Jump to content

Fyratimmarskroppen?


Basse13
 Share

Recommended Posts

Jag har inte läst boken ännu, se länken från Cavegirl. Men tittat en del vad de två svenskar som testat har kommit fram till. Utesluta mejeriprodukter och köra med proteintillskott och ätardag och fungerat för dem. De har en anammar LCHF en del men kritiserar det myckna fettet. Jag är nyfiken på vad experterna som Skaldeman och Kostdoktorn själv har att säga om detta?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...de pratar emot sig själva där tycker jag... Först " De enda kolhydrater du får äta är baljväxter i form av bönor och linser."  Sen "Grönsaker - endast grönsaker ovan jord", med en lång uppräkning...De har glömt fett. Man brukar ju prata om kolhydrater, protein och fett. Här pratar de om protein, kolhydrater och grönsaker... Eehh...?

Känns inte som nåt bra alternativ tycker jag - det är fettet som ger mättnadskänslan, men det står ju var och en fritt att prova det man vill! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Plus att de kallar bönor och linser för "riktigt långsamma kolhydrater" - de kanske inte är så snabba men mer än halva energiinnehåller är kolhydrater...Inget för en människa. Det verkar även propageras för olika proteintillskott, vilket jag ser med mycket stor skepsis på. Ägg innehåller samtliga essentiella aminosyror - so what's the problem...?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fyratimmarskroppen är i första hand ett tänkande och metod för hur man kan förändra sin kropp. En grundpelare i fyratimmarskroppen är att man följer resultat inte regler. Det finns ingen sanning, bara det som fungerar för dig här och nu.

 

Om det du gör inte fungerar – gör något annat!

Om det du gör fungerar – fortsätt med det!

 

Genom att du regelbundet mäter och utvärderar får du hela tiden återkoppling på vad som fungerar för just din kropp. När det gäller viktminskning är reglerna från Slow Carb Dieten (fyratimmarskroppens diet) en startpunkt för att göra experiment, men reglerna är inte huggna i sten utan du själv ändrar dem så att du får de resultat du vill ha. I princip kan du använda vilken diet som helst med fyratimmarskroppen, så länge du experimenterar och fokuserar på att maximera dina resultat.  Det går alltså alldeles utmärkt att använda LCHF som startpunkt i fyratimmarskroppen.

Att följa upp och experimentera är lite jobbigare än att bara följa förutbestämda regler.

  • Det kräver att du tar 100% ansvar.
  • Det kräver att du följer ditt experiment och inte fuskar.
  • Det kräver att du regelbundet följer upp dina resultat och utvärderar ditt experiment.
  • Det kräver att du är beredd på att ifrågasätta det som du trodde var sant.
  • Det kräver också att du hittar pålitliga mätmetoder som gör att du kan följa upp dina resultat och mäta det du verkligen vill mäta (en badrumsvåg duger t.ex. inte för fettmätning).

Målgruppen för fyratimmarskroppen är de som på allvar vill lära känna sin kropp och är beredda på att experimentera. Du måste tänka själv genom att experimentera, men resultatet blir att du på sikt kommer hitta det enklaste sättet för dig att gå ner i vikt.

 

Fyratimmarskroppen går att tillämpa på mycket annat än fettreducering, t.ex. sömn, styrketräning, och konditionsträning. 

Link to comment
Share on other sites

Fyratimmarskroppen är i första hand ett tänkande och metod för hur man kan förändra sin kropp. En grundpelare i fyratimmarskroppen är att man följer resultat inte regler. Det finns ingen sanning, bara det som fungerar för dig här och nu.

 

Om det du gör inte fungerar – gör något annat!

Om det du gör fungerar – fortsätt med det!

 

Genom att du regelbundet mäter och utvärderar får du hela tiden återkoppling på vad som fungerar för just din kropp. När det gäller viktminskning är reglerna från Slow Carb Dieten (fyratimmarskroppens diet) en startpunkt för att göra experiment, men reglerna är inte huggna i sten utan du själv ändrar dem så att du får de resultat du vill ha. I princip kan du använda vilken diet som helst med fyratimmarskroppen, så länge du experimenterar och fokuserar på att maximera dina resultat.  Det går alltså alldeles utmärkt att använda LCHF som startpunkt i fyratimmarskroppen.

Att följa upp och experimentera är lite jobbigare än att bara följa förutbestämda regler.

  • Det kräver att du tar 100% ansvar.
  • Det kräver att du följer ditt experiment och inte fuskar.
  • Det kräver att du regelbundet följer upp dina resultat och utvärderar ditt experiment.
  • Det kräver att du är beredd på att ifrågasätta det som du trodde var sant.
  • Det kräver också att du hittar pålitliga mätmetoder som gör att du kan följa upp dina resultat och mäta det du verkligen vill mäta (en badrumsvåg duger t.ex. inte för fettmätning).

Målgruppen för fyratimmarskroppen är de som på allvar vill lära känna sin kropp och är beredda på att experimentera. Du måste tänka själv genom att experimentera, men resultatet blir att du på sikt kommer hitta det enklaste sättet för dig att gå ner i vikt.

 

Fyratimmarskroppen går att tillämpa på mycket annat än fettreducering, t.ex. sömn, styrketräning, och konditionsträning. 

 

Jag har inte hört talas om detta tidigare och bara snabbskummat länken från Cavegirl... Men varför heter det 4-timmarskroppen? (Tja, frånsett den allomvarande marknadspotentialen i att lova snabba resultat för liten insats så klart.) Vad är det unika med detta enligt dig?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...en annan fundering. Ni skriver så här: "Fyratimmarskroppen är i första hand ett tänkande och metod för hur man kan förändra sin kropp. En grundpelare i fyratimmarskroppen är att man följer resultat inte regler. Det finns ingen sanning, bara det som fungerar för dig här och nu."

 

Ni har ju trots allt riktlinjer/regler/sanningar som konstituerar "Fyratimmarskroppsmetoden". Eller hur? Har ni anammat metoden när ni kom fram till dessa? Kort och gott, har ni tagit 100% ansvar när ni rekommenderar "De enda kolhydratena du får äta är baljväxter i form av böner och linser." Har ni verkligen ifrågasatt det ni trott varit sant när ni rekommenderar en sådan här sak: "Protein: till frukost: 30 gram (minst 40% av energin ska komma från protein), lunch och middag: minst 20 gram per måltid."

 

Även om ni friskriver er från i princip allt (om jag läser rätt), dvs man får göra precis vad som helst så länge det funkar, så måste ju de grundläggande riktlinjerna bottna i något...och då kanske helst era egna visdomsord?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En bra, och underhållande bok, som inte har något specifikt med LCHF att göra. Den riktar sig framförallt till resultatorienterade människor, snarare än hälsointresserade.

 

Vad är det som är bra med den då bortom underhållningen? Jag är ju både resultatorienterad och hälsointresserad men fattar inte galoppen baserat på det länken antydde och Olle själv skrivit här ovan. Är det någon slags framgångsteologi à la Robbins et al?

Link to comment
Share on other sites

Kort och gott, har ni tagit 100% ansvar när ni rekommenderar "De enda kolhydratena du får äta är baljväxter i form av böner och linser."

 

När det gäller ansvar så ser jag det som en gåva som vi ger till oss själva. Ingen annan än du själv kan ta ansvaret för din kropp och din hälsa. Ingen kan ta ansvar för att Slow Carb Dieten (SCD) fungerar för just dig. Jag hävdar inte att SCD är den perfekta dieten och jag försöker inte heller övertyga  livsmedelsverket att de ska uphöja SCD till nationella kostråd. Däremot skulle jag gärna vilja att folk fick bättre koll på hur de kan följa upp och ta ansvar för sin egen hälsa och göra val baserade på egen erfarenhet istället för dogmatiska dieter.

 

så måste ju de grundläggande riktlinjerna bottna i något...och då kanske helst era egna visdomsord?

 

Slow Carb Dieten (SCD) kommer från Timothy Ferris bok ”The 4-hour body” och labbades fram med en mängd frivilliga försökspersoner i bloggosfären. Inspirationen kommer främst från Gary Taubes och Eades  & Eades  (Protein power), fokus ligger på att på att hålla nere blodsockret och insulinet. Timothy Ferriss skriver för övrigt under på insulinhypotesen. Det man kan se är att SCD visat sig fungera bra som startpunkt för de som börjar med fyratimmarskroppen. Om man ska prata om fyratimmarskroppen så tycker jag det är schysst att man beskriver SCD eftersom det faktiskt är den diet som Timothy Ferriss rekommenderar i sin bok.

 

Jag håller med om att det kan verka lite paradoxalt att prata om ”inga regler” samtidigt som man beskriver ”reglerna” i SCD.  Det kanske blir enklare om man skiljer på dietregler och experimentregler? Varje experiment behöver en uppsättning experimentregler/hypoteser som man testar. SCD är ett förslag på första uppsättning experimentregler för de som inte vet var de ska starta. Men häng inte upp dig för mycket på SCD, val av startpunkten är ganska ointressant, bara du har koll på vad du testar.

 

Experimenten kan vara jätteenkla; en person som bara äter skräpmat och är helt omotiverad till att ändra sina matvanor kan t.ex. experimentera med att fotografera precis allting som han/hon stoppar i munnen (utan att ändra något annat), det är inte ovanligt att fotograferandet skapar en snabb viktminskning.

 

Namnet ”fyratimmar” kommer från Timothy Ferriss första bok ”4 timmars arbetsvecka”. Sedan dess har ”4-timmar” blivit som ett varumärke för Ferriss. Hans senaste bok heter ”The 4 hour Chef” en bok om hur man på kort tid blir en mästerkock.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl till viss el hålla med om att om något inte fungerar så måste man kanske se saker från att annat håll och prova något annat... MEN... det jag undrar lite över är, hur länge ska man prova innan man ska börja ändra?.. Det är väl allmänt känt att en fettskrämd, jojobantande kropp kan behöva rätt lång tid innan den vant sig vid att den kommer att få mat - hela tiden - så den börjar släppa ifrån sig övervikt.

Link to comment
Share on other sites

det jag undrar lite över är, hur länge ska man prova innan man ska börja ändra?.. Det är väl allmänt känt att en fettskrämd, jojobantande kropp kan behöva rätt lång tid innan den vant sig vid att den kommer att få mat

 

Den absolut värsta kombinationen jag kan tänka mig är en kvinna med övervikt, 30 års jojobantande, en ordentlig leptin- och insulinresistens och som dessutom har passerat klimakteriet. Här krävs det enormt tålamod och mycket kärlek till en kropp som har väl utvecklade strategier för att hantera svält! 

 

På två månader borde man ändå börja se resultat. Även om det inte syns på vågen så brukar de flesta i alla fall känna sig bättre redan efter några veckor. Bara att få kroppen att känna sig trygg med att den kommer få mat är ett stort resultat! Men otålig som jag är vill jag nog ändå se resultat på vågen efter två månader, så det kan ändå vara dags för en liten modifiering om ingenting hänt med vikten.

 

För en mer "normal" person verkar annars fyra veckor vara en bra testperiod. På den tiden hinner man oftast få så pass tydliga resultat att de kan mätas och man kan då bestämma om man tycker att viktminskningstakten är OK eller ej. För tjejer som har mens kan det vara bra att jämföra vikt och fettprocent i samma fas i menscykeln, en testperiod kan vara en eller två menscykler.

 

När man sätter upp ett experiment så får det inte vara för tufft. Om experimentet slår väl ut så kanske man vill fortsätta och köra det minst ett halvår, eller kanske göra det till en livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Olle, så om jag förstår dig rätt så är det i princip en översättning/svensk version av den här Ferris bok? Får ta och kika på den vid tillfälle.

 

Det stämmer bra.

 

Dessvärre kan Ferriss bok uppfattas lite svårtillgänglig och nördig. Men om man bara läser den med rätt attityd så är den mycket inpirerande! Jag håller inte med om allt som Ferriss skriver, men jag gillar hans attityd. Den svenska översättningen har precis kommit ut i pocket (45 kronor på Adlibris,  ISBN 918696920X). 

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta, verkar vara en slags zon av kostfritänkande baserat på näringslära och självkännedom, eller? http://blogg.fyratimmarskroppen.se/2012/12/30/nytt-ar-nya-experiment-pa-vag-till-en-smal-livsstil/

 

Vad var det som gjorde att du startade tråden? Vad var det du sökte som du hoppas finna i boken, uttryckt annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Vad var det som gjorde att du startade tråden? Vad var det du sökte som du hoppas finna i boken, uttryckt annorlunda?

 

Som sagt jag har inte läst den ännu, bara det som finns på nätet, främst Olle och Jennys sidor (se ovan). Jag själv har ätit enl LCHF i ca tre år. Rasade från 92 kg till 82 kg och nu planat ut på mellan 85-88 beroende på slarv med kolhydraterna. Vill hitta tillbaka utan att vräka i mig mättat fett. Tröttnat på bacon och blomkål lite grann. Pga av medicin så tror jag på att jag har svårt att ligga på de 80 kg jag borde för att må maximalt bra.

 

Så jag blev nyfiken på detta med att slopa alla mejeriprodukter, bönor och ätardag. Jag tycker det är svårt att se sig själv som ett experimentdjur, och ville ha lite kommentarer från kunniga LCHF:are.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då förstår jag. Jag var mest nyfiken eftersom det är väldigt enkla regler/lagar som styr detta och ofta så är den främsta effekten för den här typen av paketerade lösningar den bantning som sker av plånboken...

 

Är det vikten som är ett problem så är det ju "bara" energibalansen över tid som styr detta. Visst kan man följa professor Hallonbåts råd...men rent praktiskt så måste man skapa den "miljö" som resulterar i att man når önskad energibalans.

 

De absolut bästa sätten att optimera sin miljö, dels baserat på vad du berättar och dels baserat på min egen erfarenhet (som inte är liten) är 1) en kolhydratrestriktiv kost och 2) riktig styrketräning.

 

Kombinationen av ovanstående är oslagbar sett till de resultat man kan få. Vill man/kan man av någon anledning inte ägna sig åt detta så är det ju fortfarande så att energibalansen styr. Det blir svårare med andra lösningar men allt som funkar är bra.

 

Om man vänder på det då, vad är det du saknar idag och som du inte får via LCHF-kosten? Vad skulle du mer än gärna ersätta bacon och blomkål med? Du nämner ätardag och det kan du ju stoppa in oavsett vad för kosthållning du följer.

 

Generellt sett, det som många gör fel är att de vänder upp och ned på hela planeten när något inte funkar så bra längre. Folk som äter fettsnålt och grönt börjar med LCHF etc. Det bästa man kan göra är att ta fasta på det som funkar och sedan "fintrimma" det övriga. Så är det bara bacon och blomkål du tröttnat på så släng ut det för en period men hitta andra alternativ som funkar. Och försök att inte se det så Lutherskt. Inget är förbjudet! I rätt moderation så går nästan allting vägen. Oftast är det ju det som är optimalt...på längre sikt. Jag skrev någon annanstans på forumet om att planera "fusk". Det är också en väg att gå som är bättre för den mentala biten, dvs man ser till att "fuska" då man behöver men aldrig okontrollerat utan alltid planerat. Vill man äta kladdkaka så gör man det...men vid ett specifikt tillfälle som man planerar in. På så sätt undviker man skam/skuld och "misslyckandeöverdosen" som många känner när de "ger efter" och "misslyckas". Misslyckanden relaterar alltid till hela kriget och inte enstaka strider.

 

Ok, bara lite allmänna råd som sagt. Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är svårt att se sig själv som ett experimentdjur,

 

Om jag ska vara krass så blev du ett försösksdjur redan för tre år sedan (kanske ännu tidigare). Så länge du inte tar på dig rollen som din egen experimentledare kommer du förbli lika hjälplös som ett försöksdjur. Detta är skillnaden mellan att vara försöksdjur och att självexperimentera.

 

 

Generellt sett, det som många gör fel är att de vänder upp och ned på hela planeten när något inte funkar så bra längre. Folk som äter fettsnålt och grönt börjar med LCHF etc. Det bästa man kan göra är att ta fasta på det som funkar och sedan "fintrimma" det övriga.  

 

Mycket bra poäng! Det stämmer helt med vad jag har sett. Många kastar sig mellan extrema dieter i jakten på snabba resultat. Vad jag har sett behövs det oftast mycket små modifieringar för att få stora resultat. Många verkar övertygade att stora förändringar och stor ansträngning är den enda säkra vägen till framgång.

 

Sedan har vi den andra varianten, de bokstavstroende, som är övertygade om att de hittat den enda "sanna vägen". De är övertygade om att de "gör rätt" trots att resultaten lyser med sin frånvaro. De bryr sig inte om att följa upp eller mäta eftersom de "vet" att de gör rätt. På sätt och vis avundas jag dem, de verkar vara lyckliga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om jag ska vara krass så blev du ett försösksdjur redan för tre år sedan (kanske ännu tidigare). Så länge du inte tar på dig rollen som din egen experimentledare kommer du förbli lika hjälplös som ett försöksdjur. Detta är skillnaden mellan att vara försöksdjur och att självexperimentera.
 

 

 

Mycket bra poäng! Det stämmer helt med vad jag har sett. Många kastar sig mellan extrema dieter i jakten på snabba resultat. Vad jag har sett behövs det oftast mycket små modifieringar för att få stora resultat. Många verkar övertygade att stora förändringar och stor ansträngning är den enda säkra vägen till framgång.

 

Sedan har vi den andra varianten, de bokstavstroende, som är övertygade om att de hittat den enda "sanna vägen". De är övertygade om att de "gör rätt" trots att resultaten lyser med sin frånvaro. De bryr sig inte om att följa upp eller mäta eftersom de "vet" att de gör rätt. På sätt och vis avundas jag dem, de verkar vara lyckliga.

Kloka tankar Olle! Jag har börjat läsa boken nu och visst är den lite amerikanskt besserwisseraktig, men ändå kul och tänkvärd. Lite som när jag läste Skaldeman första gången.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...