Jalle Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Jag följer forskningen så mycket jag kan och finner det mycket intressant. Något som jag dock stör mig på är hur det aldrig pratas om träning och eller aktiva människor. IGF-1 pekas ut som en faktor för snabbt åldrande, diabetes och cancer. IGF-1-nivåerna styrs av protein. Mycket protein = mycket IGF-1 = mycket cellaktivitet = större chans för diabetes och cancer ... Men om man tränar då? Jag tränar 5 gånger i veckan och behöver protein och cellaktivitet för att bygga muskler. Är det kört för mig? Är en vältränad kropp synonymt med en högrisk-kropp vad gäller cancer och diabetes iom att det är hög cellaktivtet? Känns lite hopplöst i så fall ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Elitidrott och optimal hälsa är sällan synonymt Nu är det ju ändå så att elitidrottare knappast är någon högriskgrupp vad gäller cancer Så länge man inte börjar peta i sig en massa syntetiska saker har man säkert ingen ökad risk för nånting Eventuella högre nivåer av igf-1 insulin eller testosteron lär ju dessutom förbrukas av musklerna och hamnar sas på rätt ställe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Jag följer forskningen så mycket jag kan och finner det mycket intressant. Något som jag dock stör mig på är hur det aldrig pratas om träning och eller aktiva människor. IGF-1 pekas ut som en faktor för snabbt åldrande, diabetes och cancer. IGF-1-nivåerna styrs av protein. Mycket protein = mycket IGF-1 = mycket cellaktivitet = större chans för diabetes och cancer ... Ibland ser man inte skogen för alla träden. Problemet är, vad jag förstått, den (hyper)insulinogena miljön vilket sådant som IGF-1 kan vara biomarkörer för. Till syvende och sist så handlar det dock om att skilja på... Men om man tränar då? Jag tränar 5 gånger i veckan och behöver protein och cellaktivitet för att bygga muskler. Är det kört för mig? Är en vältränad kropp synonymt med en högrisk-kropp vad gäller cancer och diabetes iom att det är hög cellaktivtet? Känns lite hopplöst i så fall ... ...praktik och teori. Man behöver varken PubMed, doktorsexamen eller stetoskop för att träna. Tvärtom inbillar jag mig att det i de flesta fall faktiskt motverkar den praktiska träningen. Rent konkret, det finns så mycket annat att känna hopplöshet inför än träning så kör på. Dina ev. resultat är de främsta indikatorerna för hur din träning funkar så det är där du börjar skruva när/om så inte är fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Jag följer forskningen så mycket jag kan och finner det mycket intressant. Något som jag dock stör mig på är hur det aldrig pratas om träning och eller aktiva människor. IGF-1 pekas ut som en faktor för snabbt åldrande, diabetes och cancer. IGF-1-nivåerna styrs av protein. Mycket protein = mycket IGF-1 = mycket cellaktivitet = större chans för diabetes och cancer ... Men om man tränar då? Jag tränar 5 gånger i veckan och behöver protein och cellaktivitet för att bygga muskler. Är det kört för mig? Är en vältränad kropp synonymt med en högrisk-kropp vad gäller cancer och diabetes iom att det är hög cellaktivtet? Känns lite hopplöst i så fall ... Det gäller väl att försöka ta reda på hur mycket protein och annat man behöver för att få ett bra träningsresultat. Jag tror inte IGF-1 bara är av ondo. När jag gick på gymmet så åt jag nog för lite protein och jag fick symptom på överträning och dåligt träningssvar. En annan person åt väldiga mängder mat och musklerna växte så det knakade. Han såg till slut ut som hulken men efter ett par år fick han högt blodtryck och tvärslutade. Lagom är bäst med andra ord och risken att få sjukdomar är i alla fall betydligt mindre om man är vältränad så länge man inte går till överdrift. Varierande konditionsträning tror jag är viktigare för hälsan än ren styrketräning men en kombination av båda är nog allra bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 En annan person åt väldiga mängder mat och musklerna växte så det knakade. Han så till slut ut som hulken men efter ett par år fick han högt blodtryck och tvärslutade. Det kanske var för mycket gammastrålning...eller "gammastrålning"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts