Jump to content

Höga levervärden

Tr0llet
 Share

Recommended Posts

God morgon!

Mina levervärden har stigit oroväckande sedan förra sommaren. En av mina väninnors första kommentarer var att fett belastar levern. Fetma och insulinresistens belastar levern. Men fett i kosten???? Omega-6 då i så fall? En snabb googling gav bara resultat gällande fettlever, och nu hinner jag inte fördjupa mig. Finns här någon som hinner hjälpa mig att räta ut de här frågetecknen, är det något jag inte vet gällande fett i kosten och inflammerad lever? 

• Like 2
  • Sad 1

Enligt WERLABShttps://werlabs.se/blodprov/leverprov/

Vad innebär ett högt ALAT-värde?
Höga värden ses vid akut och kronisk hepatit, toxisk leverskada, mononukleos, gallvägsobstruktion. Ett högt värde kan även ses vi följande situationer:

• Efter användning av många kosttillskott och läkemedel
  • Leverskada till följd av sjukdomar
  • Blyförgiftning
  • Snabbväxt, särskilt hos små barn, kan orsaka milt förhöjda nivåer av ALAT

Varför analysera ASAT?
Med hjälp att testet är det möjligt att identifiera leversjukdomar, speciellt hepatit och cirros. Testet kan också göras för att kontrollera om behandling av leversjukdom är framgångsrik. Andra syften kan vara att ta reda på om gulsot orsakades av en blodsjukdom eller leversjukdom, eller hålla koll på effekterna av kolesterolsänkande läkemedel och andra läkemedel som kan skada levern.

Vad innebär ett högt ASAT-värde?
Höga värden ses vid hjärtinfarkt med maximum efter 2 dygn. ASAT är också förhöjdt vid hepatit, toxisk leverskada, leverförstoring, myopati och lungemboli. De individuella ASAT-nivåerna är relaterade till muskelmassan. Maximal fysisk aktivitet ger en ökning med 0,17-0,34 ukat/L. P-piller med östrogen ger en ökning med upptill 0,17 ukat/L.

Vad innebär förhöjda GGT-nivåer?
GGT-nivåer kan ökas hos patienter med leversjukdomar i allmänhet, inklusive akut och kronisk hepatit, cirros, alkoholisk leversjukdom och blockerade gallkanaler. GGT kan också ökas när du inte har symtom på grund av mediciner, inklusive vissa antibiotika och antidepressiva medel.

GGT kan användas med andra markörer för att förutse fettleversjukdomar. Detta är ett tillstånd där fett lagras i levern på grund av en ohälsosam kost och livsstil. Detta kan så småningom leda till levercirros om den förblir okontrollerad. Det är också en indikator på leverskador på grund av överkonsumtion av alkohol. GGT-nivåer brukar ta så lång tid som en månad för att normalisera efter att alkoholkonsumtionen upphört.

• Like 2

21 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Enligt WERLABShttps://werlabs.se/blodprov/leverprov/

Vad innebär ett högt ALAT-värde?
Höga värden ses vid akut och kronisk hepatit, toxisk leverskada, mononukleos, gallvägsobstruktion. Ett högt värde kan även ses vi följande situationer:

• Efter användning av många kosttillskott och läkemedel
  • Leverskada till följd av sjukdomar
  • Blyförgiftning
  • Snabbväxt, särskilt hos små barn, kan orsaka milt förhöjda nivåer av ALAT

Varför analysera ASAT?
Med hjälp att testet är det möjligt att identifiera leversjukdomar, speciellt hepatit och cirros. Testet kan också göras för att kontrollera om behandling av leversjukdom är framgångsrik. Andra syften kan vara att ta reda på om gulsot orsakades av en blodsjukdom eller leversjukdom, eller hålla koll på effekterna av kolesterolsänkande läkemedel och andra läkemedel som kan skada levern.

Vad innebär ett högt ASAT-värde?
Höga värden ses vid hjärtinfarkt med maximum efter 2 dygn. ASAT är också förhöjdt vid hepatit, toxisk leverskada, leverförstoring, myopati och lungemboli. De individuella ASAT-nivåerna är relaterade till muskelmassan. Maximal fysisk aktivitet ger en ökning med 0,17-0,34 ukat/L. P-piller med östrogen ger en ökning med upptill 0,17 ukat/L.

Vad innebär förhöjda GGT-nivåer?
GGT-nivåer kan ökas hos patienter med leversjukdomar i allmänhet, inklusive akut och kronisk hepatit, cirros, alkoholisk leversjukdom och blockerade gallkanaler. GGT kan också ökas när du inte har symtom på grund av mediciner, inklusive vissa antibiotika och antidepressiva medel.

GGT kan användas med andra markörer för att förutse fettleversjukdomar. Detta är ett tillstånd där fett lagras i levern på grund av en ohälsosam kost och livsstil. Detta kan så småningom leda till levercirros om den förblir okontrollerad. Det är också en indikator på leverskador på grund av överkonsumtion av alkohol. GGT-nivåer brukar ta så lång tid som en månad för att normalisera efter att alkoholkonsumtionen upphört.

Tack, det där har jag koll på. Min fråga gäller alltså specifikt fett i kosten. 

Jag sökte på kostdoktorns hemsida, och där fick jag förstås svar 💝 Jag antar att min väninnas källa kanske bara hänvisar till de här gamla missuppfattningarna, inget märkvärdigare än så. Hon rekommenderade också en bok av Anthony William, som jag tvivlar på att innehåller sånt som är baserat på vetenskap.

https://www.dietdoctor.com/se/hur-fet-ar-din-lever

"Det är en utbredd missuppfattning att fett i kosten gör din lever fet."

J

• Like 5

1 timme sedan, Cederulla sade:

Lite frågor:

Hur ser värdena ut? Varför började du testa dessa? Har du andra provvärden som sticker ut? Symtom?

Har samlat ordentligt med vätska, har pittingödem och är mycket svullen i ansiktet på morgnarna. Alla andra värden är normala. Bara alat som är högt, 111 (<35).

• Like 2

Om det var ett enskilt mätvärde så skulle jag vänta några månader och sen testa igen ... om du har konstant höga värden så bör du diskutera detta med läkare! ... utgår ifrån att du inte dricker för mycket alkohol ;)

• Like 1

14 timmar sedan, Cederulla sade:

Jag tycker du ska beställa tid hos läkare. Virushepatit?  Kan vara annat också, du behöver utredas.  Du ska vara rädd om dig!

Tack 🧡 Jag har varit till läkare just för att mina ben och fötter ser ut som en hjärtsjuk gammal gummas. En bekant läkare hojtar om att man måste utesluta hjärtsvikt, även om risken är minimal att jag har det. Jag har lånat en blodtrycksmätare och mätte igår och idag. Även med den här mängden vätska i kroppen, som sannolikt höjer det lite, var det 120/78. Min bekanta läkare säger att jag måste på ultraljud av levern. Vi får se vad läkaren på arbetsplatshälsovården säger. Jag har telefontid till henne på måndagen. Jag träffade henne förra fredagen, då satte hon in remiss till labbet. Blodbild, sköldkörtel, lever- och njurvärden kollade hon. 

7 timmar sedan, Peter B sade:

Om det var ett enskilt mätvärde så skulle jag vänta några månader och sen testa igen ... om du har konstant höga värden så bör du diskutera detta med läkare! ... utgår ifrån att du inte dricker för mycket alkohol ;)

Nä, det blir alkohol på tok för sällan. Skulle finnas utrymme för mera 😘

Förra sommaren var gt 17 (måste på hälsoundersökning då jag började nytt jobb) och nu var det 36. Det ska vara under 40. Det kan kasta lite, jag vet det. 

Jag är inte lika stressad över detta idag som jag var igår. Jag tror som du säger @Peter B att det är något övergående, men jag vill ändå gärna ha en förklaring. Det är skrämmande när levern plötsligt börjar härja. 

• Like 2

On 2021-04-30 at 15:16, Cederulla sade:

Kom på att även Borrelia kan ge förhöjda levervärden. Visst har du haft det...

Jo, har ätit antibiotika mot borrelia, men det senaste är jag inte så säker på att verkligen var det... Men jag hade för närmare tio år sen också.

Mina vader och vrister börjar se normala ut, under veckoslutet har jag orkat röra på mig nästan normalt. Det här fick mig att vakna till igen, hur värdefull är inte hälsan? Jag vill ha den kvar, länge länge, ännu.

• Like 5

• 1 month later...

Tackar som frågar. 

Mina vrister är slanka och fina. Så jag tappade inressset för att gå till läkare flera gånger. Jag är lite tröttare än vanligt, men inte lika trött som jag var för drygt en månad sen ännu. Jag ska gå till labbet, för jag vill ju nog se att levervärdena har gått ner. Tänkte att man låter det gå lite tid för att levern ska ha tid att vara frisk och fin igen.

Jag tror inte att jag har hjärtsvikt. Jag borde väl ha högt blodtryck för att kunna dra på mig det? Jag har normalt blodtryck, 100-110/65-75, typ. 

• Like 2

5 hours ago, Tr0llet said:

Tackar som frågar. 

Mina vrister är slanka och fina. Så jag tappade inressset för att gå till läkare flera gånger. Jag är lite tröttare än vanligt, men inte lika trött som jag var för drygt en månad sen ännu. Jag ska gå till labbet, för jag vill ju nog se att levervärdena har gått ner. Tänkte att man låter det gå lite tid för att levern ska ha tid att vara frisk och fin igen.

Jag tror inte att jag har hjärtsvikt. Jag borde väl ha högt blodtryck för att kunna dra på mig det? Jag har normalt blodtryck, 100-110/65-75, typ. 

Vad bra att det känns bättre. Ja, levern kan behöva lite tid att rätta till sig. Men ja, hjärtsvikt kan orsakas av högt blodtryck men också tidigare hjärtsjukdom. Har du inte haft det vågar jag nog säga att du inte har hjärtsvikt. 🥰
Det kan dock vara bra att utreda varför du har ödem. 

• Like 1
  • Thanks 1

On 2021-06-11 at 22:54, Skymning sade:

Vad bra att det känns bättre. Ja, levern kan behöva lite tid att rätta till sig. Men ja, hjärtsvikt kan orsakas av högt blodtryck men också tidigare hjärtsjukdom. Har du inte haft det vågar jag nog säga att du inte har hjärtsvikt. 🥰
Det kan dock vara bra att utreda varför du har ödem. 

Jag har nu bestämt mig för att jag går på blodprov då jag kommer från semestern i mitten av juli. Då ska ni ändå få se på fina levervärden! Levern kommer att glittra, i så fint skick kommer den minsann att vara 😉😘😆

• Like 4
  • Haha 2