Jump to content

Jag är så trött

AnnKla

Recommended Posts

Äter enligt LCHF sedan ett par dagar. Den mest påtagliga skillnaden mot tidigare är att jag är sjukt trött. Efter lunch känner jag mig totalt utmattad och vill bara sova. Jag har läst att det är vanligt att känna sig trött i början. Hur länge? 

Hej AnnKla!

Det där med tröttheten är väldigt individuellt. Dock upplever jag att tröttheten försvinner så fort kroppen har gjort slut på glykogendepåerna i musklerna och börjar omvandla kroppsfettet till ketonkroppar, så kallad ketos.

Hur lång tid det tar att komma i ketos är olika för alla.

Vi är alla olika känsliga för kolhydrater så att minska sitt kolhydratintag ytterligare kan hjälpa för att komma i ketos fortare. För mig innebär det att jag plockar bort mjölk, yoghurt, creme fraiche och bär och istället för att äta något av dessa varje dag så äter jag dem max 2 gånger per vecka.

Annars är mitt råd, håll ut. Tröttheten försvinner och du kommer att bli mycket piggare än vad du var förut :D

Nu har jag ätit LCHF i nästan två veckor och är fortfarande otroligt trött. Det börjar bli jobbigt och påverkar mig mycket, jag orkar inte sköta hemmet och laga mat till familjen. Kan jag fortfarande se fram emot den önskade hälsovinsten, att bli piggare och må bättre? Jag gör ju det här för att må bra och vill inte gå omkring som en zombie...

Hur mycket fett åt du innan du började med LCHF?

Hur mycket motionerar du?

Det kan ju hända att omställningen tar längre tid om kroppen inte alls är van vid att använda fett som bränsle.

Det är svårt att svara på hur mycket fett jag åt innan, inte så mycket tror jag, men inte extremt lite heller. Motionerat regelbundet har jag inte gjort på mycket länge och gör inte nu heller. Tänkte komma igång med dagliga promenader nu, men jag har ärligt talat inte orkat. Kroppen känns som en betongklump.

Egentligen undrar jag bara hur länge jag ska behöva stå ut med att vara så här trött, skulle vara skönt att veta när jag kan förvänta mig att det vänder. Jag har inte tänkt ge upp efter så här kort tid, dessutom har jag redan sett resultat på vågen och det är verkligen motiverande!

Som meggieforssander redan varit inne på här ovan så beror tröttheten på att kroppens primära (ur det normativa perspektivet) energibränsle, kolhydrater, tas bort nästan helt från kosten. Det tar ett tag, i runda slänger 2 veckor innan ketonproduktionen kommer igång och det tar ytterligare ett tag, ca 3-4 veckor, då kroppens enzymproduktion och -aktivitet kommit på banan så väl att ketonerna även kan användas fullt ut. Det är i detta läge då man inte längre kissar ut ketonerna, dvs efter denna fas så blir reagensstickor som mäter ketonkroppar i urinen inte tillförlitliga.

evadal0708 var även inne på att man får ökat saltbehov och ökat vätskebehov pga ökad förändrad njuraktivitet. Prova således att öka vätskeintaget och dricka några koppar buljong eller liknande under dagen.

Är du fortfarande trött efter du borde ha kommit över "sockerpuckeln", dvs där vid ca en månad, så är det läge att mer ingående granska att du äter det du ska. Det är ex. lätt hänt att man underskattar kolhydratintag och överskattar fettintag.

Det är svårt att svara på hur mycket fett jag åt innan, inte så mycket tror jag, men inte extremt lite heller. Motionerat regelbundet har jag inte gjort på mycket länge och gör inte nu heller. Tänkte komma igång med dagliga promenader nu, men jag har ärligt talat inte orkat. Kroppen känns som en betongklump.

Egentligen undrar jag bara hur länge jag ska behöva stå ut med att vara så här trött, skulle vara skönt att veta när jag kan förvänta mig att det vänder. Jag har inte tänkt ge upp efter så här kort tid, dessutom har jag redan sett resultat på vågen och det är verkligen motiverande!

Faktum är att tröttheten troligen går över fortare om du går promenader. Att du inte orkar ta itu med något som hemma förstår jag men att traska och gå kräver ju inte lika mycket mental energi. Prova får du se! Det är ju rätt årstid.

Jag vet ju inte hur mycket du tappar i vikt men det kan ju hända att du kan äta lite mer också.