Louise_81 Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Jag har en son på 5 månader som har slutat sova men börjat äta mycket ofta på natten. Förslaget då från Bvc är att kanske lägga till lite mat på kvällen. Då är alternativet gröt. Vi vill inte ge våran son gröt, inte nu och inte sen. Och inte välling heller. Gröt å välling är ju rätt fiffiga måltider eftersom man som förälder inte behöver tänka på vad man stoppar i sitt barn eftersom de tillsatt allt som barnet behöver.... Jag skulle vilja få ett tips om vart jag och min man kan vända oss för att få råd om riktig mat, bra sammansättningar för våran son. För det är mycket att tänka på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Hej! Hon som skriver på forumet LifeZone har råd om mat till spädbarn! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Äggmjölk sa de på LCHF kryssningen. O de visade hur dåligt vällingen är. Mycket mer socker än Coca-Cola samt tungmetaller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivan63 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-valling/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag är lite tveksam till ägg som första mat, eftersom det är väldigt vanligt med överkänslighet. Om du vill ha något smidigt tycker jag att bröstmjölksersättningen är ett bättre alternativ än välling och gröt. Annars om han verkar intresserad när ni äter kanske det är dags att ge lite smakportioner. Kokta pureade rotfrukter, typ morot, palsternacka, potatis, blandade med lite vatten/ bröstmjölk och osaltat smör är ganska snällt mot magen att börja med. Ta en sak i taget en vecka så att du upptäcker om han reagerar på något. Från sex månader bör de ju få något med järn i, det är därför man rekommenderar industrigröt etc som är berikat. Men det går ju fint att ge kokt köttfärs, pureat långkokt kött, eller lite kycklinglever. Sen finns det en del som talar för att det kan vara bra att introducera små mängder gluten medan man ammar för att minska risken för glutenintolerans. Jag har gett lite bröd/ pasta någon gång ibland av den anledningen. Men gröt och välling ger ju ganska stora mängder och känns onödigt. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Kära nå'n! Vid frågan om kanske all välling/gröt vi ger i Sverige gör att vi (tillsammans med Italien) har högst procent av glutenallergiker i världen. Det var någon chef/pressansvarig på Semper som svarade att det var bra eftersom då fick man fram vilka som var allergiska i tidig ålder! A F - Du har aldrig funderat på om kanske just att man ger spannmål så tidigt och dessutom i så stora mängder skapar sjukdomen glutenallergi??? Bröstmjölksersättning??? Snälla Louise! Läs vad Monique skriver på bloggen och i sina böcker. GE INTE spannmål till din lille son utan mosa riktig mat som löskokta ekologiska ägg och olika grönsakspuréer först i smakportioner och sedan mixad mat som ni själva äter (för ni äter väl LCHF?) Citat från Lifezone "Jag fick nyss en härlig kommentar här på bloggen, av Helena, angående välling. Hennes tvåring älskar välling. Igår testade hon LCHF välling. Inte bara gillade han den, han sov hela natten för första gången!TIPS: Köp inte den stärkelserika vällingen som dessutom innehåller maltodextrin (många fabrikat)!!!" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Lotte, Bröstmjölksersättning är inte välling och innehåller inte spannmål. Visst är det inte perfekt, men mycket bättre om man behöver något enkelt extra. Jo, mycket gluten plötsligt tidigt verkar dåligt, men _lite_ gluten under amning tycks vara bättre än inget, vad forskarna tror. (Om man tror att ens barn någon gång i livet kan komma att äta gluten, annars kvittar det.) Nej, jag äter inte längre LCHF, vad nu det har med saken att göra. Men visst, mat är ju det bästa alternativet. Jag hade nog fel om ägg, bara man tar en sak i taget så att man märker om de reagerar verkar det inte vara någon fara med att ge ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise_81 Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Tack för svar och synpunkter. Jag känner väl till LifeZone. Visst äggmjölk till all ära, men inte till en 5 månaders bebis med tanke på att det är råa ägg i. Är det någon här som har eller känner någon med erfarenhet kring detta ämne? Monique Forslund (LifeZone) är inte särskilt anträffbar tyvärr. Annars är ju hon en väldigt klok person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Angående äggmjölk: jag kokar upp den innan jag mixar, så äggen behöver inte vara råa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise_81 Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Fast det är väl bara vattnet som kokar. Ägget är väl fortfarande rått, eller tänker jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag smälter smör och kokosfett i en gryta och häller i äggen, mixar och häller sedan i kokande vatten medan jag fortsätter mixa tills det hela kokar upp och får koka några sekunder. Då tycker inte jag att äggen är råa längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Lotte, Bröstmjölksersättning är inte välling och innehåller inte spannmål. Nää men däremot ofta maltodextrin ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise_81 Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Vet inte om jag vågar ge det... men det skulle ju vara bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Kokos- eller mandelgröt kanske? Innehåller förvisso också ägg, men inte råa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag är trebarnsmor och min yngsta fyllde just tre månader. Med det