Syro Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 .. för då svälter du ihjäl.Det är klart att jag inte svälter ihjäl men varför ska jag tvingas äta amerikansk grönsaksblandning till makaroner med en bit kött på 1*2.5 cm i såsen när en vegetarian eller vegan får fullvärdig kost.Jag är i allafall hungrig nu och kan inte äta mer medhavd Ölkorv /ost för jag fått halsbränna av mina mediciner.Hoppas kvällsmaten är bättre men tvivlar på det efter 3:e dagen som inlagd*tycker synd om mig själv * 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Stackare! Låter fruktansvärt! Nä, du har rätt, det är livsfarligt att hamna på sjukhus idag (om det inte är i Kalmar....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Kvällsmaten är förtärd. En panerad fiskbit blev det inte mycket kvar av när den var avklädd. En kvarts tomat och lite gräddfilssås toppade verket. Nåja, bättre än ingenting antar jag. Förhoppningsvis får jag gå hem i morgon om allt är bra efter operationen. De hade inte lågkolhydratkost som godkänd kost. Det skulle bli för många olika koster att hålla reda på. Den räknades inte som en medicinsk behandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 hm undrar lite hur det skulle bli om man blev inlagd... vi säger att man behöver dropp i form av mat.. kommer inte kroppen få världens chock då av allt socker? usch hoppas det blir godkänt snart!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ringer-acetat borde vara ok för oss LCHFare i st för glucosdropp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Borde inte veganmaten kunna fungera som substitut till LCHF tillfälligt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 De satte glukos ändå fast jag förklarade situationen. Ringer när jag vaknade till och protesterade. Kanske vegan hade fungerat men.jag tyckte väl att det är inte skulle vara så svårt att beställa hem lite extra broccoli som substitut för potatis, ris och pasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Visst borde man väl kunna få upp några kokta ägg vid varje mål + ost eller hur?! Det är ren illvilja mot lchf att inte göra detta. Men det rör på sig!!! Kalmar sjukhus är tydligen det första att erbjuda lchf! Fler kommer efter, absolut! :D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Anmäl! Det är det ända sättet de börjar lyssna på oss. Det är okey med LCHF enligt bestämmelser Annika Dahlqvist hjälpte till att få fram.Det är vad hon och Doc sa på kryssningen. Anmäl! Ja det är jobbigt att anmäla. Men om vi alla gör det blir det ändring och de måste se över sin hantering.Inte mycket händer om vi bara klagar här. Det är absurt att man inte kan få lågkolhydrat på ett sjukhus. Gör en ändring! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Blir man inlagd i Umeå på universitetssjukhuset kan man glömma allt vad anpassad mat heter eller byta ut potatis mot broccoli och få ett extra ägg. Det finns inget kök! All mat levereras i färdiga plastförpackningar och micras... http://www.vk.se/842316/sjukhusmat-forblir-fardigforpackad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Skrämmande! Att sjukvården inte förstår hur viktig maten är för allmäntillståndet. Vägra äta, de kan väl inte låta patienten svälta ihjäl? Eller blir man tvångsmatad å? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 De får inte tvinga någon äta, om den är vid medvetande dvs. Men de kan ju säga att vi utför inte detta och detta då du inte följer våra råd (tex för cancer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Ägg finns inte. Bara någon dag i veckan vad jag förstår. Min diet är för mig medicinsk. Jag startade med BMI 34 i i september - 12 och är nere på 30. Jag äter Lchf av hälsoskäl, för att få mindre ont i ryggen, stabilt lagom blodtryck och ett lägre blodsocker (även om jag inte är diagnosterad diabetiker) Kanske kommer inte heller mina underben och fötter få ödem lika lätt om somrarna. Att anmäla sjukhuset, jag vet inte. Får väl bli frisk nog och komma hem för en sådan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Det här är ett dilemma , helt klart. Skulle kännas som en katastrof att hamna på sjukhus. Som inbiten LCHF:are bör man ju bli mycket sjukare än nödvändigt. Man hamnar ju där av någon åkomma och att sen behöva trycka i sig en massa socker och stärkelse kan ju inte göra saken bättre. Tänk att ha tex cancer och veta att villkoret för att cancerceller skall utvecklas är socker. Att då bli påtvingad detta är ju fruktansvärt. Suck!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vart är vi på väg i den här världen. När skall pengar och prestige sluta styra allt? //Lars 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Skrämmande! Att sjukvården inte förstår hur viktig maten är för allmäntillståndet. Vägra äta, de kan väl inte låta patienten svälta ihjäl? Eller blir man tvångsmatad å? Även om jag sett alldeles för många bevis på motsatsen så finns ju alltid basal koll om detta. Huvudproblemet är dock att det är så här "vi" vill ha det. "Vi" väljer faktiskt fram politiker inom landsting, kommunerna och till riksdagen som bestämmer på det här viset. Som en allmän kommentar (absolut inte riktat till dig Lotte). det är dags att vi börjar blicka bortom symptom på eländet och inriktar oss på sjukdomen. Vi har ju än så länge något som åtminstone till ytan påstår sig vara en demokrati. Använd även nätets potential och svartlista precis allt typer av företag och organisationer som beter sig eländigt. Vare sig det handlar om Pågens "forskningscenter", professor Hallonbåts fantastiska insikter vad gäller överviktiga, Unilevers enormt viktiga bidrag till dietistutbildningen, Burger Kings galopperande rätter etc. Så länge ingenting av detta får reella konsekvenser så kommer - you guessed it - absolut INGENTING att förändras. Så vad kan du göra redan nu eller de närmaste minuterna? Jo, fundera ut något som stör dig/stört dig rejält under senaste halvåret och sedan luskar du fram någon artikel, blogginlägg eller annat som på ett bra och enkelt sätt beskriver det som skett. Sedan ser du till att länka upp denna in absurdum. Det handlar alltså inte om att bara "dela" länken på Fejan, Twitter etc utan lägg till den i din profil eller något annat ställe där den återkommande syns (och inte bara försvinner i delningsbruset). Typ efter all personinfo vi glatt delar med oss av till infodammsugarna så skriv något som "...och för övrigt tycker jag inte om vad företag/organisation X gör" följt av länken. När detta är avklarat så är det dags att utveckla vidare. I alla sammanhang på nätet där det går, ex. kommentarsfält etc så koppla samman varumärken, företagsnamn, organisationer med det du vill kritisera. Står det ex. Pågen i varenda kommentar i en tråd som har 100 kommentarer...då skulle det förvåna mig enormt om inte sökmotorrobotar skulle reagera lite på det. Oavsett vad som sker på infoautomatisk väg så är det viktigt att pränta in skurknamnen så de nästan hamnar i ryggmärgen på läsaren. Ok, det var grundkurs 1A i Är-du-också-trött-som-bara-BEEP-på-att-världen-ruttnar-bort-så-är-det-bättre-att-göra-något-än-koka-på-insidan. Tillägg: Som en specifik kommentar till det bl.a. Larz tar upp om att veta att man har cancer och bli påtvingad socker så gäller det att sätta hårt mot hårt. Anmäl! Be att få skriftligt på det beslutet! Filma/spela in det som sägs och nyttja nätet som megafon. Tillräckligt många sådana här åtgärder kommer att öka trycket betydligt mer än kanske något annat i nuläget. Tillägg 2: Ett annat bra sätt att få spridning på saker och ting är att använda företagsnamn/organisationer som nydefinitioner. Kort och gott, vill man påpeka pseudoutbildningar av potentiellt korrumperad karaktär så kan man kalla det för Unileverutbildning. Handlar det om forskning med likaledes tvivelaktig kontext så blir det kort och gott "jaha, det är sådan här Pågensforskning igen...". Mer förslag? Starta gärna en tråd för bra nydefinitioner. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Haha, det blir en återgång till antikens sätt att protestera! "Och förövrigt anser jag att Kartago bör förstöras" som Cato d.ä. sa i slutet av varje tal han höll i senaten,vilket ämne det än handlade om. Och han lyckades få gehör och omvända de andra senatorerna! Du har rätt Larz, visst är det så vi vinner så småningom, vattendroppen urholkar stenen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QueenMarion Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Hemska tanke att bli inlagd! Jag drar mitt lilla strå till stacken och berättar för alla mina behandlande läkare hur mycket bättre jag mår på lchf än på tallri(sk)modellen. Senast idag och den gode mannen kände faktiskt igen min historia trots att det är nästan två år sedan vi hade kontakt.Senaste besöket fick jag två rågmackor efteråt, jag rullade av osten, smöret och grönsaksdekorationen och berättade för sköterskan varför. Hon lyssnade intresserat och jag känner ändå att de finns såklart som är redo för förändring. Vi måste bara hjälpas åt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Egentligen är jag personligen inte så bekymrad över kosten. Det går alltid och välja och vraka eller ha egen mat med sig... om så äta i smyg. Däremot har jag många gånger funderat vilken effekt droppen skulle ha på min kropp, eftersom jag "fakirat" länge. Dvs. hur den förgiftningen skulle sluta ? Kanske är det dags och införa handledsband för LCHF:are som berättar att är ketondriven ? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Att bli inlagd på sjukhus har jag en hel del erfarenhet av. Att det skulle vara att välja och vraka och att man kan ha egen mat med att äta i smyg i värsta fall, låter helt främmande för mig. Beror kanske på hur sjuk man är men jag håller mig borta från sjukhus om jag inte verkligen måste vara där, och i det läget är det en övermäktig kamp - åtminstone för mig - att behöva fajtas för att få mat jag tål med. Därför kämpar jag för att i nuvarande friska läge sopa banan för bättre kost på sjukhus - de som är på sjukhus behöver lägga den energin på att läka och hålla ihop, tänker jag. Min läkare är helt med på min kost och jag hoppas att det ska ge resultat om det blir en nästa gång på sjukhus för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Skrämmande! Att sjukvården inte förstår hur viktig maten är för allmäntillståndet. Vägra äta, de kan väl inte låta patienten svälta ihjäl? Eller blir man tvångsmatad å? Nej, det blir ett problem mindre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Vi får göra som Margaret Thatcher tydligen gjorde...när hon var missnöjd med EU-parlamentarikerna så dängde hon handväskan i bordet, och sa med bestämd stämma "I want my money back". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Hade jag haft diabetes hade jag startat ett nytt diabetesförbund... Det krävs nog en del jobb men ganska fort borde man vara berättigad till statsstöd så man kan avlöna något för en stor del av jobbet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Sjukhusmaten är verkligen en trist historia även för oss som är blandkostare. Jag förlorade en stor del av min muskelmassa när var inlagd på sjukhus för 35 år sedan och tröttnade på halvfabrikatsbiffar med knorpar i. Dom sa att jag var berättigad till önskekost men det funkade inte på sommaren. En olycksbroder som hamnade på ett annat sjukhus fick oxfilé varenda dag om han ville. När jag var inlagd 2011 och var ordinerad flytande föda och inte tålde mjölkprodukter så fanns det bara knallsöt nyponsoppa och knallsöt proviva. Undrar hur mycket pengar dom skulle spara om folk fick bättre mat och blev friska snabbare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escale Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Före jul var jag på röntgen av tjocktarmen. (Den visade som väl är inga maligna förändringar). Men råden till hur man skulle fasta innehöll så klart idel socker. Buljong för salt, men sedan förutom vatten råddes man att dricka saft och läsk och juice utan fruktbitar. Jag drack lite buljong och utöver det vatten. Morgonen efter när jag anmälde mig på röntgen sa sköterskan att jag skulle få ett glas saft för att få upp blodsockret. Nja, sa jag, jag är fettdriven och jag misstänker att mitt blodsocker skulle bli mycket högt om jag plötsligt drack ett glas saft. Sköterskan frågade om jag var yr. Nej, det var jag inte, bara trött eftersom jag hade fått springa på toa under natten. Inte behövde jag höja mitt blodsocker, det var antagligen på en nivå som jag är van vid. Jag fortsatte dricka vatten och efter undersökningen, medan jag väntade på bilskjuts åt jag två Babybelostar. Jag är så van att äta LCHF så ofta tänker jag inte på att man fortfarande är lite udda och att nästan allting är uppbyggt kring socker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Jag är hemkommen sedan ett par dagar och kämpar för att få mig att må bättre. Det är klart att operationssnittet gör ont när man reser sig upp osv men det är inte det besvärliga. Nej, problemet är att jag blir kallsvettig och illamående när jag är uppe och inte ätit på ett par timmar. Det måste vara någon reaktion på behandlingen. I morse höll jag på att svimma innan jag fått i mig ett par lättstekta ägg. Under tiden jag stekte dem klämde jag i mig en körsbärstomat och det lättade lite. Antagligen har jag fått övergångsbesvär åter igen efter att glidit ur ketos. Jag fick glucosdropp under operationen trots att jag förklarat min situation före. Mitt sockersug är inte helt tillbaka men jag blir trött på att känna mig så orkeslös och behöva äta så ofta. Kött och fett känns svårt att få i sig så jag lyssnar på kroppen och tar det stegvis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Det är vad jag fasar mest för om 4 veckor när det är dags för mig att föda! Har skrivit klart och tydligt i förlossningsbrevet att jag absolut inte vill ha glucosdropp. Ang maten får väl min karl knata ner till närmsta ica och köpa färdiggrillad kyckling och majonäs eller nåt :S Hoppas jag slipper stanna 5 dagar på BB denna gången som det blev förra. Då åt jag inte lchf, utan åt snällt av "maten" som serverades med knäckebröd och faktiskt bregott och inte margarin och ett glas äppelsaft. Portionerna var minimala, jättelite protein och det mesta var utblandat med gröna ärtor (bleh). Behöver jag säga att jag var typ konstant hungrig i 5 dagar. Så mellan måltiderna blev det en massa choklad och annat onyttigt som min karl hittade i kiosken :SNån som vet hur maten är på södersjukhuset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 En rygga full med ölkorv löser problemet. Laxermedel har de på sjukhuset om det skulle behövas... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlene Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Det är vad jag fasar mest för om 4 veckor när det är dags för mig att föda! Har skrivit klart och tydligt i förlossningsbrevet att jag absolut inte vill ha glucosdropp. Ang maten får väl min karl knata ner till närmsta ica och köpa färdiggrillad kyckling och majonäs eller nåt :S Hoppas jag slipper stanna 5 dagar på BB denna gången som det blev förra. Då åt jag inte lchf, utan åt snällt av "maten" som serverades med knäckebröd och faktiskt bregott och inte margarin och ett glas äppelsaft. Portionerna var minimala, jättelite protein och det mesta var utblandat med gröna ärtor (bleh). Behöver jag säga att jag var typ konstant hungrig i 5 dagar. Så mellan måltiderna blev det en massa choklad och annat onyttigt som min karl hittade i kiosken :S Nån som vet hur maten är på södersjukhuset? Har ingen aning om matsituationen på Södersjukhuset, men hoppas du som jag kan åka hem dagen efter födseln som jag gjorde när jag fött andra barnet. Första blev oplanerat snitt så jag "tvingades" vara kvar i 4 dagar mest pga att jag blött så mkt efteråt och gick från 127 g/L till 78 i blodvärde på dom fyra dagarna. Jag åt inte LCHF då, åt allt som serverades för jag var fruktansvärt hungrig. Med andra barnet åt jag det lchf-iga som fanns tex skrapade smörgåsarna jag fick direkt efter förlossningen rena från pålägg (ost, skinka å sallad!). Inte alls lika hungrig heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 En rygga full med ölkorv löser problemet. Laxermedel har de på sjukhuset om det skulle behövas... Det är väl inte protein man får för lite av på sjukhus utan fett och grönsaker? (För blandkostare är det också för lite grönsaker inkl rotfrukter. Vitt ris och pasta äter jag inte heller och inte socker.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Det är väl inte protein man får för lite av på sjukhus utan fett och grönsaker? (För blandkostare är det också för lite grönsaker inkl rotfrukter. Vitt ris och pasta äter jag inte heller och inte socker.) Oftast är det inte rent kött eller fisk utan massa tillsatser eller badar i redd sås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Det är väl inte protein man får för lite av på sjukhus utan fett och grönsaker? Ölkorv har ca. 40%:igt fetthalt. Dvs. mer fett än proteiner... en bra Skaldemans ratio och därmed mat med rätt innehåll för en lågkolhydratare. Tar man till litet majonäs, så så blir det ännu bättre. Vitaminer och mineraler kan man få i sig genom piller om det inte finnas annat och äta. Alltså, ölkorv kan klassas nästan som "beredskapsmat", när inget annat finns att tillgå ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Ölkorv har ca. 40%:igt fetthalt. Dvs. mer fett än proteiner... en bra Skaldemans ratio och därmed mat med rätt innehåll för en lågkolhydratare. Tar man till litet majonäs, så så blir det ännu bättre. Vitaminer och mineraler kan man få i sig genom piller om det inte finnas annat och äta. Alltså, ölkorv kan klassas nästan som "beredskapsmat", när inget annat finns att tillgå ! Oj då, inget för blandkostare med andra ord. 40 % fett måste väl vara rekord även när det gäller korv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Det finns olika salamin från öst, som har ännu högre procent... mitt godis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts