Jump to content

Behöver öka på mitt kalium..

Peggan

Recommended Posts

Ligger lite för lågt med mitt kaliumvärde och har blivit rekommenderad av min läkare att äta en banan om dagen för att få upp det.. men.. en banan är ju rätt dyr i kolhydratjakten.. vad skulle jag kunna byta till? Behöver en allmän puff i rätt riktning igen... Tack på förhand

Ligger lite för lågt med mitt kaliumvärde och har blivit rekommenderad av min läkare att äta en banan om dagen för att få upp det.. men.. en banan är ju rätt dyr i kolhydratjakten.. vad skulle jag kunna byta till? Behöver en all

män puff i rätt riktning igen... Tack på förhand

JOZO mineralsalt är ett lätt sätt, 69% kaliumklorid.

Ligger lite för lågt med mitt kaliumvärde och har blivit rekommenderad av min läkare att äta en banan om dagen för att få upp det.. men.. en banan är ju rätt dyr i kolhydratjakten.. vad skulle jag kunna byta till? Behöver en allmän puff i rätt riktning igen... Tack på förhand

Här kommer en länk med lite nyttigt att läsa om kalium och om hur du får i dig det :)

http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm

Lycka till Peggan!

suck.. jag menar kacium.. eller vad menar jag!!?? suck..

som sagt.. idag är INTE min dag.. :)

minns bara att det var banan jag skulle äta... DET vet jag!! :)

Oj då, ja ibland är det förvirrande. Om du rekommenderades banan är det troligen kalcium du behöver ha i dig. Tänk på att kalcium tas lättare upp i kroppen med hjälp av vitamin D. Här kommer en länk med matnyttigt om kalcium och det finns flera LCHF-vänliga alternativ.

Men om du inte redan tar kosttillskott i form av D-vitamin rekommenderar jag att du börjar med det.

Det har ju också kommit ut en ny yoghurt på marknaden som ska innehålla RDI av både D-vitamin och Kalcium. Hur många kolhydrater det är i den vet jag ej men det går ju att ta reda på :) I så fall kanske den är ett bra alternativ, för den ska man bara äta en om dagen.

suck.. jag menar kacium.. eller vad menar jag!!?? suck..

som sagt.. idag är INTE min dag.. :)

minns bara att det var banan jag skulle äta... DET vet jag!! :)

Annars kanske Arlas mjölk är något att testa. Innehåller hela dagsbehovet av D-vitamin och kalcium med endast 4,9g kolhydrater/100g.

2,5 dl ger 50% av dagsbehovet, och det är ju onödigt att dricka 5 dl om dagen så då kan man ju komplettera med andra LCHF-vänliga saker, antingen grönkål, spenat, sötmandel, hasselnötter och vitlök och så D-vitamin från fet fisk, ägg och svamp och givetvis icke att förglömma: SOL

Hm, men kolla upp vad det var du hade brist på! Jag tror ändå på kalium, det finns mycket i banan. Dialyspatienter får inte äta banan för det kan rubba kalium/ natriumbalansen.

Om du nu inte vill äta banan, så var mineralsalt ett bra tips. Olika nötter innehåller en del, tex mandel. Och kakao. Även nötkött tycks ganska rikt på kalium. Du kanske kan hitta alternativ här:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g〈=sv

Dom brukar rekommendera bananer vid kaliumbrist. Har för mig att dom innehåller rätt lite kalcium och dessutom är det sällan man ligger lågt i kalcium vid provtagning. Kalium finns i alla grönsaker så gröna grönsaker som man äter råa är nog det allra bästa om man äter LCHF. Om man kokar grönsakerna så skall man äta eller dricka upp kokspadet också eftersom mycket kalium hamnar där.

Vad hade du för kaliumvärde?

Har du ätit LCHF länge?

Har du haft symptom eller varför kollade dom kalium?