Yogafreaken Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej! Jag har levt med strikt LCHF i snart 3 år, har mått bra men inte 100 procent och har nu börjat misstänka mjolkprotein. Jag har avstannat min viktminskning totalt fast jag prövat alla tipsen på kostdoktorns blogg, nu har jag plockat bort alla mjöklprodukter inkl smör flera gånger och börjat äta igen och samma symtom dyker upp när jag börjar igen med mjölkprodukter. Symtomen är tung i kroppen, hård i magen, dålig hy, nedstämdhet, argsint, svullen, vikt uppgång.man mår kass helt enkelt Är den någon som har liknande erfarenhet,av mjölkprotein och hur kan mjölkprodukter påverka kroppen??? Tacksam för en utredning och kanske svar på det jag upplever... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Molle Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Det kan absolut vara mjölken, speciellt när du ser skillnad vid uteslutning. Hos en del kan mjölk ge liknande problem, som andra får av spannmål. Det finns många websidor som handlar om detta, t.ex. http://gluten-celiaki.blogspot.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirjohelena Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej! Jag har levt med strikt LCHF i snart 3 år, har mått bra men inte 100 procent och har nu börjat misstänka mjolkprotein. Jag har avstannat min viktminskning totalt fast jag prövat alla tipsen på kostdoktorns blogg, nu har jag plockat bort alla mjöklprodukter inkl smör flera gånger och börjat äta igen och samma symtom dyker upp när jag börjar igen med mjölkprodukter. Symtomen är tung i kroppen, hård i magen, dålig hy, nedstämdhet, argsint, svullen, vikt uppgång.man mår kass helt enkelt Är den någon som har liknande erfarenhet,av mjölkprotein och hur kan mjölkprodukter påverka kroppen??? Tacksam för en utredning och kanske svar på det jag upplever... Jag har ätit relativt strikt LCHF i snart 6 år och börjat må dåligt av mjölkprodukter mm. det senaste året. Jag har blivit väldigt kolhydratskänslig... Kan det vara insulin det handlar om? pirjohelena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yogafreaken Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Tack ! Då är man antagligen inte bara innbillningssjuk, någon av dessa böcker ska genast införskaffas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Hej! Jag har levt med strikt LCHF i snart 3 år, har mått bra men inte 100 procent och har nu börjat misstänka mjolkprotein. Jag har avstannat min viktminskning totalt fast jag prövat alla tipsen på kostdoktorns blogg, nu har jag plockat bort alla mjöklprodukter inkl smör flera gånger och börjat äta igen och samma symtom dyker upp när jag börjar igen med mjölkprodukter. Symtomen är tung i kroppen, hård i magen, dålig hy, nedstämdhet, argsint, svullen, vikt uppgång.man mår kass helt enkelt Är den någon som har liknande erfarenhet,av mjölkprotein och hur kan mjölkprodukter påverka kroppen??? Tacksam för en utredning och kanske svar på det jag upplever... Jag mår bra med väldigt lite mjölkprodukter och absolut bäst av inga mjölkprodukter alls! Det tog lång tid innan jag fattade det, eller rättare sagt ville fatta det för jag älskar allt från kossan,men förutom ett nedsatt allmäntillstånd får jag halsbränna och tandsten! Om jag ska ner lite i vikt eller träna hårt, då går mejerierna bort ett tag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
napoleon Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Undrar om det är mjölkproteinet du reagerar på? Då brukar man få ont i magen och diarré, kräkningar m.m. Jag tror att det är något annat i mjölken som du inte tål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowcarbjunkie Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag har läst att det brukar fungera bättre med opastöriserade mjölkprodukter. Fast lite besvärligt att få tag på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Disse melkeroteinen frigjør også insulin, så hvis man spiser melkeprodukter ofte vil man ha mye insulin i blodet. http://www.kostdoktorn.se/?s=mjolkprotein&submit.x=0&submit.y=0 Dette gjelder sikkert upasteriserte melkeprodukter også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten b Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej! Jag har levt med strikt LCHF i snart 3 år, har mått bra men inte 100 procent och har nu börjat misstänka mjolkprotein. Jag har avstannat min viktminskning totalt fast jag prövat alla tipsen på kostdoktorns blogg, nu har jag plockat bort alla mjöklprodukter inkl smör flera gånger och börjat äta igen och samma symtom dyker upp när jag börjar igen med mjölkprodukter. Symtomen är tung i kroppen, hård i magen, dålig hy, nedstämdhet, argsint, svullen, vikt uppgång.man mår kass helt enkelt Är den någon som har liknande erfarenhet,av mjölkprotein och hur kan mjölkprodukter påverka kroppen??? Tacksam för en utredning och kanske svar på det jag upplever... Det är säkert mjölkproteinerna som spökar. Byt till lite grädde och fyll på med vatten om du är törstig! Har försökt kopiera in ett diagram som visar NORMALT insulinsvar från KH, protein och Fett, men det funkar inte.... Om man sätter normalt KH insulinsvar till 100% så blir svar från proteiner ca 50% och från fett ca 25 % . Mjölkproteiner däremot är mer reaktiva så kan bli nästan som KH, även BS påverkas av mjölk! Din reaktion stämmer med mjölk. Ost kan ha liknande effekt eftersom ofta innehaller 20%+ protein! Alltså ta endast fetaste osten som mellanmål, så att det mättar utan för mycket, hjälp gärna med en smörklick! Annars skaffa eller låna ketonmätare, enda exakta svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Måste man inte utesluta alla mjölkprodukter om man inte tål mjölkprotein, dvs även smör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten b Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Det finns lite mjölkproteiner kvar i smör ca 0.5 % jmf med 3.5 i mjölk och 20% i ost. Du kan göra Ghee och ta bort alla proteinerna om det behövs: http://www.recepthjalpen.se/articles_ghee.php Lycka Till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts