Paleo 2.0 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Is bad eller att ta ett 5-10mins dopp i väldigt kallt vatten (4-8 grader).Jag har provat detta lite till och från mesta dels för att skynda på återhämtning i ben muskler efter tunga gym pass och för att öka fettförbränningen.Men även för att förbättra min sömn och mitt immun försvar.Lusten att testa fick jag efter att ha läst lite om det på Jack Kruse's blogg och i Timothy Ferriss bok 4 Hour body. Någon annan som testat och fortsatt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Tyvärr, får frossbrytningar bara av tanken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Tyvärr, får frossbrytningar bara av tanken Haha ja det är inte direkt behagligt att utföra men ack så skönt efteråt. Brukar bli att man går igenom ett helt register med svordomar innan kroppen har domnat bort dvs ca 2min in. Brukar bada i havet tidigt i maj och sent i oktober det brukar dock vara mycket trevligare än att ligga still i badkaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Önskar jag klarade av det! Det ser så härligt ut när någon dyker i och frustar! Ända tills jag sticker ner en tå............. Jag är övertygad om att jag skulle frysa ihjäl eller att mitt hjärta skulle stoppa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lilian Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag brukar bada i isvak men det är definitivt inte fråga om minuter utan ett dopp. Då är vattnet 1-2 grader. Det är väldigt skönt! Man blir alldeles varm efteråt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Wow! Ni är fantastiska! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Det är ett helvete att hålla sig kvar i karet när man precis kommit i.Men när man väl hållt sig kvar i ca 2min så börjar kroppen att domna bort och man känner inte kyla lika mycket.Efter ett tag börjar det faktiskt att bli behagligt.Väl uppe ur badkaret så kommer du känna dig väldigt varm och trött.Vad jag läst så ökar man fettförbränningen med si så där 300% och bränner ungeför lika många kalorier som du gör i ett tungt gym pass på 30-40min.Så helt klart värt kylan video på ämnet av en annan rätt känd low carb bloggare. (http://freetheanimal.com) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Har hört att moderna människan utsätter sig för sällan för stora temperaturskillnader. Duschar man kallt kan man har +10% IQ i flera timmar. Fungerar extra bra för de med autism och ADHD.Bra tips att göra innan prov/tenta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Min morfar var en hejjare på det. Simmade i isvakar och gick ut och lade sig naken i snön. Men hans anledning till det var främst smärtlindring. Han led av konstant värk och inga piller hjälpte tillräckligt. Låg han i snön ett tag så domnade kroppen bort och han fick uppleva några minuters frihet från värk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Usch, så sorgligt! Har hört talas om de med myrkrypningar i benen (brukar hjälpa att duscha med omväxlande varmt - kallt vatten) som går ut barfota i snön! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
capron Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Jag har experimenterat en del men och vill gärna höra andras erfarenheter. Just nu kör jag 10minuter i en sjö en gång i veckan. Efter detta blir man bra hungrig så jag känner i alla fall att man förbränner. Tror ni en gång i veckan är för lite för att bli kroppen skall kunna anpassa sig och tåla mer köld ? Jack Kruse lovar nog lite väl posetiva saker om isbad. Hörde en interjuv med honom där han pratade om att man sov som bäst när man låg naken i 10 grader celcius. Själv tror jag mer det är livsfarligt att pröva något sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts