Jump to content

Lagom CHF?

Jalle

Recommended Posts

Hej,

tänkte höra (främst från Kostdoktorn) om det finns någon vits med att äta "LagomCHF"? Alltså att bara dra ner på kolhydraterna och öka mängden fett, utan att följa den strikta 5g per 100g eller 20g per dag, gränsen?

I vår familj försöker vi undvika ris, pasta och potatis, vitt bröd, juice, godis, läsk och socker ... alla uppenbara källor till snabba kolhydrater, under veckodagarna. På helgerna tillåter vi oss själva äta någon kaka, eller smarrig efterrätt, typ marängswisch osv.

En vanlig veckodag kan se ut så här:

Frukost; kaffe/te, grovt bröd eller knäckebröd med leverpastej eller ost, alternativt yoghurt (naturlig osötad eller turkisk) och musli (osötad) eller bär.

Lunch: Normal riktig mat, ej snabbmat. Dock så kan det ibland bli någon kokt potatis eller liknande.

Middag: fisk/kött med gräddsås och kokt/rostad blomkål/broccoli (eventuellt rostade rotfrukter, typ morot och kålrot)

Efterrätt (lördagar): Eventuellt en kladdkaka ...

Vi köper aldrig lightprodukter, godis eller läsk och i princip de enda halvfabrikat vi äter är korv, någon gång i bland. 

Frågan är om det finns någon vits med detta, ur ett LCHF-perspektiv (blodsocker och metabola syndrom). Är det bra eller är det meningslöst så länge vi inte håller oss mer strikta? Kroppen lär ju inte gå in i "ketos-läge"?

Vad säger Kostdoktorn?

Hej,

tänkte höra (främst från Kostdoktorn) om det finns någon vits med att äta "LagomCHF"? Alltså att bara dra ner på kolhydraterna och öka mängden fett, utan att följa den strikta 5g per 100g eller 20g per dag, gränsen?

I vår familj försöker vi undvika ris, pasta och potatis, vitt bröd, juice, godis, läsk och socker ... alla uppenbara källor till snabba kolhydrater, under veckodagarna. På helgerna tillåter vi oss själva äta någon kaka, eller smarrig efterrätt, typ marängswisch osv.

En vanlig veckodag kan se ut så här:

Frukost; kaffe/te, grovt bröd eller knäckebröd med leverpastej eller ost, alternativt yoghurt (naturlig osötad eller turkisk) och musli (osötad) eller bär.

Lunch: Normal riktig mat, ej snabbmat. Dock så kan det ibland bli någon kokt potatis eller liknande.

Middag: fisk/kött med gräddsås och kokt/rostad blomkål/broccoli (eventuellt rostade rotfrukter, typ morot och kålrot)

Efterrätt (lördagar): Eventuellt en kladdkaka ...

Vi köper aldrig lightprodukter, godis eller läsk och i princip de enda halvfabrikat vi äter är korv, någon gång i bland. 

Frågan är om det finns någon vits med detta, ur ett LCHF-perspektiv (blodsocker och metabola syndrom). Är det bra eller är det meningslöst så länge vi inte håller oss mer strikta? Kroppen lär ju inte gå in i "ketos-läge"?

Vad säger Kostdoktorn?

Visst är väl knäckebröd, grovt bröd och müsli fulla av kolhydrater?

• Like 2

Saken är den att om man äter både en del kolhydrater + mycket fett så lägger man lätt på sig.

Men det finns ju LCHQ:

”LCHQ är en en modernare och mer uppdaterad version av LCHF. Den ger dig få men hälsosamma kolhydrater, rätt mängd av det fett som också bränner fett, bygger muskler, minskar inflammationer i kroppen och håller dig frisk. LCHQ är den ultimata kombinationen av kost och träning – baserat på de senaste vetenskapliga rönen – och är därmed betydligt sundare och mer mångsidig än andra dieter. Med LCHQ får du garanterat i dig alla näringsämnen du behöver. Att du sedan förmodligen tappar några kilon på vägen är bara en bonus.

Vad ska man då äta om man följer LCHQ-dieten? Bra mat är exempelvis grönsaker, rotfrukter, nötter, frön, kyckling, fisk, skaldjur ägg och magra köttprodukter. Du får även äta frukt, bär, bulgur och quinoa i små mängder."

(oj vilken propagandatext ;))

Tror att Pauluns saker är efter denna diet, och han har ju både müsli och flingor. Den fokuserar på lite mindre fett, men däremot får du äta lite mer kolhydrater. Kanske ger bättre balans än väldigt liberal lchf då du riskerar att få i dig för mycket av fett + kolhydrater tillsammans? 

Frågan är ju VARFÖR ni vill äta lchf? Är det pga viktminskning? För i så fall innehåller ju både knäcke och annat bröd massor med kolhydrater. Det handlar ju också om i vilka mängder ni äter knäcke och bröd. Och vad just ni är känsliga mot?

Och avstegen du skriver om kan ju göra att viktminskningen går i "pausläge" vilket för min del medför att jag samlar vattenvikt + att det kan ta en vecka eller mer att bli av med beroende på vad det är.

Men är ni normalviktiga och friska och bara vill äta sunt i vardagen med några få avsteg ibland så är det väl inget större problem.

Oavsett om ni ska gå ner i vikt eller inte så är det ju så att det är högst personligt hur den egna kroppen reagerar

Det är alltid bra att undvika socker. Det är också alltid bra att välja fullfeta alternativ. Om jag åt som er skulle jag också utesluta vete i alla former. Om ingen i familjen har problem med vikten, magen eller annan metabol sjukdom så är det väl bra.

• Like 2

Jag håller med kareng. Alla kolhydrater man låter bli är bra. Mindre tillsatser i fullfeta produkter. Beroende på hur illa det har varit med sockret innan så lär det väl också få en effekt (trots att det ej är helt optimalt) på vikten.

Ser väl ut lite som en viktväktardiet. Tänk bara på att inte ha alltför väl tilltagna portioner och håll tummarna att ni inte blir för sugna hela tiden.

Naturligtvis måste det vara bättre att dra ned på kolhydraterna, än att äta urskillningslöst.

Jag förstår inte riktigt resonemanget när en del säger att om man inte äter strikt LCHF så skall man inte heller öka på fettet. Jag menar, var går gränsen? Finns det någon magisk kolhydratsgräns när man måste slå om från högfett till lågfett? Resonemanget känns lite som när folk inte kan dricka mjölken om klockan har passerat midnatt på bäst-före-datumet. Så länge energimängden i det man äter är oförändrad, så inbillar i alla fall jag mig att det är en flytande skala där man får bättre "effekt" för varje kolhydrat man ersätter med fett.

I vår familj har vi alltid ätit fullfeta produkter, gräddiga såser och riktigt smör. Detta har gjort oss mätta och det har i sin tur gjort att även om vi har potatis och bröd på bordet, så äter vi bara "lagom". Samtliga familjemedlemmar (förutom en av katterna) är smala som snören, och jag har på hälsoundersökningar fått kommentarer som "du vet att du kan äta liiite fett, det mår man inte dåligt av" eller "du måste vara en alien eller nått, jag har aldrig sett så här bra provsvar". De skulle bara veta vad jag äter... :)

Numera hoppar jag dock över det mesta i kolhydratsväg, men övriga familjen äter som tidigare.

• Like 2

Jag är nyfiken på samma sak. Om man vill undvika vissa kolhydrater, det processade och onaturliga, och äta av rotfrukter, frukt etc. för att det och gott och liiite lättare så fort man ska ut bland icke-LCHFare.

Det viktiga är att man äter riktig mat.. sådan med näring!

Sen så.. för de som har drabbats av metabola problem så handlar det om att dra ner på kolhydraterna.. och ni vet vilka!

Jag betvivlar att enskilda knäckebröd och potatisar spelar någon som helst roll så länge man är frisk.

• Like 6

Klart att det går att äta kolhydratreducerat kost om man inte vill haka på LCHF fult ut. Det är bara och plocka bort en del av det dagliga kolhydratintaget och köra vidare. Att minska kolhydraterna är varken meninglöst eller onyttigt. En vacker dag du kanske bestämmer dig att ta klivet över till LCHF och då har du redan lagt grunden till det.

Jag hade svårt att hålla vikten. Jag började min karriär med att dra ner kolhydraterna och det är ju positivt ivilket fall. MEN när kroppen inte går över i fettförbränning så var jag ju hungrig jämt, så vill maninte ha det.

Fnutt: Det är väl svaret på din fråga också. Om man inte går över på fettförbränning så blir det inte så bra, ökar man då fettet men har ganska höga insulinnivåer så skyfflas det undan runt magen för svårare tider.

MEN när kroppen inte går över i fettförbränning så var jag ju hungrig jämt, så vill maninte ha det.

Om man inte går över på fettförbränning så blir det inte så bra, ökar man då fettet men har ganska höga insulinnivåer så skyfflas det undan runt magen för svårare tider.

Vi är säkerligen väldigt olika där. Innan jag läste om LCHF så åt jag havrekligröt till frukost och tyckte jag blev hungrig på en gång, så då började jag med att lägga till ett par matskedar med olivolja och stod mig genast ett bra tag till på frukosten. Idag ligger jag i snitt strax under 20 E% kolisar (och har aldrig ätit striktare) och om jag äter en måltid idag utan särskilt mycket fett så står jag mig längre än vad jag gjorde innan jag började äta en högre fettandel.

Man bör kanske också ha klart för sig att har man högre andel kroppsfett än vad som är lämpligt i kombination med en stillasittande livsföring så kommer fettförbränningsförmågan i regel att vara sämre. Hur mager man är påverkar alltså fettförbränningsförmåga och därmed även mättnad.

Vad gäller den specifka ämnesfrågan så tror jag man först och främst bör göra en distinktion mellan LCHF och "äta mindre socker/kolhydrater". Hur ord används spelar stor roll för hur de medvetet/undermedvetet tolkas. LCHF är en lågkolhydratkosthållning. Att äta mindre socker/kolhydrater än normen, dvs under 50-60 E% säger egentligen inte så mycket alls. De specifika egenskaper som en lågkolhydratkost som LCHF kan möjliggöra/innebära även för "problempersoner" kan man således glömma om man äter à la GI som det ju faktiskt rent praktisk handlar om när man "bara" äter mindre socker/kolhydrater.

För en frisk någorlunda mager människa som inte är stillasittande så kan denne vanligtvis äta mer kolhydrater om så önskas. Är det optimalt? Kanske och det beror ju givetvis på vilken mängd kolhydrater och hur väl de kan nyttjas av kroppen. Självfallet inverkar också allt det andra i form av allmänt näringsrik kost, fysisk aktivitet, stressbalans etc. Det är främst om man är väldigt överviktig och/eller har väldigt specifika prestationsmål i relation till sin träning som det kan vara oumbärligt med en lågkolhydratkost.

Vad gäller den specifka ämnesfrågan så tror jag man först och främst bör göra en distinktion mellan LCHF och "äta mindre socker/kolhydrater". Hur ord används spelar stor roll för hur de medvetet/undermedvetet tolkas. LCHF är en lågkolhydratkosthållning. 

...om man äter à la GI som det ju faktiskt rent praktisk handlar om när man "bara" äter mindre socker/kolhydrater.

Jag ser mig själv inte äta vare sig LCHF eller GI med mina 20 E% kh. Det känns inte som att jag behöver någon etikett på hur min kosthållning ser ut. Däremot så känner jag mig mer "besläktad" med LCHF än GI. Det är "LCHF-tänket" som ändå fått ner kolisarna och fått upp fettandelen så pass mycket. Det är "LCHF-tänket" som gjort att jag inte längre är fettskrämd.

• Like 2

Jag ser mig själv inte äta vare sig LCHF eller GI med mina 20 E% kh. Det känns inte som att jag behöver någon etikett på hur min kosthållning ser ut. Däremot så känner jag mig mer "besläktad" med LCHF än GI. Det är "LCHF-tänket" som ändå fått ner kolisarna och fått upp fettandelen så pass mycket. Det är "LCHF-tänket" som gjort att jag inte längre är fettskrämd.

Jo, det underlättar sannolikt också att begreppet GI inte är så rumsrent längre och därför inte marknadsförs så intensivt längre. Även om den praktiska effekten kan bli så som jag beskrev den ovan så finns det ju en massa (pseudo)vetenskap bakom konceptet som i praktiken saknar betydelse. Jag menar, t.o.m. Paulun har insett detta och istället kapat LCHF med sin LCHQ-variant... Kort och gott, LCHF-konceptet har en vidare, stabilare och bredare bas än GI som mest var baserat på luft och PR/marknadsföring.

• Like 1