som tyngd... tänker jag föreslå att du börjar med fingermat. Något som kallas BLW (baby led weaning: http://se.babycenter.com/a1007100/vad-%C3%A4r-blw-baby-led-weaning) på "fackspråk". Så här gjorde jag med mina äldre flickor och skillnaden mellan dom var enorm: Den äldsta var en smalis och läkaren uppmanade oss ge mat vid fyra månader. Hon var helt klart för liten för mat, men dumma som vi var började vi försöka mata henne pure med sked. Hon kunde knappt hålla det i munnen, än mindre svälja. Det var för tidigt. När hon var ca 8 månader berättade min väninna om fingermat och jag gick över till att lägga fram t.ex. hel kokt potatis, kokt broccoli, en halv icke mosad banan mm framför henne på en bricka. Och hon kunde hur lätt som helst äta själv. När mellandottern var fyra år uppmanade samma läkare oss at ge henne mat. Jag skrattade och sa att det gör vi INTE. Vi väntade tills hon började vilja sätta saker i munnen, vilket skedde vid fem månaders ålder. Sen väntade vi ytterligare två veckor och då fick hon direkt finger mat. Absolut inga pureer. Hon åt med iver, men små mängder. Först kanske vid sju månaders ålder var det några större mängder. Men hon fick själv välja hur mycket hon ville äta. Det var en helt annan värld. Även hon fick hel kokt potatis och sånt. Gluten gav jag inte, men jag gjorde små bröd av banan och havre som jag mixade och sen satte i ugnen. Nu är jag stadigt förankrad i LCHF. Och har en tremånaders dotter. Planen är att följa med och se om hon börjar sätta saker i munnen. Och sen, när hon verkar intresserad av det, sätta mat framför henne. Hon måste ju kunna sitta någorlunda i en matstol också förstås. Kanske med mjukt inlägg runt först. Det jag tänker ge henne den här gången är varierad kost med mera fett och protein än tidigare, men också kolhydrater (men absolut inte gluten). Jag tänkte börja med avocado som jag panerar (kallpanerar alltså) i något (fick tips via en blogg om mandelmjöl men vet inte om man kan ge det, men något kommer jag säkert på). Panerar eftersom den då inte glider så lätt ur handen. Sen tänkte jag också testa kokt äggula och lite senare kanske omelettbitar. Sen tänkte jag prova köttbullar av finmalet kött. Kokt broccoli och kokt batat. Så jag skulle prova lägga fram avocado, batat, kokt äggula framför honom på en bricka och se hur det går Stora bita ska det vara. De ska sitta i näven, inte vara plock-bitar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Det låter spännande! Men är inte orsaken till puréerna risken för att sätta i halsen? Förr tuggade man maten innan den lille fick smaka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Det låter spännande! Men är inte orsaken till puréerna risken för att sätta i halsen? Förr tuggade man maten innan den lille fick smaka... Vissa barn är superduktiga på att "tugga" direkt (de kör runt den mjuka maten i munnen tills den faller sönder typ). Men mina två barn hade inte överlevt den typen av mat. Båda två satte väldigt lätt i halsen, sonen var värst!! Honom fick vi vända upp och ner på en gång vid varje måltid! Han var väldigt intresserad av mat och enormt nyfiken och VILLE äta, men det var pure som gällde. Vad gäller lever... jag har hört att man inte ska ge lever till små för i levern samlas en massa gifter. Gifter som barnet får i sig och sedan får barnets lever jobba hårt och som vi vet är små barns lever inte färdig utvecklad. Jag vet inte om det stämmer men det känns logiskt på något vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Jag har en son på 5 månader som har slutat sova men börjat äta mycket ofta på natten. Förslaget då från Bvc är att kanske lägga till lite mat på kvällen. Då är alternativet gröt. Vi vill inte ge våran son gröt, inte nu och inte sen. Och inte välling heller. Gröt å välling är ju rätt fiffiga måltider eftersom man som förälder inte behöver tänka på vad man stoppar i sitt barn eftersom de tillsatt allt som barnet behöver.... Jag skulle vilja få ett tips om vart jag och min man kan vända oss för att få råd om riktig mat, bra sammansättningar för våran son. För det är mycket att tänka på! Gör äggmjölk och ge i nappflaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Tack för svar och synpunkter. Jag känner väl till LifeZone. Visst äggmjölk till all ära, men inte till en 5 månaders bebis med tanke på att det är råa ägg i. Är det någon här som har eller känner någon med erfarenhet kring detta ämne? Monique Forslund (LifeZone) är inte särskilt anträffbar tyvärr. Annars är ju hon en väldigt klok person. Varför skulle råa ägg vara så farliga för spädbarn? Vi äter ju råa ägg som äldre? Om man har smak för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Louise, att din grabb plötsligt börjar äta beror inte nödvändigtvis enbart på att han är mer hungrig. det handlar om närhet och trygghet också. Han älskar dig över allt annat och du är allt för honom, han vaknar och undrar var du är. Det är helt normalt att barn förändrar sina sovmönster och det kommer han att göra fler gånger. Det är inte ett problem som behöver lösas utan ett faktum man får anpassa sig till. Det går utmärkt att helamma en fem månaders baby, all köpemat är överflödig. Visst ska du ge honom smakportioner om han är nyfiken, men du behöver inte ersätta amningen. Angående gluten till barn, fy farao vilket sjukt experiment dessa rekommendationer är. Gluten kan bara associeras med hälsofara och det finns inga belägg för att det finns en magisk tidpunkt då man kan få människan att tåla detta gift. M.v.h OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts