Jump to content

LCHF som hjälp mot magproblem? Varför

Swehollow

Recommended Posts

Hej allihopa. Jag är en man på 27 år, som under väldigt många år haft problem med magen. IBS liknande symptom med omväxlande lös/hård mage och magkramper (långt ner i magen) har varit det värsta det senaste 2 åren. Har inte gjort några direkta observationer om att jag skulle vara överkänslig mot en viss sorts mat. Det kommer randomly så att säga.

För någon vecka sen kändes det som att jag inte orkade mer och surfade som vanligt runt för eventuella tips och ramlade då över LCHF som en metod för att mota magproblem.

Har nu kört detta i cirka en vecka och märkt skillnad i hur magen aggerar. Främst, jag går mycket mindre på toaletten (uppenbart då matmängd är mindre), och det är något positivt. Jag känner att jag vill ge det en chans men vill fråga er följande: Vad är det i själva LCHF kosten som hjälper magar att må bättre?

Är det att gluten försvinner ur dieten?

Är det mängden socker man stoppar i sig?

Är det fettet som på något sätt smörjer tarmarna?

Jag är 180 lång och väger 62 kilo just nu.... Jag är alltså trådsmal, på gräns till undernärd. Detta är inte mitt eget val, då jag äter mycket mat och helst skulle gå upp till en 70 kilo cirka (but no such luck).. Kan jag som inte behöver hålla vikten (snarare lägga på mig) äta mer sockerrika produkter, utan risk att förstöra magen? Mitt enda mål med LCHF skulle vara att få en bättre mage, slippa oroa sig om att springa på toa, ha ont osv.

Jag har för övrigt bra med energi, är sprallig, kvick och så vidare.

Tack på förhand

Jag skulle tro att det är en skön kombination av att slippa säd och fullkorn, slippa socker som jäser, och så bra smörjeffekt av fettet. För mig är det jätteskillnad! Kan dock råda dig att ta övergången etappvis, när jag bytt kost tvärt har magen blivit helt kajko. Jag började med att skippa mjölmat, sedan socker, och lade till mer och mer fett under hela tiden, den gången när jag kom på lchf utan stora omställningsbesvär och sedan dess hållere jag mig kvar :)

• Like 2

Har själv haft misstänkt IBS med depressioner, ångest, diarre och hård i magen om vartannat. Vet ej vad som hjälper, men vete kanske kan vara en viktig faktor. Hur som haver: perfekt mage nu. Så prova. Dessutom lär du lägga på muskler, i synnerhet om du kombinerar LCHF med vettig motion. Mina muskler har exploderat senaste kvartalet.

Lycka till.

• Like 1

Har själv haft misstänkt IBS med depressioner, ångest, diarre och hård i magen om vartannat. Vet ej vad som hjälper, men vete kanske kan vara en viktig faktor. Hur som haver: perfekt mage nu. Så prova. Dessutom lär du lägga på muskler, i synnerhet om du kombinerar LCHF med vettig motion. Mina muskler har exploderat senaste kvartalet.

Lycka till.

Låter bra. Hur har det gått med deppressionerna och ångesten?

Hej allihopa. Jag är en man på 27 år, som under väldigt många år haft problem med magen. IBS liknande symptom med omväxlande lös/hård mage och magkramper (långt ner i magen) har varit det värsta det senaste 2 åren. Har inte gjort några direkta observationer om att jag skulle vara överkänslig mot en viss sorts mat. Det kommer randomly så att säga.

För någon vecka sen kändes det som att jag inte orkade mer och surfade som vanligt runt för eventuella tips och ramlade då över LCHF som en metod för att mota magproblem.

Har nu kört detta i cirka en vecka och märkt skillnad i hur magen aggerar. Främst, jag går mycket mindre på toaletten (uppenbart då matmängd är mindre), och det är något positivt. Jag känner att jag vill ge det en chans men vill fråga er följande: Vad är det i själva LCHF kosten som hjälper magar att må bättre?

Jag är 180 lång och väger 62 kilo just nu.... Jag är alltså trådsmal, på gräns till undernärd. Detta är inte mitt eget val, då jag äter mycket mat och helst skulle gå upp till en 70 kilo cirka (but no such luck).. Kan jag som inte behöver hålla vikten (snarare lägga på mig) äta mer sockerrika produkter, utan risk att förstöra magen? Mitt enda mål med LCHF skulle vara att få en bättre mage, slippa oroa sig om att springa på toa, ha ont osv.

Tack på förhand

Jag tror det är gluten och sockret. Så länge det går bra för magen så skulle jag äta grönsaker, rotfrukter och frukt/bär. Undvika baljväxter och kanske frön/nötter. Jag vet inte hur magen reagerar på potatis men kan tänka mig att den är för särkelserik?

Efter många jobbiga år med stora magproblem lade jag om kosten för snart ett år sedan och vilken skillnad! MEN, jag måste vara strikt annars kommer magproblemen tillbaka så jag tror inte heller att du ska öka på kolhydraterna. Om du inte blir helt bra så prova också att undvika nötter och vara sparsam med grönsaker(tyvärr). Potatis är en riktig bov när det gäller magproblem, åtminstone är det så för mig. Mycket fett och en hel del proteiner i form av fläsk, fett kött, fet fisk, fet ost, grädde, smör, majonäs och ägg håller min mage lugn. Bästa tillbehöret är blomkålsgratäng med smör, grädde och ost!

• Like 1

Det finns de som ätit LCHF för att gå upp i  vikt (muskler). Så du behöver inte äta onödiga kolhydrater för det, och riskera magen..

Visst LCHF rätt utfört ger högre testosteron nivåer och ställer om till rätt hormonbalans i kroppen, vilket på sikt ger lite mer muskler och mycket bättre hälsa, fast det finns nog ingen anledning för dig att köra (fakir strikt).

Tack på förhand

Vad har du för koststrategi idag?

Konditionstränar du?

Jag tror att fördelen vid IBS främst handlar om att man minskar FODMAPs, fermenterbara kolhydrater i kosten som jäser i tarmarna. Det finns en hel del i spannmål, rotfrukter, ärtor/ bönor och livsmedelstillsatser. Många är även känsliga för fruktos.

Jag har skrivit lite om FODMAPs för den som är intresserad:

http://www.ursprungsliv.nu/?s=fodmaps

• Like 1

Orsaken till att du har låg vikt är säkert för att din magslemhinna är irriterad och inte tar upp näring som den ska

Kör på med Lchf och du kommer snart att få mer muskelmassa på kroppen ^_^

Jo, att det funkar så bra är nog en "kombo" av allt som redan tagits upp :huh:

• Like 1

Potatis är en riktig bov när det gäller magproblem, åtminstone är det så för mig.

Intressant att det är så himla olika! Nu äter jag mer kolhydrater, och det som funkar bäst för min mage är potatis, banan och surdegsbovetepannkakor. Många tycker ju att vitt ris funkar bra också, det var knöligare i början för mig, men nu kan jag äta lite.

Det handlar nog ofta om tarmfloran, och den kan vara lite olika, man får prova sig fram.

Vad har du för koststrategi idag?

Konditionstränar du?

Koststrategi... Jadu. Hittils har den varit att äta normal husman enligt gammal modell. Mycket hemlagat, mindre snabb mat. En klassisk 3 dels tallrik.

Jag kan inte påstå att jag konditionstränar men spelar racketsport nån/några dagar i veckan oftast och har ett fysiskt krävande jobb som lagerarbetare.

Jag tror att fördelen vid IBS främst handlar om att man minskar FODMAPs, fermenterbara kolhydrater i kosten som jäser i tarmarna. Det finns en hel del i spannmål, rotfrukter, ärtor/ bönor och livsmedelstillsatser. Många är även känsliga för fruktos.

Det här var intressant läsning och verkar såklart rimligt att det skulle ha effekt även på mina tarmar. Intressant och bra tips.

• 4 weeks later...

Jag hittade även denna sida om FODMAPs (av Dietist Sofia Antonsson)

http://www.ibsfri.com/

Visst LCHF rätt utfört ger högre testosteron nivåer och ställer om till rätt hormonbalans i kroppen, vilket på sikt ger lite mer muskler och mycket bättre hälsa, fast det finns nog ingen anledning för dig att köra (fakir strikt).

Jag svarade på ursprungsfrågan om att äta mer socker för att inte gå ner i vikt..det kändes lite onödigt, tyckte jag. Men fakir - ja, det finns väl de som börjar så, med enbart kött/fisk och smör, för att sedan lägga till en sak i taget och se vad magen tycker.

Jag mår mycket bättre i magen med LCHF. Men problemen kommer tillbaka då och då i några dagar, varför vet jag inte - trots jag sköter maten. Men de få gånger jag råkar få i mig socker/stärkelserik mat märker jag snabbt ont i magen, så jag fuskar aldrig med meningen.

Hej!

Här har ni en person med diagnostiserad IBS som har provat på FODMAP-dieten. Jag fick en märkbar effekt, speciellt vad gäller svullnad av magen, toalettrutiner och gaser. Dock kom jag under tiden underfund med att potatis, stärkelse i glutenfritt bröd och musli samt banan gav mig igenkännande symptom. När jag skippade även dessa så fick jag en avsevärd förbättring. Nu när jag sedan ca 6 veckor tillbaka äter enligt LCHF har jag en viss svullnad av magen, men inga övriga besvär överhuvudtaget. Detta kan jag leva med. En längre version av detta har jag skrivit om i mitt inlägg: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2036-livet-som-styrdes-av-magen-min-väg-till-ibs-fri-2013-långt/

Summa summarum: det är nog väldigt individuellt!