Jump to content

Hjälp mig hitta vad som gör att vågen står still!

hittepå

Recommended Posts

Nu har det blivit min tur att be er om hjälp med att hitta vad det kan vara som gör att jag står still i vikt :)

Jag har ätit LCHF sedan i början av februari och har *trumvirvel* gått ner 0 kg! Inga märkbara hälsovinster, inga mått har ändrats, kroppen har inte omformats. Ja, inte något som verkar vara vanligt förekommande har alltså hänt mig. (förutom lugn mage)

Jag är 25 år, väger 69,5 kg och är 165 cm lång. När jag var smal vägde jag 58-59 kg. Har under tiden med LCHF styrketränat och promenerat 3-5 ggr/vecka, joggar ibland, rider och tar hand om hästar och stall varje dag. Styrketräning har jag dock tappat motivationen till de senaste 2 veckorna.

Som bakgrunds info har jag oftast vägt ca 63 kg. För tre år sedan bröt jag foten och fick också en ledskada som gjorde att jag inte kunde motionera på ett år. Under denna tid fortsatte jag att festa varje helg och jag tror att det är alkoholen som gjorde att jag gick upp i vikt. Mina matvanor har alltid varit ganska bra. De två senaste åren har jag legat stilla i vikt, +- något kilo.

Förändringar som jag gjort under tiden:

• Inga nötter för det överäter jag.
  • Inga eller få mejerier (lyckas inte undvika till 100% men nästan)
  • Periodisk fasta, 8/16 (kört i två veckor)
  • I största möjliga mån hålla mig under 10 g kolhydrater per dag. (låg på närmare 20 från början)
  • Jag försöker komma ihåg att äta ett par skedar kokosfett om dagen.

Dagarna ser vanligtvis ut så här. Och jag för matdagbok föresten.

Frukost vardagar

Vanligtvis MBC.

De dagar jag behöver äta på min plats i kontorslandskapet blir det ca 100 g turkisk eller rysk yoghurt

Helg

äggröra på 3 ägg och 3-4 bacon. Några gånger har jag gjort lchf pannkakor eller bröd.

Lunch

110-140 g Kött/kyckling/fisk med lite salladsmix, ½ advokado, en (stor) klick fet sås, oftast beaneise.

Middag

Äggröra på 3-4 ägg och 3-4 bacon eller samma som lunch.

Därefter äter jag oftast inget.

Annat som ofrivilligt kan slinka ner mellan måltiderna för att jag ofta är hungrig är ett par skedar jordnötsmör eller ost.

På helgen har jag ett psykisk sug efter att äta något gott, gamla vanor är svåra att bli av med…

Då kan det bli några ost”chips” som alltså är smält ost i ugnen, några rutor 70% choklad eller min egengjorda ”choklad” på kokosfett, jordnötsmör, kakao.

Kan helgerna vara boven?

Ser ni något jag kan tänka på när ni läser detta?

Hård intervallträning a 50 minuter 4-5 ggr vecka + 24 timmars fasta 1 gång per vecka, lägg fastan så att du inte äter något förran 16 timmar efter träning.

Fasta innebär, 0g kolhydrater, 0g protein och 0g Fett.

Du behöver inte ändra något annat.

Det borde räcka gott och väl :)

• Like 1

Hård intervallträning a 50 minuter 4-5 ggr vecka + 24 timmars fasta 1 gång per vecka, lägg fastan så att du inte äter något förran 16 timmar efter träning.

Hårdintervall träning 50min 4-5 ggr i veckan, hur tänkte du nu?

Jag får väll köra samma vals som vanligt...

Ge det mer tid, tar ett tag för kroppen att justera för den nya kosten.
Nu är du inte gravt överviktigt utan vi snackar mer kosmetiska kilon ja då bör du nog börja träna igen.

Älskar du att hänga på gymmet kan du köra Peter B's upplägg.

Eller om du är kontors råtta med ett privat liv som ofta tar upp 90% av tiden kan du kontakta mig här så ger jag ett mer tids effektivt protokoll som ger trevliga resultat.

Jag får väll köra samma vals som vanligt...

Ge det mer tid, tar ett tag för kroppen att justera för den nya kosten.

Nu är du inte gravt överviktigt utan vi snackar mer kosmetiska kilon ja då bör du nog börja träna igen.

Älskar du att hänga på gymmet kan du köra Peter B's upplägg.

Eller om du är kontors råtta med ett privat liv som ofta tar upp 90% av tiden kan du kontakta mig här så ger jag ett mer tids effektivt protokoll som ger trevliga resultat.

Detta är jag nyfiken på. Jag har så många gånger läst att det kan ta tid, kroppen ska anpassa sig mm...  Vad är orsaken till att vissa står still i vikt i månader redan från början medan andra tappar kilon direkt? Länktips skulle uppskattas! :)

Ja, efter jobbet har jag ju hästarna som tar ett par timmar varje dag så jag kan vara på gymmet 1-1 1/2 timme 3-5 dagar i veckan. Jag skulle dock säga att min styrketräning är bra då jag började träna med PT i januari och har tränat efter de scheman jag fick av honom sedan dess.

Men springa intervaller skulle jag absolut kunna lägga in några kvällar i veckan. :)

Så lång fasta är nog inget för mig eftersom att jag fick magkatarr på 8/16 fasta. Så jag tar det lite varsamt med fasta.

Men intervaller - japp! ska testa detta.

Detta är jag nyfiken på. Jag har så många gånger läst att det kan ta tid, kroppen ska anpassa sig mm...  Vad är orsaken till att vissa står still i vikt i månader redan från början medan andra tappar kilon direkt? Länktips skulle uppskattas! :)

Ja, efter jobbet har jag ju hästarna som tar ett par timmar varje dag så jag kan vara på gymmet 1-1 1/2 timme 3-5 dagar i veckan. Jag skulle dock säga att min styrketräning är bra då jag började träna med PT i januari och har tränat efter de scheman jag fick av honom sedan dess.

Men springa intervaller skulle jag absolut kunna lägga in några kvällar i veckan. :)

Det är individuelt hur lång tid det tar för alla har olika förutsättningar.

Att komma in i fett drift (keton drift) tar väl ca en vecka men att optimalt kunna nyttja ketoner till 100% ca 3 månader (Har för mig att Jonas Colting skrev det i sin bok alt sin blogg, men det är säkert indviduelt det med).

Orsaken kan vara ja du listan kan bli lång men vanligt viss.

- Stress nivå

- Sjukdommar

- Mediciner

- För högt energi intag.

- För lågt energi intag.

Ang träningen så bör det va bra att förstå att mer träning (längre och oftare) inte är samma sak som hård träning eller bra träning.

Långa tränings pass är mer negativt än possitvit för kroppen (om man inte har jävligt bra gener förstås men då skulle man inte vara här och tjatta). Samma sak gäller med att träna ofta.

Man bör förstå att varje gång du tränar så utsätter du din kropp för stress och slit dvs man bryter ner kroppen.

Det är endast när man vilar som man bygger upp kroppen för att bli starkare. Alltså för lite vila = bad.

2st styrke pass i veckan där man kör olika övningar (kallas ofta 2 split där ett passet är överkropp och andra underkropp).

Du kan säkert anpassa den rutin du har idag för att fungera på detta viss.

Vill man få upp brännet lite så visst sprint intervaller är trevligt men varför göra det lätt för sig.

Hitta en jobbig uppförsbake kör sprint allt va du orkar upp för och gå ner, kör tills är helt slut men bara en gång i veckan.

Så hinner kroppen vila tills nästa gång och du kan köra 100% igen. Lovar att du ser resultat bra fort.

Vill man utsätta sig för mer plåga bara för att, kan du ju köra en iskall dusch eller isbad i ca 5min för att öka muskel återhämtningen och boosta fettförbränningen med ca 300%. OBS är inget för den som saknar vilje styrka alt är sjuka.

*sorry ingen spell check på denna dator finns risk för dyselexi attacker.

Jag skulle vilja säga så här, Chrissan. Att har du aldrig tränat och/eller har det i blodet, börja inte med just "träning" nu heller. Risken finns att du bygger upp förväntningar som inte infrias. En annan verklighet för den otränade är, att man av olika orsaker tappar lusten för träning som blivit för intensiv eller att viktnedgången blivit beroende av träningen och när man plötsligt inte kan träna, går vikten upp istället. Därför behöver du ställa dig en första fråga:" Varför vill jag börja träna ?" Viktnedgång kräver nämligen ingen träning. Träna gör man för att må ännu bättre. När du sedan har svaret och eventuell vill börja minska din passivitet, föreslår jag helt enkel att du börjar med vardagsmotion. T.ex att gå istället att ta hissen eller bilen. Det finns hundratals olika sätt att öka ens egen rörlighet. Om det sedan leder till ordinarie motionerande, låt framtiden ha det i sitt sköte.  

• Like 1

Lugnande och kloka tankar Limp och Paleo2.0! Blir lite fundersam över 4 ggr /v hård intervallträning 50-60 min.... Går till och från jobbet, sålt bilen, helgpromenader upp emot milen och mår bra nu. Behöver dock öka rörlighet och balans ......... ett antal barn barn i småbarnsålder behöver en mormor som orkar mer än att läsa sagor ....... :rolleyes:

Lugnande och kloka tankar Limp och Paleo2.0! Blir lite fundersam över 4 ggr /v hård intervallträning 50-60 min.... Går till och från jobbet, sålt bilen, helgpromenader upp emot milen och mår bra nu. Behöver dock öka rörlighet och balans ......... ett antal barn barn i småbarnsålder behöver en mormor som orkar mer än att läsa sagor ....... :rolleyes:

Om du säger rörlighet och balans, tänker jag automatiskt yoga. Det finns många sorters yoga, och en del är rejäl träning.

Har du räknat ut hur många kcal du äter och hur mycket du borde förbruka? Kan vara intressant att utgå ifrån.

Ovanstående fråga tycker jag fortfarande är intressant. Det är väl det första man bör titta på innan man kan uttala sig om orsaken till den uteblivna viktnedgången.

DET ska jag ta till mig Effie! För mig låter det aptitligare än "stenhård intervallträning 4-5 gånger i veckan" <_<

Mmmm...du vet inte vad du går miste om...endorfinkicken du får efter ett intervallpass är inte att förakta...men var och en blir salig på sin egen tro :)

• Like 1

Ovanstående fråga tycker jag fortfarande är intressant. Det är väl det första man bör titta på innan man kan uttala sig om orsaken till den uteblivna viktnedgången.

Nej jag har inte räknat kalorier, jag räknar kolhydrater. Den vanligaste är ju att du inte ska behöva räkna kalorier på lchf, vilket jag gladeligen inte gjort för det skulle bara ge mig ännu mer att vara besatt av. 

Äter jag för mycket kalorier blir jag förvånad för jag ligger redan på smärtgränsen för hur lite jag kan äta utan att vara hungrig dygnet runt. Hur som helst så har jag ändå försökt dra ner på energin denna veckan, vilket varit svårt för jag tycker inte att det finns så mycket att dra ner på.

Nej jag har inte räknat kalorier, jag räknar kolhydrater. Den vanligaste är ju att du inte ska behöva räkna kalorier på lchf, vilket jag gladeligen inte gjort för det skulle bara ge mig ännu mer att vara besatt av. 

Äter jag för mycket kalorier blir jag förvånad för jag ligger redan på smärtgränsen för hur lite jag kan äta utan att vara hungrig dygnet runt. Hur som helst så har jag ändå försökt dra ner på energin denna veckan, vilket varit svårt för jag tycker inte att det finns så mycket att dra ner på.

Ja någonting är det ju som inte funkar i alla fall. Jag har gått ner 20 kg i fettvikt med blandkost så jag är ju bättre på det än LCHF även om jag tycker det låter konstigt att kaloriintaget skulle sakna betydelse. Vad jag menade med att kolla var att få veta om du ligger på underskott eller inte. Det skulle ge ledtrådar för att söka orsaker. Jag tror heller inte riktigt man helt kan jämföra en person som vill gå ner några kilo med någon som har väldigt stor övervikt i form av fett.

Har läst om fler som ökat sin "kaloriintag", alltså har de ätit för lite och kroppen sparat till "svältläge" men sedan har de börjat gå ner igen. Men håller med dig ( .. hittepå ..) att det inte hör till lchf att räkna kalorier.

Personligen har jag haft min platå nu i 3 år men det oroar mig inte för mår bra och fast man kan tycka att jag har ett antal överkilon så trivs jag med min vikt. Har nyligen köpt ett hus så det kommer bli mer motion och kroppsaktivitet nu den närmaste tiden med mycket trädgårdsarbete och renoveringar och då kommer nog mer kilon att försvinna med den vägen men till kaloriräkningen ger jag mig inte,, det får de med Rössners lära göra..  ;)

Har läst om fler som ökat sin "kaloriintag", alltså har de ätit för lite och kroppen sparat till "svältläge" men sedan har de börjat gå ner igen. Men håller med dig ( .. hittepå ..) att det inte hör till lchf att räkna kalorier.

Personligen har jag haft min platå nu i 3 år men det oroar mig inte för mår bra och fast man kan tycka att jag har ett antal överkilon så trivs jag med min vikt. Har nyligen köpt ett hus så det kommer bli mer motion och kroppsaktivitet nu den närmaste tiden med mycket trädgårdsarbete och renoveringar och då kommer nog mer kilon att försvinna med den vägen men till kaloriräkningen ger jag mig inte,, det får de med Rössners lära göra..  ;)

Det kan säkert vara så att kroppen drar ner på kaloriförbrukningen om den ställs på svältläge men för att ta reda på det så behöver man ju också veta om man ligger på underskott. När jag skriver att jag tycker det är konstigt om kalorierna saknar betydelse så menar jag inte att det inte kan vara så att man äter för lite.

Frågan är dock om människor med liten övervikt fungerar likadant som en med en mycket stor övervikt. Även fettceller förbrukar energi och en stor och tung människa förbrukar mer energi bara genom att förflytta sig. Alltså både högre basalförbrukning och förbrukning vid fysisk aktivitet i vardagen.

Frågan är också med vilka livsmedel som dom som ökat fettintaget fått effekt. Är inte det med mejeriprodukter i första hand?

Nu har det blivit min tur att be er om hjälp med att hitta vad det kan vara som gör att jag står still i vikt :)

Jag har ätit LCHF sedan i början av februari och har *trumvirvel* gått ner 0 kg! Inga märkbara hälsovinster, inga mått har ändrats, kroppen har inte omformats. Ja, inte något som verkar vara vanligt förekommande har alltså hänt mig. (förutom lugn mage)

Jag är 25 år, väger 69,5 kg och är 165 cm lång. När jag var smal vägde jag 58-59 kg. Har under tiden med LCHF styrketränat och promenerat 3-5 ggr/vecka, joggar ibland, rider och tar hand om hästar och stall varje dag. Styrketräning har jag dock tappat motivationen till de senaste 2 veckorna.

Som bakgrunds info har jag oftast vägt ca 63 kg. För tre år sedan bröt jag foten och fick också en ledskada som gjorde att jag inte kunde motionera på ett år. Under denna tid fortsatte jag att festa varje helg och jag tror att det är alkoholen som gjorde att jag gick upp i vikt. Mina matvanor har alltid varit ganska bra. De två senaste åren har jag legat stilla i vikt, +- något kilo.

Förändringar som jag gjort under tiden:

• Inga nötter för det överäter jag.
  • Inga eller få mejerier (lyckas inte undvika till 100% men nästan)
  • Periodisk fasta, 8/16 (kört i två veckor)
  • I största möjliga mån hålla mig under 10 g kolhydrater per dag. (låg på närmare 20 från början)
  • Jag försöker komma ihåg att äta ett par skedar kokosfett om dagen.

Dagarna ser vanligtvis ut så här. Och jag för matdagbok föresten.

Frukost vardagar

Vanligtvis MBC.

De dagar jag behöver äta på min plats i kontorslandskapet blir det ca 100 g turkisk eller rysk yoghurt

Helg

äggröra på 3 ägg och 3-4 bacon. Några gånger har jag gjort lchf pannkakor eller bröd.

Lunch

110-140 g Kött/kyckling/fisk med lite salladsmix, ½ advokado, en (stor) klick fet sås, oftast beaneise.

Middag

Äggröra på 3-4 ägg och 3-4 bacon eller samma som lunch.

Därefter äter jag oftast inget.

Annat som ofrivilligt kan slinka ner mellan måltiderna för att jag ofta är hungrig är ett par skedar jordnötsmör eller ost.

På helgen har jag ett psykisk sug efter att äta något gott, gamla vanor är svåra att bli av med…

Då kan det bli några ost”chips” som alltså är smält ost i ugnen, några rutor 70% choklad eller min egengjorda ”choklad” på kokosfett, jordnötsmör, kakao.

Kan helgerna vara boven?

Ser ni något jag kan tänka på när ni läser detta?

Det ser ut som väldigt lite grönsaker. Gröna grönsaker förbättrar du förbränningen och ger ökad mättnad.