Peggan Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ligger lite för lågt med mitt kaliumvärde och har blivit rekommenderad av min läkare att äta en banan om dagen för att få upp det.. men.. en banan är ju rätt dyr i kolhydratjakten.. vad skulle jag kunna byta till? Behöver en allmän puff i rätt riktning igen... Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ligger lite för lågt med mitt kaliumvärde och har blivit rekommenderad av min läkare att äta en banan om dagen för att få upp det.. men.. en banan är ju rätt dyr i kolhydratjakten.. vad skulle jag kunna byta till? Behöver en all män puff i rätt riktning igen... Tack på förhand JOZO mineralsalt är ett lätt sätt, 69% kaliumklorid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ligger lite för lågt med mitt kaliumvärde och har blivit rekommenderad av min läkare att äta en banan om dagen för att få upp det.. men.. en banan är ju rätt dyr i kolhydratjakten.. vad skulle jag kunna byta till? Behöver en allmän puff i rätt riktning igen... Tack på förhand Här kommer en länk med lite nyttigt att läsa om kalium och om hur du får i dig det http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm Lycka till Peggan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peggan Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 suck.. jag menar kacium.. eller vad menar jag!!?? suck.. som sagt.. idag är INTE min dag.. minns bara att det var banan jag skulle äta... DET vet jag!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 suck.. jag menar kacium.. eller vad menar jag!!?? suck.. som sagt.. idag är INTE min dag.. minns bara att det var banan jag skulle äta... DET vet jag!! Oj då, ja ibland är det förvirrande. Om du rekommenderades banan är det troligen kalcium du behöver ha i dig. Tänk på att kalcium tas lättare upp i kroppen med hjälp av vitamin D. Här kommer en länk med matnyttigt om kalcium och det finns flera LCHF-vänliga alternativ. Men om du inte redan tar kosttillskott i form av D-vitamin rekommenderar jag att du börjar med det. Det har ju också kommit ut en ny yoghurt på marknaden som ska innehålla RDI av både D-vitamin och Kalcium. Hur många kolhydrater det är i den vet jag ej men det går ju att ta reda på I så fall kanske den är ett bra alternativ, för den ska man bara äta en om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 suck.. jag menar kacium.. eller vad menar jag!!?? suck.. som sagt.. idag är INTE min dag.. minns bara att det var banan jag skulle äta... DET vet jag!! Annars kanske Arlas mjölk är något att testa. Innehåller hela dagsbehovet av D-vitamin och kalcium med endast 4,9g kolhydrater/100g. 2,5 dl ger 50% av dagsbehovet, och det är ju onödigt att dricka 5 dl om dagen så då kan man ju komplettera med andra LCHF-vänliga saker, antingen grönkål, spenat, sötmandel, hasselnötter och vitlök och så D-vitamin från fet fisk, ägg och svamp och givetvis icke att förglömma: SOL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peggan Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 tack för svar.. ska genast titta lite närmare på det där... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 tack för svar.. ska genast titta lite närmare på det där... Ja, gör det! Hade varit roligt att få veta hur ditt blodprov ser ut om typ en månad med "kalcium-kost" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Om du inte vill dricka mjölk kan du ju äta någon sorts ost istället. Jag gör ofta omelett med fetaost. Hos osteoporosdoktor finns en lista med olika bra livsmedel med kalcium (=kalk). http://osteoporosdoktor.se/f%C3%B6rebyggande/patient/kalcium-i-maten MVH 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Kalcium, om du gillar att baka lite så finns det mycket i bakpulver ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Hm, men kolla upp vad det var du hade brist på! Jag tror ändå på kalium, det finns mycket i banan. Dialyspatienter får inte äta banan för det kan rubba kalium/ natriumbalansen. Om du nu inte vill äta banan, så var mineralsalt ett bra tips. Olika nötter innehåller en del, tex mandel. Och kakao. Även nötkött tycks ganska rikt på kalium. Du kanske kan hitta alternativ här: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Dom brukar rekommendera bananer vid kaliumbrist. Har för mig att dom innehåller rätt lite kalcium och dessutom är det sällan man ligger lågt i kalcium vid provtagning. Kalium finns i alla grönsaker så gröna grönsaker som man äter råa är nog det allra bästa om man äter LCHF. Om man kokar grönsakerna så skall man äta eller dricka upp kokspadet också eftersom mycket kalium hamnar där. Vad hade du för kaliumvärde? Har du ätit LCHF länge? Har du haft symptom eller varför kollade dom kalium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts