Gå till innehåll

Salt eller västkeersättning?

Recommended Posts

Hej! Det sägs att när man börjar med LHCF så tappar man vätska i kroppen (eller snarare salt-balansen som rubbas). Det står på många ställen att en lösning är att ha salt i vatten och dricka mycket vatten. Min fråga är det inte bättre med vätskeersättning istället för salt?

//Maharion

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innehåller "vätskeersättning"? 🤔

Vet inte vad din grundfundering är, men äter man riktig mat när man är hungrig och dricker lagom när man är törstig, så brukar det ordna sig. 🙂 

Salta så att det smakar bra. 😋

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Jag är inte medicinare, men ska ändå dela mina tankar om detta.

Jag tror inte att "vätskebristen" när man börjar med LCHF är så stor att det krävs vätskeersättning. Som iAnna skriver räcker det att inte snåla med saltet och att dricka när man är törstig.

Jag skulle inte använda vätskeersättning eftersom den ingrediens som står först i innehållsförteckningen är glukos. Salter kommer inte ens på andra plats.

Så lite extra vatten och salt bör fungera för den som är orolig för att man tappar lite vätska när man börjar äta LCHF.

• Gilla 3
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Hur mycket vätska och salter man förlorar varierar nog beroende på hur strikt ens LCHF är och vilken kost man ätit innan samt varierar säkert från person till person. Dock är det främst de första dagarna det är påtagligt. 

Jag tror @iAnnaoch @SGK har rätt i det de skriver. Eftersom vätskeersättning innehåller glukos så känns det ganska fel om man ska börja med LCHF. Bättre då att salta lite extra på maten inledningsvis och dricka vatten efter behov. Seltin tycker jag är ett bra val då det innehåller fler salter än natriumklorid! 

Om man, pga av vätskeförlusten de första dagarna på LCHF, skulle känna av underbenskramper (inte helt ovanligt) kan det vara bra att dricka och salta något extra och eventuellt ta något magnesiumtillskott. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej 

Jag har startat igen på LCHF, men i en forsiktigt start. I titelen på denna diskusion, salt och vätska,  jag undrar  när tipsen är att dricka 2- 3 koppar  buljong här på dietdoctor.se. Hvilket buljong dricker ni? Är skeptiskt till den norska i pulverform.

Tack för alla svar

• Gilla 1
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Elin Smestad Andreassen sade:

jag undrar  när tipsen är att dricka 2- 3 koppar buljong här på dietdoctor.se. Hvilket buljong dricker ni?

Hade jag haft möjlighet skulle jag gärna dricka ett par koppar buljong varje dag - hemmakokt ska det vara! 😋

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
23 timmar sedan, Elin Smestad Andreassen sade:

Hvilket buljong dricker ni?

Jag brukade göra egen buljong på märgben från nöt. Det var länge sedan nu men receptet var ungefär som Sniffe länkar till. Dock brukade jag krydda med lagerblad, salt och svartpeppar. Dessutom lade jag ofta till lite lök och någon rotfrukt på slutet av kokningen. 

Jag lät det inte koka riktigt så länge som rekomenderat, 10-14 timmar för nöt nöjde jag mig med 🙂

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-05-06 at 08:30, Elin Smestad Andreassen sade:

Hej 

Jag har startat igen på LCHF, men i en forsiktigt start. I titelen på denna diskusion, salt och vätska,  jag undrar  när tipsen är att dricka 2- 3 koppar  buljong här på dietdoctor.se. Hvilket buljong dricker ni? Är skeptiskt till den norska i pulverform.

Tack för alla svar

Vad kul att se dig här igen, Elin! :wub:

Jag måste erkänna att de gånger jag tar till buljong är det tärning... :ph34r: Jag är kass på att koka buljong! Det spelar ingen roll vilket recept jag testat, det blir inte gott. Efter att ha slängt många liter har jag bestämt mig för att så sällan jag tar ren buljong så får det bli med tärning. Däremot slänger jag i köttben om jag kokar grytor för att ge buljongens fördelar. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

ag måste erkänna att de gånger jag tar till buljong är det tärning... 

Och jag gör väl ungefär tvärtom. Kokar buljong...smakar av...dricker kanske lite, eller gör soppa, om den råkar ha blivit ok...fryser in den i tärningar...använder dem i diverse grytor. Smaken märks inte men nyttan får jag. 
Men jag är ju den som absolut inte trivs med att dricka mat...eller dricka alls. Möjligen kaffe. 

• Gilla 6
Länk till inlägg