigtvis behöver stämma med textens ordagranna lydelse... t.ex är  ju " fleromättade fetter trots allt är nyttigare än mättade fetter" något helt annat än "att mättat fett är farligt" ? Det förstnämnda påståendet handlar om en objektiv och positiv syn på saken och det sistnämda är istället nekande och hjärntvättande domdering.

Fast det vore ju bra om hon kunde visa resultat på att mättat fett är mindre bra än fleromättade.

Det finns mängder med forskning kring det men "båda sidor" brukar ju hitta forskningsrapporter att slå varandra i huvudet med.

Sedan beror det ju vad man äter tillsammans med fettet och hur mycket energi man äter osv.

Jag har ju tyvärr aldrig för vana att registrera var jag läser saker och ting. Men för ett tag sedan (1 år? 2 år?) kom det någon studie som påstods visa att fleromättade fetter var bättre för hjärtat än mättade. De som tittade närmare på den berättade, om jag minns helt rätt, att den visade att Omega6-fetter var sämre än mättat fett, och Omega3-fetter bättre. Någon som känner igen detta?

> Finns ingen som helst anledning att äta någon strikt diet alls om man inte är sjuk!

En bra anledning att äta en strikt diet som frisk är kanske att undvika att bli sjuk i framtiden ? Eller att bli piggare/må bättre ?

Man kan som med allt annat äta för mycket av ett visst livsmedel.. oftast flytande sådana..

Vilka livsmedel och varför ?

> Mättade fetter, som grupp, är sämre för hjärtat än fleromättade fetter som grupp.

På vilket sätt ?

> Forskning visar helt klart på att det är stor skillnad mellan fleromättade fetter. Kroppen behöver omega-6 och klarar sig inte utan den fettsyran. Däremot verkar det dumt att överdoser omega-6. Det verkar räcka att få i sig den dos som ett par nävar nötter bjuder på."

Ännu ett förvirrande svar. Vart vill hon komma med detta ? Vad är skillnaden mellan de olika fleromättade fetterna ?

• Like 2

Beror ju på hur man definierar "strikt diet", för mig är a och o att äta riktig och näringsrik mat i första hand.. strikt blir det enligt mig när man blir tvungen att hålla koll på olika macro- o micro-nutrienter eller kalorier!

Tja om man äter väldigt mycket av ett (1) livsmedel så äter man mindre av annat!

Näe.. mättade fetter är flera olika fettsyror.. ofta klumpas mättat fett ihop med animaliskt fett, som ofta består till hälften av enkel och fleromättat fett!

Sen så.. man får titta på varje enskild fettsyra, de har olika inverkan på olika parametrar i kroppen.

Man bör inte äta mer än 4E% fleromättat fett.. och hälften skall då vara EPA och DHA!

Man har sett i olika experiment att högt intag av fleromättat fett kan sänka totalkolesterol under de veckor som experimenten pågår.. däremot så finns det andra experiment med högt intag av fleromättat fett som har lett till ökad cancerincidens!

Såå den kolesterolsänkande effekten behöver inte vara av någon god orsak!

Jag tolkade Ett sötare blod som att Ann menar att socker är sämst för hjärtat, mättat fett är NEUTRALT och fleromättat fett bra för hjärtat.(se bild nedan)

attachicon.gifimage.jpg

Jag tyckte det var intressant att det inte fanns mycket bevis för att fleromättade fett skulle vara bättre för kvinnor ( om jag förstod saken rätt).